technik.farmaceutyczny_322[10]_z3.05_u.pdf

(220 KB) Pobierz
Technik_farmaceutyczny_322[10]_Z3.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Sylwia Wośko
Wykonywanie półstałych leków recepturowych
322[10].Z3.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
397407418.004.png 397407418.005.png 397407418.006.png
Recenzenci:
dr n. farm. Elwira Telejko
dr n. farm. Przemysław Drożyński
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alina Krawczak
Konsultacja:
dr hab. inż. Henryk Budzeń
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[10].Z3.05
„Wykonywanie półstałych leków recepturowych”, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik farmaceutyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Klasyfikacja i charakterystyka półstałych leków recepturowych.
Niezgodności w maściach
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
17
4.1.3. Ćwiczenia
17
4.1.4. Sprawdzian postępów
19
4.2. Metody sporządzania, homogenizacja i opakowanie półstałych postaci
leków oraz sposób zapisywania recept na maści
19
4.2.1. Materiał nauczania
19
4.2.2. Pytania sprawdzające
23
4.2.3.Ćwiczenia
24
4.2.4.Sprawdzian postępów
25
5. Sprawdzian osiągnięć
26
6. Literatura
32
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswojeniu wiedzy teoretycznej oraz opanowaniu
umiejętności wykonywania półstałych leków recepturowych, a także w organizacji procesu
samokształcenia.
W poradniku zamieszczono:
wykaz niezbędnej wiedzy i umiejętności, które powinieneś posiadać przystępując do nauki
wykonywania półstałych leków recepturowych,
wykaz wiedzy i umiejętności, jakie ukształtujesz w czasie pracy z poradnikiem,
materiał nauczania omawiający zagadnienia dotyczące wykonywania półstałych postaci
leku recepturowego, pozwalający samodzielnie przygotować się do ćwiczeń,
pytania sprawdzające opanowanie przez Ciebie podanych treści,
ćwiczenia umożliwiające nabycie praktycznych umiejętności z wykorzystaniem zalecanych
metod nauczania i środków dydaktycznych,
sprawdzian postępów, który po zrealizowaniu każdego podrozdziału pozwoli Ci ocenić
stan Twojej wiedzy oraz wskazać materiał nauczania, który nie został przez Ciebie w pełni
opanowany,
zestaw zadań testowych potwierdzający opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu całej
jednostki modułowej. Rozwiązanie przykładowego testu, zgodnie z instrukcją będzie dla
Ciebie formą treningu przed testem zaplanowanym przez nauczyciela.
wykaz literatury związany z tematyką jednostki modułowej.
Na każdym etapie nauki możesz poprosić nauczyciela o pomoc i wyjaśnienie trudnych dla
Ciebie kwestii.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
322[10].Z3
Leki recepturowe i apteczne
322[10].Z3.01
Analizowanie i ocenianie zapisu leku
recepturowego i aptecznego
322[10].Z3.02
Wykonywanie leków recepturowych
i aptecznych z surowców roślinnych
322[10].Z3.03
Wykonywanie
stałych leków
recepturowych
322[10].Z3.04
Wykonywanie
płynnych leków
recepturowych
322[10].Z3.05
Wykonywanie
półstałych leków
recepturowych
322[10].Z3.06
Wykonywanie
jałowych leków
recepturowych
322[10].Z3.07
Kontrolowanie
i wydawanie
gotowego leku
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
397407418.007.png 397407418.001.png 397407418.002.png 397407418.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin