JAVA - 01 - podstawowe informacje.pdf

(81 KB) Pobierz
68804359 UNPDF
Przemysław Wionczyk
JAVA
Podstawowe informacje
o programowaniu
w języku JAVA
1 / 10
68804359.002.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Geneza
Język Java stworzono, aby zastąpił C++. Miał być od niego
prostszy, bezpieczniejszy i bardziej niezawodny. W tym celu język
zawiera obsługę błędów której nie można ominąć, co znacznie zwiększa
bezpieczeństwo i niezawodność, ale prostota jest bardzo dyskusyjna.
Drugą ideą była możliwość napisania jednego programu, który
można uruchamiać na różnych platformach bez zmiany kodu, a nawet
bez ponownej kompilacji. Uzyskano to poprzez kompilację programów
do poziomu byte-code i uruchamianie na maszynach wirtualnych.
2 / 10
68804359.003.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Maszyna wirtualna
Jest to specjalny program, który tworzy środowisko
uruchomieniowe, dla wszelkich programów Java, które chcemy
uruchomić na naszym systemie operacyjnym. Maszyna wirtualna
przejmuje wszystkie odwołania uruchamianego programu bezpośrednio
do sprzętu lub systemu operacyjnego i zapewnia ich obsługę. Dzięki
temu program uruchomiony na maszynie wirtualnej "myśli", że działa na
rzeczywistym sprzęcie.
3 / 10
68804359.004.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Maszyna wirtualna
Maszyna wirtualna musi być dostosowana do systemu
operacyjnego na którym jest instalowana, ale środowisko jakie tworzy
ona dla programów na niej uruchamianych jest identyczne na różnych
platformach i różnych systemach operacyjnych, dlatego programy które
piszemy i kompilujemy do byte-code mogą być uruchamiane na
maszynie wirtualnej bez potrzeby troszczenia się o to na jakim
fizycznym komputerze są uruchamiane.
4 / 10
68804359.005.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Byte-code
W językach takich jak Pascal czy C++ kompilujemy kod źródłowy
do postaci programów uruchamialnych zapisanych w kodzie
maszynowym odpowiednim dla danego systemu operacyjnego. W języku
Java każdy plik z kodem źródłowym (zapisujemy je w plikach
z rozszerzeniem java (np. test.java) jest kompilowany do pośredniego
kodu bajtowego i zapisywany w pliku z rozszerzeniem class (np.
test.class).
5 / 10
68804359.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin