SCENARIUSZ LEKCJI RELIGII DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM
TEMAT : Kontemplacja Chrystusa z Maryją - tajemnice światła .
Zrozumieć i przeżyć modlitwę różańcową .
Uczeń :
ŹRÓDŁA
Spotkania z uczniami po zakończeniu ostatniego etapu. Wnioski uczniów i nauczyciela .
„ Zdrowaś Mario......
Nasze spotkanie rozpoczęliśmy modlitwą, która tak często rozbrzmiewa szczególnie w październiku w polskich kościołach i domach. Być może nieraz zastanawialiście się, dlaczego różaniec jest umiłowaną modlitwą wielu ludzi zwłaszcza Jana Pawła II, który nieustannie zachęca nas do jego odmawiania . Ci ludzie, którzy tak bardzo ukochali modlitwę różańcową widzą w niej głębię i prostotę zarazem. Głębię, ponieważ skrywa ona w sobie moc wydarzeń zbawczych – tajemnic Bożych; prostotę, bo nie jest skomplikowana w swej strukturze, w związku z czym może ją odmawiać zarówno dziecko, jak i dorosły .
Różaniec jest modlitwą Kościoła od wieków. Zwyczaj odmawiania różańca sięga XII w. Rozpowszechnili go dominikanie. Gdy 7 października 1571 roku flota Antyturecka Ligii Świętej odniosła zwycięstwo nad Turkami pod Lepanto, papież Pius V ustanowił Święto Matki Bożej Zwycięskiej. Rok później, czyli w 1572 roku, papież Grzegorz XIII ustanowił na dzień 7 października Święto Matki Bożej Różańcowej, aby wyrazić wdzięczność za ocalenie chrześcijaństwa i zachęcić wiernych do tej modlitwy. Pomimo upływającego czasu kolejne pokolenia wsłuchują się i wypełniają wezwanie Maryi skierowane do dzieci w Fatimie: „Odmawiajcie różaniec”.
- Wspólne przypomnienie tajemnic, sposobu modlitwy na różańcu poprzez odwołanie się do wiadomości uczniów, jakie już na ten temat posiadają:
PRZEDSTAWIENIE PRAWDY - TO MÓWI PAN
Różaniec jest wielką modlitwą ewangeliczną, która pomaga nam wniknąć w tajemnice życia Jezusa i Jego Matki. Rozważanie tych tajemnic jest naszym wspólnym przeżywaniem z Maryją i Jej Synem wszystkich wydarzeń z ich życia – radosnych, bolesnych i chwalebnych. Jan Paweł II skierował do nas na początku 25 roku swojego pontyfikatu List Apostolski zatytułowany „Rosarium Virginis Mariae”, w którym do dotychczasowych tajemnic dołączył tajemnice światła, które pozwolą nam na lepsze poznanie tajemnic publicznego życia Jezusa. Najbliższy rok - od października 2002 do października 2003 roku ogłoszony został przez Ojca Świętego - Rokiem Różańca.
Jednocześnie Jan Paweł II zaproponował, byśmy w cyklu tygodniowym tajemnice światła rozważali w czwartek przenosząc dotychczasowe czwartkowe tajemnice radosne na maryjną sobotę.
W swym Liście Jan Paweł II mówi m.in. o tym, że przechodząc od dzieciństwa i życia w Nazarecie do życia publicznego Jezusa kontemplacja prowadzi nas do tych tajemnic, które ze specjalnego tytułu nazwać można tajemnicami światła. W rzeczywistości całe misterium Chrystusa jest światłem. On jest światłością świata. Jednak ten wymiar wyłania się szczególnie w latach życia publicznego, kiedy głosi On Ewangelię Królestwa. Jan Paweł II we wspomnianym Liście wskazuje nam pięć znamiennych momentów – tajemnic pełnych światłości - tej fazy życia Chrystusa, i uznaje za nie :
Praca w grupach z wykorzystaniem internetu:
Klasę dzielimy na 5 grup (5-6 osobowych). Każda grupa wybiera swojego lidera. Każdej grupie zostanie przypisana jedna z tajemnic światła. Grupy siadają przy swoich stanowiskach pracy (komputerach) i otrzymują Pismo Święte, a także kartę pracy (karty pracy znajdują się w załącznikach). Czas pracy 20 minut
GRUPA I. - Chrzest Jezusa w Jordanie
GRUPA II. - Objawienie Jezusa na weselu w Kanie
GRUPA III. - Głoszenie Królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia
GRUPA IV. - Przemienienie na górze Tabor
GRUPA V. - Ustanowienie Eucharystii
Liderzy poszczególnych grupy prezentują pracę grupy.
Ocena pracy uczniów.
ZASTOSOWANIE ŻYCIOWE
Uczniowie oglądają prezentację dotyczącą danej katechezy przygotowaną przez nauczycieli.
Podążając drogą różańcową upodabniamy się coraz bardziej jako uczniowie do Chrystusa. Wpatrując się z Maryją w oblicze Chrystusa stajemy się jak On cisi, pokorni, ubodzy, cierpliwi, kochający Boga i drugiego człowieka, wypełniający wolę Ojca.
Spełnijmy więc prośbę Maryji skierowaną do dzieci w Fatimie na początku XX wieku: „Odmawiajcie różaniec!”
ZESZYT UCZNIA
Uczniowie przepisują do zeszytu rozważanie, które sami wypracowali.
UWAGA!
Po lekcji liderzy grup tworzą ze swoich prac gazetkę ścienną na korytarzu szkolnym.
Kolejna katecheza (za tydzień) - nabożeństwo różańcowe w kościele parafialnym z wykorzystaniem prac uczniów.
MODLITWA
„Dzięki Ci Boże za światło tej nauki. Pragniemy, abyśmy nią oświeceni, mogli Cię zawsze wielbić i wolę Twoją wypełniać na wieki. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen”
Załącznik 1
KARTA PRACY - GRUPA I
Tajemnica I - Chrzest Jezusa w Jordanie
- napisz w dokumencie nazwę swojej tajemnicy, wycentruj, pogrub, wybierz odpowiednią czcionkę
- odszukaj List Apostolski Ojca Świętego Jana Pawła II o różańcu „Rosarium Virginis Mariae”
- odszukaj w powyższym liście nr 21 i zapoznaj się z danym fragmentem
- w tekście znajdź sygnaturkę, która odnosi się do twojej tajemnicy
- przeczytaj odszukany fragment
- wybierz najistotniejszy twoim zdaniem wers (lub kilka wersów) i wpisz go do dokumentu
- wklej rysunek do dokumentu
- odszukaj rozważania do twojej tajemnicy
- przeczytaj to rozważanie
- zaznacz je, skopiuj i wklej do dokumentu
- odpowiednio sformatuj tekst. LUB
b) Na podstawie tekstu Pisma Świętego i Listu Apostolskiego „Rosarium Virginis Mariae” napisz samodzielnie rozważanie różańcowe do danej tajemnicy,
- wpisz rozważanie do dokumentu
- odpowiednio sformatuj tekst.
Załącznik 2
KARTA PRACY - GRUPA II
Tajemnica II - Objawienie Jezusa na weselu w Kanie
Załącznik 3
KARTA PRACY - GRUPA III
Tajemnica III - Głoszenie Królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia
Załącznik 4
KARTA PRACY - GRUPA IV
Tajemnica IV - Przemienienie na górze Tabor
Załącznik 5
KARTA PRACY - GRUPA V
Tajemnica V - Ustanowienie Eucharystii
1
gloriave