sesja 7.pdf

(1819 KB) Pobierz
sesja 7 kor III.p65
Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci i predyspozycji zawodowych Sesja 7
SESJA 7
Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci
i predyspozycji zawodowych
Klub
Pracy
Wstêp
Znajomoæ poziomu w³asnych kwalifikacji zawodo-
wych, posiadanych umiejêtnoci, preferencji dotycz¹cych wy-
konywania okrelonej pracy oraz cech charakteru mog¹ nam
pomóc w dokonaniu w³aciwego wyboru przysz³ej pracy. Bi-
lans ten uzupe³niony analiz¹ wartoci, jakie chcemy zreali-
zowaæ poprzez pracê oraz celami, jakie chcemy dziêki niej
osi¹gn¹æ u³atwi sprecyzowanie i nazwanie idealnej dla nas
pracy.
Cele
1. Zwiêkszenie poczucia kompetencji i pewnoci siebie
wród uczestników grupy.
2. Bilans umiejêtnoci i mocnych stron uczestnika.
Czas trwania
2 godziny
Program sesji
1. Jakie s¹ twoje wartoci?
Æwiczenie 7.1: Piramida Maslowa.
Æwiczenie 7.2: Hierarchia wartoci.
Æwiczenie 7.3: Co jest dla ciebie wa¿ne w pracy?
2. Jakie s¹ twoje cele ¿yciowe i zawodowe?
Æwiczenie 7.4: Cele okrelanie wa¿noci.
3. Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci i preferencji.
Æwiczenie 7.5: Diagnoza w³asnych predyspozycji za-
wodowych.
4. Idealna praca.
Æwiczenie 7.6: Idealna praca.
5. Podsumowanie sesji.
6. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
UMIEJÊTNOCI (L 7.1)
Plakaty
PIRAMIDA POTRZEB MASLOWA (P 7.1)
WARTOCI (P 7.2)
Materia³y dla uczestników
HIERARCHIA WARTOCI (U 7.1, U 7.1/A, U 7.1/B, U 7.1/C)
CO JEST DLA CIEBIE WA¯NE W PRACY? (U 7.2)
CELE OKRELANIE WA¯NOCI (U 7.3)
DIAGNOZA MOICH PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH
(U 7.4)
Program Klubu Pracy
163
71333045.005.png 71333045.006.png
Sesja 7 Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci i predyspozycji zawodowych
164
Program Klubu Pracy
71333045.007.png
Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci i predyspozycji zawodowych Sesja 7
1. Jakie s¹ Twoje wartoci?
&
Dokonanie bilansu w³asnych umiejêtnoci, zainteresowañ, wartoci i celów, jakie chcemy
zrealizowaæ w pracy zawodowej i w ¿yciu prywatnym jest niezbêdnym warunkiem plano-
wania i póniejszego efektywnego dzia³ania. Je¿eli wiemy jacy jestemy i czego oczeku-
jemy to mamy szanse na samorealizacjê, na kierowanie w³asnym ¿yciem.
Zainteresowania cz³owieka kszta³tuj¹ siê do oko³o 16. roku ¿ycia i potem pozostaj¹ raczej
niezmienne, natomiast wartoci zmieniaj¹ siê wraz z wiekiem, dowiadczeniem i sytuacj¹
¿yciow¹. Wartoci, to rzeczy i sprawy, które maj¹ dla nas znaczenie i które pobudzaj¹ lub
hamuj¹ nasze dzia³anie. Tworz¹ pewien system i powi¹zane s¹ z potrzebami cz³owieka;
mówi¹ o tym, co jest dla nas w danej chwili najwa¿niejsze, w jakiej kolejnoci chcemy
zaspokajaæ nasze potrzeby.
Æwiczenie 7.1 Piramida potrzeb Maslowa 10 minut
¸
J
1
Popro uczestników o podanie przyk³adów potrzeb.
Zapisz odpowiedzi na arkuszu.
x
Przedstaw plakat àPIRAMIDA POTRZEB MASLOWA (P 7.1)
Wyjanij, ¿e niezaspokojone potrzeby stanowi¹ motywy naszego dzia³ania. Ka¿dy cz³o-
wiek musi zaspokoiæ najpierw potrzeby podstawowe, do których nale¿¹ potrzeby fizjolo-
giczne i potrzeby zwi¹zane z bezpieczeñstwem. Dopiero potem mo¿e przyst¹piæ do za-
spokajania potrzeb wy¿szego rzêdu.
PAMIÊTAJ!
Potrzeby s¹ ród³em dzia³ania i w konsekwencji motorem
rozwoju zarówno jednostki jak i ca³ych grup ludzi.
PODSUMUJ:
Wiele z potrzeb zaspokajanych jest przez pracê. Jej utrata wi¹¿e siê czêsto z zagro¿eniem pod-
stawowych potrzeb: bezpieczeñstwa, kontaktów spo³ecznych, samorealizacji, rozwoju i autono-
mii. Utrata pracy powoduje równie¿, ¿e waga jak¹ nadajemy ró¿nym czynnikom w pracy np.
zarobkom, satysfakcji czy samodzielnoci ulega zmianie.
Program Klubu Pracy
165
71333045.008.png 71333045.001.png
Sesja 7 Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci i predyspozycji zawodowych
Æwiczenie 7.2 Hierarchia wartoci 1 30 minut
¸
4
Rozdaj materia³y àHIERARCHIA WARTOCI (U 7.1, U 7.1/A, U 7.1/B, U 7.1/C)
Ka¿dy z uczestników otrzymuje taliê 50 kart, z których ka¿da reprezentuje okrelon¹ war-
toæ. Ka¿dej wartoci odpowiada symbol zwi¹zany z wiêksz¹ grup¹ wartoci.
Ponadto w talii jest 5 kart oceny:
wysoko czêsto ma³o czasami rzadko
ceniê ceniê ceniê ceniê
W talii mamy ponadto jokery, które mog¹ przedstawiaæ ka¿d¹ inn¹ uznawan¹ przez uczest-
nika wartoæ.
1. Popro aby na pocz¹tku uczestnicy u³o¿yli karty oceny w kolejnoci przedstawionej
powy¿ej.
2. Teraz popro, aby zgodnie z w³asnymi przekonaniami roz³o¿yli karty wartoci w piêciu
kolumnach, odpowiadaj¹cych poszczególnym kartom oceny.
3. Z kolei powinni uporz¹dkowaæ karty tak, aby w ka¿dej kolumnie zosta³o po 10 kart.
4. Nastêpnie powinni uporz¹dkowaæ karty wartoci znajduj¹ce siê w poszczególnych ko-
lumnach w kolejnoci stosownej do tego, jakie znaczenie maj¹ dla nich wartoci przed-
stawione na poszczególnych kartach (od najwa¿niejszej do najmniej wa¿nej).
Nale¿y uczestnikom zwróciæ uwagê, ¿e celem zadania jest stworzenie hierarchii wa¿noci po-
szczególnych wartoci bior¹c za punkt wyjcia obecny moment w ich ¿yciu.
Na pocz¹tku wiêkszoæ kart znajdzie siê w kolumnie wysoko ceniê i czêsto ceniê. Jeli
uczestnik dopisuje na karach jokera dodatkowe wartoci, jego indywidualna talia wartoci zo-
staje rozszerzona. Lider powinien wówczas pomóc uczestnikowi okreliæ, do których grup nale-
¿y zaliczyæ dopisane wartoci.
5. Kiedy wszystkie karty zostan¹ podzielone i uporz¹dkowane, bêdzie mo¿na wyci¹gaæ
wnioski na temat kluczowych wartoci w ¿yciu poszczególnych osób.
6. Teraz popro o wype³nienie za³¹cznik A à(U 7.1/A) 5 wartoci najwa¿niejszych
dla mnie.
7. Na koniec powinni wype³niæ za³¹cznik B à(U 7.1/B) 5 wartoci na co dzieñ czyli
wartoci najwa¿niejsze w praktyce.
Wartoci mog¹ mieæ ró¿ne znaczenie w zale¿noci od cz³owieka. Niektóre zwi¹zane s¹
z idea³ami, które s¹ dla nas dobre same w sobie nazywamy je wartociami bezwzglêd-
nymi. W innych wartociach chodzi o sposób zachowania i stosunek do innych ludzi s¹
to wartoci instrumentalne.
x
Przedstaw i omów plakat àWARTOCI (P 7.2)
Plakat pokazuje sposób grupowania ró¿nego typu wartoci.
1
Gotowoæ do zmian. Krajowy Urz¹d Pracy 2000
166
Program Klubu Pracy
ceniê
71333045.002.png 71333045.003.png
Bilans umiejêtnoci, mo¿liwoci i predyspozycji zawodowych Sesja 7
8. Zwróæ uwagê uczestników na symbole na ka¿dej karcie ka¿dy reprezentuje pewn¹
grupê wartoci. G³ównymi grupami s¹:
odpowiedzialnoæ spo³eczna,
w³adza,
indywidualny rozwój,
zwi¹zki miêdzyludzkie,
stabilnoæ,
styl ¿ycia.
Spo³eczna odpowiedzialnoæ zajmuje centralne miejsce w modelu to wartoci, które
przede wszystkim s¹ podstaw¹ funkcjonowania spo³eczeñstwa. Wokó³ znajduj¹ siê 4 inne
grupy: w³adza, indywidualny rozwój, zwi¹zki miêdzyludzkie i stabilnoæ. Reprezentuj¹
one 4 kierunki rozwoju wartoci, gdzie praca jest czynnikiem katalizuj¹cym. Ka¿de z tych
pól jest równowa¿ne pod wzglêdem wa¿noci àOpisy grup wartoci (U 7.1/C).
9. Na zakoñczenie popro aby uczestnicy porównali rozk³ad kart z wype³nionych przez
siebie za³¹czników A i B z opisami grup wartoci.
PAMIÊTAJ!
Wartoci zmieniaj¹ siê w ¿yciu cz³owieka
w zale¿noci od jego aktualnej sytuacji.
PODSUMUJ:
J
Zadaj pytania:
Jakie znaczenie mia³o æwiczenie dla ka¿dego uczestnika?
Czy æwiczenie pozwoli³o okreliæ w³asne wartoci?
Jakie wartoci nie maj¹ znaczenia dla uczestników?
Jakie wartoci najbardziej ceni¹ oni w domu?
Jakie wartoci ceni¹ w swojej pracy?
Jakie znaczenie ma hierarchia wartoci dla wyboru celu w ¿yciu?
Na ile to, co robiê w tej chwili w ¿yciu, zgadza siê z moj¹ hierarchi¹ wartoci?
Æwiczenie 7.3 Co jest dla ciebie wa¿ne w pracy? 10 minut
¸
4
Rozdaj materia³y àCO JEST DLA CIEBIE WA¯NE W PRACY? (U 7.2)
1. Popro uczestników o wype³nienie karty w ci¹gu 10 minut.
2. Nastêpnie ka¿da osoba ma dokonaæ wyboru 3 najwa¿niejszych wartoci.
J
Przeprowad dyskusjê na temat: Co by³o wa¿ne dla nich dawniej, a co jest wa¿ne obecnie.
Jaka jest przyczyna zmiany wa¿noci niektórych czynników?
Program Klubu Pracy
167
71333045.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin