052.Przekaz.pdf

(82 KB) Pobierz
PRZEKAZ 52
PRZEKAZ 52
PLANETARNE EPOKI ŚMIERTELNIKÓW
O d czasu powstania życia na planecie ewolucyjnej, do momentu jego ostatecznego rozkwitu w
epoce światłości i życia, na światowej scenie ludzkiego bytu pojawia się co najmniej siedem epok
życia. Te kolejne epoki determinowane są przez planetarne misje Boskich Synów, a na
przeciętnym, zamieszkałym świecie, pojawiają się one w następującej kolejności:
1. Człowiek przed Księciem Planetarnym.
2. Człowiek po Księciu Planetarnym.
3. Człowiek poadamiczny.
4. Człowiek po Synu-Arbitrze.
5. Człowiek po Synu obdarzającym.
6. Człowiek po Nauczycielu-Synu.
7. Era światłości i życia.
Istniejące w przestrzeni światy, gdy tylko pod względem materialnym nadają się do życia,
umieszczane są w rejestrze Nosicieli Życia i w odpowiednim czasie Synowie ci ekspediowani są
do takich planet dla inicjacji życia. Cały ten okres, jaki upływa od inicjacji życia do pojawienia
się człowieka, określany jest jako epoka przedludzka i poprzedza ona kolejne epoki ludzkie,
rozważane w tych narracjach.
1. CZŁOWIEK PRYMITYWNY
Od czasu wyłonienia się człowieka z poziomu zwierzęcego – kiedy może on zechcieć czcić
swego Stwórcę – do przybycia Księcia Planetarnego, śmiertelne istoty z wolą zwane są
człowiekiem prymitywnym . Istnieje sześć podstawowych typów albo ras człowieka
prymitywnego i tacy wcześni ludzie pojawiają się kolejno, według porządku kolorów widma,
zaczynając od czerwonego. Okres trwania tej wczesnej ewolucji życia jest zróżnicowany na
różnych światach i rozciąga się od stu pięćdziesięciu tysięcy lat do ponad miliona lat czasu
Urantii.
Kolorowe rasy ewolucyjne – czerwona, pomarańczowa, żółta, zielona, niebieska oraz indygo
– zaczynają się pojawiać mniej więcej w tym czasie, kiedy człowiek prymitywny wypracowuje
prosty język i zaczyna używać twórczej wyobraźni. W tym czasie człowiek jest już dobrze
przystosowany do pozycji wyprostowanej.
Ludzie prymitywni są wspaniałymi myśliwymi i zaciekłymi wojownikami. Prawem tej epoki
jest fizyczne przetrwanie najlepiej przystosowanych; rząd w tym okresie jest wyłącznie
plemienny. Na wielu światach, podczas wczesnych zmagań rasowych, niektóre rasy ewolucyjne
zostają wyniszczone, jak to miało miejsce na Urantii. Te, które zostają, mieszają się zazwyczaj
później z importowaną rasą fioletową, ludem adamicznym.
Z punktu widzenia późniejszej cywilizacji, epoka człowieka prymitywnego jest długim,
ciemnym i krwawym rozdziałem. Etyka dżungli i moralność pierwotnych lasów nie dotrzymują
kroku standardom późniejszych systemów sprawiedliwości – religii objawionej i wyższemu
rozwojowi duchowemu. Na normalnych, nie eksperymentalnych światach, epoka ta jest bardzo
odmienna od długotrwałych i niezwykle brutalnych walk, charakteryzujących podobną epokę
na Urantii. Kiedy wyłonicie się z doświadczeń waszego pierwszego świata, zaczniecie rozumieć,
dlaczego na światach ewolucyjnych występują tak długie i bolesne zmagania, a kiedy ruszycie
naprzód do Raju, coraz lepiej będziecie pojmować mądrość takich z pozoru osobliwych działań.
Niezależnie jednak od wszystkich trudności, przeżywanych we wczesnych epokach wyłaniania
się człowieka, osiągnięcia człowieka prymitywnego stanowią znakomity, nawet heroiczny
rozdział w kronikach ewolucyjnego świata czasu i przestrzeni.
Wczesny człowiek ewolucyjny jest nieciekawą istotą. Tacy prymitywni śmiertelnicy
generalnie są mieszkańcami jaskini albo urwiska. Budują także proste szałasy na dużych
drzewach. Zanim zdołają osiągnąć wyższy stopień inteligencji, ich planety zostają czasami
opanowane przez gatunki większych zwierząt. Jednak dość wcześnie w tej epoce, śmiertelnicy
uczą się rozniecać i podtrzymywać ogień a wraz z rozwojem wyobraźni wynalazczej i
ulepszeniem narzędzi, rozwijający się człowiek zaczyna panować nad większymi i bardziej
nieporęcznymi od niego zwierzętami. Wczesne plemiona używają również często większych
zwierząt latających. Takie olbrzymie ptaki mogą przenieść jednego albo dwu, średnich
rozmiarów ludzi, nieprzerwanym lotem na ponad osiemset kilometrów. Na niektórych
planetach ptaki te są bardzo pożyteczne, ponieważ posiadają wyższą klasę inteligencji, czasem
potrafią mówić i używają wielu słów z języka danego świata. Ptaki te są nadzwyczaj inteligentne,
wyjątkowo posłuszne i bardzo przywiązują się do człowieka. Ptaki pasażerskie dawno już
wymarły na Urantii, ale wasi wcześni przodkowie ich używali.
Kiedy człowiek nabędzie etycznego osądu, moralnej woli, zbiega się to zazwyczaj z
pojawieniem się początków języka. Po osiągnięciu poziomu człowieczeństwa, po pojawieniu się
woli u śmiertelnika, istoty ludzkie gotowe są do tymczasowego zamieszkania ich przez Boskie
Dostrajacze, a po śmierci wielu z nich jest wybieranych do wiecznego życia i wyznaczanych
przez archaniołów do późniejszego zmartwychwstania i zespolenia z Duchem. Archaniołowie
zawsze towarzyszą Książętom Planetarnym, a osąd domeny na koniec systemu sprawiedliwości
następuje równocześnie z przybyciem księcia.
Wszyscy śmiertelnicy, zamieszkali przez Dostrajacze Myśli, są potencjalnymi czcicielami
Boga; zostali „oświeceni prawdziwym światłem” i mają możność poszukiwania kontaktu
wzajemnego z boskością. Tym niemniej wczesna, albo biologiczna religia człowieka
prymitywnego, jest w znacznej mierze pozostałością zwierzęcego strachu, połączonego ze
ignorancką trwogą i przesądami plemiennymi. Przetrwanie przesądów u wielu narodów Urantii
jest raczej niepochlebne dla waszego ewolucyjnego rozwoju, przy wspaniałych skądinąd
osiągnięciach w rozwoju materialnym. Wczesna religia strachu spełnia jednak bardzo
wartościową rolę – łagodzi ognistą naturę istot prymitywnych. Jest ona zwiastunem cywilizacji i
glebą dla późniejszego zasadzenia ziaren religii objawionej, przez Księcia Planetarnego i jego
duszpasterzy.
Mniej więcej sto tysięcy lat po osiągnięciu przez człowieka pozycji wyprostowanej, przybywa
zazwyczaj Książę Planetarny, wysłany przez Władcę Systemu na podstawie meldunku Nosicieli
Życia, że wola funkcjonuje, nawet, jeśli stosunkowo niewiele jednostek rozwinęło się do tego
poziomu. Prymitywni śmiertelnicy zazwyczaj dobrze przyjmują Księcia Planetarnego i jego
widzialny personel; faktycznie bardzo często przypatrują się im z trwogą i szacunkiem, prawie
ich czczą, jeśli im się tego nie zabrania.
2. CZŁOWIEK PO KSIĘCIU PLANETARNYM
Wraz z przybyciem Księcia Planetarnego zaczyna się nowy system sprawiedliwości. Na Ziemi
pojawia się rząd i zaczyna się zaawansowana epoka plemienna. Znaczny postęp społeczny
dokonuje się w ciągu kilku tysięcy lat takiego porządku. W normalnych warunkach, w tej epoce,
śmiertelnicy osiągają wysoki poziom cywilizacji. Nie szamoczą się tak długo w barbarzyństwie,
jak ludzie Urantii. Jednak bunt tak bardzo zmienia życie świata zamieszkałego, że możecie mieć
bardzo słabe albo i żadne pojęcie o podobnym porządku na normalnej planecie.
Średnia długość tego systemu sprawiedliwości wynosi około pięćset tysięcy lat, czasem dłużej,
czasem krócej. W tej epoce planeta zostaje wprowadzona w obwody systemu a pełen kontyngent
pomocników, seraficznych i innych, zostaje przydzielony do jej administracji. Dostrajacze Myśli
przybywają w zwiększonej liczbie a seraficzni opiekunowie rozwijają swój system nadzorowania
śmiertelników.
Gdy Książę Planetarny przybywa na prymitywny świat, panuje tam ukształtowana już religia
strachu i ignorancji. Książę i jego personel dokonują pierwszego objawienia wyższej prawdy i
organizacji wszechświata. Takie wstępne przedstawienia religii objawionej są bardzo proste i
odnoszą się zazwyczaj do systemu lokalnego. Do momentu przybycia Księcia Planetarnego,
rozwój religii jest procesem całkowicie ewolucyjnym. Później religia rozwija się przez
stopniowane objawianie, jak również przez rozwój ewolucyjny. Każdy system sprawiedliwości,
każda epoka ludzkości, otrzymuje poszerzone zobrazowanie prawdy duchowej i etyki religijnej.
Ewolucję religijnego pojmowania mieszkańców świata determinuje w znacznej mierze tempo
ich rozwoju duchowego oraz zakres objawienia religijnego.
Temu systemowi sprawiedliwości towarzyszy świt duchowy, a różne rasy oraz ich rozmaite
plemiona zaczynają kształtować wyspecjalizowane systemy myślenia religijnego i filozoficznego.
Przez wszystkie religie tych ras przewijają się równocześnie dwie właściwości: wczesny strach
człowieka prymitywnego i późniejsze objawienia Księcia Planetarnego. Pod pewnymi
względami Urantianie sprawiają wrażenie, jak gdyby nie wynurzyli się w pełni z tego stadium
ewolucji planetarnej. W miarę zgłębiania tych nauk dostrzeżecie jaśniej, jak dalece wasz świat
odbiega od przeciętnego, ewolucyjnego postępu i rozwoju.
Książę Planetarny nie jest jednak „Księciem Pokoju”. W czasie tego systemu sprawiedliwości
trwają zmagania rasowe i wojny plemienne, jednak ze zmniejszającą się częstotliwością i
gwałtownością. Jest to wielka epoka rozpraszania ras, osiągająca swój punkt kulminacyjny w
okresie intensywnego nacjonalizmu. Kolor jest podłożem podziałów plemiennych i narodowych
a odmienne rasy wykształcają często odrębne języki. Każda grupa rozprzestrzeniających się
śmiertelników ma skłonność do szukania odosobnienia. Segregacji takiej sprzyja istnienie wielu
języków. Zanim kilka ras się zjednoczy, ich bezwzględne wojny prowadzą czasami do
eksterminacji całych ludów; ludzie pomarańczowi i zieleni są szczególnie podatni na takie
wyniszczenie.
Na normalnych światach, w późniejszym okresie rządów księcia, życie narodowe zaczyna
zastępować organizację plemienną, czy raczej narzucane jest istniejącym grupom plemiennym.
Jednak wielkim osiągnięciem społecznym, w epoce księcia, jest pojawienie się życia rodzinnego.
Dotychczas związki ludzkie były przeważnie plemienne; teraz zaczęło się tworzyć ognisko
domowe.
Jest to ten system sprawiedliwości, w którym pojawia się równość płci. Na niektórych
planetach mężczyźni mogą rządzić kobietami, na innych panuje układ odwrotny. W tej epoce,
normalne światy wprowadzają pełną równość płci, co jest wstępem do pełniejszej realizacji
ideałów życia rodzinnego. Jest to świt złotego wieku rodzinnego. Idea rządów plemiennych
stopniowo ustępuje dwojakiej koncepcji – życia narodowego i życia rodzinnego.
W tej epoce pojawia się rolnictwo. Rozwój idei rodziny nie daje się pogodzić z wędrownym i
nieustabilizowanym życiem myśliwego. Stopniowo wprowadzone zostają zwyczaje posiadania
stałego miejsca zamieszkania oraz uprawy roli. Szybko postępuje oswojenie zwierząt i rozwój
kunsztów domowych. W momencie docierania do szczytu ewolucji biologicznej, osiągnięty
zostaje wysoki poziom cywilizacji, ale tylko niewielki postęp w dziedzinach mechanicznych;
wynalazczość jest cechą charakterystyczną kolejnej epoki.
Pod koniec tej epoki rasy są oczyszczone i doprowadzone do wysokiego poziomu
doskonałości fizycznej oraz rozwoju intelektualnego. Wczesny rozwój normalnego świata
przyspiesza w znacznym stopniu plan, który lansuje zwiększanie ilości wyższych typów
śmiertelników, wraz z proporcjonalnym ograniczaniem typów niższych. To właśnie brak
rozróżniania pomiędzy tymi typami, u waszych wczesnych ludów, przyczynia się teraz do
istnienia tak wielkiej liczby ułomnych i zdegenerowanych jednostek wśród współczesnych
narodów Urantii.
Jednym z wielkich osiągnięć epoki księcia jest takie właśnie ograniczenie rozmnażania się
umysłowo chorych i społecznie nieprzystosowanych jednostek. Na długo przed przybyciem
drugich Synów, Adamów, większość światów przykłada się poważnie do oczyszczenia gatunku,
do czego narody Urantii nawet teraz nie zabrały się poważnie.
Problem doskonalenia gatunku nie jest zbyt trudnym przedsięwzięciem, kiedy rozwiązywany
jest we wczesnym stadium ewolucji człowieka. Wcześniejszy okres walk plemiennych i
surowego współzawodnictwa w przetrwaniu gatunku wyplewił większość anormalnych i
ułomnych odgałęzień ludzkich. Idiota nie ma wielkich szans przetrwania w prymitywnych i
wojowniczych, plemiennych organizacjach społecznych. Jest fałszywym sentymentem waszych,
w pewnym stopniu doskonałych cywilizacji, że popierają, chronią i utrwalają beznadziejnie
ułomne mutacje ewolucyjnych ras ludzkich.
Darzenie czczą sympatią zdegenerowanych istot ludzkich, niezbawialnych, anormalnych i
podrzędnych śmiertelników, nie jest ani wrażliwością ani altruizmem. Nawet na najbardziej
normalnych światach ewolucyjnych istnieją wystarczająco duże zróżnicowania, pomiędzy
jednostkami i pomiędzy licznymi grupami społecznymi, aby mieć możliwość pełnej realizacji
szlachetnych cech altruistycznych sentymentów i bezinteresownej służby dla śmiertelników, bez
uwieczniania nieprzystosowanych społecznie i moralnie zdegenerowanych odgałęzień
rozwijającej się ludzkości. Jest wiele sposobności okazania tolerancji i wyrażania altruizmu na
rzecz tych nieszczęśliwych i potrzebujących jednostek, które nie utraciły bezpowrotnie swego
moralnego dziedzictwa i nie zniszczyły na zawsze swego wrodzonego wyposażenia duchowego.
3. CZŁOWIEK POADAMICZNY
Kiedy się skończy biologiczny pęd pierwotnego rozmachu życia ewolucyjnego, kiedy
człowiek dotrze do szczytu zwierzęcego rozwoju, przybywa druga klasa synostwa i zaczyna się
drugi system sprawiedliwości, łaski i służby. Odnosi się to do wszystkich światów ewolucyjnych.
Kiedy osiągnięty zostaje najwyższy możliwy poziom życia ewolucyjnego, kiedy człowiek
prymitywny wzniesie się na skali biologicznej tak dalece, jak to możliwe, zawsze pojawiają się na
planecie Materialny Syn i Córka, wysłani przez Władcę Systemu.
Dostrajacze Myśli coraz częściej przybywają do człowieka poadamicznego i coraz większa
liczba tych śmiertelników ma możliwość późniejszego zespolenia z Dostrajaczem. Adamowie
nie posiadają Dostrajaczy, dopóki funkcjonują jako zstępujący Synowie, ale ich planetarne
potomstwo – bezpośrednie i mieszane – staje się prawowitymi kandydatami do otrzymania, we
właściwym czasie, Nieodgadnionych Monitorów. Zanim się skończy epoka poadamiczna,
planeta posiada pełny kontyngent niebiańskich służb; tylko zespalające się Dostrajacze nie są
jeszcze nadawane powszechnie.
Głównym celem porządku adamicznego jest takie oddziaływanie na rozwijającego się
człowieka, aby zakończyć przechodzenie cywilizacji od stadium myśliwego i pasterza do
stadium rolnika i ogrodnika, później uzupełnianego pojawieniem się miejskich i przemysłowych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin