3c. Typy sensoryczne.doc

(50 KB) Pobierz
Typ sensoryczny

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

 

 

Wzrokowiec

(wizualny)

 

N

 

 

 

·  lubi wykresy, tabele, teksty zorganizowane

·  uczy się poprzez patrzenie lub obserwację pokazu,

·  lubi słowa typu: zobacz, cel, perspektywa, obraz

·  obserwować, pokaz, jasny, horyzont, to wygląda, czy to jasne

·  lubi opisy, pamięta twarze, zapomina imiona

·  lubi robić notatki

·  formułuje myśli
w postaci obrazów

·  koncentrację burzy mu nieporządek i ruch

·  lubi robić listy rozwiązań,

·  lubi wpatrywać się w coś, rysować,

·  jest ekspresyjny: łatwo płacze lub „zabija wzrokiem”,

·  nie lubi dużo mówić

·  lubi porządek
i schludność

·  preferuje sztuki wizualne

 

 

 

·         Chyba to widzę.

·         To dobrze wygląda.

 

·         Możesz sobie to wyobrazić.

 

 

·         Wyobraź się w takiej sytuacji.

 

·         Jak to widzisz?

·         Ten pomysł wygląda sensownie.

 

 

 

 

·         ruch gałek ocznych w górę

 

·         płytki oddech

 

·         wysoki nosowy głos

 

·         napięte mięśnie

 

·         spoglądanie w górę podczas odbierania informacji

·         wykorzystywanie dynamiki całego ciała;

·         zagospodarowanie w pomieszczeniu lekcyjnym miejsc na poziomie oczu w celu umieszczenia  tam plakatów;

·         stosowanie taśm video, foliogramów, slajdów, tabel, kolorowych pisaków i kredy;

·         pokazywanie interesujących kolorowych książek;

·         sporządzanie map pamięci, częste zmienianie form pracy, stosowanie różnych pomocy naukowych;

·         umieszczanie kluczowych słów dookoła klasy.

 

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

„Czuciowiec”

(kinestetyczny)

 

 

E~Y

 

 

 

 

 

 

·         lubi się uczyć poprzez wykonywanie
i bezpośrednie zaangażowanie

·         lubi czuć emocje, ruch, zapachy i smaki

·         lubi słowa: poszło gładko, to mi nie leży, śliska sprawa, zaplątana, świeża myśl;

·         nie lubi czytać

·         lubi wartką akcję

·         ma kłopoty
z ortografią

·         najlepiej pamięta to, co sam wykonał

·         jego wyobraźnia pracuje w ruchu, musi się poruszać;

·         lubi cos trzymać, czymś poruszać, manipulować;

·         podskakuje
z zadowolenia, tupie ze złości, gestykuluje

·         lubi bliski kontakt
z drugim człowiekiem podczas rozmowy

·         sam nie jest dobrym słuchaczem

 

·         Czuję to dobrze.

·         To ma dobry smaczek.

 

·         Nie czuję się z tym dobrze.

 

·         Łapiesz to?

·         Nie kontaktuję z ...

·         Oprzyj się na czymś innym.

 

·         To mnie odpycha.

 

 

 

 

 

·         ruchy gałek ocznych
w dół

 

 

·         głęboki oddech
z udziałem żołądka

 

 

·         niski głos

 

·         duża ruchliwość

 

·         podczas odbierania informacji spoglądanie w dół

 

 

·         stosowanie mimiki

·         demonstrowanie pojęć za pomocą gestów
i ruchów

·         przeprowadzanie ćwiczeń rozluźniających

·         przeprowadzanie ćwiczeń polegających na projektowaniu
i konstruowaniu

·         organizowanie wycieczek i zajęć
w terenie

·         wprowadzanie fizycznego ruchu

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

 

 

Słuchowiec

(audytywny)

 

O

 

 

 

·         lubi słuchać innych lub siebie

·         lubi słowa typu: posłuchaj, rozmowa, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje zgrzyt

·         lubi dialog i rozmowy

·         unika długich opisów

·         nie zauważa ilustracji

·         porusza ustami i czyta po cichu

·         powtarza głośno to, co napisał

·         dobrze pamięta imiona, zapomina twarze

·         zapamiętuje poprzez głośne powtarzanie materiału;

·         myśli w słowach i dźwiękach

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin