55_sapa.pdf

(214 KB) Pobierz
sapa.p65
310
STOWARZYSZENIE EKONOMISTÓW ROLNICTWA I AGROBIZNESU
Roczniki Naukowe l tom XI l zeszyt 3
Agnieszka Sapa
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
REGIONALNE POROZUMIENIA HANDLOWE W WIETLE WTO
REGIONAL TRADE AGREEMENTS AND THE WTO
S³owa kluczowe: regionalne porozumienie handlowe, liberalizacja handlu, wiatowa
Organizacja Handlu
Key words: regional trade agreement, trade liberalization, World Trade Organization (WTO)
Synopsis. Zwrócono uwagê na obserwowany we wspó³czesnych relacjach handlowych na wiecie proces powsta-
wania regionalnych porozumieñ handlowych. Porozumienia takie, chocia¿ maj¹ charakter dyskryminacyjny,
powstaj¹ na mocy regulacji GATT/WTO, której podstaw¹ dzia³ania jest klauzula najwy¿szego uprzywilejowania.
Przedstawiono podstawy prawne powstawania regionalnych porozumieñ handlowych oraz wybrane cechy cha-
rakteryzuj¹ce proces ich rozwoju. Zwrócono równie¿ uwagê na relacje pomiêdzy tworzeniem regionalnych poro-
zumieñ handlowych a celem WTO, którym jest liberalizacja wiatowego handlu.
Wstêp
Dla wspó³czesnych relacji handlowych charakterystyczne jest powstawanie kolejnych regio-
nalnych porozumieñ handlowych. Ich tworzenie oraz dzia³anie jest istotne z punktu widzenia pro-
cesu liberalizacji wiatowego handlu, zw³aszcza, ¿e porozumienia takie mog¹ mieæ charakter dys-
kryminuj¹cy wobec krajów trzecich. W artykule przedstawiono prawne uwarunkowania regionalnych
porozumieñ handlowych, cechy charakterystyczne w procesie ich powstawania oraz odniesiono
siê do relacji miêdzy powstawaniem regionalnych porozumieñ handlowych a liberalizacj¹ handlu
wiatowego. W pracy wykorzystano dane statystyczne wiatowej Organizacji Handlu oraz kra-
jow¹ i zagraniczn¹ literaturê przedmiotu.
Podstawy prawne regionalnych porozumieñ handlowych
Regionalne porozumienia handlowe (inaczej okrelane jako: regionalne ugrupowania handlo-
we, regionalne bloki handlowe, preferencyjne porozumienia handlowe) to wszelkie porozumienia
grupy krajów zawarte w celu osi¹gniêcia pewnego stopnia integracji ekonomicznej [Burfisher,
Jones 1998]. Jest to zespó³ norm prawnych reguluj¹cych handel towarami, obowi¹zuj¹cych pomiê-
dzy pañstwami stronami stref wolnego handlu, unii celnych i umów preferencyjnych, przy czym
nie jest istotne czy pañstwa te stanowi¹ zwarty region w znaczeniu geograficznym, kulturowym i
spo³ecznym [Czubik 2002]. W literaturze przedmiotu pojêcie regionalne porozumienia handlowe
stosowane bywa wymiennie z pojêciem regionalizm. Jednoczenie regionalne porozumienia han-
dlowe mog¹ byæ rozpatrywane zarówno w ujêciu statycznym, jak i dynamicznym. Ich istnienie jest
z kolei efektem regionalizmu, który towarzyszy (uzupe³nia) procesowi multilateralizmu 1 . Wed³ug
Dictionary of Trade Policy Terms regionalizm to dzia³ania rz¹dów, które liberalizuj¹ lub u³atwiaj¹
handel w ujêciu regionalnym, czasami pomiêdzy strefami wolnego handlu lub uniami celnymi. W
ujêciu WTO regionalne porozumienia handlowe mog¹ byæ rozpatrywane zarówno w szerokim, jak
i w¹skim ujêciu. W tym pierwszym znaczeniu, regionalne porozumienie handlowe to porozumienie
pomiêdzy krajami niekoniecznie z tego samego regionu geograficznego. Natomiast w w¹skim ujê-
ciu regionalne porozumienia handlowe to regulacje WTO, które opisuj¹ konkretne postanowienia
dotycz¹ce preferencyjnych warunków handlowych w regionalnym ugrupowaniu handlowym 2 .
1
Multilataralizm (inaczej system multilateralny, system liberalizacji wielostronnej, system GATT/WTO) ro-
zumiany jest jako wielostronne negocjacje dotycz¹ce liberalizacji globalnego handlu. Jest to zespó³ norm
prawnych i regu³ faktycznych dotycz¹cych handlu miêdzynarodowego i odpowiedzialnych za zachowania
spo³ecznoci miêdzynarodowej pañstw i terytoriów, które posiadaj¹ autonomiê celn¹ i s¹ stronami Uk³adu
Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu GATT ( General Agreement on Tariffs and Trade ), a od 1995
cz³onkami WTO ( World Trade Organization wiatowa Organizacja Handlu) [Czubik 2002].
2
http://www.wto.org/english/tratop_e/region_e/scope_rta_e.htm (10.10.2008.)
Agnieszka Sapa
422470846.004.png 422470846.005.png
Regionalne porozumienia handlowe w wietle WTO
311
Wymiana handlowa w oparciu o regionalne porozumienie handlowe oznacza jednoczenie
dyskryminacjê krajów trzecich cz³onków WTO pozostaj¹cych poza danym ugrupowaniem. Sytu-
acja taka oznacza odejcie od podstawowej zasady GATT/WTO, tj. klauzuli najwy¿szego uprzywi-
lejowania 3 , która zapewniaæ ma równoæ podmiotów w wymianie handlowej. Cz³onkowie GATT/
WTO tworz¹ regionalne porozumienia handlowe w oparciu o trzy grupy regulacji, tj:
paragrafy 4-10 artyku³u XXIV GATT (oraz uzgodnienie w sprawie interpretacji artyku³u XXIV
GATT 1994) 4 , które stanowi¹ podstawê dla powstawania i dzia³ania unii celnych i stref wolne-
go handlu obejmuj¹cych wymianê towarow¹,
paragaraf 2c, tzw . Enabling Clause 5 (tzw. klauzula upowa¿niaj¹ca, klauzula u³atwieñ), która
dotyczy preferencyjnych porozumieñ w odniesieniu do handlu towarami pomiêdzy krajami
rozwijaj¹cymi siê bêd¹cymi cz³onkami GATT/WTO,
artyku³ V GATS reguluj¹cy preferencyjne porozumienia handlowe w odniesieniu do wymiany
us³ug pomiêdzy krajami rozwiniêtymi, jak i rozwijaj¹cymi siê.
W zale¿noci od przyjêtej podstawy prawnej przedmiotu oraz zakresu regionalnych porozu-
mieñ handlowych na forum GATT/WTO notyfikowane s¹ cztery typy porozumieñ. S¹ to:
strefa wolnego handlu (paragraf 8(b) art. XXIV GATT 1994),
unia celna (paragraf 8(a) art. XXIV GATT 1994),
porozumienie o ekonomicznej integracji (art. V GATS),
porozumienie o preferencyjnym handlu (paragraf 2(c) Enabling Clause ).
W ramach regionalnych porozumieñ handlowych stopniowo rozszerzany jest zakres regulacji,
który wychodzi poza obni¿anie ce³ w miêdzynarodowej wymianie towarami. Postanowienia obejmuj¹
równie¿ regulacje dotycz¹ce m.in. standardów jakoci, przepisów administracyjnych, klauzul bezpie-
czeñstwa, preferencyjnej wymiany us³ug. Najbardziej zaawansowane regionalne porozumienia han-
dlowe zawieraj¹ równie¿ postanowienia reguluj¹ce przep³yw inwestycji, warunki konkurencji, normy
dotycz¹ce rodowiska naturalnego czy kwestie zasobów pracy (tzw. WTO plus issues) 6 .
Tendencje w procesie tworzenia regionalnych porozumieñ handlowych
W procesie tworzenia regionalnych porozumieñ handlowych wyró¿nia siê pewne etapy. Pierwsza
fala regionalizmu rozpoczê³a siê wraz z utworzeniem w 1957 r. Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej.
Stany Zjednoczone sprzeciwia³y siê wówczas tworzeniu regionalnych porozumieñ handlowych. W
krajach rozwijaj¹cych siê w Ameryce £aciñskiej i Afryce, za przejaw tej fali regionalizmu, uznaje siê próby
substytucji importu przez tworzenie regionalnych porozumieñ ( regional import substitution, import-
substituting regional integration) . Mia³o to miêdzy innymi s³u¿yæ regionalnemu rozwojowi gospodar-
czemu i wejciu danych gospodarek w fazê industrializacji (np. przez okresowe wsparcie tzw. przemy-
s³ów niemowlêcych). Wiêkszoæ zainicjowanych wtedy rozwi¹zañ uleg³a rozpadowi [World Bank
1992]. Druga fala regionalizmu, nazywana równie¿ nowym regionalizmem, rozpoczê³a siê w drugiej
po³owie lat 80. XX wieku. Z etapem tym wi¹za³y siê m.in.: przed³u¿aj¹ce siê negocjacje w ramach Rundy
Urugwajskiej GATT; zainicjowana przez kraje EWG idea wprowadzenia Jednolitego Rynku Europejskie-
go; zmiana stanowiska USA wobec regionalnych porozumieñ handlowych (negocjacje w celu utworze-
nia NAFTA 7 , a tak¿e inicjatywa na rzecz utworzenia FTAA 8 ). Poza tym w Ameryce £aciñskiej od¿y-
wa³y ju¿ wczeniej zawarte porozumienia (CACM 9 i the Andean Pact 10 ) lub powsta³y nowe
3
Klauzula najwy¿szego uprzywilejowania ( Most Favoured Nation Treatment MFN) mówi, ¿e wszelkie korzyci,
ulgi, przywileje lub zwolnienia przyznawane przez jedn¹ z umawiaj¹cych siê stron jakiemukolwiek produktowi
pochodz¹cemu z jakiegokolwiek innego kraju lub przeznaczonemu dla tego kraju, bêd¹ niezw³ocznie i bez
jakichkolwiek warunków rozci¹gniête na podobny produkt pochodz¹cy z terytoriów lub przeznaczony dla
terytoriów wszystkich innych umawiaj¹cych siê stron. Klauzula ta zapisana jest m.in. w artykule I GATT 1947,
artykule II GATS ( General Agreement on Trade in Services Uk³ad Ogólny w Sprawie Handlu Us³ugami).
4
Article XXIV General Agreement on Tariffs and Trade, Understanding on the Interpretation of Article XXIV
of the GATT 1994
5
The 1979 Decision on Differential and More Favourable Treatment, Reciprocity and Fuller Participation of
Developing Countries Decyzja z 1979 r. o zró¿nicowanym i bardziej preferencyjnym traktowaniu, wzajem-
noci i pe³nym uczestnictwie krajów rozwijaj¹cych siê.
6
http://www.wto.org/english/tratop_e/region_e/scope_rta_e.htm (10.10.2008.)
7
NAFTA North American Free Trade Area Pó³nocnoamerykañska Strefa Wolnego Handlu.
8
FTAA Free Trade Area of the Americas Strefa Wolnego Handlu Ameryk.
9
CACM Central American Common Market rodkowoamerykañski Wspólny Rynek.
10
The Andean Pact Porozumienie Andyjskie.
422470846.006.png
 
312
Agnieszka Sapa
(MERCOSUR 11 ), w Azji m.in: ASEAN 12 roz-
poczê³o prace nad utworzeniem AFTA 13 , a
w Afryce podejmowano inicjatywy na rzecz
odbudowania ju¿ zawartych regionalnych
porozumieñ czy utworzenia nowych [Mat-
thews 2003]. Ostatnie lata, charakteryzuj¹ce
siê intensyfikacj¹ liczby zawieranych regio-
nalnych porozumieñ handlowych, okrela-
ne s¹ jako trzecia fala regionalizmu.
Wed³ug danych WTO na koniec kwiet-
nia 2009 r. notyfikowanych i aktywnych re-
gionalnych porozumieñ handlowych by³o
247 14 . W tym dla 152 porozumieñ podstaw¹
zawarcia by³ art. XXIV GATT 1947 albo
GATT 1994, 28 porozumieñ ustanowiono na
mocy art. V GATS, a 67 na podstawie Ena-
bling Clause (rys. 1). Z tych 247 porozu-
mieñ piêtnacie by³o efektem akcesji. Do-
U L L D
O L D
QRZHUHJLRQDOQHSRUR]XPLHQLDKDQGORZH
VNXPXORZDQDOLF]EDUHJLRQDOQ\FKSRUR]XPLH KDQGORZ\FK
Rysunek 1. Nowe (notyfikowane i aktywne) regio-
nalne porozumienia handlowe na forum GATT/WTO
wed³ug wejcia w ¿ycie i ich skumulowana liczba
(stan na 30.04.2009.)
ród³o: opracowanie w³asne na podstawie danych z Re-
gional...http://rtais.wto.org/UI/PublicMaintainRTAHome.aspx
T
b
e
l
1
.
R
e
g
i
n
a
l
e
p
o
r
z
u
m
n
i
h
a
n
d
l
w
e
w
e
d
³
g
t
p
u
p
o
r
z
u
m
n
i
(
t
n
n
a
3
0
.
4
.
0
0
9
)
T
p
p
o
r
z
u
m
n
i
E
n
a
b
l
g
G
S
G
T
R
a
z
e
m
C
l
u
s
e
a
r
V
a
r
X
X
I
U
a
c
l
(
k
s
)
6
-
7
(
)
1
9
P
o
e
a
o
e
c
n
r
(
-
6
1
(
)
-
6
7
S
t
f
w
l
g
o
h
n
l
(
k
s
)
9
-
1
3
7
(
)
1
4
8
P
o
r
z
e
n
a
o
p
r
f
r
n
h
n
l
(
k
s
)
1
2
(
)
-
-
1
3
R
z
m
2
8
6
7
1
5
2
2
4
7
d
³
:
o
p
r
c
w
n
e
w
s
n
p
o
d
s
w
e
R
g
o
n
.
:
s
.
r
/
u
l
c
r
b
l
.
s
x
minuj¹c¹ form¹ aktywnych regionalnych porozumieñ handlowych s¹ strefy wolnego handlu, które
stanowi¹ blisko 3/5 aktywnych regionalnych porozumieñ handlowych. 27% aktywnych porozumieñ
zawartych zosta³o jako porozumienia o ekonomicznej integracji. Najmniejszy udzia³ stanowi¹ unie
celne i porozumienia o preferencyjnym handlu (tab. 1). Dominacja stref wolnego handlu w ramach
regionalnych porozumieñ handlowych wynika m.in.: ze wzglêdnie szybszego tempa negocjacji w ich
ramach, braku koniecznoci ustalania wspólnej taryfy celnej i polityki handlowej wzglêdem pañstw
trzecich, mniejszej utraty autonomii polityki handlowej w ramach strefy wolnego handlu czy przywi¹-
zania do geograficznej bliskoci partnera handlowego [Crawford, Fiorentino 2005].
W procesie tworzenia regionalnych porozumieñ handlowych zidentyfikowano pewne prawid³o-
woci. Po pierwsze, dla czêci krajów zawieranie regionalnych porozumieñ handlowych stanowi
g³ówny cel polityki handlowej. Oznacza to przenoszenie zainteresowania poszczególnych gospoda-
rek liberalizacj¹ handlu z poziomu wiatowego na poziom regionalny, co mo¿e staæ siê równie¿ dzia³a-
niem priorytetowym. Po drugie, regionalne porozumienia handlowe s¹ coraz bardziej skomplikowane.
Wi¹¿e siê to m.in. z tym, ¿e cz³onkowie takich porozumieñ czêsto nie s¹ s¹siadami w sensie geograficz-
nym, nastêpuje nak³adanie siê regionalnych porozumieñ oraz rozszerzany jest przedmiot regulacji
(wychodzi on poza kwestie regulowane przez system multilateralny). Po trzecie, zauwa¿alny jest
wzrost liczby regionalnych porozumieñ handlowych pomiêdzy krajami rozwiniêtymi i rozwijaj¹cymi
11
MERCOSUR Mercado Comun del Sur Wspólny Rynek Po³udnia.
12
ASEAN Association of South East Asian Nation Stowarzyszenie Narodów Azji Po³udniowo-Wschodniej.
13
AFTA ASEAN Free Trade Area Strefa Wolnego Handlu ASEAN.
14
Liczba notyfikowanych regionalnych porozumieñ handlowych nie odpowiada fizycznie istniej¹cym ugrupo-
waniom. Regionalne porozumienie handlowe, które obejmuje zarówno wymianê towarów, jak i us³ug, jest
liczone podwójnie. Wymagana jest bowiem osobna notyfikacja dla towarów i us³ug. Podobnie w przypadku
akcesji liczonej jako notyfikowane porozumienie nie zmienia siê fizycznie liczbê regionalnych porozumieñ
handlowych. Poza tym notyfikowane porozumienia handlowe nie odpowiadaj¹ tym aktywnym. Ponadto,
podane charakterystyki dotycz¹ liczby porozumieñ, a nie ich znaczenia w wiatowej wymianie.
i
i
i
422470846.001.png 422470846.002.png 422470846.003.png
Regionalne porozumienia handlowe w wietle WTO
313
siê. Tym samym obserwuje siê odchodzenie od zawierania jednostronnych preferencyjnych porozu-
mieñ (np. Systemu Powszechnych Preferencji Celnych) na rzecz porozumieñ z preferencjami wzajem-
nymi. Zauwa¿alny jest równie¿ wzrost liczby regionalnych porozumieñ handlowych miêdzy krajami
rozwijaj¹cymi siê. Po czwarte, charakterystyczna dla wspó³czesnych regionalnych porozumieñ han-
dlowych jest ich ekspansja i konsolidacja. Wzrasta liczba regionalnych porozumieñ w celu tworzenia
kontynentalnych bloków handlowych. Proces ten jednak (w odró¿nieniu od wczeniej wymienio-
nych) wydaje siê byæ os³abiany. Jednoczenie jednak nastêpuje intensyfikacja porozumieñ handlo-
wych pomiêdzy krajami/ugrupowaniami z ró¿nych regionów ( a proliferation of cross-regional Re-
gional Trade Agreements ) [Crawford, Fiorentino 2005, Fiorentino, Verdeja, Toqueboeuf 2007].
Regionalne porozumienia handlowe a cel GATT/WTO
Do czasu utworzenia WTO, forum negocjacyjno-konsultacyjnym, na którym opracowywano wspólne
stanowiska stron dotycz¹ce polityki stopniowej liberalizacji wiatowego handlu by³ GATT. G³ównymi
celami GATT by³y: liberalizacja handlu miêdzynarodowego oraz przyczynianie siê do jego rozwoju m.in.
przez: obni¿anie stawek celnych i znoszenie innych barier, eliminowanie dyskryminacji, ochronê rynku
wewnêtrznego jedynie przez taryfy celne oraz ustabilizowanie zasad, na których odbywa siê wiatowa
wymiana handlowa. GATT oparty zosta³ na czterech zasadach: klauzuli najwy¿szego uprzywilejowania,
klauzuli narodowej, zasadzie wzajemnoci oraz zasadzie stosowania ce³ jako podstawowego narzêdzia
interwencji w handlu [Proczek 2006, Rymarczyk 2005, Czubik, Kuniak 2004]. Podpisaniu Aktu Koñco-
wego Rundy Urugwajskiej towarzyszy³o przyjêcie Porozumienia ustanawiaj¹cego wiatow¹ Organiza-
cjê Handlu, która rozpoczê³a dzia³alnoæ od 1 stycznia 1995 r. WTO oparta jest m.in. na zasadach GATT.
Uwzglêdniaj¹c cel dzia³ania WTO (liberalizacja) oraz intensyfikacjê zawierania regionalnych poro-
zumieñ handlowych (dyskryminacja pañstw trzecich), istotne jest znaczenie tych porozumieñ dla reali-
zacji celu WTO. Problem dotyczy wiêc tego czy regionalne porozumienia handlowe wspieraj¹ i przy-
spieszaj¹ proces liberalizacji wiatowego handlu czy przeciwnie os³abiaj¹ go. W literaturze przedmiotu
nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawiony problem. Regionalne porozumienia handlowe
mog¹ stanowiæ instrument przyspieszaj¹cy liberalizacjê wiatowej wymiany przez obejmowanie tych
sfer dzia³alnoci, które nie by³y/s¹ przedmiotem negocjacji wielostronnych. Jednoczenie niektóre przyj-
mowane rozwi¹zania na poziomie regionalnym (na przyk³ad dotycz¹ce handlu us³ugami, przep³ywu
inwestycji czy standardów rodowiskowych) sprzyja³y przyjmowaniu podobnych na gruncie WTO
[http://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/bey1_e.htm (8.09.2008.)]. Z uwagi na mniejsz¹
liczbê uczestników, regionalne porozumienia handlowe s¹ wzglêdnie ³atwiejsze do wypracowania i
umo¿liwiaj¹ poszerzenie zakresu liberalizacji. W sytuacji, kiedy w ramach ugrupowania pojawi siê tzw.
efekt rozmiêkczenia preferencji lub asymetrii preferencji [Hoekman, Kostecki 2002] mo¿e nast¹piæ ich
przeniesienie na poziom negocjacji wielostronnych. Wród pozytywnych bodców wywieranych przez
regionalne porozumienia handlowe na multilateralny system handlu wymienia siê np. efekty skali,
wzmocnienie konkurencji, intensyfikacjê przep³ywu zagranicznych inwestycji czy wzmocnienie umiejêt-
noci negocjacyjnych. Poza tym przyjête rozwi¹zania na poziomie regionalnym mog¹ byæ ³atwiej wpro-
wadzane na poziom wiatowy [Boonenkamp 2003].
W tworzeniu regionalnych porozumieñ handlowych obecny jest proces nak³adania siê cz³onko-
stwa w ugrupowaniach. Z uwagi na to, ¿e ka¿de ugrupowanie tworzy mini-re¿im handlowy, oznacza
to, ¿e w jednym kraju jednoczenie obowi¹zuj¹ zasady handlowe przypisane ró¿nym porozumieniom.
Sytuacja taka mo¿e wp³ywaæ hamuj¹co na rozwój handlu z uwagi na koszty zwi¹zane z podporz¹dko-
waniem siê ró¿nym regu³om w zale¿noci od tego, w ramach którego ugrupowania prowadzona jest
wymiana handlowa. W sytuacji, kiedy regionalne porozumienia handlowe obejmuj¹ równie¿ sferê
dzia³alnoci, która nie jest przedmiotem regulacji na poziomie multilateralnym, wzrasta ryzyko nie-
spójnoci rozwi¹zañ w ramach ugrupowania czy pomiêdzy nimi. Mo¿e to rodziæ nieporozumienia
dotycz¹ce przyjêtych rozwi¹zañ czy problemy zwi¹zane z ich implementacj¹, szczególnie tam gdzie
wystêpuje nak³adanie siê regionalnych porozumieñ handlowych [http://www.wto.org/english/tra-
top_e/region_e/scope_rta_e.htm (10.10.2008.)]. Utworzone, w oparciu o regionalne porozumienie
handlowe, regionalne ugrupowanie ustanawiaj¹c zewnêtrzn¹ wspóln¹ taryfê celn¹ maksymalizuje
swój dobrobyt ekonomiczny. Im wiêksza jest ta grupa pañstw, tym wiêksz¹ ma si³ê monopolu i tym
wiêksz¹ si³ê przetargow¹ oraz mo¿liwoæ ustalania wy¿szych stawek celnych [Frankel 1997]. Tworzenie
regionalnych porozumieñ handlowych dyskryminuj¹c kraje trzecie kreuje dodatkowe koszty dla krajów
pozostaj¹cych poza porozumieniem. Nastêpuje równie¿ wiêksze upolitycznienie handlu. Regionalne
314
Agnieszka Sapa
porozumienia handlowe mog¹ wspieraæ protekcjê wybranych grup interesu [Hoekman, Kostecki 2002].
Wród efektów regionalnych porozumieñ handlowych negatywnie wp³ywaj¹cych na wielostronn¹
liberalizacjê handlu identyfikuje siê równie¿ intensyfikacjê napiêæ negocjacyjnych, ograniczenie sk³on-
noci do prowadzenia liberalizacji na poziomie multilateranym, coraz bardziej skomplikowane regu³y
pochodzenia oraz zmianê kierunku handlu i inwestycji [Boonenkamp 2003].
Podsumowanie
W wietle zasad WTO powsta³ pewien samonapêdzaj¹cy siê mechanizm. Klauzula najwy¿sze-
go uprzywilejowania, jako podstawowa zasada WTO, ma chroniæ kraje przed ich nierównym trak-
towaniem. Regulacje, stanowi¹ce bazê tworzenia regionalnych porozumieñ handlowych, s¹ jej
zaprzeczeniem, chocia¿ samo porozumienie wprowadza w ¿ycie liberalizacjê wymiany w ramach
danego ugrupowania. Kraje pozostaj¹ce poza porozumieniem, a wiêc dyskryminowane, tworz¹
kolejne porozumienia (lub przy³¹czaj¹ siê do ju¿ istniej¹cych) i tym samym promuj¹ w ich obrêbie
zasadê wolnego handlu. Powstaje wiêc sytuacja, kiedy grupa krajów chroni¹c siê przed dyskrymi-
nacj¹ zawiera kolejne porozumienie, zbudowane na zasadzie wolnego handlu i jednoczenie prefe-
ruj¹ce grupê krajów cz³onków.
Literatura
Boonenkamp C. 2003: The Changing Landscape of RTAs. WTO Seminar on Regional Trade Agreements and the
WTO. Geneva, 14 November, s.10.
Burfisher M.E., Jones E.A. 1998: Introduction and Overview. [In:] Burfisher M.E., Jones E.A. ed., Regional Trade
Agreements and U.S. Agriculture, Market and Trade Economics Division, Economic Research Service, U.S. Depart-
ment of Agriculture, Agricultural Economic Report, no. 771, s. 4.
Crawford J.A., Fiorentino R.V. 2005: The Changing Landscape of Regional Trade Agreements. WTO, Geneva,
Switzerland, s. 2-4.
Czubik P. 2002: Wolny handel towarami. Podstawy miêdzynarodowo-prawne regionalizmu handlowego. Kantor Wy-
dawniczy Zakamycze, Zakamycze, s. 29-30.
Czubik P., Kuniak B. 2004: Organizacje miêdzynarodowe. Wyd. C.H.Beck, Warszawa, s. 64-65.
Differential and More Favourable Treatment, Reciprocity and Fuller Participation of Developing Countries (Decision of
28 November 1979 L/4903).
Fiorentino R.V., Verdeja L., Toqueboeuf C. 2007: The Changing Landscape of Regional Trade Agreements: 2006
Update. Discussion Paper , No 12. WTO, Geneva, s. 2-7.
Frankel J.A. 1997: Regional Trading Block in the World Economic System. Washington, s. 210-212.
General Agreement on Trade in Services
Hoekman B, Kostecki M.M. 2002: Ekonomia wiatowego systemu handlu. WTO: zasady i mechanizmy negocjacji.
Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wroc³awiu, Wroc³aw, s. 324-325, 331-333.
Matthews A. 2003: Regional integration and food security in developing countries. Training Materials for Agricultural
Planning, Agricultural Policy Support Service Policy Assistance Division. FAO, Rome, s. 3.
Proczek M. 2006: Od Uk³adu Ogólnego w Sprawie Taryf Celnych i Handlu do wiatowej Organizacji Handlu. [W:]
Organizacje miêdzynarodowe we wspó³czesnym wiecie, Latoszek E., Proczek M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa,
Warszawa, s. 160-162.
Regional Trade Agreements Database http://rtais.wto.org/UI/PublicMaintainRTAHome.aspx.
Rymarczyk J. 2005: wiatowa Organizacja Handlu geneza, cele, struktura. [W:] 10 lat wiatowej Organizacji Handlu,
Rymarczyk J., Wróblewski M. (red.). Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wroc³aw, s. 7.
The General Agreement on Tariffs and Trade (GATT 1947). Understanding on the Interpretation of Article XXIV of the
GATT 1994.
World Bank. 1992: Regionalism in trade is back and here to stay. World Bank Policy Research Bulletin , May June,
Volume 3, No 3, s. 1.
http://www.wto.org/english/tratop_e/region_e/scope_rta_e.htm (10.10.2008.).
http://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/bey1_e.htm (8.09.2008.).
http://www.wto.org/english/tratop_e/region_e/scope_rta_e.htm (10.10.2008.).
Summary
A prominent feature of the contemporary multilateral trading system is proliferation of regional trade
agreements. Such agreements increase discrimination of third countries although those agreements are notified
to the GATT/WTO which is focused on promotion of free world trade. The paper state sets of rules under which the
WTO members can enter into regional integration arrangements. The main trends and characteristics of regional
trade agreements are also presented. The last part of this paper is focused on the relations between regional trade
agreements and the multilateral system.
Adres do korespondencji:
dr Agnieszka Sapa
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Katedra Makroekonomii i Gospodarki ¯ywnociowej
al. Niepodleg³oci 10, 60-875 Poznañ
tel. (0 61) 854 30 17, e-mail: agnieszka.sapa@ue.poznan.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin