Dziecko chore przewlekle - Wykłady.doc

(100 KB) Pobierz

                            PEDIATRIA

1. Choroba przewlekła - definicja, charakterystyka, postawy rodziców.

 

DEFINICJA- 1993 - Amerykańska Akademia Pediatrii uznała, że problemy zdrowotne trwające 3 mies. i dłużej powodują zmiany w sferze funkcji fizycznych, intelektualnych, także psychicznych i psychologicznych.

- wszelkie zaburzenia lub odchylenia od normy, które mają jedną lub więcej z następujących cech charakterystycznych:

­            są trwałe

­            pozostawiają po sobie inwalidztwo

­            spowodowane są nieodwracalnymi zmianami patologicznymi

­            wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego albo wg wszelkich oczekiwań wymagać będą długiego okresu nadzoru, obserwacji czy opieki

 

CHARAKTERYSTYKA –

­            obniża się sprawność organizmu
i samopoczucie fizyczne

­            pogarsza się samopoczucie psychiczne

­            zmienia się rytm życia

­            zmienia się wygląd

­            maleje życiowa aktywność

­            zmienia się ilość i rodzaj kontaktów
z innymi ludźmi

­            następują zmiany w hierarchii wartości

- objawy
- konieczność leczenia
- ograniczenie aktywności szkolnej i rekreacji
- zmienione relacje rodzinne 

Cechy choroby przewlekłej:
- długotrwałość
- zmienny przebieg, często burzliwy, bywa że łagodny
- konieczność hospitalizacji i rehabilitacji („stały pacjent”)
- cierpienie fizyczne, inwazyjne leczenie
- zagrożenie zmianami patologicznymi różnych organów ciała
- zmiana procesu edukacji dziecka
- wpływ na sytuację społeczną w grupach rówieśniczych
- trwałe skutki- globalne opóźnienie psychoruchowe lub dysharmonia rozwoju, zaburzenia niektórych sfer rozwoju oraz jego psychicznych struktur poznawczych: obraz własnego „ja”, poczucie własnej wartości i tożsamości, samoocena
- zagrożenie niepomyślnym rokowaniem

Dziecko ze względu na niski poziom samokontroli emocjonalnej i słabą siłę woli nie potrafi przezwyciężać złego samopoczucia aktywnością  „mimo wszystko”

o       nie potrafi hamować negatywnych reakcji

     (im młodsze dziecko tym bardziej jest ekspresyjne-marudzi, płacze, protestuje, odrzuca zabawę)

o       Przewlekła choroba dziecka obejmując samego chorego i jego otoczenie społeczne jest zjawiskiem o charakterze totalnym.

o     Choroba przewlekła jest stresorem, który długotrwale obciąża psychikę dziecka przez:
- doznawanie bólu
- przeżywanie lęku
- poczucie cierpienia
Wpływa na funkcjonowanie fizyczne przez:
- stany złego samopoczucia
- zaburzenia funkcji
- konieczność permanentnej samokontroli
- ograniczenie aktywności


POSTAWY RODZICOW-

Na świadomość rodziców o chorobie ich dziecka mają wpływ więzy emocjonalne między nimi ( spójność psychoemocjonalna w rodzinie, rodzina funkcjonująca prawidłowo i rodzina dysfunkcyjna).
Priorytet:
- ukształtowanie u rodziców racjonalnego obrazu choroby dziecka
- podmiotowy udział rodziców w procesie leczenia i rehabilitacji dziecka

 

Reakcja rodziców na rozpoznanie:
- przeczenie
- protest, bunt
- przyjęcie, akceptacja
- reorganizacja życia rodzinnego, a nawet odwrócenie jego naturalnego porządku (rola i pozycja zdrowego rodzeństwa)

Postawy rodziców:
- nadopiekuńcza (najczęściej) i pobłażania
- pozornej akceptacji (odsunięcia się od problemów)
- akceptująca
- nadmiernie wymagająca
- odsunięcie problemów i szukanie wyjścia z sytuacji przez chęć przekazanie dziecka do placówki opiekuńczej
Lęk i poczucie zagrożenia życia dziecka to stałe emocje rodziców dziecka przewlekle chorego

 

2. Diagnoza pielęgniarska w procesie pielęgnowania. Poprawność

formułowania.

Diagnoza pielęgniarska w pielęgniarstwie pediatrycznym.

PLAN:

1.       Kluczowe pojęcia w piel. pediatrycznym:

­            Wieloetapowość procesu pielęgnowania

­            Pielęgnowany/ pielęgnujący

­            Stan pacjenta i jego środowiska !

­            Problemy pacjenta

2.       Definicja diagnozy pielęgniarskiej.

3.       Algorytm procesu pielęgnowania.

PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA:

Uwzględniając nowoczesne metody pracy, składające się na proces pielęgnowania, jeśli ma on być odrębnym, samodzielnym zadaniem w ochronie zdrowia NIE MOŻE BYĆ REALIZOWANY bez rzetelnie postawionej diagnozy!

„Diagnoza pielęgniarska stanowi podstawę działania pielęgniarskiego (interwencji pielęgniarskiej).

Zofia Kawczyńska-Butrym

                                                        DZIAŁANIE

 

 

 

 

 

 

 



 

Diagnoza pielęgniarska

 

 

 

 

 

Fundament→ DLACZEGO jest „TAKI” problem u pacjenta



                                                      PROBLEM

       

  DIAGNOZA PIELĘGNIARSKA           CEL OPIEKI

                                                        DZIAŁANIE

 

Dawniej pielęgniarka pracowała „za pacjenta”

Nowoczesne pielęgnowanie – pracujemy obok pacjenta i z pacjentem – aby go uaktywnić.

Wieloetapowość procesu pielęgnowania:

1.       ROZPOZNANIE:

­            Gromadzenie danych

­            Analizowanie, syntetyzowanie danych

­            Stawianie diagnozy pielęgniarskiej

2.       PLANOWANIE:

­            Ustalenie celu opieki

­            Dobieranie osób, sprzętu i środków do zadań

­            Formułowanie planu opieki

3.       REALIZOWANIE:

­            Gotowość pielęgniarki do realizowania planu działania

­            Gotowość pacjenta do podejmowania planu działania

4.       OCENIANIE

­            Analiza wyników opieki pielęgniarskiej

­            Formułowanie oceny

 

        PIELĘGNOWANY                                                                           PIELĘGNUJĄCY

                       ↓                                                                                                        ↓

        CZŁOWIEK W ZDROWIU I W CHOROBIE:                                                            PIELĘGNIARKA

­            Noworodek

­            Dziecko(traktować dziecko podmiotowo!)                                                          - rodzina

­            Nastolatek                                                                                                             - bliscy, znajomi, sąsiedzi

                                                                                                                                     - pacjenci opiekujący się sobą samym

GRUPA LUDZI W ZDROWIU I W CHOROBIE:

­            Rodzina

­            Środowisko nauczania i wychowania

Diagnoza w piel. pediatrycznym musi odnosić się do dziecka i jego rodziny( = środowiska) !

Stan pacjenta i środowiska:

 

PIELĘGNIARKI POWINNY PAMIĘTAĆ,

ŻE ICH ZADANIEM JEST POMAGAĆ PACJENTOM

TAKIM, JACY ONI SĄ,

A NIE JAKICH ŻYCZĄ SOBIE MIEĆ!

                                                                                                                 ( Mave Salter)

Stan pacjenta i środowiska:

­            Określona kategoria

­            Właściwość lub cecha

­            Ilość lub miara czegoś

­            Składnik sytuacji( np. tryb przyjęcia do szpitala)

­            Fakt towarzyszący pielęgnowaniu

­            To co może być odbierane subiektywnie ( brać pod uwagę to co dziecko ma do powiedzenia!)

PROBLEM/ PROBLEMY CHOREGO:

­            Problem/problemy chorego wynikają z rozpoznanego stanu

­            Są to uświadomione bądź nieuświadomione trudności, na jakie napotyka pacjent.

 

 

 

3. Ból - reakcje dziecka, ocena jakościowa i ilościowa, zasady leczenia (WHO).

- to subiektywne przykre wrażenie zmysłowe i emocjonalne powstające pod wpływem bodźców uszkadzających tkankę (tzw. nocyceptywnych) lub zagrażających  ich uszkodzeniem

PRÓG BÓLU jest to punkt, w którym dziecko zaczyna odczuwać ból

NAJCZĘSTSZE REAKCJE MAŁEGO DZIECKA NA BÓL** (Hertl, 1993)

       mimika poważny wyraz twarzy

oszczędna mimika, oczy nieruchome,
nie zatrzymujące się na oglądanych przedmiotach, ewentualnie także zmarszczone brwi i czoło, zaciśnięte lub półotwarte usta

w ostrym bólu dzieci w pierwszych latach życia: głównie ściągnięta twarz, wąskie szpary powiekowe, szeroko otwarte usta, krzyk

       pantomimika miotanie się, tupanie lub spokojne
nie zwracające uwagi ułożenie lub postawa

często oszczędzające ułożenie

próby uśmierzenia bólu: ucisk na bolącą część ciała, gryzienie własnych palców
lub zagryzanie warg

zgrzytanie zębami

                   objawy somatyczne płacz, szloch

bladość lub zaczerwienienie twarzy

zimny pot

podkrążone, duże oczy, oczy błyszczące, pełne łez

drżenie, „gęsia skórka”, zimne palce rąk i nóg

wymioty

przyspieszenie tętna, zmiana rytmu oddechowego (hiperwetylacja lub zatrzymanie oddechu)

ruchy warg związane z wysuszeniem błon śluzowych

 

       objawy akustyczne niepohamowany krzyk

jęczenie, stękanie

zgrzytanie zębami

hamowany kaszel

płacz, szloch u niemowląt

płacz z krzykiem

       szczególne zachowania związane z długotrwałym bólem ograniczone zainteresowania, osłabienie inicjatywy

zły nastrój, niechęć

zwiększona drażliwość, agresywność, opryskliwość

brak łaknienia

hipochondria

lękliwość,  płaczliwość

bezsenność

nadmiernie poważny wygląd

                   inne objawy organiczne ograniczone zaczerwienienie skóry

uszkodzenie czynności, odchylenie w zarysie narządów

trzeszczenie przy złamaniach lub odmie podskórnej

mocz: zatrzymanie, ból, częstomocz

duży brzuch, stawianie się jelit

stolec: twarde kamienie kałowe, liczne, skąpe wypróżnienia ze śluzem i krwią

krwiaki

nieprawidłowa postawa ciała

OCENA BÓLU

       wizualna najbardziej popularna tzw. skala wzrokowo – analogowa (ang. Visual Analog Scale VAS odmianą wizualną stosowaną u dzieci jest tzw. The Wong-Baker Faces Pain Rating Scale

        obrazkowa skala oceny bólu

        wzrokowo-analogowa skala oceny bólu Visual Analog  Scale –VAS

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin