II[1]. Rozwój my¶li socjologicznej.doc

(44 KB) Pobierz

II.       Rozwój myśli socjologicznej

1.       Początki socjologii jako nauki- koniec XVIII wieku

- Wielka Rewolucja Francuska (odcięcie się od tradycyjnych form społecznych, głoszenie haseł wolnościowych i równościowych, racjonalizacja myśli społecznej

 

- rewolucja przemysłowa- zmiana struktury społecznej i gospodarczej, postęp techniczny, migracje do miast

 

2.       POZYTYWIZM: August Comte (1798- 1857)

·         Twórca pojęcia „socjologia”

·         Poszukiwał metody naukowej pozwalającej badać zachowania społeczne oraz niezmienne prawa rządzące życiem (wg niego to wystarczyło, by poprawić warunki życia) / pozytywizm to stosowanie metod przyrodniczych (obserwacji, porównywania i eksperymentu) do badania zewnętrznych cech zjawisk

·         Wyróżnił 3 fazy sposobu postrzegania świata:

- teologiczną (wierzenia, idee religijne- odwołanie do sił nadprzyrodzonych)

- metafizyczną (kontemplacja świata wyjaśniająca go za pomocą abstrakcyjnych pojęć)

- pozytywną (dane potwierdzane obserwacjami i doświadczeniem)

 

3.       Emil Durkheim (1858- 1917)

„Fakty należy traktować jak rzeczy”

·         W badaniach poruszał 3 wątki:

- socjologii jako nauki empirycznej

- uznania jednostki i powstania nowego układu społecznego

- pochodzenia autorytetu moralnego

·         Fakt społeczny jako przedmiot zainteresowania socjologa / fakt to coś zewnętrznego i przymusowego wobec jednostki, kształtującego ją, podporządkowującego sobie- często nieświadome- do momentu, aż jednostka nie zacznie się mu przeciwstawiać

·         W badaniu faktów niezbędne jest zachowanie obiektywizmu. Samo badanie to analiza skutków faktów oraz treści, jakimi są wyrażane (np .konteksty religijne, prawo)

·         Przyczyna konsolidacji społeczeństwa jest zmienna:

- solidarność mechaniczna- w społeczeństwach tradycyjnych, brak zróżnicowanego podziału pracy, ludzi łączy doświadczenie, a wszelkie odstępstwo jest karane

- solidarność organiczna- zróżnicowanie podziału pracy, człowiek zależy od wytworów drugiej osoby, cecha społeczeństw rozwiniętych- ludzi łączą już nie poglądy, a zależności ekonomiczne

·         Anomia- zniechęcenie, brak celu, apatia; jest przyczyną wzrostu liczby samobójstw, które przestaje być indywidualne. Zjawisko związane z rozwojem techniki (wraz z nią spada zainteresowanie religią)

-typy samobójstw:

              a) egoistyczne- wynikające z niskiego poczucia więzi społecznej

              b) anomiczne- związane z utratą poczucia stabilności, wartości

              c) altruistyczne- zbyt mocne zżycie z grupą

d) fatalistyczne- gdy normy społeczne są za silne i jednostka nie wytrzymuje napięcia (np. w więzieniu)

·         Socjologizm- redukcja wszystkich typów zdarzeń do socjologii- np. źródłem religii jest społeczeństwo, które wyodrębniło swoje sacrum

 

4.       Karol Marks (1818- 1883)

„Byt określa świadomość”

·         Kapitalizm- produkcja dóbr i usług dla ogółu

- kapitał- wszystko, co można zainwestować lub wykorzystać, by stworzyć inne mienie

- praca zarobkowa potrzebna do zgromadzenia kapitału (wymaga istnienia klasy robotniczej i rządzącej)

·         Powiązanie klas (kapitaliści potrzebują robotników, a oni- płacy) rodzi konflikt (niskie wynagrodzenie robotników, brak ich wpływu na pracę, zagarnianie efektów przez kapitalistów)

·         Materialistyczna koncepcja dziejów- wszelkie zmiany w strukturach społecznych         (czyli wszystkiego, z czego składa się społeczeństwo- grup, organizacji, itp.) wynikają ze zmian warunków ekonomicznych i konfliktu klas- np. kapitaliści wyparli feudałów, a sami zostaną usunięci przez robotników

 

5.       Max Weber (1864- 1920)

·         Nie przyjmował durkheimowskiej koncepcji istnienia struktur zewnętrznych wobec człowieka

·         Interesowała go natura i przyczyna zmian społecznych

·         Przyczyny zmian to nie zmiany ekonomiczne czy narzucone struktury, a wspólne idee i wartości, kultura oraz działania społeczne

·         Struktura wg niego to zbiór zależności, jakie zachodzą między działaniami jednostek

·         Twórca pojęcia typu idealnego, czyli konstrukcji myślowej będącej „czystą” formą, a nie czymś obecnym w rzeczywistości

·         Odczarowanie- racjonalizacja społeczeństwa w miarę postępu technicznego, odejście od religii i tradycji, zanik sentymentalizmu,

·         odwrót od wierzeń -> zobojętnienie, zanik życia duchowego-> upadek demokracji

 

6.       Współczesne perspektywy socjologiczne:

Ø      Funkcjonalizm

Przedstawiciele: Talcott Parsons, Robert Merton

Prekursorzy: Durkheim, Comte

-socjologia ma badać relacje pomiędzy poszczególnymi częściami systemu oraz częściami a całością

- analogia organiczna (społeczeństwo jako organizm, w którym wszystko jest po coś)

- o spójności systemu decyduje konsens moralny, czyli podzielanie tych samych lub podobnych wartości

 

Ø      Teorie konfliktu

Przedstawiciel: Ralf Dahrendorf

Prekursorzy: Marks, Weber

- akcentowanie podziału społecznego i konfliktu między grupami i jednostkami- każdy chce swojego dobra, następuje więc konflikt interesów między rządzącymi a chcącymi rządzić

 

Ø      Teoria działań społecznych

Prekursor: Weber

- interesuje się kształtowaniem struktur społecznych (jako dynamicznych, bo złożonych z interakcji i działań ludzi)

- socjologia ma badać sens tych interakcji- skupia się na jednostkach, ich relacjach z innymi i ze społeczeństwem

 

Ø      Interakcjonizm symboliczny

Prekursor: Mead

- język jako podstawowy środek komunikacji, świadczy o indywidualności, umożliwia zdystansowanie się do siebie

- słowo jako symbol myśli (symbol zastępuje coś innego)

- ludzie posługują się symbolami, które są wymieniane w interakcjach

- bada, co mówią i robią inni (w codziennych sytuacjach, bo to one wpływają na tworzenie się społeczeństwa)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin