Typ sensoryczny
Jaki jest?
Wypowiada się...
Reakcje fizjologiczne
Jak z nim pracować?
Wzrokowiec
(wizualny)
N
· lubi wykresy, tabele, teksty zorganizowane
· uczy się poprzez patrzenie lub obserwację pokazu,
· lubi słowa typu: zobacz, cel, perspektywa, obraz
· obserwować, pokaz, jasny, horyzont, to wygląda, czy to jasne
· lubi opisy, pamięta twarze, zapomina imiona
· lubi robić notatki
· formułuje myśli w postaci obrazów
· koncentrację burzy mu nieporządek i ruch
· lubi robić listy rozwiązań,
· lubi wpatrywać się w coś, rysować,
· jest ekspresyjny: łatwo płacze lub „zabija wzrokiem”,
· nie lubi dużo mówić
· lubi porządek i schludność
· preferuje sztuki wizualne
· Chyba to widzę.
· To dobrze wygląda.
· Możesz sobie to wyobrazić.
· Wyobraź się w takiej sytuacji.
· Jak to widzisz?
· Ten pomysł wygląda sensownie.
· ruch gałek ocznych w górę
· płytki oddech
· wysoki nosowy głos
· napięte mięśnie
· spoglądanie w górę podczas odbierania informacji
· wykorzystywanie dynamiki całego ciała;
· zagospodarowanie w pomieszczeniu lekcyjnym miejsc na poziomie oczu w celu umieszczenia tam plakatów;
· stosowanie taśm video, foliogramów, slajdów, tabel, kolorowych pisaków i kredy;
· pokazywanie interesujących kolorowych książek;
· sporządzanie map pamięci, częste zmienianie form pracy, stosowanie różnych pomocy naukowych;
· umieszczanie kluczowych słów dookoła klasy.
„Czuciowiec”
(kinestetyczny)
E~Y
· lubi się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie
· lubi czuć emocje, ruch, zapachy i smaki
· lubi słowa: poszło gładko, to mi nie leży, śliska sprawa, zaplątana, świeża myśl;
· nie lubi czytać
· lubi wartką akcję
· ma kłopoty z ortografią
· najlepiej pamięta to, co sam wykonał
· jego wyobraźnia pracuje w ruchu, musi się poruszać;
· lubi cos trzymać, czymś poruszać, manipulować;
· podskakuje z zadowolenia, tupie ze złości, gestykuluje
· lubi bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy
· sam nie jest dobrym słuchaczem
· Czuję to dobrze.
· To ma dobry smaczek.
· Nie czuję się z tym dobrze.
· Łapiesz to?
· Nie kontaktuję z ...
· Oprzyj się na czymś innym.
· To mnie odpycha.
· ruchy gałek ocznych w dół
· głęboki oddech z udziałem żołądka
· niski głos
· duża ruchliwość
· podczas odbierania informacji spoglądanie w dół
· stosowanie mimiki
· demonstrowanie pojęć za pomocą gestów i ruchów
· przeprowadzanie ćwiczeń rozluźniających
· przeprowadzanie ćwiczeń polegających na projektowaniu i konstruowaniu
· organizowanie wycieczek i zajęć w terenie
· wprowadzanie fizycznego ruchu
Słuchowiec
(audytywny)
O
· lubi słuchać innych lub siebie
· lubi słowa typu: posłuchaj, rozmowa, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje zgrzyt
· lubi dialog i rozmowy
· unika długich opisów
· nie zauważa ilustracji
· porusza ustami i czyta po cichu
· powtarza głośno to, co napisał
· dobrze pamięta imiona, zapomina twarze
· zapamiętuje poprzez głośne powtarzanie materiału;
· myśli w słowach i dźwiękach
...
pribambasy