DWS org.pl_2010-07.pdf

(5029 KB) Pobierz
302859187 UNPDF
numer 7 – zima 2010
Zaczynamy od tekstu, autorstwa niżej podpisa-
nego – bezpośrednio związanego w kilkoma co naj-
mniej „gorącymi tematami” Forum. Wydaje mi się,
że nawet tak skrótowe przedstawienie materiałów
znanych dotąd z omówień wnosi co nieco do naszej
wiedzy. A przy okazji dostarczy impulsu do dyskusji.
Równie gorącego problemu dotyczy tekst Rafa-
ła Białkowskiego. Pokusił się był Rafał na stworze-
nie własnej wersji planu wojny z Niemcami. Sądzę,
że Plan „Zelint” również wywoła dyskusję na forum.
Wprawdzie to tylko intelektualna zabawa, ale jakże
inspirująca…
Przemek Przybylski to debiutant. Niewielki tekst
o bitwie pod Brwinowem opowiada o jednym z tra-
gicznych epizodów wrześniowej kampanii. Jak to
miło, gdy bardzo młodzi biorą się za pisanie. Oby tak
dalej!
Marcin Strembski znowu o Szwajcarach. Tym ra-
zem o tym, kto komu chciał sprzedać jeden z najlep-
szych myśliwców świata i dlaczego do tego nie do-
szło. „Messer” tym razem górą.
Michał Stefańczak o Norwegach w wojsku III Rze-
szy. Rzecz mała, skala niewielka, ale prawie zupełnie
nieznana. Ze względu na znajomość miejscowych re-
aliów szczególnie warta polecenia.
Doczekaliśmy się też w końcu tekstu „pierwszo-
wojennego”. A właściwie dwóch… Sławomir Kułacz
o epizodach, z których chyba wysnuto – nieprawdzi-
wy jak sądzę – wniosek o czeskiej niechęci do walki
w ogóle. W drugim tekście zaś o jednym z cmentarzy
żołnierzy I wojny.
Na koniec znana już z Forum, niezwykle emocjo-
nalna i osobista recenzja najnowszej książki Roberta
Michulca pióra Andrzeja Panila. Podpisuję się pod
nią oboma rękami!
Tadeusz Zawadzki (TZaw1)
Biuletyn
DWS.org.pl
ISSN 2080-5780
spis treści
Tadeusz Zawadzki (TZaw1)
Polska w strategii aliantów. Francusko-brytyjskie
rozmowy sztabów w 1939 r. ..................... 2
Rafał Białkowski (Zelint)
Plan Operacyjny „Zelint” ....................... 10
Przemek Przybylski (przem0l)
Bitwa pod Brwinowem 12 IX 1939 .............. 28
Marcin Strembski (net_sailor)
Spitire – niedoszły obrońca
szwajcarskiego nieba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Michał Stefańczak (michalst)
Obywatele norwescy w siłach zbrojnych
III Rzeszy ...................................... 35
Sławomir Kułacz (AlterUrsi)
Czeskie epizody z walk nad Dolnym Sanem..... 42
Sławomir Kułacz(AlterUrsi)
Cmentarz dwóch wojen........................ 45
Biuletyn.DWS.org.pl
nr 7 – zima 2010
Andrzej Panfil
Robert Michulec, „Ku wrześniowi 1939. Zbrojne
ramię sanacji” – recenzja ....................... 47
Wydawca, redakcja, DTP:
Tadeusz Zawadzki
biuletyn-dws@pro.wp.pl
Projekt graiczny:
Teresa Oleszczuk
Biuletyn jest bezpłatny. Prawa Autorów są chronione usta-
wami i konwencjami międzynarodowymi.
Kopiowanie, przedruk i wykorzystanie fragmentów obszer-
niejszych niż przewiduje ustawa tylko za zgodą Autorów.
ISSN 2080-5780
302859187.004.png
2
BIuletyN DWS.org.pl
Polska w strategii aliantów
Francusko-brytyjskie rozmowy sztabów w 1939 r.
@
Tadeusz Zawadzki (TZaw1)
Rozmowy sztabowców Wielkiej Brytanii i Francji nie były
nowością. Pomijając ścisłe współdziałanie w okresie 1 wojny
światowej, konsultacje takie odbyły się m.in. w latach 1935
(w Paryżu) i 1936 (w Londynie) 1 . Po zajęciu Pragi przez Rzeszę
Hitlera, z pełną jasnością okazało sie, że polityka appeasemen-
tu nie przyniosła rezultatów. Stało się też jasne, że wojna jest
nieunikniona, a przynajmniej bardzo prawdopodobna. W tej
sytuacji naturalni sojusznicy – Francja i Wielka Brytania – mu-
siały nie tylko wypracować wspólną strategię działania, ale
też uzgodnić zasady i procedury obowiązujące w kwestiach
praktycznych – np. zasady dowodzenia na poszczególnych te-
atrach działań wojennych (TDW). W tym celu 29 marca 1939 r.
w Londynie podjęto więc rozmowy delegacji obu sztabów ge-
neralnych.
Było to gremium wypracowujące decyzje zatwierdzane
później na najwyższych szczeblach wojskowych i politycz-
nych. Przyjęto procedurę pracy polegającą na opracowaniu
memorandów, które następnie omawiano na posiedzeniach.
Wnioski i propozycje albo zatwierdzano, albo kierowano do
dalszego opracowania z uwzględnieniem uwag uczestników
dyskusji. Wynika z tego, że nawet dokumenty opracowane
przez Brytyjczyków, po uwzględnieniu poprawek należy uznać
za wspólne stanowisko przyjęte w poszczególnych sprawach.
Od 29 marca do 31 sierpnia odbyło się 16 spotkań delega-
cji w różnym składzie. Przewodniczącymi delegacji francuskiej
byli: gen. A. Lelong 2 (większość spotkań) i wadm. J. Odend’hal.
Delegacji brytyjskiej przewodniczyli kmdr V.H. Danckwerts
(większość spotkań) i kadm. W.S. Chalmers.
Memoranda i protokoły spotkań przechowywane są w bry-
tyjskich National Archives w Kew – teczka CAB 29/160.
W artykule przedstawiono dwa istotne aspekty rozmów:
wypracowanie i ustalenie wspólnej strategii oraz miejsce
Polski w strategii aliantów. Inne – nie mniej ciekawe aspekty
– pojawiają się marginalnie, szczególnie kwestia użycia sił po-
wietrznych. Ze względu na objętość materiału (ok. 500 stron)
ograniczono się do omówienia dokumentów, nieliczne tylko
fragmenty – zdaniem autora najważniejsze – zostały przetłu-
maczone i zacytowane.
ZAłOżeNIA OgóLNe STRATegII
Pierwsza sesja odbyła się 29 marca 1939 o godz. 11.00 3 .
Otworzył ją gen Ronald Adam, zastępca szefa Imperialnego
Sztabu generalnego, który po wygłoszeniu krótkiego oświad-
czenia opuścił spotkanie. Sesja poświęcona była sprawom
organizacyjnym i proceduralnym. Przyjęto agendę i harmo-
nogram rozmów 4 . Pewną ciekawostką, ale i zrozumiałym
środkiem bezpieczeństwa, było ustalenie na samym początku
unikania – w miarę możliwości – wszelkiego rozgłosu wobec
rozmów. Ustalono mianowicie, że na wypadek pytań ze strony
prasy należy się trzymać wykładni, iż kilku francuskich oice-
rów przebywa w Londynie dla podtrzymania kontaktów zaini-
cjowanych trzy lata wcześniej 5 .
Za podstawę do dalszej dyskusji przyjęto założenie, że so-
jusz Wlk. Brytanii i Francji walczy z Niemcami i Włochami, przy
czym na późniejszych etapach wojny możliwe jest włączenie
się Japonii. Za datę wybuchu wojny przyjęto kwiecień 1939 6 .
Ustalono również, że odbywające się równolegle rozmowy
przedstawicieli lot obu krajów rozpoczną sie 1 kwietnia 7 .
Delegacja francuska otrzymała 5 memorandów złożonych
28 marca, w tym najważniejszy AFC(J) 4 „Założenia politycz-
ne”. Pozostałe dokumenty to AFC(J) 5 „Podsumowanie ekono-
miczne”, AFC(J) 6 „Porównanie sił”, AFC(J) 7 „Metody wojny”,
AFC(J) 8 „Ogólny problem strategiczny”.
AFC(J) 4 „Założenia polityczne” to krótki dokument, w któ-
rym przedstawiono najważniejsze pod względem planowania
strategicznego elementy sytuacji politycznej.
Wydzielono dwie grupy państw, następująco charaktery-
zując ich nastawienie:
I. Alianci i państwa przyjazne w europie:
1. Portugalia, egipt i Irak (oba przy założeniu, że będą zado-
wolone z rozmów w sprawie Palestyny).
2. Turcja (neutralna, nie wykluczone wystąpienie po stronie
aliantów), grecja (neutralna, sprzyjająca aliantom).
II. Inne państwa:
3. USA – przyjazna neutralność, niewykluczona modyikacja
ustaw o neutralności na korzyść aliantów, mało prawdopo-
dobne aktywne wystąpienie, chyba że w późniejszej fazie.
1 AFC(J) 1st Meeting, s. 2.
2 Francuski attache wojskowy w Londynie.
3 AFC(J) 1st Meeting.
4 AFC (J) 2 i AFC (J) 3.
5 AFC(J) 1st Meeting, s. 3, pkt (a).
6 AFC(J) 1st Meeting, s. 3, pkt (c).
7 AFC(J) 1st Meeting, s. 3, pkt (d).
numer 7 – zima 2010
302859187.005.png
3
BIuletyN DWS.org.pl
4. ZSRR – prawdopodobnie niechętnie będzie interwenio-
wał bezpośrednio. Wyjątek – bezpośrednie zagrożenie. Po-
wstrzymujące oddziaływanie na Japonię.
5. Japonia – mało prawdopodobne wystąpienie od począt-
ku, ale stałe działanie wbrew interesom aliantów na Dale-
kim Wschodzie. Prawdopodobnie nawet wtedy, gdy alianci
będą zagrożeni porażką, nie wystąpi w obawie przed reak-
cją USA i ZSRR.
6. Hiszpania – jej podejście może mieć daleko idący wpływ
na przebieg wojny. W interesie aliantów przynajmniej neu-
tralność. Nie można wykluczyć nieprzyjaznego podejścia
nacjonalistów hiszpańskich i udzielenia Niemcom i Wło-
chom zgody na bazy lotnicze i morskie.
7. Polska (dosłownie): „Byłoby niemądre/nieroztropne po-
kładać duże zaufanie w pomocy, aktywnej lub pasywnej,
z Polski.” 8
8. Inne kraje – będą się skłaniać ku aliantom i spróbują
pozostać neutralne. Jednak będą podlegać dużej presji
politycznej lub gospodarczej by zapobiec przyłączeniu się
lub pomocy aliantom albo by zmusić je do dostarczania za-
opatrzenia Niemcom.
do pkt. 5: Na Dalekim Wschodzie mogą być – jak się wydaje
– zagrożone także interesy Francji.
do pkt. 7: Nastawienie Polski może się zmienić na tyle, że
można przynajmniej rozważyć przyjęcie przez nią postawy
obronnej w odniesieniu do jej terytorium. To samo można
prawdopodobnie powiedzieć o Rumunii.
do pkt. 8: Węgry – jak się wydaje – można zaliczyć do prze-
ciwników.
W przypadku AFC (J) poprosili o wyjaśnienie kilku szcze-
gółów dotyczących mobilizacji brytyjskiej i potwierdzili, że na
dzień Z+18 Francja może zmobilizować ekwiwalent 100 dywi-
zji.
W konkluzji nr 2 obie strony zaaprobowały treść memoran-
dów 4–8 z uwzględnieniem uwag zawartych w AFC (J) 18.
Następnym omawianym zagadnieniem była anglo-francu-
ska reakcja na niemiecki atak skoncentrowany na Francji. Pod-
stawą dyskusji był raport AFC (J) 11, w którym ten problem po-
zostawiono do rozważenia stronie francuskiej 15 oraz francuska
odpowiedź AFC (J) 20.
To dokument na tyle ważny, że zasługuje na przedstawie-
nie w całości.
Aliancka odpowiedź na niemiecko-włoską ofensywę przeciw
Francji
(Dot. AFC (J) 11, d, pkt 10)
Strategia angielsko-francuska powinna być nakierowana
przede wszystkim na utrzymanie integralności terytorialnej
obu imperiów i swobodę ich komunikacji oraz na izolowanie
koalicji niemiecko-włoskiej na tyle kompletne, na ile to moż-
liwe, przez:
(a) utworzenie ciągłego frontu na wszystkich granicach
lądowych dostępnych przeciwnikowi;
(b) przecięcie mu komunikacji ze światem zewnętrznym.
W dokumencie AFC(J) 6 na uwagę zasługują wątpliwości
Brytyjczyków, co do możliwości mobilizacyjnych Francji. Na
dzień Z+18 mobilizacji przyjęto w nim mianowicie 76 dywi-
zji francuskich, w tym 28 aktywnych i 20 rezerwowych (Serie
A). Jednocześnie (pkt 7) nawiązano do rozmów z października
1938, kiedy Francuzi deklarowali 100 dywizji 9 .
W podsumowaniu wielkości sił lądowych stwierdza się, że
pod względem liczby dywizji w żadnej chwili okresu począt-
kowego połączone siły francusko-brytyjskie nie dorównają
niemieckim 10 . Złagodzono to stwierdzeniem, że proste po-
równanie liczb może być mylące, a to ze względu na silne for-
tyikacje – francuskie i niemieckie 11 .
Uznano też, że siły lotnicze aliantów znacznie słabsze pod
względem siły uderzeniowej od połączonych sił niemieckich i
włoskich 12 .
I. Nie będą podejmowane żadne operacje ofensywne, zanim
nie będą oparte na mocno trzymanych pozycjach obronnych.
II. Ze względu na walory obronne fortyikacji niemieckich
z jednej strony, i ze względu na to, że Niemcy – które są znacz-
nie silniejsze pod względem materialnym i morale od swojego
sojusznika – są bez wątpienia „starszym partnerem”, pierwsza
anglo-francuska ofensywa powinna być skierowana przeciw
Włochom kontynentalnym i wyspom oraz przeciw włoskim
koloniom.
III. Podczas tej ofensywy musimy być starannie osłonięci
na lądzie, morzu i w powietrzu przed Niemcami. Specjalna
uwaga powinna być przykładana do możliwości, że Niemcy,
których praktycznie całe siły będą do swobodnej dyspozycji (o
ile nie będą poważnie związane przez naszych sojuszników w
Europie Środkowej), mogą spróbować akcji przez Belgię, Ho-
landię i Szwajcarię.
IV. Jeśli pozwoli na to pora roku, byłyby zaatakowane kon-
tynentalne Włochy, Libia i (w stosownym momencie) Włoska
Afryka Wschodnia. (Można zauważyć, że najlepszą porą do
Druga sesja odbyła się również 29 marca o godzinie
16.00 13 .
Zgodnie z przyjętą procedurą podstawą dyskusji były do-
kumenty AFC (J) 4–8 oraz AFC (J) 18 zawierający uwagi francu-
skich sztabowców do otrzymanych memorandów 14 . Francuzi
generalnie zgodzili się z treścią memorandów AFC (J) 4–8.
Co do treści AFC (J) 4 przekazali następujące uzupeł-
nienia:
8 “It would be unwise to place any substantial reliance on assistance, active or
passive, from Poland”, AFC (J) 4, pkt 7.
9 AFC (J) 6, s. 3, pkt 7.
10 Na dzień Z+18: Wlk. Brytania – ekwiwalent 3 dywizji w egipcie i Palestynie,
Francja – 76 dywizji, Niemcy – 106. Na dzień Z+30 dochodzą 2 dywizje brytyj-
skie. AFC (J) 6, s. 2, pkt 4.
11 AFC(J) 6, pkt 10.
12 Niemcy – 3700 samolotów pierwszej linii, Włochy – 1393 w metropolii i 612
w koloniach, Wlk. Brytania – 1290 w metropolii i 380 w koloniach, Francja – 1450
w metropolii i 323 w Afryce Północnej i Lewancie. Japonia – 1343; AFC (J) 6, s. 4,
pkt 11.
13 AFC(J) 2nd Meeting.
14 AFC (J) 18, s. 1.
15 Tym samym oddając Francuzom pierwszeństwo w planowaniu i prowadze-
niu działań na lądzie, AFC (J) 11, pkt 10.
numer 7 – zima 2010
302859187.006.png 302859187.007.png
 
4
BIuletyN DWS.org.pl
zaatakowania Libii jest zima a najlepszą porą do ofensywy
we Włoszech jest lato.) W tym samym czasie byłyby energicz-
nie odpowiadano by na wszelkie próby przeciwnika dojścia
do naszych linii komunikacyjnych.
Ofensywa na lądzie przeciw Niemcom nie powinna się
rozpoczynać, zanim nie zostaną osiągnięte znaczne rezultaty
we Włoszech i zanim nie zostaną zgromadzone odpowiednie
masy ludzi i sprzętu.
W memorandum tym sformułowano wyraźnie kierunki
działań w przyszłej wojnie obrona przed Niemcami, atak na
Włochy. Parafrazując – Italy irst!
Co do strategii na kontynencie przyjęto następujące zało-
żenia:
Strategia anglo-francuska powinna być nakierowana przede
wszystkim na utrzymanie integralności terytorialnej Francji. Gdy-
by Niderlandy zostały najechane, alianci będą powstrzymywać
przeciwnika i tworzyć front wysunięty tak daleko, jak pozwolą
na to okoliczności. Nie jest możliwe ustalenie linii, na której front
powinien być utworzony, ale należy rozpatrzyć możliwe linie. 16
Co do metod wojny zgodzono się, że:
W początkowej fazie alianckie przeciwdziałanie w powietrzu
będzie podyktowane głównie przez względy bezpieczeństwa.
Alianci nie powinni inicjować ataków przeciwko celom innym
niż czysto „wojskowym” w najwęższym znaczeniu tego sło-
wa, t.j. wojskom, marynarce wojennej, lotnictwu i zakładom
przemysłowym, ale na tyle, na ile to możliwe, ograniczać je do
celów na które atak nie spowoduje śmiertelnych strat wśród
ludności cywilnej.
W szczególności nie zostanie podjęty atak na Rzym, chyba
że w ostateczności jako odwet po konsultacjach między rzą-
dami aliantów. 17
Wreszcie – last but not least – zakładano, że wojna będzie
miał następujący przebieg:
Faza 1: utrzymanie integralności terytorialnej obu impe-
riów i obrona ich witalnych interesów. Podkreślano znaczenia
nacisku ekonomicznego stosowanego od samego początku
(dosł.: najlepsza broń, ale działająca powoli ).
Faza 2: powstrzymywanie Niemiec i deinitywne wyeli-
minowanie Włoch. Ten drugi cel ma ułatwić zajęcie Włoskiej
Afryki Północnej i Wschodniej. Natomiast ofensywa lądowa
przeciw Włochom zależna jest od uwolnienia sił z frontu nie-
mieckiego. Tu podkreślono znaczenie wzrostu sił brytyjskich.
W tej fazie, kiedy tylko możliwe, należy kierować bom-
bowce do atakowania celów gospodarczych i przemysłowych
w Niemczech.
Fazy następne: Ostatecznym celem aliantów jest pokonanie
Niemiec . Ale nie można wyznaczyć żadnej daty, ani prawdopo-
dobnych linii postępowania. Należy liczyć się ze zmasowaną
ofensywą przeciw Francji lub Wielkiej Brytanii lub obu, więc
należy skoncentrować się na wysiłkach obronnych – w tym
czasie postawa defensywna. Zasadniczo rozpatrywano różne,
zależne od okoliczności, warianty działania przeciw Włochom,
by później zająć się Niemcami.
Na koniec stwierdzano, że w międzyczasie należy stosować
stały i ścisły nacisk ekonomiczny, który powinien zredukować
siły oporu wrogów. Dyplomacja ze wszystkich sił powinna
zabiegać o życzliwą neutralność lub wsparcie innych krajów,
szczególnie Stanów Zjednoczonych 18 .
Tezy tego memorandum – z pewnymi drobnymi popraw-
kami wynikłymi z dyskusji – zostały uznane za obowiązujące
na 8. spotkaniu 4 kwietnia 1939 r. 19 Na tej sesji ustalono rów-
nież, że Francuzi przygotują ocenę wartości militarnej Polski
i krajów południowowschodniej europy.
Były to właściwie ostateczne decyzje strategiczne.
Na 3 i 4 spotkaniu 30.3.1939 rozważano różne aspekty
położenia strategicznego. M.in. memorandum AFC(J) 14 z 29
marca 1939 „europejski TDW ogólnie”, w którym rozważana
jest reakcja sojuszników na pogwałcenie przez Niemcy neu-
tralności Holandii, Belgii i Szwajcarii (pkt a), możliwości brytyj-
skiej pomocy dla Francji (pkt b) i wreszcie założenia wojny w
europie Wschodniej (pkt c).
Wojna w Europie Wschodniej
7. Należy krótko rozważyć sytuację, która mogłaby po-
wstać, gdyby Wielka Brytania i Francja zostały wplątane
w wojnę z Niemcami i Włochami z powodu dalszej niemie-
ckiej agresji w Europie Wschodniej. Nie jest możliwe bar-
dziej dokładne zdeiniowanie akcji Niemiec, gdyż każdy
z ich wschodnich sąsiadów może dostarczyć im pretekstu do
użycia siły. Trudno jest przyjąć, że Rosja nie wykazywałaby
zainteresowania, więc Niemcy musiałyby wziąć pod uwagę
możliwość rosyjskiej interwencji. W tym wypadku nie jest
prawdopodobne, by Niemcy mieli podjąć ofensywę w wielkiej
skali równocześnie na wschodzie i zachodzie. Trudno byłoby
jednak oczekiwać, że pozwolą nam zupełnie bez przeszkód
rozwijać nasz wysiłek wojenny, byłoby więc prawdopodobne,
że przynajmniej część wysiłku swoich bombowców dużego
zasięgu skierują na cele w tym kraju [Wielkiej Brytanii – TZ]
i na nasz handel morski. Nie moglibyśmy dać bezpośredniego
wsparcia Polsce, Węgrom i Rumunii. Wobec wrogich Włoch
Jugosławia pozostaje poza zasięgiem naszej pomocy.
[…]
(d) Konkluzja co do Europejskiego TDW
9. Jeśli wojna wybuchnie w Europie Wschodniej, to ani
Francja, ani my, nie będziemy mogli udzielić bezpośredniej
pomocy oiarom agresji niemieckiej, chociaż możemy doko-
nać dywersji atakując na zachodzie i stosując presję przez
akcje na morzu. […]
10. […] Jakiekolwiek natarcie lądowe Włoch przez Alpy jest
nieprawdopodobne a Włochy mogą być niechętne wszczyna-
niu działań lotniczych przeciw Francji, które mogą wywołać
odwet przeciw ich północnemu rejonowi przemysłowemu.”
Ostateczną formę przewidywana strategia aliantów i prze-
widywany przebieg wojny przyjęły w memorandum AFC(J) 28
z 3 kwietnia 1939. Rozpatrywano w nim możliwe działania
przeciwnika, m.in. na lądzie Niemcy przez Holandię, Belgię
i Szwajcarię – żeby ominąć linię Maginota, i własne przeciw-
działania.
16 AFC (J) 28, s. 3, pkt 20.
17 AFC (J) 28, s. 4, pkt 28.
18 AFC (J) 28, s. 4-5, par. IV, pkt. 20–41.
19 AFC(J) 08th Meeting, s. 2.
numer 7 – zima 2010
302859187.001.png
5
BIuletyN DWS.org.pl
SOJUSZ Z POLSKą
Druga część studium poświęcona jest rozważaniom o
wpływie aliansu z Polską z punktu widzenia użycia lotnictwa.
Uznano, że gdyby Niemcy najpierw zaatakowały Polskę, to
musiałyby wysłać przeciw niej dużą część lotnictwa, w tym
1/3–1/2 bombowców. Co oznaczałoby, że zachodni alianci
mają przeciw sobie mniejsze siły lotnicze. Należy się liczyć jed-
nak z tym, że duża część tych sił szybko zostanie uwolniona i
skierowana do działań na zachodzie.
gdyby pierwszy atak Niemiec został skierowany na Fran-
cję i Wielką Brytanię, to można założyć, że ze względu na dys-
proporcję w siłach powietrznych Polska nie będzie ryzykować
ataków lotniczych na Niemcy jako pierwsza. Niemcy z kolei
prawdopodobnie zadowolą się pozostawieniem na wscho-
dzie tylko sił defensywnych – głównie myśliwców, a prawie
wszystkie bombowce rzucą przeciw Zachodowi.
Z powyższego wynika, że przystąpienie Polski do koalicji
prawdopodobnie nie okaże się dużym wsparciem jeśli chodzi
o osłabienie sił niemieckiego lotnictwa bombowego.
Polska może być jednak przydatna z następujących powo-
dów:
Z treści wstępnego memorandum AFC (J) 4, cytowanego
już pkt. 7, wynika, że Polska wciąż jeszcze – przynajmniej przez
Brytyjczyków, nie była traktowana jako potencjalny sojusznik.
Także w wypowiedziach francuskich nie widać uznania Polski
za sprzymierzeńca 20 .
Symptomatyczne jest pojawienie się problemu Polski –
i wschodniej europy w ogóle – dopiero 5 kwietnia w doku-
mencie AFC(J) 30 „Propozycja terminarza dalszych rozmów”.
Pojawia się w nim „nowa hipoteza”:
1. Alians z Polską
Sytuacja, która powstałaby w wypadku gdyby Polska sta-
ła się sojusznikiem Wielkiej Brytanii i Francji, rozpatrywana w
świetle sytuacji politycznej zdominowała wznowioną dysku-
sję. 21
Ale… konkluzji na razie brak.
Szerzej sojusz z Polską został omówiony dopiero na 12. se-
sji 26 kwietnia 1939 o godz. 12.00 22 .
Podstawą dyskusji było przygotowane przez stronę francu-
ską memorandum AFC (J) 44„Studium warunków, które wynik-
nęłyby z przymierza między Polską, Wielką Brytanią i Francją”.
Punktem wyjścia dla autorów studium było założenie, że
Niemcy chcą wyeliminować wszelkie możliwości koalicji na swo-
im froncie wschodnim i ustanowić tam hegemonię militarną i
ekonomiczną. Z wojskowego punktu widzenia chcą uwolnić się
od obawy przed wojną na dwa fronty. Z ekonomicznego – chcą
zapewnić sobie surowce niezbędne do uniknięcia skutków blo-
kady. Ta niemiecka idea została rozwinięta do postaci metodycz-
nego planu niszczenia kluczowych punktów bariery, która mo-
głaby zagrozić Niemcom lub je związać w europie Wschodniej.
Wejście Polski do wojny po stronie aliantów oznaczałoby
iasko tego planu. Z kolei alianci mogliby liczyć na pojawienie
się na wschodniej granicy Niemiec, na jego tyłach, armii so-
jusznika liczącej 50 dywizji 23 .
W studium zawarto następujące tezy:
Przy założeniu, że pierwszy wysiłek Niemiec byłby skiero-
wany na aliantów zachodnich, byliby oni zmuszeni do pozo-
stawienia na wschodzie 25–30 dywizji a tym samym uszczu-
plenie sił na zachodzie. gdyby Niemcy zdecydowali się na
pokonanie Polski, to redukcja sił na zachodzie byłaby jeszcze
większa. Nadto Polska mogłaby przyciągnąć do sojuszu Ru-
munię i, co prawdopodobne, inne kraje bałkańskie. To wszyst-
ko zmniejszyłoby początkową słabość liczebną aliantów.
Jednak utrzymanie tych korzystnych warunków począt-
kowych będzie zależało od solidności wschodniego frontu
aliantów. A to z kolei zależy od zabezpieczenia komunikacji na
Morzu Śródziemnym. Więc ze względu na skromne zapasy, z
jakimi wschodni sojusznicy zaczynaliby wojnę, należy zachę-
cić ich do wykorzystania wszelkich możliwości zaopatrzenia,
jakie może dać im Rosja 24 .
(a) Na początku wojny jej samoloty rozpoznawcze mogą
zebrać informacje, które pozwolą określić w kierunku którego
TDW (wschód lub zachód) Niemcy kierują główne siły swoich
wojsk lądowych.
(b) Użycie polskich lotnisk przez alianckie siły powietrzne
pozwoli im – jeśli będzie to konieczne – na zaatakowanie Ber-
lina i celów na wschód od Berlina.
To wszystko przy założeniu istnienia organizacji naziem-
nej (zaopatrzenie wszelkiego rodzaju, łączność etc.), która
jeszcze nie istnieje. Z drugiej strony, użycie jej baz lotniczych
nie powinno być uważane za bezpośrednie wsparcie z naszej
strony, lecz za możliwość zwiększenie promienia działania
naszych samolotów.
(c) Na koniec, jeśli ZSRR zdecyduje się interweniować po
stronie aliantów, Polska powinna udostępnić swoje lotniska
rosyjskim siłom powietrznym ażeby pozwolić im na zaatako-
wanie Niemiec. 25
Autorzy studium stwierdzają też, że na morzu alians z Pol-
ską wprowadzi niewielkie zmiany. Co prawda Niemcy będą
musieli utrzymywać jakieś jednostki na Bałtyku, ale okolicz-
ność ta nie będzie miała wielkiego wpływu na plany działania
niemieckiej admiralicji. Ale trzeba tu zauważyć, że zaopatry-
wanie Polski będzie trudne, jeśli nie niemożliwe. Trasa bałtycka
oczywiście jest nie do przebycia, a zaopatrzenie od południa
niepewne. Polska będzie mogła się zaopatrywać tylko w Rosji
i sąsiadujących krajach neutralnych 26 .
W podsumowaniu stwierdza się, że przystąpienie Polski
do wojny po stronie Wielkiej Brytanii i Francji można przyjąć
za w pełni wartościowe tylko wtedy, gdy zostanie utworzony
długi, solidny i trwały front [podkr. oryg. – TZ].
W każdym przypadku Francja i Wielka Brytania muszą być
gotowe do przeciwstawienia się niemieckiemu szturmowi od
pierwszych godzin z maksimum [podkr. oryg. – TZ] swoich za-
sobów 27 .
20 AFC (J) 18.
21 AFC(J) 30, s. 30, pkt. 1.
22 AFC(J) 12th Meeting.
23 AFC (J) 44, s. 1, cz. I, pkt. A–B.
24 AFC (J) 44, s. 1, cz. I, pkt. B–e.
25 AFC (J) 44, s. 2, cz. II, pkt. (a)–(c).
26 AFC (J) 44, s. 2, cz. III.
27 AFC (J) 44, s. 2–3, cz. IV.
numer 7 – zima 2010
302859187.002.png 302859187.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin