sesja 11.pdf

(176 KB) Pobierz
sesja 11 kor III.p65
Dokumenty aplikacyjne Sesja 11
SESJA 11
Dokumenty aplikacyjne
Klub
Pracy
Wstêp
¯yciorys zawodowy i list motywacyjny to podstawo-
we dokumenty, którymi pos³ugujemy siê poszukuj¹c pracy.
Nie zawsze musz¹ one wygl¹daæ tak samo, jednak podlega-
j¹ pewnym standardom, których musimy przestrzegaæ.
Ich celem jest g³ównie zainteresowanie potencjalnego pracodawcy
nasz¹ osob¹, gdy¿ nie mog¹c spotkaæ siê ze wszystkimi chêtny-
mi na ich podstawie dokonuje wstêpnej selekcji kandydatów.
¯yciorys i list motywacyjny to narzêdzia kreowania w³asne-
go wizerunku zawodowego.
Cele
1. Poznanie zasad i nabycie umiejêtnoci pisania ¿yciorysu
zawodowego i listu motywacyjnego.
2. Napisanie ¿yciorysu i listu motywacyjnego.
Czas trwania
3 godziny
Program sesji
1. Rola ¿yciorysu i listu motywacyjnego w poszukiwaniu
pracy.
2. Zasady pisania ¿yciorysu.
Æwiczenie 11.1: Co dwie g³owy.
Æwiczenie 11.2: Mój ¿yciorys zawodowy.
3. O czym nie powie ¿yciorys, czyli jak pracodawca czyta CV.
4. Zasady pisania listu motywacyjnego.
Æwiczenie 11.3: Nowa nazwa ulicy.
Æwiczenie 11.4: Mój list motywacyjny.
5. Formularz osobowy (aplikacyjny).
6. Podsumowanie sesji.
7. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
RODZAJE ¯YCIORYSÓW (L 11.1)
Plakaty
¯YCIORYSY (P 11.1, P 11.2, P 11.3, P11.4,)
LISTY MOTYWACYJNE (P 11.5, P 11.6, P 11. 7)
Materia³y dla uczestników
CECHY ¯YCIORYSU ZAWODOWEGO (U 11.1)
PRZYDATNE S£OWA (U 11.2)
AKTYWNOÆ SPO£ECZNA, ZAINTERESOWANIA,
HOBBY (U 11.3)
PRZYK£ADY UMIEJÊTNOCI (U 11.4)
SCHEMAT ¯YCIORYSU ZAWODOWEGO (U 11.5)
CECHY LISTU MOTYWACYJNEGO (U 11.6)
SCHEMAT LISTU MOTYWACYJNEGO (U 11.7)
Program Klubu Pracy
317
71339276.004.png 71339276.005.png
Sesja 11 Dokumenty aplikacyjne
318
Program Klubu Pracy
71339276.006.png
Dokumenty aplikacyjne Sesja 11
1. Rola ¿yciorysu i listu motywacyjnego w poszukiwaniu pracy
&
Rekrutacjê pracowników w wiêkszoci firm rozpoczyna selekcja dokumentów. Kandyda-
ci proszeni s¹ najczêciej o nades³anie CV (Curriculum Vitae) i listu motywacyjnego.
W og³oszeniach pracodawcy u¿ywaj¹ te¿ okrelenia aplikacja, co znaczy, ¿e oczekuj¹
¿yciorysu zawodowego i listu motywacyjnego. Po analizie nades³anych dokumentów pra-
codawca najczêciej wy³ania grupê kandydatów, których zaprasza na bezporednie roz-
mowy.
Przy du¿ym popycie na pracê, gdy o jedno miejsce ubiega siê czasem kilkadziesi¹t,
a nawet kilkaset osób treæ listu motywacyjnego czêsto przes¹dza o tym, czy pracodawca
w ogóle zechce spotkaæ siê z potencjalnym kandydatem.
W wielu poradnikach i czasopismach, a tak¿e internecie mo¿na znaleæ wzory tych doku-
mentów. Bezkrytyczne ich stosowanie doprowadzi³o do tego, i¿ osoby poszukuj¹ce pracy
wysy³a³y dziesi¹tki identycznych aplikacji do firm zmieniaj¹c tylko adresata. W konse-
kwencji pracodawcy po pewnym czasie byli w stanie na ich podstawie okreliæ, ¿e s¹ to
tzw. seryjni poszukiwacze pracy i niechêtnie patrzyli na kandydatów, którym by³o obojêt-
ne, gdzie bêd¹ pracowaæ. Utrudnia³o to proces rekrutacji, poniewa¿ nadsy³ane dokumenty
prawie niczym siê nie ró¿ni³y i selekcja kandydatów nie spe³nia³a swojej roli.
PAMIÊTAJ!
¯yciorys to twoja wizytówka: zostawiasz j¹ w zak³adzie pracy,
wysy³asz w odpowiedzi na ofertê, dajesz znajomym,
którzy wspomagaj¹ ciê w poszukiwaniu pracy.
¯yciorys, który zawiera prawdziwe, zwiêz³e i sprawdzalne informacje, jest prosty
i przejrzysty w formie, ma estetyczny wygl¹d i dostosowany jest do potrzeb adresata. Taki
¿yciorys ma du¿¹ szansê zainteresowania potencjalnego pracodawcy. Je¿eli list motywa-
cyjny jest bardziej osobisty, przemylany, nie zawiera zbêdnych informacji, uwypukla przy-
datnoæ kandydata, to dobrze o nim wiadczy i zachêca do zaproszenia na rozmowê kwa-
lifikacyjn¹.
Dobre rozpoznanie rynku pracy oraz bilans w³asnych umiejêtnoci, mo¿liwoci i prefe-
rencji u³atwiaj¹ napisanie profesjonalnych dokumentów. Fragmenty CV, w których auto-
rzy pisz¹ o ukoñczonych kursach, studiach i szkoleniach zawsze zwracaj¹ szczególn¹ uwagê,
bowiem najistotniejsze s¹ kwalifikacje na dane stanowisko im s¹ one wy¿sze, tym autor
listu ma wiêksze szanse na pracê. Najwa¿niejsze jest jednak zrozumienie, ¿e najlepszym
kandydatem jest osoba posiadaj¹ca odpowiednie do stanowiska kwalifikacje.
Program Klubu Pracy
319
71339276.007.png
Sesja 11 Dokumenty aplikacyjne
Nale¿y równie¿ pamiêtaæ, ¿e decyduj¹c siê na pracê poni¿ej posiadanych kwalifikacji
mo¿emy zostaæ le ocenieni. W takich sytuacjach pracodawca mo¿e przypuszczaæ, ¿e
kandydat ma wady ukryte, je¿eli nigdzie nie znalaz³ lepszej pracy, b¹d mo¿e obawiaæ
siê, ¿e tê pracê bêdzie traktowa³ jako czasow¹ i szuka³ lepszej, wiêc d³ugo nie popracuje .
2. Zasady pisania ¿yciorysu
Æwiczenie 11.1
Co dwie g³owy ...
15 minut
¸
1. Podziel grupê na 2 zespo³y.
2. Ka¿dy z uczestników dostaje kartkê i pisze 24 zdania, które bêd¹ pocz¹tkiem jego
¿yciorysu. Nastêpnie sk³ada kartkê w taki sposób, by kolejna osoba mog³a przeczytaæ
tylko ostatnie zdanie i podaje s¹siadowi po lewej stronie.
3. Uczestnicy dopisuj¹ na kartach równie¿ od 2 do 4 zdañ, w ten sam sposób zaginaj¹
kartki i podaj¹ osobom, które siedz¹ z lewej strony a¿ do momentu, gdy ¿yciorys wróci
do w³aciciela.
4. Na zakoñczenie wszyscy g³ono odczytuj¹ swoje ¿yciorysy.
PODSUMUJ:
Nikt nie zna nas lepiej od nas samych i nawet piêknie brzmi¹ce zdania mog¹ nie pasowaæ do
naszych kwalifikacji, uzdolnieñ, cech osobowoci, czy tego, co zdarzy³o siê nam w ¿yciu robiæ.
Ten dysonans, brak dopasowania do osoby, nieprzemylana kolejnoæ w uk³adzie treci i ogólne
pomieszanie faktów mo¿e byæ zabawne i budziæ miech jednak lepiej, aby dotyczy³o to æwi-
czenia ni¿ mia³o rozbawiæ potencjalnego pracodawcê.
4
Rozdaj i omów materia³ à CECHY ¯YCIORYSU ZAWODOWEGO (U 11.1)
Pisz¹c ¿yciorys zawodowy nale¿y pamiêtaæ aby:
opisuj¹c przebieg pracy zawodowej na pierwszy plan wysun¹æ to, co wi¹¿e siê
z prac¹, o któr¹ siê staramy,
opis czynnoci i osi¹gniêæ w pracy powinien byæ konkretny i rzeczowy, pracodawca
szuka bowiem w ¿yciorysie tych elementów, które wiadcz¹ o tym, w jaki sposób kan-
dydat przyczyni³ siê do sukcesu poprzedniej firmy oraz jak mo¿e wp³ywaæ na powodze-
nie firmy obecnej (zainteresowanie prac¹, orientacja na zysk firmy, praca w zespole,
powaga, lojalnoæ),
osoby, które maj¹ d³u¿sze przerwy w pracy, np. z powodu bezrobocia czy urlopów opie-
kuñczych, a które w tym czasie wykonywa³y jakiekolwiek zajêcia podnosz¹ce ich umie-
jêtnoci, powinny zamieciæ je w tym miejscu, zaznaczaj¹c np.:
1999 obecnie Poszukujê pracy. Podejmowanie prac zleconych: sprz¹tanie, opieka
nad dzieæmi, sprzeda¿ na bazarze.
1998 1999
Urlop wychowawczy. Szycie garderoby dla klientów prywatnych.
320
Program Klubu Pracy
71339276.001.png 71339276.002.png
Dokumenty aplikacyjne Sesja 11
Absolwenci opisuj¹ w tym miejscu wszystkie dowiadczenia, jakie zdobyli w czasie
praktyk, pracy wakacyjnej czy dzia³alnoci spo³ecznej.
M³odzi mê¿czyni, którzy ukoñczyli s³u¿bê wojskow¹, powinni tu zamieciæ wszystkie
zdobyte w wojsku umiejêtnoci.
Warto podaæ zainteresowania, które podnosz¹ nasz¹ wartoæ jako pracownika, szcze-
gólnie takie, które wiadcz¹ o naszym czynnym stosunku do ¿ycia, np. sport lub dzia-
³alnoæ spo³eczna.
PAMIÊTAJ!
¯yciorys zawiera informacjê o tym, co potrafiê robiæ.
List motywacyjny mówi: dlaczego interesuje mnie ta praca
i dlaczego uwa¿am, ¿e jestem najlepszym kandydatem.
4
Rozdaj materia³y à PRZYDATNE S£OWA (U 11.2), AKTYWNOÆ SPO£ECZNA,
ZAINTERESOWANIA, HOBBY (U 11.3 ), PRZYK£ADY UMIEJÊTNOCI (U 11.4)
S³owa zamieszczone w tym materia³ach (U 11.2, U 11.3, U 11.4) to tzw. s³owa aktywne,
które sprawi¹, ¿e list lub ¿yciorys wzbudza wiêksze zainteresowanie pracodawcy, ponie-
wa¿ przedstawia ciê jako osobê aktywn¹ i dziêki temu wyró¿nia twój ¿yciorys sporód
dziesi¹tków lub setek innych.
Æwiczenie 11.2
Mój ¿yciorys zawodowy
20 minut
¸
1
Popro jednego z uczestników, by na arkuszu napisa³ swój ¿yciorys. Grupa powinna mu
aktywnie pomagaæ.
Zwróæ uwagê na przestrzeganie zasad pisania ¿yciorysu.
1. Popro, aby ka¿dy uczestnik przygotowa³ w³asny ¿yciorys. Zachêæ do wykorzystania
wszystkich materia³ów pomocniczych: listy umiejêtnoci, przydatnych s³ów, zaintere-
sowañ itd. Udziel pomocy w razie potrzeby.
2. Podziel grupê na pary, w których uczestnicy wymieni¹ siê ¿yciorysami i zaznacz¹ nieja-
sne sformu³owania, luki w zatrudnieniu, brak lub nadmiar jakiej informacji, niezrozu-
mia³y styl, b³êdy ortograficzne i interpunkcyjne. Udziel¹ sobie nawzajem rad co mo¿na
sformu³owaæ lepiej, celniej. Powiedz, ¿e zanim wylemy ¿yciorys powinna go przeczy-
taæ osoba postronna.
PODSUMUJ:
Pisz¹c ¿yciorys trzeba przestrzegaæ zasad wymaganych przy tego rodzaju dokumencie. Jeli nie
mamy zbyt du¿o dowiadczenia warto poprosiæ kogo o pomoc przy ocenie tego, co napisali-
my: czy wszystko jest jasne, nie budzi w¹tpliwoci i czy bêdzie jednoznacznie zrozumiane.
Program Klubu Pracy
321
71339276.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin