Zarządzanie strategiczne (21 stron).doc

(191 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZARZĄDZANIE  STRATEGICZNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

1.0.        Ogólna charakterystyka

 

1.1.        Informacje ogólne                                                                                    2 str.

 

2.0.              Charakterystyka organizacyjna                                                                      3-4 str.

 

3.0.              Analiza otoczenia                                                                                                 

             

              3.1.              Kształtowanie się otoczenia                                                        5-6 str.

             

              3.2.              Przedsiębiorstwo a otoczenie                                                        6-7 str.

 

              3.3.              Konkurencja a otoczenie                                                                      7-8 str.

 

              3.4.              Dostawcy i odbiorcy                                                                                    8-11 str.

 

4.0.              Ogólna sytuacja finansowa                                                                              12-13 str.

 

5.0.        Metody portfelowe                                                         14 str.

 

5.1.              Model B.C.G,                                                                                                    14 str.

 

5.2.              Macierz A.D. Littlea                                                                                      15-16 str.

 

6.0.              Atuty i słabości firmy . Analiza              SWOT                                    17 str.

         6.1.   Analiza strategicznego przedsięb. metodą SLOT  18-22 str.       

7.0.              Prezentacja graficzna                                                                                                  23 str.  8.0.   Interpretacja rezultatów                                                                                    24 str.

9.0.   Literatura                                                                                                                              25 str.                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.0 OGÓLNA  CHARAKTERYSTYKA

 

1.1. INFORMACJE  OGÓLNE

 

 

 

„ Warunkiem funkcjonowania firmy na rynku jest osiąganie zysku”.

 

             

Przedsiębiorstwem, które chciałabym poddać analizie zwenętrznej i wewnętrznej jest „ PPHU WIGA ”.

Gdy PPHU Wiga rozpoczynała działalność produkcji odzieży na lokalnym rynku, w Choszcznie funkcjonowało 6 dużych i kilka mniejszych firm w tej samej branży.” PPHU Wiga” zaliczała się raczej do tej drugiej grupy firm.

Powstała ona 1 1994 r. pod nazwa „ SEWOJ ” za sprawa dużej firmy za Szczecina, która wyszła z propozycją rozpoczęcia działalności produkcyjnej na terenie miasta i gminy Choszczno. Okoliczności w ówczesnym czasie były bardzo sprzyjające do podjęcia działalności, albowiem istniało bardzo duże bezrobocie w branży szwaczek. Jednakże przeważającym aspektem ekonomicznym była opłacalność oraz wiążąca się z nią możliwość zysku jak również perspektywy rozwojowe. W tym celu zbadano rynek i zrobiono ankietę. Spośród 50 zgłoszonych się osób wybrano 15. Z taką też ilością firma rozpoczęła działalność. W 1996 r. zmieniała swą nazwę i po dzień dzisiejszy istnieje jako „ PPHU Wiga ”.

 

2.0 CHARAKTERYSTYKA ORGANIZACYJNA

„ PPHU  Wiga ” jest spółką cywilna, świadczącą usługi exportowe.

Firma zajmuje się produkcją odzieży, dlatego też jest to głównie zakład produkcyjny, nie zajmujący się handlem, ponieważ wyroby z powrotem trafiają na rynki zachodnie. Nie jest to produkcja na rynek lokalny ani krajowy, produkcja jest w 100% na export. Firma szyje dla renomowanych firm zachodnich. Szyje głównie odzież dla dzieci i młodzieży dla największych sieci handlowych np.: C j A. Trzy lata temu zaszły zmiany w związku z koniecznością zmiany profilu działalności z odzieży dziecięcej na damską. W owym czasie firma otworzyła filię na terenie gminy i prze okres 1 roku szyła dla Holenderskiej firmy. Jednak z powodu niedostatecznej ilości produkcji zmuszona była zrezygnować z tej działalności i pozostała przy produkcji odzieży dziecięcej.W 1996 r. PPH Wiga rozpoczęła współpracę z największą firmą produkcyjną w Europie odzieży dziecięcej. Jest to Duńska firma ( Z.O.O ) „ P.M.B ”. Firma ta szyje ponad 2 mln. Sztuk miesięcznie, zatrudniając ponad 1000 osób. Jednocześnie współpracuje z czterema kooperantami, wśród których znajduje się właśnie „ PPHU Wiga ”.

Pracownikami firmy „ PPHU Wiga ” są głównie kobiety mające wykształcenie zawodowe ze specjalnością : szwacz dzianin. Zajmują się one szycie odzieży dziecięcej z materiałów bawełnianych.

Na początku swej działalności zakład zatrudniał 15 osób, w chwili obecnej wielkość zatrudnienia wzrosła do 50 osób.

3.0    ANALIZA  OTOCZENIA

 

3.1 Kształtowanie się otoczenia.

Zakład jest jednym z wielu przedsiębiorstw działających w branży szwalniczej, jednakże mając możliwość współpracy z renomowanymi firmami zachodnimi, ugruntowała sobie w miarę stabilną pozycję na rynku.

Na przestrzeni kilku lat poprzez inwestycje w nowe technologie produkcji, maszyny, zmianę organizacji produkcji, zmianę kadry w chwili obecnej jest drugą co do wielkości i jedną z czterech istniejących w ogóle firm produkcyjnych odzieży w Choszcznie.

              W ciągu kilku ostatnich lat podejmowała próby współpracy z różnymi firmami min. z Danii, Niemiec i Holandii.

Powodem tej decyzji były nieterminowe dostawy surowców, częste zmiany profilu produkcji, trudności z terminowym rozliczaniem.

W ostatnich dwóch latach min. z powodu kryzysu w Rosji oraz ogólnego spadku na rynku europejskim, wiele firm zachodnich zmniejszyło wielkość zamówień oraz rozpoczęło poszukiwanie tańszych możliwości produkcji na rynkach W.N.P. Na te problemy nałożył się stały wzrost kosztów produkcji w Polsce spowodowany podwyżkami cen paliw, energii oraz dodatkowymi obciążeniami zakładów pracy przez zmiany w systemie ubezpieczę społecznych oraz podatków.

Z tego powodu duńskie firmy, które zdecydowały się kontynuować produkcję w Polsce pomimo tych wszystkich problemów są w chwili obecnej strategicznym partnerem firmy.

3.2      Przedsiębiorstwo a otoczenie.

„ PPHU Wiga ” stara się elastycznie dostosować do ich oczekiwań odnośnie możliwości produkcyjnych w momentach gdy liczba zamówień rośnie o 100% czy 200%. W tym czasie firma pracuje w godzinach nadliczbowych, traktując termin i jakość produkcji jako dwa najważniejsze priorytety. Dzięki temu firma ma podpisane kontrakty na następne lata, otrzymuje dostęp do nowocześniejszego parku maszynowego.

Pogoń firm zachodnich za zmniejszeniem kosztów produkcji jest zjawiskiem naturalnym w erze globalizacji produkcji. Powodowało to jednak pewne absurdalne sytuacje np.: gdy produkcję wożono w kontenerach statkiem z Danii czy Niemiec do Iranu, Turcji, Indii- krajów o bardzo niskich kosztach produkcji, transport ten powodował jednak wydłużenie terminu od momentu zamówienia wyrobu do jego pełnej gotowości. Trwało to czasami 2-2 miesiące.Dodatkowo duża odległość od tych miejsc sprawiała kłopoty z nadzorem nad tą produkcją. Stąd też położenie Choszczna – tzn. bliskość do granicy kraju ok. 80km, nieduża odległość do Danii około 600 km, przewidywalność firmy i całej polskiej gospodarki, znajomość języka angielskiego, osobiste, wieloletnie kontakty z szefami duńskich firm spowodowały, że firma „PPHU Wiga ”  w dalszym ciągu funkcjonuje i uzyskała pewna stabilność na rynku.

3.3 Konkurencja a otoczenie.

W tym samym czasie kilka firm o dłuższym stażu i większym potencjale, doświadczenia znalazła się w znacznych kłopotach włącznie z likwidacja.

              Na początku lat 90-tych, gdy rozpoczynało się urynkowienie naszej gospodarki bardzo dużo firm zachodnich w poszukiwaniu obniżenia kosztów nawiązywało współpracę z polskimi producentami. W tamtym okresie najczęściej z państwowymi firmami, później z nowopowstałymi prywatnymi. Zanotowano wtedy tak wielkie zainteresowanie firm zachodnich tanią siłą roboczą w Polsce,  że spowodowało to wzrost zatrudnienia w polskich firmach i  wzrost produkcji.

Niestety brakowało równoczesnego wzrostu inwestycji, nowe technologie, organizacje produkcji, nowe systemy zarzadzania, formy działalności, brakowało wykwalifikowanej kadry menażerskiej. Okres ten, przez wiele firm branż szwalniczych został zaprzepaszczony i skutkiem tego okazały się powszechne kłopoty z finansami, jakością, terminowością, płynnością finansową, nowymi kontraktami i w konsekwencji upadłością.

Jeśli chodzi o konkurencję na terenie Choszczna, to jest bardzo duża. Największą firmą w Choszcznie jest duńska firma EMITEX. Firma ta należy do kapitału duńskiego w 50%. Kolejni konkurenci w regionie to inne mniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne takie jak: ELENA, ALAPAW.

W ciągu 2-3 ostatnich lat w naszym regionie podupadło ponad 5 prywatnych mniejszych przedsiębiorstw szwalniczych.

3.4   Dostawcy i odbiorcy.

Okres dzisiejszy w tej branży jest diametralnie różny od okresu ubiegłego:

-                 wzrosły koszty produkcji,

-                 zmniejszyło się bezrobocie a co za tym idzie mentalność pracowników i ich oczekiwania,

-                 wzrosły wymagania jakościowe,

-                 spadła realna wartość siły nabywczej dewiz,

-                 pojawiły się nowe i nowocześniej zarządzane firmy,

-                 pojawiły się nowe technologie produkcji, wymagające zaangażowania parku maszynowego,

-                 zmniejszył się udział polskich firm odzieżowych w produkcji zamówień,

-                 pojawiły się nowe, tańsze rynki W.N.P.

To wszystko powoduje konieczność dostosowania się firm szwalniczych do tych warunków wybierając i poszukując jak najlepszych partnerów.

„PPHU Wiga” ma wąski asortyment produkcji ponieważ produkuje odzież dla dzieci od wieku niemowlęcego jak również dla młodzieży do lat 16.

Jej główni dostawcy a zarazem odbiorcy to:

HANNES, MORITZ, PMB, Cγa jak również duńska firma SILVEX produkująca odzież damską.

Jest to jednak partner mniej ważny, odbywa się to na zasadzie dywersyfikacji kooperantów aby nie uzależniać się od 1 firmy.

Przedsiębiorstwo wybierając dostawcę kieruje się:

·     wiarygodnością firmy,

·     wielkością asortymentu,

·     odległością od miejsca produkcji,

·     wypłacalnością,

·     strukturą produkcji.

Funkcja marketingu jest wyłącznie podczas zawierania kontraktów, analizując koszty produkcji i konkretne ceny.

Firma stara się zapewnić:

·     dobrą jakość i terminowość

·     stara się dostosować możliwości produkcyjne do oczekiwań klientów

·     stara się stworzyć jak najlepszy wizerunek firmy wiarygodny wśród pracowników jak również dla kooperantów.

„PPHU  Wiga” bierze również udział w różnego rodzaju targach, na których oferowane są przez firmy zachodnie oferty produkcyjne.

Firma bierze również udział w sponsorowaniu różnego rodzaju imprez na terenie miasta i gminy.

Przedsiębiorstwo szwalnicze starając się dostosować do wymogów istniejących na rynku zmniejszają koszty produkcji poprzez:

-                 optymalizację cyklu produkcyjnego

-                 racjonalizację

-                 nowe technologie

-                 podnoszenie kwalifikacji pracowników

-                 dostosowanie systemu urlopowego do okresu największego spiętrzenia produkcji

-                 prowadzenie rozmów z pracownikami, w których przedsiębiorcy starają się wytłumaczą konieczność stosowania takich działań

-                 zmianę systemu wynagrodzeń pracowników dochodząc do systemu akordowego, w którym pracownik może być doceniony finansowo za własny wkład pracy,

-                 wprowadzenie systemu pożyczek z Z.F.Ś. Socjalnych,

-                 wprowadzenie systemu dwuzmianowego produkcji, co spowoduje większe wykorzystanie istniejącego potencjału produkcyjnego,

-                 prowadzenie stałych konsultacji z przedstawicielami Państwowej

        Inspekcji Pracy i Sanepidem,

-                 inwestowanie w nowy i bardziej wydajny park maszynowy,

-                 korzystanie z nowoczesnych form finansowania inwestycji:

-                     fundacje rozwoju przedsiębiorczości

-                     fundusze lisingowe

- PEFRON

-                 obniżenie podatków poprzez zatrudnienie osób niepełnosprawnych

-                 prowadzenie analiz marketingowych otoczenia z uwzględnieniem:

-                 konkurencji

-                 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin