Rok szkolny
Data
Podpis
* ZATWIERDZAM *
.....................................................
(stanowisko służbowe)
.................... dnia.........20.....r.
do przeprowadzonych zajęć z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej
w dniu :
PRZEDMIOT : TERENOZNASTWO
Temat: T2: Praktyczne wykonywanie marszu według azymutu w dzień.
Cel: Zapoznać uczestników zajęć z praktycznym wykonywaniem marszu według azymutu w dzień
METODA: Praktyczna
CZAS: 1 x 45 min.
MIEJSCE: Teren
LITERATURA : Podręcznik dowódcy drużyny .
ZABEZPIECZENIE
MATERIAŁOWE: Oporządzenie podstawowe żołnierza oraz mapa i busola AK.
Lp.
Zagadnienie i czas
Treść zagadnienie
Wskazówki metodyczne
1
2
3
4
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Rozpoczęcie zajęć 5`
- przyjęcie meldunku
- zapoznanie uczestników z tematem zajęć
- sprawdzenie obecności
Obecność uczestników w zajęciach odznaczam w dzienniku lekcyjnym
Ustawienie kierunku marszu
za pomocą busoli Adrianowa
za pomocą busoli AK
- obracając ruchomym pierścieniem ustawić wskaźnik muszki na przeciw podziałki odpowiadającej wartości azymutu (w stopniach)
- podnieść busolę na wysokości oczu i zwolnić zacisk igły magnetycznej
- zorientować busolę obracając się z nią dopóty, dopóki igła magnetyczna nie wskaże 0°
- linia zelowania (przez przeziernik i muszkę wskazuje kierunek marszu)
- otworzyć pokrywę pudełka busoli i:
- obracając ruchomym pierścieniem ustawić na przeciw muszki podziałkę odpowiadającą wartości azymutu (w tysięcznych)
- zorientować busolę zgrywając „północny” koniec igły magnetycznej z kreską zerową podziałki
- trzymać busolę na wysokości oczy obserwując w lustrze zgranie igły magnetycznej
- linia celowania wskazuje kierunek marszu
CZĘŚĆ ZASADNICZA
Wykonywanie marszu według azymutu
Aby wykonać marsz według azymutu w dzień należy:
1. przestudiować dane dotyczące marszu (tabelę lub szkic drogi marszu, zapamiętać punkty początkowe i końcowe odcinki drogi marszu, ogólny kierunek marszu, długość drogi marszu, ewentualne przeszkody na drodze marszu, itp.)
2. sprawdzić sprawność busoli
3. stanąć na punkcie początkowym pierwszego odcinka drogi marszu
4. ustalić kierunek pierwszego odcinka drogi marszu wybierając na wyznaczonym kierunku charakterystyczne przedmioty terenowe
5. wykonać marsz w wyznaczonym kierunku licząc kroki i sprawdzając utrzymywanie prawidłowego kierunku marszu (za pomocą dozorów i busoli)
6. po przejściu określonej liczby kroków odszukać punkt końcowy pierwszego odcinka (często jednocześnie jest to punkt początkowy następnego odcinka) drogi marszu. Nie wolno kontynuować marszu nie odszukawszy tego punku
7. kolejno, w opisany sposób przebyć pozostały odcinek drogi marszu
Szkolonym należy przypomnieć budowę busoli AK oraz orientowanie w terenie za pomocą mapy oraz bez użycia jej, za pomocą położenia słońca, położenia gwiazdy polarnej i niektórych przedmiotów w terenia.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Omówienie zajęć 5`
- omówienie zajęć
- odpowiadam na pytania zadane przez uczestników zajęć
- cena zaangażowanych w zajęciach
Odpowiadam na zadane pytania oraz omawiam zaangażowanych w zajęciach
Prowadzący zajęcia ………………………………...
(stopień, imię, nazwisko wykładowcy)
....................................
(podpis wykładowcy)
majro123