L. Zarzecki.pdf
(
5099 KB
)
Pobierz
WYBRANE PROBLEMY DYDAKTYKI OGOLNEJ- PLIK DLA BICIN
RADA WYDAWNICZA KOLEGIUM KARKONOSKIEGO
Tomasz Winniclci
(przewodniczący), Grażyna
Baran,
Izabella
Błachno,
Aleksander Dziuda, KrzysztofMalczuk,
Kazimierz
Stąpór,
JózefZaprucki
RECENZENT
Leszek
Albański
PROJEKT
OKŁADKI
Barbara
Mączka
ŁAMANIE
Barbara
Mączka
DRUK I OPRAWA
ALEX, Drukarnia Wydawnictwo
ul.
Chałubińskiego
20a, 58-570 Jelenia Góra
ISBN 978-83-924736-9-5
WYDAWCA
Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze
Niniejsze wydawnictwo
możnanabyć
w Bibliotece i Centrum Infonnacji Naukowej
Kolegium Karkonoskiego w Jeleniej Górze, ul. Lwówecka 18, tel. 075 645 33 52
Spis
treści
WSTĘP.............................................................................................................................
5
1. DYDAKTYKA JAKO NAUKA
PEDAGOGICZNA...................
7
1.1. Powstanie i rozwój dydaktyki
7
1.2. Rozwój
dydaktyki polskiej
27
1.3.
Przedmiotizadaniadydaktyki.....................................................
30
1.4.
Problemybadańwdydaktyce......................................................
33
1.5. Dydaktyka a inne dyscypliny naukowe
36
2. CHARAKTERYSTYKA PROCESU
KSZTAŁCENIA.............
38
2.1.
Podstawowepojęciadydaktyki......................................................
38
2.1.1. Wychowanie
38
2.1.2.
System
kształcenia
39
2.1.3.
Edukacja................................................................................................
41
2.1.4.
Kształcenie............................................................................................
42
2.1.5. Nauczanie
44
2.1.6. Uczenie
się
45
2.2. Istota procesu
kształcenia
47
2.3. Elementy
składowe
procesu
kształcenia
50
2.4. Ogniwa procesu
kształcenia
52
3.
WARTOŚCI,
CELE I
TREŚCIKSZTAŁCENIA
55
3.1.
Wartości
i ich
związek
z celami
kształcenia
55
3.2. Cele
kształcenia
59
3.3.
Treścikształcenia
62
3.3.1. Kryteria doboru
treści kształcenia
63
3.3.2. Teorie doboru
treści kształcenia
65
4. ZASADY
KSZTAŁCENIA...............................................................................
69
4.1. Istota zasad
kształcenia
w dydaktyce 69
4.1.1. Zasada
poglądowości
70
4.1.2. Zasada
systematyczności
71
4.1.3.
Zasadałączeniateoriizpraktyką.....................................................
72
4.1.4. Zasada indywidualizacji i
zespołowości
73
4.1.5. Zasada
przystępności
74
4.1.6.
Zasada
samodzielności....................................
75
4.1.7. Zasada
trwałości
wiedzy,
umiejętności
i nawyków.............. 76
4.1.8. Zasada ustawicznego
kształcenia
77
4.1.9. Zasada
operatywności
wiedzy
77
4.1.10. Zasada
efektywnościkształcenia
78
5. METODY
KSZTAŁCENIA.............................................................................
79
5.1.
Pojęcie
i rozwój
metod
kształcenia
79
5.2.
KlasyfIkacjametodkształcenia......................................................
80
5.3.
Charakterystyka wybranych metod
kształcenia
82
6. INFRASTRUKTURA I
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
93
6.1.
Wyjaśnienie
niektórych
pojęć
93
6.2. KlasyfIkacja i funkcje
środków
dydaktycznych
94
6.3.
System multimedialny
97
6.3 .1. Wprowadzenie do problematyki
97
6.3 .2. Komputery w edukacji
99
6.3.3. Internet
102
6.3.4. Telewizja, film
104
7. PROBLEMY
WSPÓŁCZESNEJ
EDUKACn
106
7.1.
Ważniejszeosiągnięcia
dydaktyki XX wieku
106
7.2. Wyzwania edukacyjne XXI wieku
11
O
7.3.
Rola i zadania
współczesnego
nauczyciela
113
7.4. Predyspozycje i
cechy osobowe
nauczyciela
115
BIBLIOGRAFIA
119
Plik z chomika:
aguusia_m20
Inne pliki z tego folderu:
M. Sumińska.pdf
(63 KB)
B. Gibasiewicz.pdf
(56 KB)
M. Strzałkowski.doc
(64 KB)
W. Okoń.doc
(2912 KB)
W. Dróżdż, B. Dróżdż.pdf
(152 KB)
Inne foldery tego chomika:
dydaktyka
metody badań pedagogicznych
psychologia
socjologia
teoria kształcenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin