Monitoring wspomaga proces zarządzania pomocą ze środków strukturalnych. W przypadku ZPORR monitoring dostarcza informacji o postępie realizacji i efektywności wdrażania pomocy - począwszy od pojedynczego projektu, poprzez działanie i priorytet, a skończywszy na Programie Operacyjnym. W zależności od charakteru dostarczanych danych, monitoring dzielimy na rzeczowy i finansowy.
Monitoring rzeczowy dostarcza danych obrazujących postęp we wdrażaniu programu oraz umożliwiających ocenę jego wykonania w odniesieniu do celów ustalonych w ZPORR i jego Uzupełnieniu.
Dane skwantyfikowane, obrazujące postęp we wdrażaniu oraz rezultaty tych działań zostały, zgodnie z wytycznymi KE, podzielone w Uzupełnieniu ZPORR na trzy kategorie:
Odnoszą się one do rzeczowych efektów działalności. Liczone są w jednostkach materialnych, np. długość nowo budowanych dróg; liczba budynków poddanych renowacji; ilość firm, które otrzymały pomoc, itp.
Odpowiadają one bezpośrednim i natychmiastowym efektom wynikającym z wdrożenia programu. Takie mierniki mogą przybierać formę wskaźników materialnych (skrócenie czasu podróży, liczba mieszkańców objętych selektywną zbiórką odpadów, liczba wypadków drogowych, itp.) lub finansowych (zwiększenie sprzedaży eksportowej firm objętych danym działaniem, zmniejszenie nakładów na bieżące remonty nawierzchni, itp.)
Obrazują one konsekwencje danego programu wykraczające poza natychmiastowe efekty dla bezpośrednich beneficjentów. Oddziaływanie może odnosić się do efektów związanych bezpośrednio z podjętym działaniem, chociaż pojawiających się po pewnym czasie (oddziaływanie bezpośrednie), jak i do efektów długookresowych, oddziałujących na szerszą populację i pośrednio
Monitoring finansowy dostarcza danych dotyczących finansowych aspektów realizacji programu, będących podstawą do oceny sprawności wydatkowania przeznaczonych na niego środków. Zgodnie z zapisami zawartymi w Uzupełnieniu ZPORR monitoring finansowy odbywa się w oparciu o sprawozdania – okresowe, roczne oraz końcowe (obejmujące projekt, działanie, priorytet (EFS), program operacyjny), które przedstawiane są Instytucji Płatniczej przez Instytucję Zarządzającą. Dane zawarte w tych sprawozdaniach (w punkcie pt. Postęp realizacji planu finansowego projektu), obejmują wysokość wkładu finansowego pochodzącego ze środków publicznych (wydatki poniesione w okresie objętym sprawozdaniem, wydatki poniesione od początku realizacji zadania, stopień realizacji zadania %):
Wkład wspólnotowy
- środki z EFRR/EFS
- ogółem wkład wspólnotowy
Krajowy wkład publiczny na realizację zadania:
- budżet państwa
- środki jednostek samorządu terytorialnego
- ogółem środki wkładu krajowego
Europejski Bank Inwestycyjny
Środki prywatne
Inne
Dodatkowo sprawozdania zawierają informacje nt. postępu realizacji planu finansowego w okresie sprawozdawczym oraz prognozę w tym zakresie na rok następny.
Monitoring wskaźników finansowych jest o tyle istotnym elementem wdrażania programów operacyjnych, iż pełni on podstawową funkcję zarządzania finansowego programami i projektami.
Monitorowanie rzeczowe i finansowe odbywa się zasadniczo na podstawie dostarczanych sprawozdań monitoringowych: okresowych, rocznych i końcowych.
Państwowy Monitoring Środowiska (PMŚ)
Państwowy Monitoring Środowiska to system powołany do życia na podstawie Prawa o ochronie środowiska.
Państwowy monitoring środowiska, według art. 25 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, jest systemem:
· pomiarów, ocen i prognoz stanu środowiska
oraz
· gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania informacji o środowisku.
Celem PMŚ, zgodnie z art. 25 ust. 3 Prawa o ochronie środowiska jest wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska.
Jest to realizowane poprzez systematyczne informowanie organów administracji i społeczeństwa o:
· jakości elementów przyrodniczych, dotrzymywaniu standardów jakości środowiska określonych przepisami oraz obszarach występowania przekroczeń tych standardów;
· występujących zmianach jakości elementów przyrodniczych i przyczynach tych zmian, w tym powiązaniach przyczynowo skutkowych występujących pomiędzy emisjami i stanem elementów przyrodniczych.
Informacje wytworzone w ramach PMŚ wykorzystywane są przez jednostki administracji rządowej i samorządowej dla potrzeb operacyjnego zarządzania środowiskiem za pomocą instrumentów prawnych, takich jak: postępowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko, pozwolenia na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, programy i plany ochrony środowiska jako całości i jego poszczególnych elementów, plany zagospodarowania przestrzennego.
Informacje wytworzone w ramach PMŚ wykorzystywane są także do celów monitorowania skuteczności działań i strategicznego planowania w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach zarządzania.
W ramach PMŚ pozyskiwane są informacje niezbędne do obsługi międzynarodowych zobowiązań Polski, w tym procesu integracji z UE. W okresie przedakcesyjnym dane PMŚ były i są wykorzystywane w pracach związanych z formułowaniem stanowisk negocjacyjnych i programów implementacyjnych wielu przepisów Wspólnotowych a także z rozpoczętą przed akcesją współpracą z agendami UE, takimi jak Europejska Agencja Środowiska, Eurostat. Po akcesji, informacje te będą dodatkowo wykorzystywane m.in. dla potrzeb związanych z rozwojem regionalnym, funkcjonowaniem funduszy strukturalnych i funduszy spójności oraz sprawozdawczości w ramach Wspólnoty.
PMŚ zapewnia także dane podlegające udostępnianiu w myśl przepisów ustawy -Prawo ochrony środowiska, regulujących sprawy swobodnego dostępu do informacji.
Cele PMŚ osiągane są poprzez realizację następujących zadań cząstkowych:
· wykonywanie badań wskaźników charakteryzujących poszczególne elementy środowiska,
· prowadzenie obserwacji elementów przyrodniczych,
· gromadzenie i analizę wyników badań i obserwacji,
· ocenę stanu i trendów zmian jakości poszczególnych elementów środowiska w oparciu o ustalone kryteria,
· identyfikację obszarów przekroczeń standardów jakości środowiska,
· analizy przyczynowo-skutkowe,
· opracowywanie zestawień, raportów, komunikatów i ich udostępnianie w formie drukowanej lub zapisu elektronicznego, w tym za pomocą internetu.
W odniesieniu do wszystkich rodzajów zadań cząstkowych, zarówno tych o charakterze pomiarowo/badawczo/analitycznym jak i informacyjnym, w PMŚ obowiązuje zasada cykliczności oraz zasada jednolitości metod (art. 26, ust. 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska).
Warunkiem wypełnienia celów PMŚ stawianych mu przez ustawę jest wiarygodność danych. Jest ona zagwarantowana poprzez kontynuację i doskonalenie takich działań jak:
· akredytacja laboratoriów badawczych;
· modernizacja infrastruktury pomiarowej;
· modernizacja narzędzi informatycznych do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych;
· opracowania metodyczne;
· wdrażanie systemów jakości w podsystemach monitoringu;
· organizacja i udział w krajowych i międzynarodowych badaniach porównawczych;
· szkolenia.
Monitoring pożarowy
Monitoring pożarowy – Co to jest?
Monitoring Pożarowy to usługa która polega na przesyłaniu sygnałów z lokalnego systemu przeciwpożarowego za pośrednictwem nadajnika radiowego i modemu telefonicznego oraz stacji monitorowania SECURITY do Straży Pożarnej. Po weryfikacji sygnału alarmowego przez Dyżurnego do obiektu wysyłane wozy Straży Pożarnej. Dzięki takiemu rozwiązaniu czas reakcji na zagrożenie pożarowe jest bardzo krótki. Jakie korzyści daje monitoring pożarowy? zwiększenie bezpieczeństwa ludzi i mienia,przyspieszenie akcji ratowniczej,w przypadku powstania pożaru zmniejszenie ewentualnych strat,w połączeniu z systemem monitorowania systemu sygnalizacji włamania i napadu pozwala na przyjazd zarówno jednostki straży pożarnej jak i zmotoryzowanego patrolu interwencyjnego.Monitoring pożarowy – dla kogo?Dla hoteli, pensjonatów, internatów, szkół, magazynów i innych obiektów użyteczności publicznej oraz zakładów produkcyjnych o znacznym zagrożeniu pożarowym, wszędzie tam gdzie powstanie pożaru może narazić właścicieli na straty.Dla tych, którzy mają potrzebę zwiększenia poziomu bezpieczeństwa pożarowego w swoich obiektach.Dla wszystkich obiektów podlegające obowiązkowej ochronie pożarowej, na które ustawowo nałożono obowiązek podłączenia instalacji sygnalizacyjno-pożarowej do Państwowej Straży Pożarnej. Monitoring pożarowy – procedury?W porozumieniu z instalatorem systemu pożarowego* i Strażą Pożarną instalujemy sprzęt radiowy niezbędny do wykonywania usługi. Czynności te zakończone są odbiorem ze strony Straży. Oferujemy swoją pomoc w zakresie dopełnienia formalności niezbędnych do rozpoczęcia współpracy ze Strażą Pożarną.*oferujemy również projekty i instalacje systemów pożarowych.
4
lamia89