200 zagadnień o UE.doc

(215 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1.                Biorąc pod uwagę teorię integracji gospodarczej przedstaw konsekwencje eliminacji ceł między państwami tworzącymi unię celną.

- wyeliminowanie wszelkich przeszkód taryfowych (ceł) w przepływie towarów między krajami; - wprowadzenie wspólnej taryfy celnej, zewnętrznej; - przestaje być potrzebne świadectwo pochodzenia towaru.

2.                Biorąc pod uwagę teorię integracji gospodarczej przedstaw konsekwencje eliminacji ceł między państwami tworzącymi strefę wolnego handlu.

- w wyniku wolnego handlu znoszono cła między państwami członkowskimi; - kraje te zachowały własne taryfy celne w stosunkach z innymi; - stworzono świadectwo pochodzenia towaru, skąd towar jest importowany, żeby zapobiec przepływowi towarów najpierw do państwa z niższym cłem, a dopiero potem dalej.

3.                Co jest podstawą prawną tworzenia rynku wewnętrznego w ramach UE?

Traktat o EWG z 1958r., Biała Księga z 1985r., Jednolity Akt Europejski z 1987r., Traktat z Maastricht z 1993r.

4.                Co oznacza znaczek CE?

Jest potwierdzeniem, iż producent lub importer deklaruje zgodność wyrobu z odpowiednimi dyrektywami „nowego podejścia”. Nie jest to symbol jakości, ani też symbol rękojmi bezpieczeństwa. Nie stosuje się go na towarach nie objętych dyrektywami.

5.                Co to jest dyrektywa, do kogo jest dyrektywa i jaka jest formuła jej obowiązywania?

Nazwa aktu prawnego uchwalanego przez Wspólnotę Europejską. Dyrektywa kierowana jest do państw członkowskich. Wiąże, co do celu, pozostawiając państwom swobodę wyboru środków i metod.

6.                Co to jest ECU?

ECU jest jednostką walutową opartą na tzw. koszyku walut narodowych, skonstruowanym na zasadzie proporcjonalności do potencjałów gospodarczych państw uczestniczących. ECU jest bezgotówkowym środkiem rozliczeniowym. W 2002 została całkowicie zastąpiona przez EURO - pierwszą europejską walutę gotówkową.

7.                Co to jest Europejski Bank Centralny?

Ponadnarodowy główny (centralny) bank Europejskiego Systemu Banków Centralnych. Do systemu wchodzą także banki narodowe państw tworzących unię walutową. EBC powstał w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej (1999r.) Zajmuje się emisją EURO oraz prowadzeniem polityki pieniężnej i walutowej w Unii Europejskiej.

8.                Co to jest Europejski System Banków Centralnych?

Europejski System Banków Centralnych, system koordynacji polityki pieniężnej banków centralnych krajów Unii Europejskiej. Kraje członkowskie UE w trzecim etapie budowy Unii Gospodarczej i Walutowej mają przekazać ESBC kompetencje w zakresie regulacji stopy procentowej oraz kursu walutowego. System ma być niezależny od rządów i instytucji wspólnotowych. Jego organem nadrzędnym ma być Europejski Bank Centralny.

9.                Co to jest Jednolity Dokument Administracyjny?

SAD jest dokumentem, który obowiązuje w stosunkach zewnętrznych Wspólnoty z krajami należącymi do EFTA, krajami Europy Południowo-wschodniej, Środkowej w tym także z Polską. Opracowano go na podstawie zaleceń Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (tzw. wzorcowy formularz dla dokumentów handlowych).

10.           Co to jest okres przejściowy i czym się różni od derogacji?

Derogacja oznacza wyłączenie (bezterminowe). Zgodnie z tym podejściem, państwa członkowskie mają prawo wyłączać się z zadań realizowanych w Unii, których sobie nie życzą, a jednocześnie pozostawać pełnymi członkami UE. Od derogacji należy odróżnić pojęcie “okresu przejściowego“, które oznacza sprecyzowane w czasie (terminowe) wyłączenie państwa członkowskiego UE z realizacji konkretnych zadań integracyjnych.

11.           Co to jest rozporządzenie, do kogo jest skierowany i jaka jest formuła jego obowiązywania?

Są to najważniejsze akty prawne we Wspólnocie, mające zasięg ogólny. Stosuje się je bezpośrednio i w całości we wszystkich państwach członkowskich, nie podlegają transformacji na narodowe systemy prawne. Wydaje je Rada przy udziale Parlamentu lub Komisji.

12.           Co to jest samozatrudnienie?

Otwieramy dział. gosp., możemy pracować ale wtedy sami musimy opłacać własne składki socjalne. Jednak robimy to nie w państwie gdzie pracujemy, tylko w którym mieszkamy.

13.           Co to jest traktat, do kogo jest skierowany i jaka jest formuła jego obowiązywania?

Są one pierwotnym źródłem prawa wspólnotowego i stanowią podstawę prawną WE. Tworzą one najważniejsze prawo, ustanawiające podstawę funkcjonowania instytucji europejskich. Podstawowymi Traktatami są traktaty ustanawiające wspólnoty – EWWiS, EURATOM, EWG oraz traktaty modyfikujące je.

14.           Co to jest transfer kapitału?

Transfer kapitału jest to: - przemieszczanie wartości kapitałowej z jednego państwa do innego w ramach WE; - przemieszczanie własności w ramach tego samego kraju, lecz na rzecz zagranicznej osoby prawnej lub osoby fizycznej. Nie jest to przepływ środków pochodzących z innych operacji np. płatności handlowych.

15.           Co to jest Unia Europejska?

Unia Europejska nie jest organizacją, a jedynie formą rozszerzenia dotychczasowej współpracy na nowe obszary integracyjne. Zasadniczo opiera się na Wspólnotach Europejskich i dąży do uzupełnienia tej integracji o nowe aspekty: Unię Gospodarczą i Walutową, Wspólną Politykę Zagraniczną i Bezpieczeństwa, politykę sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz planowaną na przyszłość wspólną politykę obronną w ramach Unii Zachodnioeuropejskiej.

16.           Co to są państwa AKP i jak zmieniały się traktatowe stosunki tych państw z WE.

Państwa AKP są to państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku, które na mocy umowy o partnerstwie zostały objęte jednostronnymi preferencjami celnymi przez WE. WE zobowiązała się do zrównoważonego rozwoju gosp. tych państw oraz wspierania ich integracji z gospodarką światową.

17.           Co to są zharmonizowane normy techniczne?

Towar dopuszczony w jednym kraju do obrotu jest automatycznie dopuszczony do obrotu we wszystkich krajach członkowskich. Ujednolicenie norm technicznych, które są ustalane na szczeblu wspólnotowym. Europejskie normy zharmonizowane: - normy opracowane na ich podstawie mają charakter dobrowolny; - produkty odpowiadające normom mogą być wprowadzone do obrotu.

18.           Czego dotyczy tzw. „drugi” filar Unii Europejskiej?

Wspólnej polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. Obejmuje wszelkie kwestie związane z bezpieczeństwem Unii, w tym ewentualne kształtowanie wspólnej polityki obronnej, co z czasem prowadzić będzie mogło do wspólnej obrony.

19.           Czego dotyczy tzw. „pierwszy” filar Unii Europejskiej?

Unii gospodarczej i walutowej. Obejmuje problematykę WE oraz nowe dziedziny: zatrudnienie, kulturę, ochronę środowiska i inne.

20.           Czego dotyczy tzw. „trzeci” filar Unii Europejskiej?

Polityki sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.

21.           Czego dotyczy wspólna polityka handlowa UE?

Dotyczy ona stosunków zewnętrznych WE z krajami trzecimi. Opiera się ona na: zmianie taryf celnych, zawieraniu układów celnych i handlowych, polityce eksportowej, instrumentach liberalizacji, środkach ochronnych w handlu (w przypadku dumpingu, subsydiów).

22.           Czy akty prawne wprowadzane w ramach nowego podejścia do harmonizacji technicznej mają charakter obowiązkowy czy dobrowolny?

Akty prawne wprowadzone w ramach nowego podejścia do harmonizacji technicznej mają charakter dobrowolny.

23.           Czy dla gospodarki światowej lepszy jest efekt kreacji czy przesunięcia handlu? Odpowiedź uzasadnij.

Dla gospodarki światowej lepszy jest efekt kreacji handlu, ponieważ przy wystąpieniu efektu przesunięcia import od efektywnego lub taniego producenta z „rynku światowego” jest zastąpiony importem z bardziej kosztownego (lub mniej efektywnego) producenta z kraju partnerskiego.

24.           Czy obecnie Polacy mogą pracować w WE?

Polacy nie mogą podejmować pracy w krajach WE, ponieważ jeszcze do niej nie należymy. Można tego dokonać tylko na zasadach samozatrudnienia.

25.           Czy wystąpił efekt przesunięcia w wyniku utworzenia unii celnej w ramach Wspólnoty Europejskiej? Odpowiedź uzasadnij.

Wystąpił efekt przesunięcia.

26.           Czym różni się Unia Europejska od Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej?

UE obejmuje założenia EWG, ale dołożone są do tego inne kwestie – utworzenie Unii Gospodarczej i Walutowej, polityka, sprawy zagraniczne i bezpieczeństwo, wymiar sprawiedliwości.

27.           Czym się charakteryzuje Powszechny system Preferencji Celnych stosowany przez WE?

Powstał 1.07.1971r. i przewidywał ułatwienia w imporcie z krajów rozwijających się. Jest to system autonomicznych, niewzajemnych preferencji przyznawanych krajom słabiej rozwiniętym przez państwa rozwinięte. Beneficjentami są: kraje rozwijające się, kraje WNP, Albania, kraje byłej Jugosławii (AKP objęte są korzystniejszymi preferencjami). Od 1995r. Mają one charakter wieloletni (wcześniej na rok). Zlikwidowano w jej ramach preferencyjne kwoty importowe i zastąpiono je zróżnicowanymi preferencyjnymi stawkami celnymi, które zależą od stopnia wrażliwości produktu.

28.           Dlaczego doszło do podpisania Układu Europejskiego między Polską a Wspólnotami Europejskimi?

Układ Europejski został podpisany 16.12.1991, a ratyfikowany 1.02.1994 nadaje Polsce status kraju stowarzyszonego z UE. Układ nie zawiera zobowiązania Wspólnoty do przyjęcia Polski do UE w przyszłości, nie jest też prawnym wstępem do takiego procesu. Zawiera jedynie jednostronną deklaracje Polski, że jej ostatecznym celem w kontaktach ze Wspólnotą będzie pełne członkostwo.
Poza tym Układ Europejski zawiera regulacje dotyczące: zasad prowadzenia dialogu politycznego,  przepływu towarów i pracowników, zakładania przedsiębiorstw, świadczenia usług, obrotu kapitałowego, reguł konkurencji, ochrony własności intelektualnej, zbliżania przepisów prawnych, współpracy gospodarczej, współpracy kulturalnej, współpracy finansowej.

29.           Dlaczego obecnie wprowadzana jest jednocześnie unia gospodarcza i walutowa?

Jest to współpraca państw Unii Europejskiej w zakresie realizacji idei swobodnego przepływu osób, towarów, usług i kapitału oraz wprowadzenie jednolitej waluty i ujednolicenie polityki cenowej i pieniężnej. Nie da się utworzyć rynku wew., w którym obowiązują 4 swobody, bez uregulowania polityki walutowej. Gospodarka jest ściśle związana z polityką monetarną i walutową.

30.           Dlaczego postępowania antydumpingowe uważane są za środek ochrony krajowego przemysłu?

Przepisy antydumpingowe chronią krajowy przemysł w każdej chwili, gdy tylko zostanie wykazane, że: miał miejsce import po cenach dumpingowych, importer ten wyrządził rzeczywistą szkodę unijnym producentom podobnego towaru lub zagraża wyrządzeniem takiej szkody bądź też istotnie opóźnia rozwój danego sektora w UE, nałożenie środków antydumpingowych jest w interesie Wspólnoty. W przypadku dalszego stosowania dumpingu KE mogła zezwolić władzom poszkodowanego kraju członkowskiego na zastosowanie środków ochronnych na warunkach przez nią określonych. Na mocy tzw. klauzuli bumerang, towary pochodzące z któregokolwiek kraju członkowskiego lub znajdujące się w swobodnym obrocie na jego terytorium, które zostały wywiezione do innego kraju członkowskiego, mogły być reeksportowane bez nakładania ceł, ograniczeń ilościowych lub innych środków o podobnych skutkach.

31.           Do czego służą moduły oceny produktu w ramach nowego podejścia do harmonizacji technicznej?

Służą one ocenie zgodności bezpieczeństwa produktu z założeniami dyrektywy „nowego podejścia”. Mówią one jak badać towar pod względem bezpieczeństwa. W modułach od A do H jest stopniowo coraz większa ingerencja organu certyfikowanego w produkt, jego jakość. Coraz większa kontrola towaru. Kontrola ta jest większa, im większe skomplikowanie i znaczenie produktu.

32.           Jak można scharakteryzować podstawowe efekty integracji na rynku towarowym w krótkim i długim okresie?

Efekty integracji w krótkim okresie to: kreacja handlu polegająca na powstawaniu nowych strumieni handlu prowadzących do zwiększania podziału pracy i bardziej efektywnej alokacji zasobów produkcyjnych miedzy krajami Unii Celnej oraz efekt przesunięcia handlu polegający na przesunięciu handlu od producenta o niższych kosztach wytwarzania w kraju trzecim do droższego wytwórcy z kraju będącego członkiem Unii.

Efekty integracji w długim okresie to: wzrost efektywności produkcji i handlu ze względu na silniejszą konkurencję na obszarze zintegrowanym polegający na zmianie kierunku alokacji zasobów co umożliwia restrukturyzację i modernizację gospodarki; poprawa efektywności alokacji daje pozytywne skutki w zakresie produkcyjności i cen. Kolejne efekty to: korzyści skali, poprawa efektywności dynamicznej określonej przez tempo postępu technicznego i innowacyjnego, korzyści zewnętrzne jakie towarzyszą wzrostowi rozmiarów rynku i silniejszej konkurencji.

33.           Jak został nazwany okres w latach 70-tych i 80-tych, zastoju procesów integracyjnych?

Euroskleroza.

34.           Jaka była ewolucja pod koniec lat 80-ytych i na początku 90-tych liberalizacji przepływu kapitału?

Dyrektywa o pełnej liberalizacji transferu kapitału z 24.06.1988r.: - całkowite zniesienie wszelkich barier i ograniczeń w zakresie ruchu kapitału od 01.07.1990; - dotyczy wszelkich transakcji kapitałowych a szczególnie krótkoterminowych; - zniesienie ograniczeń dewizowych; - każda osoba prawna może bez ograniczeń korzystać z systemu finansowo-kredytowego innego państwa.

35.           Jaka jest gradacja umów liberalizujących handel między WE a państwami trzecimi?

Liberalizacja handlu może prowadzić do wzrostu eksportu, a tym samym do zwiększenia popytu na krajowe środki produkcji i konsumpcji. Wynikające z tego powodu ożywienie inwestycji i postępu technicznego pobudza wzrost gospodarczy. Gdy utworzenie Unii Celnej przyczyni się do przyspieszenia tempa wzrostu dochodu narodowego w krajach członkowskich, to w rezultacie może to się również uwidocznić we wzroście tempa wymiany handlowej między tymi krajami oraz pośrednio we wzroście importu z krajów trzecich.

36.           Jaka jest podstawowa zasada wprowadzania towarów na rynek WE?

KNU, która mówi że jakiekolwiek przywileje i ulgi udzielane przez dany kraj jednemu partnerowi, powinny być udzielane automatycznie i bezwarunkowo także wszystkim pozostałym państwom członkowskim organizacji KNU.

37.           Jaka jest różnica między strefą wolnego handlu a unią celną w teorii integracji gospodarczej?

Strefa wolnego handlu oznacza likwidację ceł i ograniczeń ilościowych w handlu między określoną grupą krajów. Kraje te zachowują jednocześnie autonomiczną zewnętrzną taryfę celną i prowadzą własną niezależną politykę handlową wobec krajów trzecich.

W przypadku gdy kraje tworzące strefę wolnego handlu wprowadzają ujednolicone cła zewnętrzne (wobec krajów trzecich), mamy do czynienia z unią celną. Unia celna sprzyja rozwojowi handlu wzajemnego krajów członkowskich i ogranicza rozwój handlu z krajami trzecimi.

38.           Jaka jest różnica między strefą wolnego handlu a unią gospodarczą w teorii integracji gospodarczej?

Strefa wolnego handlu jest to grupa co najmniej dwóch obszarów celnych, między którymi usunięte zostały cła i inne środki ograniczające handel zagraniczny. W Unii Gospodarczej uczestnicy decydują się na harmonizację tych dziedzin narodowej polityki gospodarczej, które umożliwiają osiągnięcie stanu pełnej swobody przepływu towarów, usług i czynników w ramach wspólnego rynku.

39.           Jaka jest różnica między strefą wolnego handlu a unią walutową w teorii integracji gospodarczej?

Strefa wolnego handlu jest to grupa co najmniej dwóch obszarów celnych, między którymi usunięte zostały cła i inne środki ograniczające handel zagraniczny. W Unii Walutowej oprócz tego co w Unii Gospodarczej dochodzi jeszcze wprowadzenie wspólnej polityki walutowej.

40.           Jaka jest różnica między strefą wolnego handlu a wspólnym rynkiem w teorii integracji gospodarczej?

Strefa wolnego handlu jest to grupa co najmniej dwóch obszarów celnych między którymi usunięte zostały cła i inne środki ograniczające handel zagraniczny. Wspólny rynek, partnerzy w nim uczestniczący zapewniają swobodę nie tylko w przepływie towarów i usług, ale i czynników produkcji w postaci kapitału i siły roboczej.

41.           Jaka jest różnica między tzw. nowym podejściem i starym podejściem w harmonizacji technicznej? Instrumenty którego z nich są bardziej efektywne dla przedsiębiorców? Odpowiedź uzasadnij.

Stare podejście: polega na ustalaniu na szczeblu wspólnotowym szczegółowych norm obowiązujących we wszystkich krajach dla towarów i komponentów szczególnie ważnym dla zdrowia i bezpieczeństwa użytkowania.

Nowe podejście: dyrektywy jako główny akt harmonizacji technicznej, aktualny stan postępu technicznego (normy opracowane na ich podstawie mają charakter dobrowolny), produkty odpowiadające normom mogą być wprowadzone do obrotu, przywołanie reguł rynku wewnętrznego, odniesienie do sektorów produkcji i typów ryzyka.

42.           Jaka jest różnica między unią celną a unią gospodarczą w teorii integracji gospodarczej?

Członkowie Unii Celnej znoszą bariery w przepływie towarów i ustanawiają wspólną taryfę celną, ujednolicają politykę handlową wobec partnerów zewnętrznych. Członkowie Unii Gospodarczej decydują się na harmonizację tych dziedzin polityki gospodarczej, które umożliwiają osiągnięcie stanu pełnej swobody przepływu towarów, usług i czynników w ramach wspólnego rynku.

43.           Jaka jest różnica między unią celną a unią walutową w teorii integracji gospodarczej? Na czym polega unifikacja, jako narzędzie w procesie integracji? Podaj przykład z integracji w ramach UE.

UC = zniesienie barier celnych + wspólna taryfa celna na zewnątrz. UW = UG (zniesienie barier celnych + wspólna taryfa celna na zewnątrz + 4 swobody + harmonizacja polityki pieniężnej) + wspólna polityka walutowa. Unifikacja – zniesienie krajowych instrumentów prowadzenia polityki i zastąpienie ich instrumentami wspólnymi lub przyjęcie identycznych instrumentów dla wszystkich partnerów.

44.           Jaka jest różnica między unią celną a wspólnym rynkiem w teorii integracji gospodarczej?

Unia Celna – członkowie Unii znoszą bariery w przepływie towarów i ustanawiają wspólną taryfę celną, oraz ujednolicają politykę handlową wobec partnerów zewnętrznych. Partnerzy uczestniczący we Wspólnym Rynku zapewniają swobodę nie tylko w przepływie towarów i usług, ale i czynników produkcji w postaci kapitału i siły roboczej.

45.           Jaka jest różnica między unią walutową a unią gospodarczą w teorii integracji gospodarczej? Na czym polega konsultacja, jako narzędzie w procesie integracji? Podaj przykład z integracji w ramach UE.

UW = UG + wspólna polityka walutowa. UG = zniesienie barier celnych + wspólna taryfa celna na zewnątrz + 4 swobody + harmonizacja polityki pieniężnej. Konsultacja – oczekiwanie na opinię i radę w sprawach polityk, jakie zamierzają prowadzić państwa ale nie jest to wiążące.

46.           Jaka jest różnica między wspólnym rynkiem a unią gospodarczą w teorii integracji gospodarczej? Na czym polega informacja, jako narzędzie w procesie integracji? Podaj przykład z integracji w ramach UE.

Wspólny rynek – partnerzy uczestniczący w tym etapie  integracji gospodarczej zapewniają swobodę nie tylko przepływu towarów, usług, ale również kapitału i siły roboczej. UG = zniesienie barier celnych + wspólna taryfa celna na zewnątrz + 4 swobody + harmonizacja polityki pieniężnej.

47.           Jaka jest różnica między wspólnym rynkiem a unią walutową w teorii integracji gospodarczej? Na czym polega harmonizacja, jako narzędzie w procesie integracji? Podaj przykład z integracji w ramach UE.

Wspólny rynek – partnerzy uczestniczący w tym etapie  integracji gospodarczej zapewniają swobodę nie tylko przepływu towarów, usług, ale również kapitału i siły roboczej. UW = UG + wspólna polityka walutowa. Harmonizacja – ograniczenie różnorodności praw i przepisów administracyjnych poszczególnych państw i zbliżenie do siebie.

48.           Jaka jest różnica między wspólnym rynkiem i rynkiem wewnętrznym?

Rynek wewnętrzny jest to obszar bez granic o swobodnym przepływie towarów, usług, ludzi i kapitałów.

Wspólny rynek – partnerzy uczestniczący w tym etapie  integracji gospodarczej zapewniają swobodę nie tylko przepływu towarów, usług, ale również kapitału i siły roboczej.

49.           Jaki dokument programowy, przewidujący wprowadzenie rynku wewnętrznego,  poprzedził przyjęcie Jednolitego Aktu Europejskiego?

1985 r. Komisja Europejska przedstawiła w tzw. Białej Księdze program utworzenia Rynku Wewnętrznego. Zawarte zostały w niej 282 propozycje i środki, których urzeczywistnienie ma przyczynić się do usunięcia barier materialnych, technicznych i podatkowych uniemożliwiające stworzenie Wspólnego rynku.

50.           Jaki jest skład i główne kompetencje Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości?

Skład: 15 sędziów, 8 adwokatów generalnych; powoływani są na okres 6 mies. Zadania: kontrola stosowania prawa wspólnotowego, wykładnia prawa wspólnotowego, dalszy rozwój tego prawa w drodze określenia koniecznych zmian lub uzupełnień. Sprawy: skargi od Komisji Europejskiej z powodu naruszania przez jakieś państwa członkowskie Traktatu, skargi od państw członkowskich z powodu naruszanie przez inne państwa członkowskie Traktatu, skargi od państw członkowskich, Rady Komisji, Parlamentu Europejskiego oraz osoby fizycznej lub prawnej z powodu naruszenia przepisów Traktatu i działania lub bezczynności instytucji Wspólnoty Europejskiej.

51.           Jaki jest skład i główne kompetencje Komisji Europejskiej?

Komisja inicjuje wszystkie akty prawne dot. UE. Składa się z 20. Kompetencje: - prawo inicjatywy prawodawczej przygotowuje projekty aktów prawnych; - zapewnia stosowanie traktatów i środków podjętych na jego podstawie; - formułowanie zaleceń i opinii; - własne kompetencje decyzyjne i współuczestnictwo w pracach Rady i Parlamentu; - wypełnia zadania przekazane przez Radę (władza wykonawcza).

52.           Jaki jest skład i główne kompetencje Parlamentu Europejskiego?

Obecnie jest 626 parlamentarzystów z 15 państw. W Traktacie Nicejskim przewidzianych jest 732 członków z 27 państw. Podział miejsc w Parlamencie nie jest oparty na narodowościach ale na grupach politycznych. Od lewicy do prawicy. Kompetencje: - prawodawcze (ścisła współpraca z Radą UE); - budżetowe; - kontrolne. Procedury: - konsultacji; - współpracy (rola Parlamentu wzrasta i czasami wymusza na Radzie jednomyślność, podczas gdy powszechnie obowiązuje kwalifikowana większość głosów); - współdecydowania (od 1993r.).

53.           Jaki jest skład i główne kompetencje Rady Europejskiej?

Skład: szefowie państw i rządów państw członkowskich oraz przewodniczący, wspomagani przez ministrów spraw zagranicznych oraz jednego członka Komisji. Kompetencje: - ustalenie ogólnych kierunków polityki Unii (pokazywanie drogi jaką ma dążyć Unia); - rozstrzyganie spornych kwestii, które nie znalazły rozwiązania na forum Rady Unii Europejskiej; - podejmowanie problemów międzynarodowych; - tworzenie zarysu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.

54.           Jaki jest skład i główne kompetencje Rady Unii Europejskiej?

Skład: - skupia ministrów państw członkowskich UE; - stanowisko przewodniczącego ma charakter rotacyjny i przysługuje ministrowi spraw zagranicznych; - co pół roku zmienia się przewodnictwo w Radzie i Unii. Oprócz przewodniczącego, pomagają mu też dwaj zastępcy (państwo które było przed nim i które będzie po nim). Uprawnienia: - uchwala akty prawne, rozporządzenia, dyrektywy; - dysponuje władzą quasi ustawodawczą, którą dzieli w pewnych dziedzinach z Parlamentem Europejskim; - sprawuje wraz z Parlamentem kontrolę nad budżetem; - uchwala układy międzynarodowe, wynegocjowane wcześniej przez komisję; - powołuje członków komitetu Ekonomiczno-Społecznego.

55.           Jaki jest skład i kompetencje Komitetu Ekonomiczno-Społecznego?

Składa się z 222 członków powoływanych jednomyślnie przez Radę na 4 lata. Zadania: funkcja przedstawicielska i doradcza. Opinia komitetu nie musi być brana pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.

56.           Jaki jest skład i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin