J. Modrzejewska.pdf

(264 KB) Pobierz
untitled
Analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych. Formy pomocy.
Autor:
Joanna Modrzejewska
Łódź 2006 r.
3
Spis treści
1. Wstęp ........................................................................................................................... 3
2. Rozwinięcie ................................................................................................................. 4
3. Zakończenie ................................................................................................................ 14
4. Bibliografia .................................................................................................................. 15
4
Joanna Modrzejewska, SP 38
Analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych. Formy pomocy.
1. Pojęcie niepowodzeń szkolnych – teoretyczne ujęcie problemu
W życiu każdego człowieka istotną rolę odgrywa szkoła. To tutaj poznaje on
rówieśników, nauczycieli, uczy się i bawi. Jest to miejsce, które ma na uwadze przede
wszystkim dobro dziecka. Nie zawsze jednak uczniowie chętnie pojawiają się w szkole, gdyż
bywa ona miejscem niepowodzeń. Na pytanie o powód nie można udzielić krótkiej, a zarazem
wyczerpującej i jednoznacznej odpowiedzi. Istnieje wiele źródeł tego problemu. Obecnie
na przykład nasila się on z uwagi na konieczność przystosowania systemu edukacji do potrzeb
rynku pracy, gospodarki kraju. Przed oświatą wymagania stawia także Unia Europejska.
Rozważania na temat niepowodzeń szkolnych należy rozpocząć od analizy samego
pojęcia tegoż zagadnienia. Niepowodzeniami szkolnymi nazywamy sytuacje, które
charakteryzuje rozbieżność między wychowawczymi i dydaktycznymi wymaganiami szkoły,
a postępami osiąganymi przez uczniów oraz uzyskiwanymi przez nich wynikami w nauce.
Wymagania szkoły natomiast są zgodne z uznawanymi przez społeczeństwo celami samego
wychowania i zgodne z obowiązującymi programami. (por. Kupisiewicz Cz., Podstawy
dydaktyki ogólnej, Warszawa 1977 r., s.258) Inne ujęcie tego problemu przedstawia
K. M. Czarnecki według, którego niepowodzenie to "rozbieżność ocen między wysiłkiem
ucznia wkładanym w uczenie się (samoocena) a jego sukcesami szkolnymi ocenianymi przez
nauczyciela" (Czarnecki 1998, s. 127). Można je potraktować także jako negatywnie
oceniane skutki edukacyjne, które związane są ze szkołą (Kojs 1998) lub stan dziecka
powstały na skutek niemożności sprostania wymaganiom stawianym przez szkołę
(J. Konopnicki 1966). Niepowodzenia szkolne mogą mieć ponadto charakter przejściowy,
odwracalny, nieodwracalny i względnie trwały. Czesław Kupisiewicz wyróżnia
niepowodzenia:
ukryte, które „występują wówczas, gdy nauczyciele nie dostrzegają braków
w wiadomościach, umiejętnościach i nawykach uczniów, mimo, że braki tego
rodzaju- z punktu widzenia celów oraz programu nauczania- rzeczywiście istnieją.”
(Cz. Kupisiewicz Podstawy dydaktyki ogólnej Warszawa 1977 r. s.258). Często są
one źródłem niepowodzeń jawnych.
5
jawne mogące obejmować jedynie konkretne luki w opanowanym materiale.
Przejawiają się one niedostatecznymi ocenami z określonej partii materiału. Jeśli
zostanie ono wykryte wcześnie i podjęte zostaną odpowiednie środki problem będzie
można zlikwidować, a ucznia uchronić przed drugorocznością.
W wypadku, gdy ocena niedostateczna obejmuje całoroczne wyniki pracy ucznia
wówczas musi powtarzać klasę.
Zjawiska drugoroczności i wieloroczności mają ujemny wpływ na ucznia. Prowadzą one
często do szkolnego odsiewu, czyli zupełnego przerwania przez ucznia nauki zanim ukończy
szkołę. Próbę graficznego przedstawienia tych zależności ukazuje poniższy schemat, który
możemy odnaleźć w publikacji Cz. Kupisiewicza pod tytułem „Podstawy dydaktyki ogólnej”.
Schemat nr 1 Klasyfikacje niepowodzeń szkolnych
(źródło: Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1977 r. s.259)
Ze schematu wynika, iż źródłem słabych osiągnięć w nauce są niepowodzenia ukryte.
Stanowią je niewielkie luki w wiadomościach, a także umiejętnościach z jednego przedmiotu
6
386466161.001.png
czy tematu. Nie dostrzeżone i nie usunięte w porę rozrastają się z upływem czasu i prowadzą
do powstawania niepowodzeń jawnych, początkowo o charakterze przejściowym.
W wypadku, gdy są już względnie trwałe wiodą prosto do drugoroczności oraz odsiewu.
Wszystkie omawiane dotąd problemy są bardzo niepożądane ze względów
ekonomicznych i społecznych, których przejawem jest odsiew uczniów ze szkół
podstawowych (obecny obowiązek nauki ograniczył bardzo to zjawisko), co prowadzi
z czasem do groźnego zjawiska wtórnego analfabetyzmu. Za szkodliwością niepowodzeń
szkolnych przemawiają także względy pedagogiczne oraz psychologiczne. „Za dowiedzioną
można już obecnie uważać tezę, że drugoroczność wywiera ujemny wpływ na zdecydowaną
większość uczniów, zniechęca ich do pracy, tłumi zainteresowanie nauką, wpływa
niekorzystnie na stosunek do otoczenia, wywołuje różnorakie kompleksy i zaburzenia
w zachowaniu, a nawet prowadzi do zahamowania prawidłowego dotychczas rozwoju
umysłowego dziecka.” (Cz. Kupisiewicz Podstawy dydaktyki ogólnej Warszawa 1977 r.
s.261) Uczniowie powtarzający klasę wpływają niekiedy niekorzystnie na innych uczniów.
Ich obecność wiąże się ze zmniejszaniem zainteresowania nauką wśród uczniów oraz
przejawami niewłaściwego zachowania. Ponadto utrudniają oni pracę dydaktyczno-
wychowawczą prowadzoną z całą klasą.
2. Przyczyny niepowodzeń szkolnych.
Przyczyny niepowodzeń szkolnych są przeważnie bardzo złożone i przybierają dość
niepokojące rozmiary. Winowajców szukano przeważnie wśród nauczycieli i uczniów.
Zjawisko to ma jednak na tyle szeroki kontekst, że problemem tym, jego analizą i sposobami
likwidacji zajęło się wielu pedagogów pochodzących z różnych krajów.
Większość z nich wymienia trzy podstawowe przyczyny tego zjawiska. Wśród nich
pojawiają się:
1. złe warunki życia społeczno-ekonomiczne uczniów, czyli przyczyny społeczno-
ekonomiczne;
2. przyczyny zwane biopsychicznymi;
3. niedoskonałości w pracy szkoły, czyli przyczyny pedagogiczne.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin