Czujniki kontroli napędu.doc

(131 KB) Pobierz
Czujniki kontroli napędu

Czujniki kontroli napędu

 


Czujnik położenia wału korbowego

Funkcja:
czujnik wału korbowego służy do rejestracji prędkości obrotowej silnika i pozycji wału korbowego. Na podstawie tych wartości wyliczony zostaje impuls dla wtrysku i zapłonu.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Problemy łączenia
■ Wewnętrzne zwarcia
■ Przerwy przewodów
■ Zwarcie na przewodach
■ Zabrudzenia opiłkami metalowymi
■ Mechaniczne uszkodzenia koła impulsowego

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Wyłączenie silnika
■ Przerwy w pracy silnika
■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
■ Zapisywanie kodu usterki

Diagnostyka:
■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika
   (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)
■ Czyszczenie końca czujnika
■ Odczyt zapisu pamięci błędów
■ Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń
■ Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu

 

Czujnik położenia wałka rozrządu

Funkcja:
czujnik położenia wałka rozrządu znajduje się w obudowie wałka rozrządu. Do jego zadań należy rozpoznanie cylindra przy uruchomieniu silnika, zapoczątkowanie pierwszego wtrysku i zapłonu, jak również wysyłanie sygnału sterującego do prawidłowego wtryskiwacza w systemie pompo-wtryskiwaczy.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Pęknięcie koła impulsowego
■ Problemy łączenia
■ Zerwanie się uchwytów mocujących
■ Problemy z temperaturą
■ Wewnętrzne zwarcia

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Sterownik silnika pracuje w trybie awaryjnym
■ Zwiększone zużycie paliwa
■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
■ Zapisywanie kodu usterki

Diagnostyka:
■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika
   (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)
■ Czyszczenie końca czujnika
■ Odczyt zapisu pamięci błędów
■ Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń
■ Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu


Czujnik ilości zasysanego powietrza

Funkcja:
czujnik masy zasysanego powietrza znajduje się między filtrem powietrza a przepustnicą. Mierzy on natężenie przepływu powietrza zasysanego przez silnik, które jest podstawową wielkością służącą do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Uszkodzenie elementów pomiarowych spowodowane drganiami
■ Korozja na przyłączach
■ Zmiana wielkości wyjściowej elementów pomiarowych

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Wyłączenie silnika
■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
■ Sterownik pracuje ze stałą wielkością w programie awaryjnym

Diagnostyka:
■ Kontrola przyłącza wtykowego pod kątem poprawnego osadzenia i styku
■ Kontrola czujnika masy zasysanego powietrza pod kątem uszkodzeń
■ Kontrola zasilania napięciem ze sterownika (7,5 – 14 V)
■ Kontrola napięcia wyjściowego (ok. 0....5 V)
■ Kontrola przewodów połączeniowych pomiędzy sterownikiem a czujnikiem masy zasysanego powietrza pod kątem przewodności
■ Elektroniczna kontrola poprzez sterownik, odczyt zapisu pamięci błędów

 

Czujnik temperatury zasysanego powietrza

Funkcja:
czujnik ten znajduje się w układach zasysających silnika i rejestruje temperatur ę powietrza. Zarejestrowana wartość wykorzystywana jest w systemie sterowania pracą silnika jako wielkość korygująca.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Wewnętrzne zwarcia
■ Przerwy przewodów
■ Zwarcie na przewodach
■ Uszkodzenie mechaniczne
■ Zabrudzona końcówka czujnika

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Problemy z rozruchem
■ Zapisywanie kodu usterki
■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
■ Mniejsza moc silnika
■ Zwiększone zużycie paliwa

Diagnostyka:
■ Odczyt zapisu pamięci błędów
■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika
(pod kątem połączenia, pęknięcia i korozji)
■ Pomiar rezystancji


Czujnik temperatury wody chłodzącej

Funkcja:
czujnik ten z reguły wkręcany jest w blok silnika. Rejestruje on temperaturę wody w układzie chłodzenia. Odczytana wartość pozwala urządzeniu sterującemu na korektę ilości wtryskiwanego paliwa podczas jazdy przy rozgrzanym silniku.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Nieszczelności
■ Wewnętrzne zwarcia
■ Problemy ze stykami na przyłączach

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Problemy z rozruchem silnika
■ Zwiększone zużycie paliwa
■ Wysoka prędkość obrotowa biegu jałowego

Diagnostyka:
■ Kontrola elektrycznych połączeń, styków wtyczki oraz pomiaru rezystancji
■ Odczyt zapisu pamięci błędów

 

Czujnik położenia przepustnicy

Funkcja:
czujnik ten jest zintegrowany z osią przepustnicy i informuje o wartości kąta otwarcia przepustnicy.
Informacja ta w połączeniu z innymi danymi służy do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Zabrudzenia wynikające z eksploatacji (warstwy oleju, kurz i wilgoć)
■ Zużycie mechaniczne

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Problemy z rozruchem
■ Zwiększenie zużycia paliwa
■ Niepoprawna praca silnika
■ Silnik słabo reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia

Diagnostyka:
■ Kontrola elektrycznych połączeń i styków wtyczki pod kątem korozji i zabrudzenia
■ Kontrola pod kątem poprawnego montażu
■ Kontrola działania mechanizmu ruchomego
■ Pomiar rezystancji
■ Odczyt zapisu pamięci błędów


Czujnik spalania stukowego

Funkcja:
stukanie jest niekontrolowaną formą spalania w silnikach o zapłonie iskrowym.
Ponieważ długotrwałe stukanie może doprowadzić do uszkodzenia silnika należy je kontrolować i regulować.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Braki styku
■ Wewnętrzne zwarcia
■ Drgania
■ Nieprawidłowy montaż
■ Przerwy przewodów
■ Uszkodzenie mechaniczne

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
■ Zapisywanie kodu usterki
■ Mała moc silnika
■ Zwiększone zużycie paliwa

Diagnostyka:
■ Odczyt zapisu pamięci błędów
■ Kontrola czujnika pod kątem poprawnego osadzenia i momentu dokręcenia
■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji
■ Kontrola za pomocą oscyloskopu

 

Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym

Dostępne w ofercie od marca 2006

Funkcja:
czujnik umieszczony jest w układzie dolotowym silnika za przepustnicą i mierzy ciśnienie panujące w kolektorze ssącym. Zmierzona w czasie rzeczywistym wartość ciśnienia zamieniana jest przez czujnik na sygnał elektryczny podawany do jednostki sterującej silnikiem.
Dane z czujnika ciśnienia wraz z danymi z czujnika przepływu powietrza (przepływomierz) i temperatury zasysanego przez silnik powietrza wykorzystywane są przez jednostkę sterującą do ustalenia aktualnego w danym momencie składu mieszanki zasilającej silnik.

Możliwe przyczyny awarii:
■ Uszkodzony element mierzący
■ Korozja
■ Zwarcie wewnątrz czujnika
■ Zatkane połączenie z kolektorem ssącym

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Utrata mocy silnika
■ Zła praca silnika przy przyspieszaniu
■ Zapalanie się lampki awarii silnika

Diagnostyka:
■ Odczyt kodów błędów zapisanych w pamięci jednostki sterującej
■ Sprawdzenie połączeń elektrycznych czujnika
■ Kontrola zasilania czujnika (napięcie wyższe niż 5V)
■ Sprawdzenie prawidłowości połączenia czujnika z kolektorem ssącym


Sondy Lambda

Dostępne w ofercie w drugiej połowie roku 2006

Funkcja:
Sonda Lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach wychodzących z silnika.
Zmierzona zawartość tlenu zamieniana jest na specyficzny dla typu sondy (tytanowa, cyrkonowa) sygnał elektryczny, który podawany jest do jednostki sterującej silnikiem. Pomiar dokonywany jest w czasie rzeczywistym i służy do korekty składu mieszanki zasilającej silnik pod kątem optymalizacji procesu spalania (obniżenie zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin).

Możliwe przyczyny awarii:
■ Zwarcie elementu mierzącego do masy
■ Zwarcie do masy przewodu sygnałowego
■ Brak zasilania lub masy
■ Przegrzanie
■ Uszkodzenia mechaniczne
■ Zanieczyszczenie elementu mierzącego

Symptomami kłopotów mogą być:
■ Zwiększone zużycie paliwa
■ Zła prac silnika w cały zakresie obrotów
■ Zwiększona emisja składników toksycznych w spalinach
■ Zapalanie się lampki awarii silnika

Diagnostyka:
■ Sprawdzić czy sonda pokryta jest nagarem
■ Odczyt kodów błędów zapisanych w pamięci jednostki sterującej
■ Sprawdzić przebieg sygnału sondy oscyloskopem

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin