projekt z ekonometrii - auto (10 str).doc

(1156 KB) Pobierz
W niniejszym sprawozdaniu zajmiemy się analizą ceny samochodów używanych na podstawie 25 – elementowej próbki przedstawiającej

W niniejszym sprawozdaniu zajmiemy się analizą ceny samochodów używanych na podstawie 25 – elementowej próbki przedstawiającej cenę giełdową losowo wybranych samochodów marki Opel, oraz próbek czynników wpływających na tą opisywaną wielkość.

 

WSTĘP

 

Po drogach całego świata jeździ dzisiaj około 400 milionów samochodów. Co dziesiąty mieszkaniec naszej planety jest posiadaczem pojazdu. W bardzo wielu krajach 1 samochód przypada na 2-5 mieszkańców. Motoryzacja stała się symbolem współczesnej cywilizacji. Jej rozwój jest nierozerwalnie związany z samochodem. Zmienił się wygląd naszych miast, które przebudowały się z myślą o gęstszym i szybszym ruchu samochodowym. Najpiękniejsze krajobrazy zostały wzbogacone przecinającymi się wstążkami dróg i autostrad, po których mkną kolorowe pudełka, symbol zwycięstwa człowieka nad czasem i przestrzenią. Nie ma dziedziny życia, w której samochód nie odgrywałby ważnej roli, liczy się w naszym życiu osobistym jak i w zawodowym. Dla jednych jest on symbolem luksusu, natomiast dla innych składnikiem codzienności. Socjologowie dopatrują się w nim dużego wpływu na stosunki międzyludzkie, ekonomiści – czynnika rozwoju gospodarczego, inżynierowie – elementu postępu technicznego.

W ciągu niespełna 100 lat nastąpił wielki i niespodziewany rozwój konstrukcji samochodu i rozwój motoryzacji. Przedtem wiele pokoleń, przez setki lat, marzyło o „pojeździe bez koni”, o pojeździe, który sam się poruszając mógłby przenosić ludzi i przedmioty. Ten krótki okres od znalezienia rozwiązania technicznego samochodu do pełnego zwycięstwa myśli konstrukcyjnej daje możliwość łatwego prześledzenia dróg, którymi szedł postęp technologiczny.

Zastanówmy się, więc co było wcześniej?

Mniej więcej 4000lat p.n.e. pojawia się koło. Właściwie pojazd na kołach, pewnego rodzaju zabawka zaopatrzona w kółka. Gdy zaczęła się wymiana towarowa pomiędzy ludźmi a pojazdy kołowe już istniały, pojawiła się konieczność wytyczenia pewnych szlaków, po których mogłyby się te pojazdy poruszać. Pierwsze wiadomości o drogach kołowych mamy sprzed około 5000 lat. Są to wiadomości pochodzące z krajów takich jak Egipt, Mezopotamia i Babilon. Późniejsze drogi, już udoskonalone, wspaniałe arterie, które przetrwały do dnia dzisiejszego, to kamienie drogi rzymskie. W 312 r p.n.e. została zbudowana za Appiliusza Klaudiusza pierwsza droga tego typu, była nią oczywiście Via Appia, przodek naszych autostrad. Ogólnie sieć drogowa, która powstała na terenie Imperium Rzymskiego oblicza się na 100 000 km o nawierzchni twardej lub ulepszonej ( dla porównania powiedzmy, że obecnie w Polsce długość dróg o nawierzchni twardej wynosi około 150 000).

Wydaje się jednak, że nie popełnimy błędu, jeśli uznamy, że tak naprawdę pierwszą konstrukcją pojazdu bez konia był żaglowiec na kołach. Został on zbudowany przez Simona Stevina około 1600. W tej epoce starano się przede wszystkim wykorzystać wiatr jako siłę napędową pojazdów lądowych. Podobne próby ponoć wykonywano również w Chinach. Żaglowce jednak nie dokonały przewrotu w motoryzacji. Kolejnym etapem było budowanie różnego typu pojazdów poruszanych siłą człowieka. One również nie znalazły szerokiego zastosowania. Na przełomie XVIII i XIX wieku dokonano pierwszych udanych prób zastosowania maszyny parowej do napędu pojazdów drogowych, nastąpił szybki rozwój dyliżansów parowych. Następnie po odkryciu przez Faradaya indukcji elektromagnetycznej, zaczęły powstawać pojazdy o napędzie elektrycznym ( początkowo z sieci elektrycznej). W tym samym czasie nastąpił szybki rozwój sieci kolejowych, za pomocą, których komunikacja była szybsza i o wiele wygodniejsza. Zaczęto, więc poszukiwać nowych rozwiązań. Prawdziwą rewolucją w dziedzinie motoryzacji stały się narodziny silnika spalinowego. Od tego momentu bardzo szybko potoczył się rozwój samochodów. Powstawały jak „grzyby po deszczu” w różnych częściach świata. Stawały się coraz szybsze, nowocześniejsze, wygodniejsze.

Współczesne samochody osobowe są pojazdami dostosowanymi do potrzeb ludzi, którzy się nimi posługują. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na bezpieczne, wygodne i przede wszystkim szybkie przenoszenie się z miejsca na miejsce. Świat dzięki samochodom stał się mniejszy. Miliony turystów w swoich czterokołowych wehikułach przemierzają kontynenty, z jednego krańca na drugi, poznając inne kraje, innych ludzi, inne obyczaje. Samochód zmieniał oblicze świata.

 

Samochód, mimo iż stał się już elementem naszej codzienności nie jest łatwo dostępny dla wszystkich ludzi. Zakup nowego samochodu jest dla wielu rodzin bardzo dużą inwestycją, często nie stać ich na to nigdy. Inni natomiast szybko zmieniają swoje auta, chcąc dysponować najnowszymi modelami. Dlatego też na szeroką skalę we wszystkich krajach świata odbywa się handel samochodami używanymi. Samochody używane odgrywają, więc dużą rolę w naszym życiu. Dlatego też postanowiliśmy  zająć się właśnie tym tematem.

 

DANE UZYSKANE Z GAZETY „AUTO GIEŁDA DOLNOŚLĄSKA”

 

Y

X1

X2

X3

X4

X5

X6

X7

6300

1986

198

1600

1

2

3

4

8300

1987

160

1600

1

1

1

4

12800

1992

80

1600

5

3

4

5

4900

1984

218

1600

1

3

5

4

5400

1987

183

1600

1

3

5

4

9100

1991

95

1200

2

3

1

3

10900

1991

102

1500

2

2

3

3

10600

1992

103

1200

2

3

2

3

20500

1994

117

1500

2

2

1

5

18500

1995

120

1500

2

2

4

5

19000

1997

73

1200

2

3

4

5

3100

1982

170

1600

3

2

2

3

6900

1986

180

1600

3

2

1

5

Zgłoś jeśli naruszono regulamin