znaczenie europejskich centrów logistycznych dla rozwoju tra.doc

(34 KB) Pobierz
Znaczenie europejskich centrów logistycznych dla rozwoju transportu multimodalnego

Znaczenie europejskich centrów logistycznych dla rozwoju transportu multimodalnego

 

28.11.2001

Spedycja Transport Logistyka

 
Centra logistyczne w państwach Europy Zachodniej stały się ważnym czynnikiem ich rozwoju gospodarczego. Dzięki nim ulepszono organizację dystrybucji towarów, a także zwiększono przepustowość korytarzy transportowych.

Jednym z efektów globalizacji gospodarki jest wzrost wymiany towarowej pomiędzy kontynentami. Na przykład, w Europie obserwuje się wzmożoną wymianę towarową z państwami azjatyckimi, głównie z Chinami, Tajwanem, Malezją i Japonią, a także z Europą Środkowo-Wschodnią, a w tym z Czechami, Polską, Rosją i Węgrami. Jak wiadomo powszechnie, do zwiększenia tej wymiany ma się także w przyszłości przyczynić rozszerzenie Unii Europejskiej i przyjęcie do niej takich państw, jak Czechy, Polska, Słowenia czy Węgry. Dzięki temu Unia Europejska stanie się jednym, ogromnym rynkiem i jako właśnie taki rynek jest już postrzegana przez firmy. Konsekwencją takiego widzenia pola działania gospodarki jest powstawanie europejskich centrów dystrybucji [European Distribution Center (EDC)]. Są one budowane na użytek firm działających globalnie, a więc głównie zachodnioeuropejskich, amerykańskich i japońskich, w celu prowadzenia sprawnej dystrybucji towarów do wszystkich lokalnych rynków europejskich, tj. od portugalskiego i hiszpańskiego, przez francuski i niemiecki, aż po rosyjski. Analitycy gospodarczy uważają, że centra te mają charakter multimodalny, ponieważ stanowią one ogniwa, w których krzyżują się łańcuchy logistyczne z różnych kontynentów, co związane jest z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu (przeważnie morskiego, lotniczego, kolejowego i samochodowego). Centra te zatem są ważnymi ogniwami w transporcie kombinowanym i wydatnie przyczyniają się do zwiększenia tego typu przewozów (w 1995 roku odnotowano w Europie 14-procentowy ich wzrost).

Podstawową racją budowy EDC było to, iż w znacznym stopniu upraszcza ono, a zatem racjonalizuje strukturę dystrybucji, czego najbardziej jaskrawym przejawem jest możliwość wyboru najbardziej dogodnego i ekonomicznego środka transportu. Warto tu wspomnieć, że europejskie centra logistyczne powstały m.in. w Rotterdamie i Hamburgu. Obsługują one wymianę towarową pomiędzy Europą a innymi kontynentami i przyczyniają się do globalizacji gospodarki światowej. Dzięki nim nabiera ponownego znaczenia kontynentalny transport kolejowy, który, jak wiadomo, jest opłacalny dopiero w przypadku przewożenia dużych ilości towarów na większe odległości.

Przypomnijmy, że centrum logistyczne definiuje się jako centrum przemysłowe, w którym firmy, oprócz usług transportowych, świadczą różnorakie usługi logistyczne. Ze względu na podstawowy typ usługi wyróżnia się następujące rodzaje centrów logistycznych: frachtowe, transportowe, dystrybucji, typu city-logistic i przeładunkowe.

Jak już wspomniano, europejskie centra dystrybucji znajdują się w największych portach Europy i zaopatrują duże regiony, np. kilka krajów UE, wykorzystując do tego transport multimodalny. Ze statków towary do takich centrów trafiają w kontenerach FCL (Full Container Load - załadunek nadawca/rozładunek odbiorca). W centrach tych następuje rozładunek kontenerów, przejęcie towarów, rozdzielenie i składowanie, a następnie załadunek do kontenerów FCL w celu dalszego ich transportowania samochodami lub koleją do odbiorcy ostatecznego. W terminalu transportu kombinowanego (KV) samochód może być wraz z kontenerem załadowany na wagon kolejowy, aby po dotarciu do stacji docelowej mógł szybko - bez konieczności przeładunku - przewieźć przesyłkę do odbiorcy ostatecznego. Obecnie jednak nie korzysta się z takiej formy transportu, bowiem towary przeładowuje się np. w głębi Niemiec bezpośrednio z pociągów na samochody.

Europejskie centra frachtowe dla transportu powietrznego zlokalizowane są na największych lotniskach europejskich, tj. w Londynie, Amsterdamie, Paryżu i Frankfurcie nad Menem. Szacuje się, że każde z nich przeładowuje ponad milion ton towarów rocznie. W centrach frachtowych działają firmy spedycyjne oferujące usługi celne i transportowe. Jak wiemy, w centrach frachtowych następuje rozdzielenie i przeładunek przesyłek na transport kołowy, tj. samochodowy lub kolejowy.

Okazuje się, że centra logistyczne EDC stwarzają dobre podstawy do rozwoju kolei w Europie, a także związanego z nimi transportu kombinowanego. Warto tu wspomnieć, że - pomimo trendów do budowy centrów logistycznych - w latach 90. nastąpiło zmniejszenie przewozów kolejowych w państwach Unii Europejskiej. Na przykład, niemiecka kolej Deutsche Bahn straciła dużą część rynku na rzecz transportu samochodowego, bowiem w 1996 roku przewiozła 319,4 milionów ton ładunków, a to oznacza 4,1-procentowy spadek przewozów w stosunku do 1995 roku. Warto tu zwrócić uwagę, że w tymże roku w Niemczech transportem kombinowanym (kolejowo-samochodowym) przewieziono 21,7 milionów ton towarów. Obecnie analitycy prognozują, że do 2010 roku ilość przewożonych towarów transportem kombinowanym wzrośnie u naszego zachodniego sąsiada do 100 milionów ton. Rozwojowi tego rodzaju transportu sprzyja państwo niemieckie przez budowę nowych odcinków dróg kolejowych i autostrad (inwestycje te mają wartość ok. 67,5 miliardów DEM), a także przez korzystne dla kolei zmiany ustawodawstwie. Wspomniane tu działania państwa niemieckiego mają pomóc Deutsche Bahn w wyjściu z zapaści.

Niemcy jednak poszli mniej restrykcyjną ,,drogą" niż Szwajcaria i wykorzystali do aktywizacji kolei centra dystrybucji (EDC). Uruchomili oni szybkie pociągi towarowe do takich centrów, tzw. Cargo-Sprinter, które przewożą ładunek mieszczący się na pięciu samochodach ciężarowych (ok. 160 ton), i zaproponowali konkurencyjną cenę, bowiem taki transport kosztuje tyle, co przewóz ładunku na czterech samochodach ciężarowych. Jeśli doda się do tego 35-procentowe oszczędności paliwa, to okazuje się, że transport kolejowy może być konkurencyjny w stosunku do samochodowego. W przyszłości Deutsche Bahn ma zrealizować normę wymagającą, żeby pociąg składający się z 25 wagonów był zestawiany w czasie 3 minut i ładowany w ciągu maksymalnie 45 minut. Spełnienie tej normy wymagać będzie inwestycji i dokonania wielu zmian technicznych. Jednakże kierunek jest oczywisty, bowiem państwa Europy Zachodniej stawiają w dalszym ciągu na rozwój kolejnictwa. Nic w tym dziwnego, bowiem w ten rodzaj transportu zainwestowano w Europie Zachodniej na przestrzeni ostatnich 30 lat ogromne sumy.

Niewątpliwą zaletą EDC jest to, że centra te umożliwiają zastosowanie najbardziej efektywnego ekonomicznie rodzaju transportu, co jest także związane z aktywizacją europejskiego kolejnictwa. Centra te, skądinąd słusznie, uważa się za bramę logistyczną Europy, bowiem ułatwiają i przyspieszają one znacznie dystrybucję towarów na jej terenie.

Jak już wspomniano, EDC pozytywnie wpływają na rozwój transportu multimodalnego w Europie, m.in. dzięki zastosowaniu kontenerów FCL. Można nawet powiedzieć, że dzięki nim jest możliwa sprawna i szybka realizacja takiej multimodalnej drogi transportowej, ponieważ w nich odbywa się przeładunek i sortowanie przesyłek zgodnie z miejscem ich przeznaczenia oraz zasadą ekonomii działania (wybór najtańszego i najbardziej efektywnego środka transportu). Okazuje się więc już jasne, że są one ważnymi punktami w światowym transporcie multimodalnym, szczególnie łączącym nadawców i odbiorców w Europie i Azji. W nich to odbywa się rozwój nowych usług logistycznych związanych bezpośrednio z transportem multimodalnym. Obecnie analitycy uważają, że EDC zapoczątkowują nową globalną organizację dystrybucji, a ich rozwój będzie następował m.in. w wyniku jednoczenia się kontynentu europejskiego, a także w miarę dalszej globalizacji gospodarki światowej.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin