L. Zarzecki.pdf

(5099 KB) Pobierz
WYBRANE PROBLEMY DYDAKTYKI OGOLNEJ- PLIK DLA BICIN
40716984.003.png
40716984.004.png 40716984.005.png
RADA WYDAWNICZA KOLEGIUM KARKONOSKIEGO
Tomasz Winniclci (przewodniczący), Grażyna Baran,
Izabella Błachno, Aleksander Dziuda, KrzysztofMalczuk,
Kazimierz Stąpór, JózefZaprucki
RECENZENT
Leszek Albański
PROJEKT OKŁADKI
Barbara Mączka
ŁAMANIE
Barbara Mączka
DRUK I OPRAWA
ALEX, Drukarnia Wydawnictwo
ul. Chałubińskiego 20a, 58-570 Jelenia Góra
ISBN 978-83-924736-9-5
WYDAWCA
Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze
Niniejsze wydawnictwo możnanabyć w Bibliotece i Centrum Infonnacji Naukowej
Kolegium Karkonoskiego w Jeleniej Górze, ul. Lwówecka 18, tel. 075 645 33 52
40716984.006.png
Spis treści
WSTĘP............................................................................................................................. 5
1. DYDAKTYKA JAKO NAUKA PEDAGOGICZNA...................
7
1.1. Powstanie i rozwój dydaktyki 7
1.2. Rozwój dydaktyki polskiej 27
1.3. Przedmiotizadaniadydaktyki..................................................... 30
1.4. Problemybadańwdydaktyce...................................................... 33
1.5. Dydaktyka a inne dyscypliny naukowe
36
2. CHARAKTERYSTYKA PROCESU KSZTAŁCENIA............. 38
2.1. Podstawowepojęciadydaktyki...................................................... 38
2.1.1. Wychowanie 38
2.1.2. System kształcenia 39
2.1.3. Edukacja................................................................................................ 41
2.1.4. Kształcenie............................................................................................ 42
2.1.5. Nauczanie
44
2.1.6. Uczenie się
45
2.2. Istota procesu kształcenia
47
2.3. Elementy składowe procesu kształcenia
50
2.4. Ogniwa procesu kształcenia
52
3. WARTOŚCI, CELE I TREŚCIKSZTAŁCENIA
55
3.1. Wartości i ich związek z celami kształcenia
55
3.2. Cele kształcenia
59
3.3. Treścikształcenia
62
3.3.1. Kryteria doboru treści kształcenia
63
3.3.2. Teorie doboru treści kształcenia
65
40716984.001.png
4. ZASADY KSZTAŁCENIA............................................................................... 69
4.1. Istota zasad kształcenia w dydaktyce 69
4.1.1. Zasada poglądowości 70
4.1.2. Zasada systematyczności 71
4.1.3. Zasadałączeniateoriizpraktyką..................................................... 72
4.1.4. Zasada indywidualizacji i zespołowości 73
4.1.5. Zasada przystępności 74
4.1.6. Zasada samodzielności.................................... 75
4.1.7. Zasada trwałości wiedzy, umiejętności i nawyków.............. 76
4.1.8. Zasada ustawicznego kształcenia
77
4.1.9. Zasada operatywności wiedzy
77
4.1.10. Zasada efektywnościkształcenia
78
5. METODY KSZTAŁCENIA............................................................................. 79
5.1. Pojęcie i rozwój metod kształcenia 79
5.2. KlasyfIkacjametodkształcenia...................................................... 80
5.3. Charakterystyka wybranych metod kształcenia 82
6. INFRASTRUKTURA I ŚRODKI DYDAKTYCZNE
93
6.1. Wyjaśnienie niektórych pojęć
93
6.2. KlasyfIkacja i funkcje środków dydaktycznych
94
6.3. System multimedialny
97
6.3 .1. Wprowadzenie do problematyki
97
6.3 .2. Komputery w edukacji
99
6.3.3. Internet
102
6.3.4. Telewizja, film
104
7. PROBLEMY WSPÓŁCZESNEJ EDUKACn
106
7.1. Ważniejszeosiągnięcia dydaktyki XX wieku
106
7.2. Wyzwania edukacyjne XXI wieku
11 O
7.3. Rola i zadania współczesnego nauczyciela
113
7.4. Predyspozycje i cechy osobowe nauczyciela
115
BIBLIOGRAFIA
119
40716984.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin