Co każdy o zabawce wiedziec powinien.pdf
(
1374 KB
)
Pobierz
240817016 UNPDF
Wśród ksi;
żek
Co każdy o zabawce wiedzieć
powinien
• MARTA BIAŁECKA-PIKUL (Kraków)
szego numeru „Biuletynu Sztuki Projek
towania" wydanego w styczniu roku
2000
przez „Rzecz Piękną", Fundację Rozwoju Wy
działu Form Przemysłowych Akademii Sztuk
Pięknych w Krakowie. Najnowszy numer biu
letynu, który ukazał się wraz z ogłoszeniem
ogólnopolskiego konkursu projektowego, w ca
łości został poświęcony zabawce
1
>. W notatce
od redakcji Czesława Frej lich wyjaśnia, że biu
letyn ma wspomóc projektantów poszukujących
nowych pomysłów, którzy chcą wziąć udział
w konkursie. Cel ten przesądził o doborze pu
blikowanych artykułów. Po ten właśnie numer
„Biuletynu" winni sięgnąć projektanci zabawek
dla dzieci, którzy w sposób odpowiedzialny
uprawiają swój zawód i zastanawiają się, „co
stanie się, gdy zabawka trafi do dziecka". Po
winni go również dokładnie przestudiować ro
dzice i wychowawcy, czyli ci, którzy często sta
ją wobec trudnego zadania wyboru zabawki
właściwej dla swoich dzieci. Jest to z pewno
ścią coraz trudniejsze, gdyż ich liczba jest co
raz większa. Tym bardziej ważne jest, aby wie
dzieć, które są wartościowe i dobre dla dziecka.
„Biuletyn Sztuki Projektowania" poświęcony
zabawce może stanowić rodzaj poradnika czy
przewodnika dla wychowawców i nauczycieli,
którzy wybierają zabawki dla swoich dzieci.
Spójność rozważań prezentowanych w ko
lejnych artykułach oraz celowy ich dobór są
widoczne już po przeczytaniu spisu treści. „Biu
letyn" otwierają teksty dotyczące zabawy i za
bawki w ogóle, wprowadzające, które wskazu
ją na jej rolę w życiu i rozwoju człowieka. „O
powadze zabawy i zabawki" pisze etnolog Ry
szard Kantor, wskazując, że to atrybut człowie
czeństwa, źródło kultury, które zawiera w so
bie treści i wartości właściwe dla danej epoki.
Biuletyn Sztuki Projektowaniu
1
/2000
ta
Z kolei, psycholog Maria Kielar-Turska po
kazuje walory rozwijające zabawek. Kreśląc
w artykule „Zabawy i zabawki w ujęciu ontoge-
netycznym" główne kierunki zmian rozwojo
wych w zakresie zabaw dziecięcych, autorka
pisze o tym, jakie są korzystne dla dziecka
w określonym wieku. Niemowlętom winniśmy
dostarczać zabawki manipulacyjne, stanowią
ce „pokarm dla zmysłów" (np. grzechotki);
dwu-, trzylatkom, które zdobywają przestrzeń,
zabawki do ciągnięcia, huśtania, budowania
(klocki w kolorach prototypowych); przedszko
lakom - zabawki, które zaspokoją ich coraz
bardziej różnorodne potrzeby. Przytulania za
spokoją emocjonalne potrzeby dziecka; ukła
danki nauczą wykrywać różnice i podobieństwa,
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
7/2000
T
en tytuł stanowi najlepszą recenzję pierw
•
czyli przygotują ważne sprawności związane
z umiejętnością kategoryzacji; rekwizyty do za
bawy w role sprawią, że stanie się ona szkolą
społecznego uczenia się.
przedstawiając psychologiczne potrzeby
i możliwości dziecka, autorka nie zapomina
0
nastolatku, który potrzebuje gier opartych na
współzawodnictwie, z zabaw receptywnych wy
biera słuchanie muzyki, oglądanie filmów, czy
tanie książek. Na ten temat można z psycholo
gicznego punktu widzenia napisać bardzo wiele,
wskazując,
że dobrze zaprojektowana zabawką
uwzględniająca możliwości rozwojowe dziecka,
jest ważnym czynnikiem stymulującym rozwój
w jego różnych sferach: motorycznej, sensorycz
nej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.
Doskonałą kontynuację myśli autorki sta
nowi kolejny, ostatni spośród ogólnych, arty
kuł Michała Drożdża, studenta Wydziału Form
Przemysłowych ASP w Krakowie. Nosi on zna
mienny tytuł „Złe zabawki - czy zła zabawa".
Autor rozważa kwestie zasadnicze - jakie prze
słanie i jakie skutki niesie ze sobą zabawka. Pi
sze o zabawkach militarnych, elektronicznych
(jak tamagochi), o lalce Barbie, czyli o takich,
które ciągle rodzą mnóstwo pytań i dyskusji,
zwłaszcza na gruncie pedagogiki, psychologii
1
socjologii. Mimo że autor stawia więcej pytań
niż udziela odpowiedzi, z jego rozważań moż
na wyciągnąć wnioski, że producenci i projek
tanci zabawek powinni odznaczać się głęboką
świadomością psychopedagogiczną i szacun
kiem wobec dziecka.
Po tekstach ogólnych, wprowadzających,
następują artykuły szczegółowe, wśród których
można wyróżnić kilka o charakterze historycz
nym. Pierwszy, napisany przez dyrektora Mu
zeum Zabawkarstwa wKielcach, Ryszarda Zię-
ao, przedstawia muzea zabawek w Europie
len rys historyczny uświadamia nam, że kolek
cjonowanie zabawek stanowi znaczący dział
muzealnictwa. Z kolei rozważania Czesławy
Frejhchpt. „Ołowiane żołnierzyki", AnnyDem-
skitj
pt. „Zabawa w budownictwo - klocki
Gnom" czy Anny Maga pt. „Matchboxy", przy
pominają o zapomnianych zabawkach, których
edukacyjną wartość znali nasi
ańaókowie.
Pięk
ne ilustracje, zdjęcia zamieszczone w całym biu
letynie, stanowią dla znawców zabawek niewąt
pliwą atrakcję.
Pozostałe krótkie artykuły dotyczą kolejno
różnych znanych nam, współczesnych zabawek.
Janusz Antos, pisząc o klockach Lego, ukazuje
historię i aktualny stan firmy, ale przede wszyst
kim zwraca uwagę na to, że firma Lego przy
wiązuje ogromną wagę do badań naukowych.
Sponsoruje pensję jednego z profesorów zna
nej, prestiżowej amerykańskiej uczelni (MIT-
Massachusetts Infinite of Technology). Obec
nie tzw. Lego profesorem jest dr Mitchel Re-
snick,
ktoiytmcidń
^edaecinajlepiejuaąsię,
kiedy rozwijają własne teorie o świecie iwypro-
bowują je wymyślając swoje własne wynalazki.
Ta myśl to echo słynnego psychologa
im
jowegoJeanaPiageta-Bezwątpiemawspołpra-
7/2000
WYCI
HOWANIEWPRZEDSZKOLU
jednak przyznać, że miśki winny stanowić jedy
ną zabawkę naszych dzieci. Przeciwnie, opisa
nie w biuletynie tak wielu, dowodzi, że kraina
dziecięcych zabaw ciągle się zmienia i rozwija,
a
zadaniem
wychowawców jest
nauczyć
się wy
bierać zabawki dobre i mądre (co nie znaczy
wyłącznie edukacyjne). Z pewnością pomoże
w tym również fakt, że każdy z 15 artykułów
zawiera bibliografię, literaturę, w której może
my szukać bardziej szczegółowych informacji,
np. o grach planszowych czy klockach.
Mam nadzieję, że przedstawione rozważa
nia zachęcą Czytelników, aby sięgnęli do pierw
szego numeru Biuletynu Sztuki Projektowania
z 2000 roku.
Na zakończenie warto podkreślić, że nie tyl
ko merytoryczna zawartość, ale również szata
terowe w artykule pt. „W kierunku cyberprze- graficzna czasopisma jest bardzo interesująca,
strzeni" (Piotr Grzyb). Ostatni tekst zbioru, Wspaniałe fotografie są niewątpliwym atutem,
napisany przez Monikę Świcę, nosi tytuł „Ga
dżet". Autorka wyjaśnia, że jest to urządzenie
najczęściej niewielkich rozmiarów, należące do
świata codziennego, fascynujące i dostarczają
ce rozrywki poprzez swą pomysłowość i nowa
torski charakter. Któż z nas nie pamięta połą
czonych sznurkiem dwóch kulek, którymi
należy uderzać o siebie, schodzącej po scho
dach sprężyny (magie spring) albo znów mod
nej ostatnio zabawki jo-jo.
Na koniec artykuł na temat jednych z naj
bardziej popularnych zabawek świata, czyli miś
ków. Ryszard Kantor wspaniale pisze:
Miśki,
uczłowieczone, ciepłe, miłe zabawki do kocha
nia, podbiły świat (...) stały się głównymi loka
torami dziecięcych pokojów.
Przywołując myśli
Stefana Swieżawskiego czy Umberto Eco twier- Każdy, nawet krótki tekst został zilustrowany,
dzi
..przyszłość bez wątpienia należy do miś-
Możemy więc zobaczyć gadżety, lalkę Barbie z
ków, gdyż jest to zabawka, która łączy zalety lalki
Kenem i ołowiane żołnierzyki, a nawet konia na
i pluszowego zwierzątka; żaba wka przemawia-
biegunach. Ale co najważniejsze, możemy prze-
jąca w jednakowym stopniu do chłopców i
czytać rozważania specjalistów-etnologa, psy-
dziewcząt, a przede wszystkim posiadająca oso-
chologa, projektantów, historyków sztuki - któ-
bowość i wysoki stopień indywidualności."
W rzy wspólnie zastanawiają się, jakie zabawki są
pełni
zgadzam
się z autorem, nie zamierzam najlepsze dla naszych dzieci.H
1) Poprzednie numery biuletynu, jak i edycje konkursu projektowego, dotyczyły innych przedmiotów
użytkowych. Były to: krzesło, lampa, zegar.
*) Ilustracje z „Biuletynu Sztuki Projektowania" nr l,2000r. Kraków „Rzecz Piękna".
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
7/2000
ca w ten sposób myślących naukowców i pro
ducentów w przypadku firmy Lego daje dosko
nale rezultaty.
W zbiorze poświęconym zabawkom nie
mogf o zabraknąć artykułu na temat lalki Bar
bie (autor - Dariusz Krysiak), która w zeszłym
roku ukończyła 40 Jat. „Lalka Barbie - ideal
kobiety sukcesu" to zdaniem autora jeden z
największych fenomenów naszych czasów. Opi
sując jej dzieje, autor -
historyk sztuki,
pomija
modny ostatnio problem poszukiwania przyczyn
anoreksji w propagowaniu szczupłej sylwetki
Barbie.
Inne współczesne zabawki przedstawione w
biuletynie to kostka Rubika (tekst Guylai Er-
nyey), skateboard - deskorolka (Marcin Klag),
gry planszowe (Gabriela Kapica), grykompu-
Plik z chomika:
spodpowieki
Inne pliki z tego folderu:
Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lataJesień.zip
(18153 KB)
Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata lato.zip
(20265 KB)
Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, latawiosna.zip
(4368 KB)
Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata zima.zip
(19070 KB)
35.jpg
(218 KB)
Inne foldery tego chomika:
ALVAREZ Bóg Bestia Studium samobójstwa
ankiety
autoprezentacja
Czasopisma ,artykuły
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin