KARDYNAŁ.pdf

(318 KB) Pobierz
Kardynał
Kardynał
W 1967 r. ks. abp Karol Wojtyła otrzymał wiadomość, iż papież Paweł VI mianował go
kardynałem
. Udał się do Rzymu, aby
26 czerwca odebrać dekret nominacyjny.
Dwa dni później z rąk papieża otrzymał purpurowy kapelusz kardynalski (galero). Purpura
przypisana godności kardynalskiej, oznacza, iż ten kto ją przyjmuje gotów jest bronić wiary aż
„do przelania krwi”. Nowo mianowanym kardynałom przyznano także tytularną siedzibę
kardynalską. Wojtyle przydzielono kościół św. Cezarego znajdujący się niedaleko term
Karakalli, na początku via Appia Antica. 29 czerwca, w Uroczystość Świętych Apostołów Piotra i
Pawła odbył się „publiczny” konsystorz. Nowo nominowani kardynałowie wraz z papieżem
sprawowali Eucharystię, podczas której każdy z nich otrzymał kardynalski pierścień.
Kardynał Karol Wojtyła mimo licznych funkcji wynikających ze sprawowanej funkcji w pamięci
wszystkich pozostał jako duszpasterz. Nadal chrzcił, odwiedzał chorych, udzielał święceń
kapłańskich, błogosławił nowożeńców, spowiadał zwłaszcza w czasie Wielkiego Tygodnia
w Bazylice Mariackiej w Rynku Głównym, w Kolegiacie św. Anny czy w Bazylice OO.
Franciszkanów. Nadal regularnie uczestniczył w pielgrzymkach: na Jasną Górę, do Kalwarii
Zebrzydowskiej czy do Piekar Śląskich. Systematycznie wizytował parafie diecezji krakowskiej.
Wizytacje te trwały kilkanaście dni. Spotykał się wówczas z różnymi grupami ludzi świeckich,
a także z kapłanami i zakonnicami. Udzielał sakramentu bierzmowania. Podczas Mszy św.
sprawowanej w intencji małżeństw i rodzin, indywidualnie błogosławił każdą parę małżeńską.
Nawiedzał miejscowy cmentarz i wspólnie z parafianami odmawiał różaniec za dusze zmarłych.
Wizytacje te dla Kardynała Wojtyły i jego diecezjan nie były tylko wypełnieniem wymogów
prawa kościelnego, ale były swego rodzaju rekolekcjami.
Kardynał Wojtyła ze szczególną troską dbał o to, aby wśród nowo powstających miejskich
osiedli, wybudowany był także kościół. Jednym z takich miejsc była robotnicza dzielnica Nowa
Huta, na terenie której w 1952 r. abp Eugeniusz Baziak erygował nową parafię. Po
kilkukrotnych prośbach o pozwolenie na budowę kościoła, władze początkowo nastawione
przychylnie, ostatecznie wycofały pozwolenie. Na obrzeżach Krakowa chciano bowiem
wybudować „miasto bez Boga”. Ważnym symbolem walki o duszę tej dzielnicy stawała się
zatem tak zwana „Arka Pana”. Od 1959 r. w miejscu gdzie chciano wybudować kościół, Karol
Wojtyła odprawiał pasterkę. Po latach zmagań, 13 października 1967 r. otrzymano ostateczne
zezwolenie na budowę świątyni. Następnego dnia, 14 października, Kardynał Wojtyła odprawiał
Mszę św. z okazji rozpoczęcia budowy kościoła oraz pomógł wykopać dół pod fundamenty,
gdzie później złożony został kamień z grobu św. Piotra, dar papieża Pawła VI. Przy wznoszeniu
tej świątyni przez dziesięć lat społecznie pracowali ludzie z całej Polski i całej Europy. Arka
Pana została poświecona przez kardynała Wojtyłę
15 maja 1977 r. i stała się najsławniejszym symbolem walki o duchowy wymiar Nowej
Huty.
Najcięższa walka zaczęła się jednak w innym osiedlu tej dzielnicy, Mistrzejowicach. W 1970 r.
1 / 7
655362724.004.png
 
Kardynał
ks. Józef Kurzeja wyszedł z propozycją budowy kościoła w Mistrzejowicach. Dla poparcia jego
wysiłków, krakowski kardynał także tutaj zaczął odprawiać pasterki na wolnym powietrzu.
Pierwszą pasterkę celebrował w 1971 r. Inicjator i budowniczy nowego kościoła, ks. Józef
Kurzeja, nieustannie dręczony przez Służby Bezpieczeństwa nie doczekał dnia w którym
ukończona została budowa. Zmarł na atak serca 15 sierpnia 1976 r., w wieku trzydziestu
dziewięciu lat. Po kilku latach ciężkiej budowy, kościół w Mistrzejowicach został poświęcony
przez Ojca Świętego Jana Pawła II w 1983 r., podczas drugiej Jego pielgrzymki do Ojczyzny.
Kolejnym przedmiotem sporu w walce o wolność religijną w Krakowie była coroczna procesja
Bożego Ciała. Przed wojną procesja ta podążała z wawelskiej katedry na Rynek Główny.
Podczas okupacji Hans Frank zakazał publicznego manifestowania swej wiary poprzez
uczestniczenie w procesji ku czci eucharystycznego Chrystusa. W czasach komunizmu
częściowo tylko zezwolono na przywrócenie przedwojennej tradycji. Zabraniając wejścia do
miasta, procesja mogła podążać tylko z katedry wawelskiej wokół dziedzińca królewskiego
zamku. Po licznych interwencjach Karola Wojtyły, restrykcje zostały zmniejszone. 10 czerwca
1971 r. po raz pierwszy po II wojnie światowej procesja zeszła ze wzgórza wawelskiego i
weszła do miasta.
Przeszła jednak tylko ul. Grodzką skręcając w lewo, w ul. Poselską i następnie ul.
Straszewskiego wróciła na Wawel. Nie pozwolono jej wówczas wejść na Rynek Główny. Było to
możliwe dopiero
14 czerwca 1979 r.
Procesja ta była jednym ze sposobów przywracania mieszkańcom Krakowa jego praw
obywatelskich oraz jego swoistej kultury.
Ówczesna komunistyczna władza nie tylko stawiała opór wobec budujących się kościołów, czy
publicznego manifestowania swej wiary, ale także nie pozwalała Kościołowi na prowadzenie
własnych instytucji czy programów charytatywnych. Chcąc się temu przeciwstawić, od 1963 r.
w każdej parafii zakładano „parafialne zespoły charytatywne”. W ich skład wchodzili tak zwani
opiekunowie parafialni, których zadaniem było wyszukiwanie na terenie całej parafii niezależnie
od wyznania, chorych, biednych i potrzebujących. Członkowie tych zespołów dostarczali
żywność, lekarstwa, odzież, a także opiekowali się ludźmi unieruchomionymi w swoich domach.
W 1965 r. Karol Wojtyła w kurii metropolitalnej utworzył Wydział Duszpasterstwa
Charytatywnego . Wydział ten nadzorował
posługę niewidomym i głuchoniemym oraz koordynował organizację pielgrzymek do Kalwarii
Zebrzydowskiej, rekolekcji czy dwutygodniowych wakacji dla chorych, ludzi starszych i dzieci
„sprawnych inaczej”. Do pomocy w organizowaniu zapraszano wolontariuszy, seminarzystów,
studentów, zakonnice. O inicjatywach i nowych metodach opieki członków zespołu
charytatywnych informował biuletyn „Miłość Uczynna”, który później przekształcił się
w „Apostolstwo Miłości”.
2 / 7
655362724.005.png
 
Kardynał
Kardynał Wojtyła w swej diecezji zreformował wszelkie działające „sekcje” i zastąpił je
duszpasterstwami: młodzieży, studentów, rodzin, lekarzy, chorych, osób starszych. Dbał o to,
aby każde z nich działało prężnie. W okresie bożonarodzeniowym do swego domu na spotkania
zapraszał krakowską inteligencję, prawników, lekarzy, pielęgniarki, pisarzy i artystów. Po
krótkiej modlitwie łamano się opłatkiem, a następnie swobodnie rozmawiano. Kardynał spotykał
się także z dziećmi, odwiedzając ich w przedszkolach, czy organizując dla nich karnawałowy
bal.
Szczególną jednak troską Kardynał Wojtyła otaczał ludzi młodych. Wspierał wszelkie inicjatywy
mające na celu kształtowanie młodego pokolenia. Z niepokojem dostrzegał, iż głównym celem
programów szkolnych było wyeliminowanie Boga z życia młodych. Działalność bowiem władz
komunistycznych zmierzała do podważania autorytetu Kościoła oraz umiłowania Ojczyzny.
Kardynał Wojtyła popierał więc wszelkie inicjatywy duszpasterzy, którzy usiłowali
przeciwstawiać się panującym wówczas tendencjom. Kardynał Wojtyła szczególną opieką
otoczył Ruch Światło – Życie, założony przez ks. Franciszka Blachnickiego. Od 1973 r. aż do
2001 r. w archidiecezji krakowskiej ruchem oazowym kierował ks. Franciszek Chowaniec.
Kardynał odpowiadając na zaproszenia ks. Chowańca, odwiedzał wszystkie wakacyjne turnusy
rekolekcyjne, wspierał młodzież i duszpasterzy nie tylko krzepiącym słowem i swą obecnością,
ale także konkretną materialną pomocą. Bronił także uczestników rekolekcji oazowych przed
szykanami władz komunistycznych. Kardynał Wojtyła był orędownikiem i duchowym wsparciem
nie tylko dla ruchu oazowego, ale swą opieką otaczał każdego młodego człowieka. W swej
diecezji powołał Duszpasterstwo Młodzieży, które swą pierwszą siedzibę miało przy Placu
Mariackim 5/4 w Krakowie. Zadaniem Duszpasterstwa było ciągłe poszukiwanie, doskonalenie i
wczuwanie się w potrzeby młodych ludzi. W 1969 r. Kardynał Wojtyła powołał na Diecezjalnego
Referenta Duszpasterstwa Młodzieży ks. prałata Antoniego Sołtysika. Jego zadaniem było
zorientowanie się, jakie formy duszpasterstwa istniejącą w parafiach, jak je rozwijać w duchu
nauczania Soboru Watykańskiego II, uwzględniając możliwości i potrzeby panujące w diecezji.
Od 1972 r. Duszpasterstwo Młodzieży wraz z ks. Antonim Sołtysikiem, włączyło się w prace
Synodu Diecezjalnego. Celem prac młodzieżowych zespołów synodalnych była formacja
duchowa, liturgiczna, apostolska oraz intelektualna, obejmująca każdego młodego człowieka.
Prace młodzieżowych synodów dały początek „tygodniowym rekolekcjom formacji apostolskiej” i
stały się podwaliną dla tak zwanych grup apostolskich . Ich celem było apostołowanie młodych
przez młodych, w znaczeniu osobistego dawania świadectwa, a także w znaczeniu  wspólnego
apostołowania poprzez grupą (stąd nazwa Grupy Apostolskie).
9 XI 1973 r. na spotkaniu duszpasterzy służby liturgicznej i duszpasterzy młodzieży, Kardynał
Wojtyła powiedział: „sprawa duszpasterstwa młodzieży jest dla przyszłości Kościoła, Ojczyzny
i świata sprawą podstawową”. 13 stycznia 1976 r. natomiast mówił: „Duszpasterstwo Młodzieży
Archidiecezji Krakowskiej zorganizowane jest w dwóch pionach. Jeden pion – Duszpasterstwo
Liturgicznej Służby Ołtarza. Drugi pion – Duszpasterstwo Młodzieży Archidiecezji Krakowskiej
(...) otwarte na całą młodzież, zarówno objętą katechizacją, jak też młodzież pozaszkolną i
pracującą. Charakterystyczną cechą Duszpasterstwa Młodzieży jest poszukiwanie dostępu
3 / 7
655362724.001.png
 
Kardynał
duszpasterskiego do tych kręgów młodzieżowych, które nie są objęte katechizacją. W związku z
tym Duszpasterstwo Młodzieży musi mieć charakter jak najbardziej otwarty i poszukujący”.
Kardynał Wojtyła popierał także nowe duszpasterskie działania na płaszczyźnie muzyki.
Wspierał ks. Jana Palusińskiego, który od 1969 r. organizował sacrosong , festiwal
współczesnej pieśni religijnej zdominowanej przez gitary i perkusję. Każdego roku festiwal
odbywał się w innym mieście. Miał on także miejsce w Krakowie i wówczas odbył się pod
osobistym patronatem Kardynała Karola Wojtyły.
Szczególną troską Kardynał otaczał także seminarzystów z krakowskiego seminarium.
Przyszłym kapłanom poświęcał wiele czasu, gdyż tak jak jego poprzednik Kardynał Stefan
Sapieha uważał, iż seminarzyści są przyszłością Kościoła. Jako przewodniczący Komisji
Episkopatu d.s. Nauki Katolickiej, dbał o najlepszą formację dla kleryków i młodych księży
niejednokrotnie wysyłając ich na studia do Rzymu.
Kardynał Wojtyła jako profesor, wykładowca i jako ostatni doktor, który otrzymał habilitację na
Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, ubolewał, iż wydział ten w 1954 r. został
zamknięty. Wkrótce po tym wydarzeniu wyrzuceni profesorowie utworzyli nowy Wydział
Teologiczny w obrębie archidiecezjalnego krakowskiego seminarium. Wydział ten nie miał
prawa nadawania stopni naukowych w imieniu państwa, zachował jednak swoje prawo do
nadawania stopni „mocą autorytetu Stolicy Apostolskiej”. Karol Wojtyła niejednokrotnie naciskał
na władze, aby przywróciły Wydział Teologiczny na Uniwersytet Jagielloński. Równocześnie
starał się o uzyskanie poparcia w Rzymie, prosząc Stolicę Apostolską o nadanie wydziałowi
status wydziału papieskiego. Nastąpiło to w 1974 r. Dwa lata później, w 1976 r. został
uruchomiony kolejny wydział, Wydział Filozoficzny. Któż mógł wówczas przypuszczać, że kilka
lat później, bo 8 grudnia 1981 r. Karol Wojtyła jako Ojciec Święty Jan Paweł II utworzy w
Krakowie Papieską Akademię Teologiczną w skład której wchodzić będą trzy
wydziały: teologiczny, filozoficzny i historii Kościoła (19 czerwca 2009 roku, Ojciec Święty
Benedykt XVI podniósł Akademię do godności Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II).
Najwięcej uwagi w swej kardynalskiej posłudze Wojtyła poświęcił jednak wdrażaniu
postanowień Soboru Watykańskiego II. W 1971 r. powołał tak zwaną Komisję Przygotowawczą
Synodu Archidiecezji Krakowskiej, której celem było wszechstronne opracowanie prac Synodu
oraz zbadanie opinii świeckich i kapłanów. W roku następnym Kard. Wojtyła opublikował „U
podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II”
, „posoborowy podręcznik”, przewodnik dla osób zaangażowanych we wcielanie w życie
postanowień
Vaticanum II
4 / 7
655362724.002.png
 
Kardynał
. Synod był bowiem praktycznym „uczeniem się Soboru”, czasem refleksji Kościoła
partykularnego nad nauczaniem soborowym. Czasem pogłębiania wiary i postaw
chrześcijańskich. Owocem prac Soboru Watykańskiego II było wypracowanie przez ojców
soborowych 16 dokumentów. Owocem zaś Synodu było uczestnictwo tysięcy ludzi świeckich w
życiu Kościoła.
I Synod Diecezji Krakowskiej został uroczyście otwarty 8 maja 1972 r.,
w 900 rocznicę rozpoczęcia pasterzowanie na stolicy biskupiej w Krakowie Stanisław ze
Szczepanowa (1072 r.). Powstało ponad trzysta zespołów angażujących ok. jedenaście tysięcy
osób świeckich i duchownych, które pracowały przez siedem lat. Kard. Wojtyła zaplanował
bowiem uroczyste zakończenie Synodu na 8 maja 1979 r., w 900 rocznicę (1079 r.)
męczeńskiej śmierci Stanisława ze Szczepanowa. Kto mógł wówczas przypuszczać, iż kilka
miesięcy przed tą datą Kard. Wojtyła zostanie wybrany papieżem. Praktyczne wprowadzanie
idei Soboru nie mogło zamknąć się tylko w obrębie diecezji krakowskiej dlatego
w 1975 r
., w 50. rocznicę powstania metropolii krakowskiej (w 1925 r. Pius XI utworzył metropolię
krakowską w skład której wchodziły: archidiecezja krakowska, diecezja katowicka,
częstochowska, tarnowska i kielecka) Kard. Wojtyła otworzył
I Synodu Prowincji Krakowskiej
. Synod Diecezjalny oraz Synod Prowincjalny zostały zakończone po wyborze Metropolity
Krakowskiego na Stolicę Piotrową.
Uroczyste zakończenie I Synodu Diecezjalnego
odbyło się
8 czerwca 1979 r. podczas pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Ojczyzny.
Zakończenie natomiast
I Synodu Prowincji Krakowskiej miało miejsce 22 czerwca 1983 r. podczas drugiej
podróży apostolskiej Jana Pawła II do Polski.
Kolejne synody odbywające się w Polsce wzorowały się na I Synodzie Diecezji Krakowskiej.
Kilka miesięcy przed planowaną datą zamykającą I Synod Diecezji Krakowskiej, 6 sierpnia
1978 r. o godz. 21:40 światem wstrząsnęła wiadomość o śmierci papieża Paweł VI. Wiadomość
ta zaskoczyła Kard. Wojtyłę podczas wakacji. Kilka dni później Kard. wraz z Ks. Prymasem
Stefanem Wyszyńskim udali się do Rzymu na uroczystości pogrzebowe (12 sierpnia) oraz na
mające się odbyć 25 sierpnia konklawe. W czwartej turze głosowania papieżem został
sześćdziesięciosześcioletni kard. Albino Luciani, który przyjął imię Jan Paweł I. Jego pontyfikat
trwał trzydzieści trzy dni. Jego śmierć (28/29 września) jeszcze bardziej niż śmierć Pawła VI
wstrząsnęła światem. Po raz kolejny kardynałowie przybyli do Rzymu, aby wziąć udział w
uroczystościach pogrzebowych i w kolejnym konklawe, które rozpoczęło się 14 października.
Dwa dni później, 16 października 1978 r. ok. godz. 17:15 biskupem Rzymu i następcą św.
Piotra został Karol Wojtyła,
który będąc wiernym wobec trzech swoich
poprzedników,
przyjął imię Jan Paweł II. Kilka
dni później,
22 października na Placu św. Piotra odbyła się uroczysta inauguracja jego pontyfikatu. Gesty
nowo wybranego papieża, słowa i intonacja głosu podczas przemówienia, otwartość i chęć
bezpośredniego kontaktu z uczestnikami Mszy św. były zapowiedzią nieprzeciętnego
5 / 7
655362724.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin