Zaleski Z., Woźnicki J. - Negatywna (Auto)Reklama Polityczna.pdf

(3802 KB) Pobierz
113747061 UNPDF
Studia Psychologicme, t. X)CXIX
PL ISSN0081-685X
Wydawnictwo
Instytutu
Psychologii
ZBIGNIEW ZALESKI.
- JEMY WOZNICKI
- . Instytut Psycholo8ii
:]',: Uniwersytet Ja8ielloski
't:'
.l'
Polskiej
Akademii
Nauk
poleca
AntoninaGurycka
Nigdynic niewiadomo
NDGATYWNA (AUTO)REKLAMA POLITYCZNA
...
Aulorzy poddali weryfikacji hipot.z' edlobnc osobist nicdoci8nicia(brak Ujar\'
nionc przez kandydataw kampanii *yborczej mog nasila poparcie rc strony w.vbor\\.
podczasgdy ujarnieniew auIoprefentacjiwlasuycb brakw rvsferzomorallrociczy kom.
petencjipowinno je obnia.Ekperyment z uycicm Iist|'ldr' w}'borcw przcprorv:rJzony
l.8ntplmi student11/
ISBN83-85459-47-2;cena
l5 zl
Od Autora
opowiem Ci' Czytelniku' o yciuzwykego czcxvicka.Nie jest
to opowie ani sensacyjna. ani b}ysktltliwie rvidowiskowa' lLni
bajka. ani lacuch szczcia'ani nie odczuje.sz porviewu grozy.
Zwykty czlowiek _ zwykly los. Moze spccyiiczn rvlaciwoct4
jest to, eycietego czlowicka trwalodllrg.' iDarrator' lo Z,\aCZy
ja, przey| wiksz czXX rvicktt _ aosicrrrdziesiilt ]at 7-teg.o
stuiecia, ktre si ikoczylcl _ eznajdclwal si w typowych dla
tegoniespokojnego czasusyfuacjach. c jak kadypat|al i.podnosi
.ii uy zno* io.'y swj ios-e spo&al ffflstwo ludzi,.widzia
*icleiwarzy, syszalwiele gcsw, Prt'e,y|
drobnyh brak\v i moIaInoci.Ponad-
to\?kryto eiikt ckstremalizacii u rcspondenlw o najnizsymi Dajw}sztm Poparciu. Na]'
niej popierajcy skanialisi po auloprczcntacji
k.ndydalado 'icszcfc wikszeLnzmni..J
szaniaPoparcia a najwyej popierdcy do zwiks7.aia.w)'niki te pordnio pol\.i.r&.'j
stanowisko.'enaJbdrdf;ej podatni na maniPulacj rek]ams \-\')'bcrcyniczdlt)'{lou,ani'
w dyskusji autorzysugcruj.edrobn; bi'rikdytJalz.zyni go bli.<zym.
ba-riizicj podo-
bny do przccilnegooby.lvatelai 1rlskceDic psychologr.mego Jysiasu moz-e by po-
rednikiem z'rnianynastawien
jalJborcw.
8roz woJnyi okupac.1i.
lvylvzlj nu poy-u'o,," rboty po Powstaniu Warsza.w*skim' caly
okres skomplikowanych osobistych rr'yborrv w PRL' wie|c
dramatw siot..z'.yci' i bliskich niu przyjacil. ale t(:b]'ldowa
swoje ycie osobistc' uczestlriczyl wc wspanialych, radosnych
aktach tworzenia. nauki i rv rvalcc o dobrtr z zlem. A tlcm zawsze.
mino wszystko.byo piknowiata, wktrymyl.(
eIcmcnty au-
loreklamy politycznej majce posta drobnych brakw i uch1'bie lnog
raczcj wzmocni poparcie dla kandydata ze slronY rvr'borcr' ni' je
osabi'l.akiego fektu nie lale oczekiwa, gdy autoreklama zarviera
uchybienia nafury moralnej lub brai kompetencji.
W reklamie po|ilycz-nejmoemy wyrni dwa grvncrodzaje,a mja.
nowicie prezentowaniekandydataprzez kogonp' szlab lvvborr:z;,' media'
Zwolennicy oraz autoplezntacje'gdy kandydal reklamujesam siebie. CeI
kadej strategiijest ten sam, a nlianowicie zwikszenie poparcia u rvybor-
'..)
r'\
Zalnrvicnia prosinry skadana lrdresl
lnstytut PsYchologiiPAN
u|-Podlena
6l:01-73 Warszarva
tel./fax (0-22) 834 09-07
{ KoresPondcncjw sprawieaftyku|uprosinrykierowana adrcs:Zbignicw Zalc.
ski' Zaklad Psycho|ogiispoecznejUJ, tl|'Gobial3, 3l-o07 K;akrv
Dzikujemy dr W. Cwalinie z^kry|>'czjcl ccnne Uwagido wczenieisfci wclsji
maszvnootsll.
pot$,icrdfilhipotefodnonie
Celern tego prryczynkorvego artykulu jest empiryczne sprarvdzen!e
zaoeniakontrastorvegoefektuzgodnic z ktrym negaty\.ne
113747061.002.png
182
Zbignicwzalcski,Jerzywonicki
Ne qa,,u,na (au! o)rcklama po lb,cfn
t83
cw' a szczeglnie ,,przec ignicie'' na swoj stron niezdecydowanych
(por. Korzeniowski, l999; Cwalina, 2000). Aby osi8'nten cel czslo
w reklamach kandydat jest przedstawiany w poZytywnym wietIe,podczas
gdy kontrkandydat w negatywnym, co uzasadnia si intuicyj|'ym plzeko"
naniem, ii wyborcy ,,pjd'' za poztywnynrj cechami lub oddal si od
negatywnych.Podkrelanienegatywnych cech kandydala przez przecirtni-
ka poIitycznego jest Zabiegiem czstyrrr j zrozrtmiaynl. Konkurellci chc
rv ten sposb zdegradowac kandydata w oczach wyborcw. Negat}Nne ce-
chy zostaj przez nich wyolbrzymiane nawet do takicgo stopnia, Zc Zwo.
|ennicy kandydata lub nawet on sam wnosz czasen]oskarenia do sdu.
Jak si jednak okazuje ten paradygnat mylenia nie musi si zawsz
sprawdza. Czasem negatywnareklama kandydata nic zmniejsza jego po.
parcia' co interpletujesi tym, e wyborcy nic lubi gdy jeden z kandyda-
tw ''oczernia'' przecirvnika, gdy zlolilie i agresyrvnie pomniejsza jego
\,arto'
ja mo'edaprzeciwny efekl.Jeston zre|arywizowany do treci
ywnoci prczentowania negarywnych cech. Badania Aronsona.
ala i Floyda t l99). w ktrych kandydat popelnia gaf (niezitz.
fi Ii:ank kawy) wskazuj e ta niedoskonao
jest on bardzie.jpodobny do obserwatorw, ktrzv
mog si Z nim identylikorvac i bardziej go polubi. Drobna niedosko-
nao
Zb|ifa Iudzi'
Spodzirvajc si przychylnych ocen od innych, Iudzie dokonuj celo.
\o specyficaych autoprezentacj
i' ktrych przykady i chalakterystyk
najdziemy w Pracach A. Szmajke (l998; Do]iski i Szmajke, |994). Lu-
dzie mog wyolbrzvmiac zcwntrzne przeszkody w wykonaniu zada,
vi ktrych ponoszporaik albo z nadrvykprzedstawiaj swoje umiej1-
noci w przypadku sukcesu. Czasem mog jednak obnia oceny swoich
cech, aby nie odrniasi zbylnio od oceniajcych. W przeciwnym razie
ryzykuj r'zbudzcnienlu innych negao,wnych emocji np. Zawici,autode.
prec1acji, ni,szejwartoci' Ta ostatnr.astrategia moe do|yczy osb wja-
ki sposb wyriDionyc|r Iub stojc}.ch }vyejw strukturze spolecznej.
Przykadem s kandydaci do urzdw pastwowych, bowiem samo ju
kandydowaniestawia osob ponad wieloma obywaleIami.
Poniewai mechirniznrzmian uslo5unkowania si do kandydata obejmu-
je gwnie sfer emocjonaIn kreowany
ce|.u wy1'o.g9'u YlEl.J* P-o?ry)Y-n9c9..tl3j-tgu9!9T99ionlnego
Ponadto przedslarvianie bdrv przeciwnego obozu spoNka si
z oporem poznawczym u odbiorcw, poniewanie chc byc w stanic psy.
chicznego dyskomfortu spowodor.vanegozalervem negaqiwn;'ch informa-
cji (por. Kwarciak, l 997). Wczajsi r'r'czas
|atrvodoslPnemechani-
zmy obronne np. ,,rekIama kamie'''Przypadck Kwaniewskiego' ktremu
robiononegatywn rek|amw l995, a Tvnliskiego w l990, ostatniincy.
dent Kwaniewskiego w Kaliszu mog by tego przykadem'podobnie ro.
dzinne kopoty CIintona naglaniane
rv kampanii |992, Za|il negatywna
reklama nie musi zawsze prorvadzi do ngatywnych postaw wyborcw.
Powstaje tu pytanie o tre,
do
sle9JlezalfIilq- od_tggoc|mage ten pokr}'wa si z rzeczyrvistymi ce-
chami czy tez nie' Dec1'zjc-rv1,borcze mog by podjmowa'6ardiei ze
wzgldu na emocjonalny tosunek ni na pozna}vcze anali aei.i'daa
kandydata;s bardziej-'e'nrocjonalne
rodzaj i ro]negatywnvch informacji oraz-o to
jak one s intelpretowane i ,.\\,aone''
na skalach ocen wrdwybolcow.
Moe miec mie-iscerozbieno midzy zaoienim nadawcy reklamy co
do tego, jakie cmocje /postawy porvinny byc rvyrvolane dan infornlacj
a rzeczyrvisrymi emocjami pou,slaymipod jej rvpyrvcm-TrudIo tll o iZo.
morfizm.
Wycigajc z powysrych ltywodrr' wtriosek. ic negarywna l.ekIama
nikor1iecznie prowadzi do ncgawwn;'ch skt|tk\V, rofszcr.z)'my perspe-
.ttv*i poj',niu nasptij .e !y iai\i..Y?ikj'"ekt.bdzie miaanegatylvna
atttoreklama?CzyteInik rv pierwszej reakcji porvic .'kandydat musi by
nierozgarnity albo gupi, jeli uzywa negao,\\'nej atltoprezentacj i'.' 'l.akje
s intuicyjneprzewiadc:'eIlia
ni racjonalne 1zob. Cwilina, 2ob0).
Neg}tywna aut;ik];a stsov)da p,.. tuki"h kandydatw bdzie
rni si nasilenienl i treci od negarywnej reklamy ze strony konlrkan.
dydata. -lej auror pozwala sobie na odkDrcie tylko mniej istolnych dla
przyszej roli po|ityka cech osoborvoci'przyb1ia1c
si w tcn sposb do
przccitnych czonkrv spoeczestwa, do przecitnego wybolcy. Przed-
stawienie slvoich brakrv w sferach istotnych d|a przysz|ej roli byoby kro.
kien samobjc;rym.Wvtrarvn1, kandydat odpowicdnio sciekcjonuje infor.
mac1e o sobie igesty podczasrvywiadw, spotkariiprzcmwie. Zabar.
\,")enle \'asnego
nailvnej psychoJogii,natonriastbardziej
ryAolystyczne anaIiz1'teorery.czneienlpiryczne \\'SkaZuJ.Zc negat!!\,na
inage na|o znaczipymi brakami i negatywnymi prz).-
tak ludzka.
$iiku kaza"lnu czowiekowi wzbudza racz.ejSympati niantypati.Przez
5w.oj
niedoskonao
113747061.003.png
ZbignlcwZa|cski' Jcrzy wonicki
Ne galyn,na (outo) ekrafio polilyczno
185
miolnikami nie musi prowadzic do obnieniapozytywnych emocji wobcc
kandydata ze strony wyborcw a wrcz przeciwnic, moe dochodzi d6
wzrostu tvch emocii.
Potocme obserwacje sugeruj e czasem |ubi si bardziej wyrnian
spoecznieosob, ktra ma drobne wady ni t, ktra jest ,,bez zarzutu''.
Take niektre badania empiryczne wskazuj na kontrastowy efekt nega.
tywnych czynnikw. Kontrastowe wywoywanie emocji pozytywnych
przez bodce negatywne obserwuj si w badaniach nad tzw. priming
emocjonalnym (ohme, Pochwatko iBaszczak, l999), w klrych podpio.
gorvo eksponowane bodceo emocjonalnym adunku negatywnym pr6.
wadz do przypisania povtywnych emocji eksponowanym nastpnie
bodcom enlocjonalnie neutra|nym'Aptcr (l99l) w ramach swojej konce.
pcji o odwrconych enlocjach (reyerse lheory) przytaczasytuacje, gdy sil.
na emocja negatywna prz'echodzinaglc w siIn mocj poz-ytywn'Tn
sant adunekemocjonalny jcst podatny na subiektywnc negatywne albo
pozylywne oznaczenic' Zatcnr PowiZalria ncgatywnych bodcw z pozy.
tyWnymiemocjamis psychoJogiczniemo|iwe.
Powyj przy|oczone argumenty stanowiy podslaw dla naszego
Za|oenia, 19 a.919p1e1en1a3j
popaIcie ze strony wyboIcw. Welyfikacj za|oenia przeprowadzono
za pomoc eKsperymenru.
PLAN EKSPERYMENTU
OSOBY BADANE
Do przeprowadZeniabada potrzebna bya dua' wzgldnie homogeni.
cma grupamodych Iudzi, poniewai konieczne byowydzielenie podgrup
celm kontroli rodzaju negatyrvncj auloreklamy. Taka mozliwopojawia
si w Akademii Gmiczo.Hutniczej w Krakowie. Po otr:rymaniuzgody od
w,ladz uczelni i ustaleniu terminw przystpionodo bada. osoby badane
zostay wczeniej poinformowale przez wykadowcw, e bd bray
udzia w eksperymencie- Uczestnikami bada by1o 4l2.-studentw Wy-
dziaUGeologii (l77 kobiel i 235 mczyzn),majcych zajcia w 4 gru-
pach wiczeniowych, 82 osoby w pienvszej, l l7 W drugij, 95 w trzeciej
i l lE w czwaj.
a. kandydata 1 -kanl pa1i i pol itycznej .za1ie-
.ajca atob ni:Eitywue ieiiiy i:, po1\4i!a.moze ie raczej- PoZytyw'
ny eI.ekt wyborczy (bardziejjest |ubiayi otrzypla wikszc poparci)...Ten
kontrastowy efckt ogranicza si jednak rylko do drobnych brakw kandy.
da1a'Gdy wchodz w gr braki kompetencji lub ccchy mora|ne,wwczas
efckt powinien by zgodny z prezentacjaua mianowicie negatywna auto.
prezentacja wzbudza ncgatyrvny stosunck do kandydata ibrak poparcia
Pewien Zwirlzek z powyZSZlini mylcniamai badania Wojciszke
(l999; Wojciszke, Brycz i Borkenau, |993) sugcrujce,e ludzie s bar.
dz-iejtoIerancyjniwobcc przekrocze natury Sprawnociowejni moraInj,
a wic braki Z tego zakresu nie niusz wylvoyr,aemocji ncgatywnych
czy obni'a pozytywnych. Dodac trzeba,e inforlnacje dotyczce Inoral-
nocis obdarzone silniejszymi ocenami ni informacje dotyczce spraw-
noci,Zalenrefekt wplyrvLl powinien byc silniejszy przy ncgalyu,nj auto.
reklamie moralnejw porwnaniudo brakw konrpctcncji'
Reasumujc, przyjmrrjenlyhipotcz'c podwazanielvasnych kom-
petencji i tnoraIe porr,innyzmniejszypoParcic,natolnlast negaty\vna
aulopreZnlacja
NARzDZIE
Za narzdzie posuy skonstluowany list' z klrego pomoc rekla-
mujcy si w nim kandydat mia przekona potencja|nychwyborcw do
popalcia jego osoby w wyborach do Sejmu RP. Kandydal przedstawiajcy
siw licie jest osob fikc1jn. Narz.dziezostaoskonstruowan w opar.
ciu o istniejcy list jaki J.M. Rokita wysyado srt'oich potencjallych wy-
borcw w tlakcie trwania kamparriiwyborc do Sejmu RP. Zdecydowa-
no si wykorzystac ten |ist z dwch wzgldw. Po pierwsze, zostal on
napisanyprzez specjalistw od markctingu poIiczncgo. Po drugie' kanr-
Pania J.M Rokity by.|a jedn z najskuteczniejszych krrrnpaniilv Polsce,
a z pewnoci najskutecaliejsz w PoIscepoudniowej.I chociajeden list
nie stanowi caej kampanii rvyborczej, Dzr.ano, e do bad reklamy poli.
tyczncj Iist Ze skutecznej kampanii wyborczcj mona wykolrysta jako
odporviednienarzdzie badawcze.
zarvieraicadrobne nicdociagnicia porvinnazrr'iksz}
l|j i L.J' LigMS\<z 1yKo, rl- 1o :L" c'vll L*:n l.'l r1c.'.,.-.,. '
lr:ltL( /.r . l j),/<(! ). J''2olLLii.ll,.)t,-,,,'1.Lci-1.''.*.r
lrr(t:|..,'I..9 ( Ksii..J"]. f.c.z.*
xp'tr i'../c.lrr.e ,r,t-; / -L<1
"zc' ),.1a: J.--1il :;.:n
'T.tr
x*' r-"q ' ( 3a,..,l
'' ' ' )' U /1.-,Poi'l'U.J!;.*vi1:.
fl.j.'q:.:, v.p..,- .'-
lrsii*r'I.
lrRiv tr..c.(-lCR.''.jANlt)1,c,*... rL.l(:..,<.e h j. :r; {k52c.rw,..
u-.1.'u
b'-Ji t Jr,
113747061.004.png
t86
zbignier'./Zaleski,Jerzywonicki
Negatyv na (duto) te klamd pot yczno
PRZEBIEG EKSPERYMENTU
Eksperymenl skadasi z dwch faz. W fazie pierwszejwszystkie czt.
ry grupy badawcze otrzymay identyczny fragmentlistu wyborczego ple-
zentujcgo poIityka.Bya to cz
. kiem. odpow|edzakre|.
.| TAK NIE
3i:.Zaznacz na ska|.na i|ejestep ekonany/przekonana do swojej odpo-
|istuzawierajca informacjeo tym, co
kandydat zrobiprzezostatnieczterylata'Jest to o tyIe jstotne, gdy Przed.
stawiony jest on jako osoba'ktra ma juz za sobkadencj posa RP. Ten
fragmentlisty przedstawiasame pozytywnecechy kandydata.
' wiedzi z pytania numer2.
Jestemw peni
.. przekonany
4. Jestem sympatykiem:
A) UgruPowa Prawicowych
B) Ugrupowa|ewicowych
c) Ugrupowa centrum
D) fadnych Ugrupowa
E) Innych (napiszjakich): . .
5. zaznacz na skali w jakim stopniuinleresujesz si polityk
W og|esinieinteresuj
Tadeusz Konarski
Pose ha sejm RP
szahovhi Pasf,o!
Czte|y lla lem zoslaen]przez Pasfi|a wybra) na poso do Sejmu F,zec-
z1,pospolitejPoIskiej. Dzikttjc za zau|anie jakin zostaIemobdarzony pragn
p|zedstav,i pasty,l Io c7ego prze1 te okres dokonalem
Po pieru'sze, Pracov,ae nad tozwojem somorzdu. D:iki temu slkol.
nictwo redhie, czlecznictwa i drg zastao '.wyjtych,, spod wadzy
v,arszav,skich wzdnikw i jest !eraz sku|eczniej zarzdfake pIzez san|orzd'
Po drugie. zajmowalem si wprowad2ehiem ogInopolskiego PolskieEo
Programu Mieszkaniowego. IJchwalenie uslo\y), o |aszym budo\anict\yie'
k|rej Jes|em v,spautorem spowodou,ao (v porwnaniu rok{e poprzed-
nin) 25a wzrost odc|anych mieszka dIa osb najnhiej zarabiaJq]ch.
Po !rzecie, praco\alem nad jwtD'tn i tczci,n w),da',ohiem publiczttt,ch
pienidq,' IJslava o za,nwieniach p bliczD,ch' ktrej r||,hie jesIe,n
wsplaltoren sPrav,ia, e decyzje o tyn, jakiej J,irnie przyzna si zanwiekie
noha Podj lylko przez Przetar? konkurs na na1lepszego Tak wic d)lrek'
tor vydziau hie moe je da zlecenia firnie sn,ojegouko l|lb tej. ktru da
lopvk,
W krtkim Iicietnldno jesr s|reciczlery lara swojego ycia' Napisae,,
t1l o lym co byo dlo mnie najiJaniejsze - a Przecie' praco|ya[e,|1 \1,sumie
nad kilk dziesicioha |6!awmi i przeprowadzalem d2iesilki in|eri,encJi
12 3 4 5 6 7 8 9 1oBardzo siinteresuj'
Dzikujza udziaWbadaniach.
Eksperymentatorzy zostali wprowadzeni przez prowadzcych zajcia
i przedstawieni.osoby badanezostaypoinformowane o charakterze ba-
dan i formie ich przeprowadzenia, nie przedstawianojednak dok.ladnego
celubada.Po przedstawieniu
eksperynrentu
grupa otrzymaa
l 5
minut.osoby badane po przeczytaniu
krtki arkusz py-
tandotyczcypoparcia dlakandydata'deklaracji gosowania
tekstu,wypeniay
(za /przeciw),
stopnieplzekonania do swoich odpowiedzioraz odpowiadayna pytan'a
dotycZce Zaintresowania polityk.
Po przerwie midrry pierwsz a drug czci
badanympowiedziano, e
informacji o kandydacie. Poinformowano, 'e otr.ry-
majkolejn polcj informacji,po ktrejpowtmie wypeni
ArkusZ pyta w Pierwszej fazie eksperymentu.
i jak w czcipierwszej. Poinfornlowano
idenryczny
Podaj swj pseudonim
1. Zaznacz na skali w jakim stopniu popierasz kandydata
Niepopie|am '. ' ' Wpenipopleram
2. czy zagosowabyna kandydala' biorc pod UWag,e reprezentuje
Iwniez,ze ln-
listu mog pozwolic na weryfikacj
swoJego nastawienia do polityka' Kadaosoba badananla lrzy mozliwo-
ci:nie zmienizdania o krLndydacie
i zaznaczy odpowicdziidentycznie
jak po czci pierwszej; zmienizdanienagorszc i odpowietlnio dole| de-
. on ugruPowanie'ktrego nje jeste ani zwo|ennikiem ani przeciwni-
instrukcji badanym rozdanopierwsZcz
]istu wraz z arkusfempyta. Na tcZ
otrzyma|ity|ko cz
aIkusz Z pytaniam
formacje zawartew drugiej czci
113747061.005.png
188
zbigniew Za|eski,Jrzy wonicki
Negaft\a,na (auto) reklamd polityczna
cyzji zaznaczy odpowiedzi na arkuszu; Zminic zdanie na lepsze i rw.
nie odpowiednio do tej decyzji zaznaczy odpowiedzi na arkuszu.
Badanym przekazanorwnie, ze nie mDszz'aznacza ponownie odp6.
widzi, ktre s niezmienne' tj. pytanie o zainteresowanie polityka i pyta.
nie o sympatie polityczne' Po przerwie, ktra trwaaokoo5 min. rozdano
drugczlistu wraz z arkuszem odpowiedzi. Ta czbadania trwaa l0
siz dalsz juz
w trzeciej grupie kandydat Podwaa swoj kompetencje jako polityk.
Nie chciabym, eby oje kontak|yz Pas|wem o?raniczaty sitytko do ok-
r esu L,ampa ni i v, y bor cz ej.
W czasie osob.slych spotka z Krakow.anami do,iedziaem si vielu
wanych rzeczy, z kJrych v|czeniej nie zdalaem sobie sprawy, jak choby
fu, ze kilkadiesil tysicy ludzi ,1ie,na wod, LdatIejdo Picia. () Iakich r,ec-
x6h krakowski pose ha obowizek',,ied2ie' I mimo to' e wiekszoci Drob-
lemw Drzed k1rymi zoslan posta\Jionv nie bede \a) stanie ro,.,iaza
(podkrelenietylko dla Czytelnika) to chciabym' eby takie spotkonia snry
si |f'waymelemenlem mojej p|acy Poselskiej.
Zdecydowaen si kandydowa w wyborach do sej1t, gdy losy Krakowa
czsto zale od teqo' co zadecyduj w |,arszawie.Potrzebuj Pa|1snla Po'
parcia' Prosz Paslwa o gos'
listu. w ktrej unlieszczono inlbrtnac1-
grupy.
Nie chcialb),m' zaby,noje kon|ak|y z Pas!\|en oyaniczd.y si ,lko rlo ok-
res kaJpanii u,yborcze1' I,lj c:asie osabis,ch spotkali z Krako.,l.ionanli dov,-
ied.iaen si vielu a:nych r,ec.y' : k!r),ch c:e)iej nic .da,alen\ sobie
sprawy, jak chobll to' ze kilkadziesit ,sicy l|dzi nie rna wody zdatnej do
picia' o lakich rzeczach krokovski posel nct obovizek wied:ie. Dlte8a
chciabytn' eby !akie 5poIkania s|o|y si tna,nl eIenlentenl n1ojej Pracy
W grupie czwaj kandydat podwaa swoj noralno.
Nie chcialbym, ebynoje koh|aktyz Pa,lstweh ograniczau si tylko do ok-
resu kempanii wyborczej.
W czasie osobis\,ch sPorka z Krako\|Ianami doy,iedziaeh si \,iel\l
\ljahychfze4/, z ktrych vczeniej nie zdawaem sobie sprawy, jak choby
to, e kilkadziesit tysicy htdzi nie ma wody zdathej do picia. C) takich rzec-
zach krakowski pose ma abowi'zekwiedzie. |viem. ewiele osb zlzrzuca mi
nie oralnv sDosb blcia. to .iednak mam nadzieie. e hie wpllde lo na
Pattsh|a (podkte|enietylko dla Czytelnika ) ch do dalszych spotk ze
mn, jako tl.wa elemenl pray Poselskiej'
Zdeqdowaem si k:ndydowa *,wyborach do sej,nu, gdy losy Krakowa
czs|o zale od tego, co zaclecyduja w Lrarszalie PDlrzeb1i Pallstv'a po.
parcia. Prosz rostwa o qas'
Zdecydowalenl si kand),t|otya v wyborach do sejnu' g,z lo,, Krakwa
czslo za|e od te4o, co zadecyd\i v |'|'arszctu,ie Potrzeb|i Pas|u,a po-
parcia' Prosz Pasfua o glos'
W drugiej grupie w czciIistudodanoinformacj (podkrelona) o pew-
nych, drobnych wadach kandydata.
Nie cl1ciaby l' eby ]naje konlakty z Pasln,eDl ogranicza|y si tylko do ok.
res kanpanii l'yborcze1' |y c7dsie osobis^,c|1 spotka : Krakoll,iatzanti clow.
ied.ialen si {iehI \1,.!nych rzec:y. z k|ljrych \1'czeniejnie:daaletn sobie
sptolt,y' 1ak choby lo' :e kilkad.iesir 4,sicy l]d2i ni? l|1o ]|od'y :dotnej do
Picia' O |akich rzeczach krakovski pose{ na obo|1,izak\!ledzie' I nino lo'
:p tostpn sIabyn ncn a , :asalnj;plttlillp-sil.zgabrdv
Arkusz pyta w drugiej fazie eksperymentu.
LA.bodkrelen;a
6.
Podaj sw] pseudon|m.. ' '
Zaznacz na skali w jakim slopniu popierasz kandydata
Nie popieram
....Wpeni popieram
a'd6ffi6;E;6;-.e
b)) lakie sPolkania s!a) si |r,ab,n1ele.
nlenlent nojej pracy pos? ls kieJ
Zde,:),dollalett si kand},do\la v, v,yboroch do ',ejn}]l' qdv: I'osv Krakoy,a
c2s!o :ale| od tego ca -adec1,dttiLl\| lI ars:.t\l,ie },otr:ebltie l'a|is|\1'd papdr.
Cid Pros: Po|istva o Ios
7.
na kandydata,biorc pod uwag,
e rePrezentuje on ugrupowanie, ktrggo nie jeste ani zwo|enni-
kiem ani Prfeciwnikiem- odpowied zakre|.
TAK NIE
min. \dlgim elapieUsobybadaltezaznajamia;'
czy zagosowaby/zagosowaaby
113747061.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin