FASZYZM.doc

(80 KB) Pobierz
FASZYZM

FASZYZM

Nazwa i pojęcie

Faszyzm – wywodzi się etymologicznie od łacińskiego fasce,  języku włoskim przekształconego na facio, oznaczającego pęk rózg symbolizujących siłę jedności politycznej.

- 1892 r. pierwsze zastosowanie tego słowa dla określenia zrewoltowanych ugrupowań  sycylijskich, wyrażających poglądy socjalistyczne określały się mianem fasci             

- facio (związek, wiązka)w 1914 r. oznaczało włoskie grupy sprzeciwiające się neutralności  Włoch w czasie I wojny.  Po wojnie tym mianem określali się obrońcy spod Caporetto z 1917

- na gruncie włoskim nabrało sensu pozaparlamentarnej aktywności nacjonalistycznej

-1922 przejecie władzy przez Mussoliniego i faszyzm staje się elementem debaty politycznej

- początkowo faszyzm był bardziej metodą zdobywania władzy niż ideologią , którą faszyści dorabiali po fakcie.- Sami faszyści nadawali swej ideologii cechy uniwersalistyczne, co podkreślono utworzeniem w 1935r. Międzynarodówki Faszystowskiej.

 

Pojecie faszyzmu jako ideologii jednoznacznie wskazuje na jej mglisty, demagogiczny, propagandowy charakter. Jako ideologia eklektyczna powiązana jest z innymi ideologiami: socjalizmem, syndykalizmem, nacjonalizmem, rasizmem, jednak jest to niepowtarzalne połączenie wyrwanych z całości ich elementów, kojarzona z dyktaturą: kapitału, dyktaturą wodza, dwustu rodzin.

Treść:

- Faszyzm pogardza jednostką ludzką, z wyjątkiem kultu wodza

- Przyznaje prymat wspólnocie narodowej i rasowej w ramach państwa nad jednostką ludzką.

- Mobilizuje masy , wspólnotę narodową i rasową pod dyktando wodza środkami rewolucjonizmu werbalnego.

- Kreuje nowe elity społeczne, odwoływał się bardziej do silnego aparatu wojskowego i policyjnego niż siły ekonomicznej.

 

Faszyzm włoski i niemiecki  - różnice

- Znaczenie rasy – pomijane w faszyzmie włoskim, przybierające rozmiary obsesyjne szczególnie antysemityzmu w nazizmie.

- Przemoc i terror – we Włoszech Nie organizowano obozów zagłady, a więźniów politycznych duzo mniej niż w Rzeszy

- Religia – nazizm był antyreligijny i antyklerykalny, natomiast faszyzm włoski oczekiwał poparcia kościoła.

- Osadzenie w racjonalizmie myśli zachodniej idei faszyzmu włoskiego, nazizm stał na pozycjach irracjonalnych.

- uzasadnienie dążeń do pokoju – Włochy agresywny imperializm, nazizm pod hasłami obsesyjnego rasizmu.

 

  Źródła

- 1922 – przejecie włądzy przez faszystów włoskich

- 1933 – przejęcie władzy przez nazistów

- kuźnią idei faszystowskich były ruchy faszystowskie:

Pierwszym ruchem były Włoskie Związki Walki zreorganizowane przez Mussoliniego w Narodową Partię Faszystowską.

W Niemczech Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotnicza

Falanga Hiszpanai, Michał Anioł i Legion Żelaznej Gwardii w Rumunii, Strzałokrzyżowcy na Węgrzech.

We wszystkich przypadkach nie były to ruchy jednej klasy społecznej; skupiały przedstawicieli wszystkich grup

- Ideologia faszystowska rodziła się w okresie osłabienia formalnej demokracji demokracji parlamentarnej faktycznie zdominowanej przez warstwy najbogatszych.

- Faszyści umiejętnie wykorzystali niezadowolenie różnych warstw społecznych : kryzys strukturalny w ekonomice, upadek wartości moralnych, kryzys syst. Parlamentarnego, skutki I wojny, odwet militarny i zdobycze terytorialne.

 

4 główne źródła ideologii faszystowskiej.

1) Źródłem myśli faszystowskiej jest instynktowny stan umysłu kształtujący określony typ osobowości, występujący we wszystkich formach organizacji społecznej od początku cywilizacji.

2) włosi - ideologia faszystowska czerpie swój rodowód z całych dziejów kultury włoskiej, głównie z myśli odrodzenia i oświecenia

3) ideologia faszystowska pochodzi  z kompleksowej, fatalistycznej, negatywnej i krytycznej reakcji myśli europejskiej na główne nurty myśli politycznej zrodzonej przez Rewolucję Francuską – socjalizm i liberalizm.

4) faszyzm był odpowiedzią na skutki I wojny światowej, w okresie kryzysu kapitalizmu przy jednoczesnej nienawiści do komunizmu

 

 

INTERPRETACJE

Interpretacje marksistowskie

- wyjaśniają istotę faszyzmu koncentrując się na dwóch zagadnieniach; 1)wzajemnych stosunkach kapitalizm – faszyzm 2) siłach społecznych, które przyczyniły się w najwyższym stopniu do narodzin i rozwoju ideologii faszyzmu.

- Według marksistów faszyzm był produktem wewnętrznych przeobrażeń kapitalizmu europejskiego zamkniętym okresem dwudziestolecia międzywojennego.

- Marksistowskie poszukiwania istoty faszyzmu w jego relacjach z kapitalizmem budziły wątpliwości niektórych marksistów:

Faszyzm jako dyktatura kapitału nie zrodził się w najwyżej rozwiniętych krajach kapitalistycznych

Skad mógł pojawić się faszyzm w krajach o niskim poziomie rozwoju kapitalizmu.

- opinie marksistów co do sił społecznych na których oparł się faszyzm są różne, sowieci podtrzymywali ze faszyzm to wynik walki klasowej wielkiej burżuazji z proletariatem, inni uwazali iż jego istota tkwi w konflikcie wsi z miastem. Skoro faszyzm budził opory burżuazji i chłopów może był wyrazem siły sfrustrowanego mieszczaństwa.

 

Interpretacje Liberalne

- Faszyzm jako totalitaryzm był charakteryzowany za pomocą monolitycznego systemu partyjnego, brak rozdziału między państwem a społeczeństwem, całkowitemu podporządkowaniu jednostki ludzkiej , kultury gospodarki państwu, totalnej mobilizacji mas dla agresywnych celów.

- Hannah Arendt – Korzenie totalitaryzmugenezę faszyzmu wiązała z umocnieniem się imperializmu, upadkiem społecznych struktur klasowych na rzecz tzw. społeczeństwa masowego.

- Jego totalitarną istotę wyjaśniała uległą biernością mas, rozproszonych i bezsilnych ideologicznie wobec faszystowskich przywódców.

- Nolte – faszyzm może się narodzić tylko na gruncie systemu liberalnego i nie istnieje bez pojedynku z bolszewizmem

 

Wyjaśnienia istoty faszyzmu za pomocą nauk społecznych

Wyjaśnienia historyczne

- Autorzy tych wyjaśnień na różne sposoby uzasadniają tezę o dziejowej nieuchronności pojawienia się faszyzmu.

- W Niemczech musiał się narodzić faszyzm, na gruncie tej tezy niemiecka tradycja kulturowa zawsze była pangermańska, autorytarna, militarna i antysemicka.

 

Wyjaśnienia etyczne

- istotę faszyzmu wspierają na tezie o kryzysie moralności i religii w cywilizacji zachodu

- Croce – faszyzm nie został wymyślony przez żadną z klas społecznych, ale był depresją społeczną, upojeniem spowodowanym przez wojnę.

- wielu badaczy utożsamiało faszyzm c całkowitym nihilizmem moralnym i kulturowym. Religijne wyjaśnienia etyczne istoty faszyzmu dostrzegały w nim aspekt „śmierci Boga”

 

Wyjaśnienia psychologiczne/psychohistorią

- Inspirowane psychoanalizą Freuda, koncentruje się na cechach psychiki faszystów składających się na osobowość autorytarną.

- Psychohistoria łącząc psychoanalizę Freuda z ekonomizmem Marksa, koncepcją rewolucji seksualnej zastąpiła koncepcję rewolucji politycznej. Analizował dzieciństwo faszystów, aby odsłonić głęboką strukturę ich późniejszych zachowań.

- Kompleks Edypa, męska obawa przed kastracją, przeradzająca się w poczucie frustracji, winy i bezsilności oceniała jako najgłębsze źródło agresji i sadomasochizmu, objawiających siew destrukcyjnych zachowaniach faszystów.

 

Wyjaśnienia socjologiczne

- faszyzm pojmowany jest jako forma gwałtownego przejścia od społeczeństwa tradycyjnego do społeczeństwa industrialnego.

- Mannheim – przekonywałiż faszyzm jest zjawiskiem typowym dla przenikniętego pośpiechem XX wieku. pośpiech ten umożliwił wtargnięcie na scene polityczną bezrozumnych mas o atawistycznej i irracjonalnej mentalności

- Lasswell – „ desperacka reakcja pragnących odwetu niższych klas średnich”

 

 

 

Wyjaśnienia politologiczne

- istoty faszyzmu doszukuje sie w kategoriach kryzysu formy państwa zwanej demokrację parlamentarną, która została zastąpiona tyranią. NA ogół nie upatruje w faszyzmie nowej formy państwa bo tyrania jest znana od wieków

 

ANTYIDEE  faszyzmu

- Faszyzm wyraźnie lekceważy znaczenie ideologii w polityce, demagogia propagandowa zdecydowanie dominuje nad ideologią. Punkt ciężkości położony jest nie na poszukiwaniu określonych form wyrazu myśli, lecz na działaniu.

-Mussolini – „ Doktryną moja była doktryna czynu”

 

Antyliberalizm

- uzasadniany przestarzałości jak i błędnością idei liberalizmu. Fasyzsci twierdzili że każdy wiek ma swoją sztandarową doktrynę: w XIX w. był to liberalizm, dla XX wieku miał nabyć Faszyzm.

- Mussolini – „ liberalizm jest historycznym i logicznym przedsionkiem anarchii”

 

Antyintelektualizm

- obracał się przeciwko wszelkiej myśli racjonalistycznej, w szczególności przeciwko liberalizmowi.

- w faszyzmie ważne były czyny , emocje, impulsy instynkt a nie intelektualna racjonalność.

- Goebels  - dla realizacji celów politycznych należy rozpętać wulkaniczne namiętności, wybuch gniewu, uruchomić pochód potężnych mas ludu , z zimnym wyrachowaniem organizować nienawiść i rozpacz.

              - „nie jest ważne w co Się wierzy, ważne jest ze wierzymy.”

- „ kiedy słyszę słowo kultura odbezpieczam rewolwer”

 

Antyindywidualizm

- krytyka w dużej mierze implikowana krytyką liberalizmu gdzie wartość indywidualizmu jest ważna. Liberalizm występując w interesie żądnej bogactwa jednostki, przeczył sensowi aktywności gospodarczej państwa, faszyzm zmierza do prymatu państwa.

- Mussolini – „ jeśli ten co mówi liberalizm, mówi jednostka, to ten kto mówi faszyzm mówi państwo”

 

Antyfeminizm

- antyfeminizm sprzeciwiający się liberalnej idei powszechnej równości ludzi, szczególnie płci. Faszyzm egzaltując siłę męskości, sprzeciwiał się równouprawnieniu i emancypacji słabych kobiet.

- kobiety maja miejsce w „kuchnia, dzieci, kościół”, celem życiowym kobiet jest rola rodzicielek wojowników czystej rasy aryjskiej.

 

Antysemityzm(tylko w Niemczech)

- Propaganda ta zaczęła się już w latach 70 –tych XIX w. zwracając uwagę na światową potęgę żydostwa, upatrywał w nim zagrożenie dla narodu niemieckiego.

- Huston S. Chamberlain – Podstawy XIX w. – mówi iż rasa obejmuje wszystkie strony człowieka – fizyczne, psychiczne i intelektualne. Żydzi uważani za spekulantów, lichwiarzy i pasożytów. „Doktryną żydowską był marksizm”

 

Antyhumanitaryzm

- był konsekwencją antyindywidualizmu i antyfeminizmu.

- faszyzm był brutalny, twardy i agresywny, ważne było państwo nie jednostka. Naród i rasa nie dobro pojedynczego obywatela.

 

Antydemokratyzm

- faszyzm atakował demokratyczną zasadę równości ludzi, ponieważ toruje ona rzekomo drogę do kariery miernotom, stajac na drodze ludziom wybitnym.

- Hitler – „ prędzej wielbłąd przejdzie przez ucho igielne, niż geniusz w wyborach”

- wytykano niesprawności funkcjonalne, niesprawiedliwości socjalne, i liberalna nieingerencje panstwa.

 

Antyparlamentaryzm

- faszystowska koncepcja władzy polegała na całkowitej jej koncentracji w ręku wodza, eliminujących bez reszty demokratyczną zasadę trójpodziału władzy.(parlament III rzeszy mógł być co najwyżej najlepiej płatnym męski chórem świata)

- antyparlamentryzm wiódł faszyzm do antypluralizmu politycznego

( „jedna jest partia, jeden jest wódz, jedno jest państwo”)

 

Antymarksizm

- był silniejszy niż antyliberalizm, ponieważ faszyści ocenia liberalizm był „zwiędły” a marskizm „potężny”

- liberalizm i wyrosła z niego demokracja zachodnia były prekursorami marksizmu. Marksizm miałzostać zniszczony i wytępiony do ostatniego marksisty bez środków pośrednich.

 

Antykomunizm

- rozciągał się na wszelkie przejawy komunizmu. uderzał szczególnie w marksistowską koncepcję zmian społecznych. Wszelkim przejawom komunizmu wytykał prymitywizm motywacji materialnych

-negował równanie „dobrobyt = szczęście” – luksus zmienia ludzi w zwierzęta myślące tylko o sobie i wegetujące.

 

Antypacyfizm

- faszyzm jest wybitnie agresywny, Gentile – „ faszyzm nie opiera swojej przyszłości na kompromisach”

- wewnątrz kraju zaleca walkę ideologiczną wspierana przemocą, siłą gwałtem w celu fizycznego wyniszczenia ludzi o odmiennych poglądach

- w stosunkach międzynarodowych zachęca do gloryfikacji podojów w imię panowania rasy panów.

- Hitler – walka jest ojcem wszechrzeczy, jest stara jak samo życie”.

 

Idea nacjonalzmu

„Faszyzm to przede wszystkim wyolbrzymiony nacjonalizm”

- Nacjonalizm liberalny – poszukuje formy porozumienia miedzy tym co międzynarodowe. Jest pokojowy, patriotyczny, ugodowy.

              - buduje wspólnotę narodową ponad różnicami etnicznymi i rasowymi

              - stara się równoważyć znaczenie jednostki i narodu

- Nacjonalizm faszystowski – odrzuca formy porozumienia, odrzuca socjalizm, komunizm, masonerię, kosmopolityzm, jest heroiczny, agresywny i wojowniczy.

              - domaga się wspólnoty narodowej o ściśle określonych cechach etnicznych i rasowych.

              - lekceważy znaczenie jednostki, jednostka jest przejściowa , naród jest wieczny.

- Faszyzm włoski miał lokalną szatę ksenofobicznego patriotyzmu i sentymentalnego patriotyzmu.

- w nazizmie naród zawdzięcza to co najlepszy ludowi, zdeterminowanej prerogatywą czystości rasowej.

- W faszyzmie włoski naród zawdziecza swoją tożsamość państwu, w nazizmie naród wywodzący się z ludu oczekuje od państwa jedynie zabezpieczenia agresywnego bytu.

- Faszyzm włoski upatrywał w Kościele sojusznika, nazizm odnosił się doń z głębokę rezerwą, nierzadko wrogością.

- Oba nacjonalizmy podzielały przekonanie że SA predestynowane do podporządkowania sobie innych narodów i panowania na d światem.

- Faszyści nawiązywali do potęgi i chwały Imperium Rzymskiego zaś naziści do bojowości plemion starogermańskich i  wspomnień Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego.

- Hierarchia wrogów nazizmu, kolejno Żydzi, Cyganie, Słowianie, komuniści, liberałowie, pacyfiści, intelektualiści.

- Pseudonaukowy nacjonalizm rasistowski został przesycony treściami XVIII w. romantyzmu germańskiego kótry sprzyjał ideologii nazizmu ponieważ lekceważył znaczenie rozumu na rzecz emocji u czuć intuicji.

- nazizm kultywował wiejski naturalizm, zachwycał się urokami wiejskich krajobrazów, preferował w gospodarce rolnictwo.

-kultura ludowa odpowiadała potrzebom nacjonalizmu, ponieważ był przeciwieństwem kultury miejskiej, zdominowanej jakoby przez znienawidzonych Żydów, burżuazję i intelektualistów. Pojęcie przestrzeni życiowej.

 

Idea państwa

- Carl Schmidt – Kryzys demokracji parlamentarnej (1923) – twierdził ze May ulegają bardziej propagandzie niż „parlamentarnej gadaninie” . Państwo faszystowskie powinno polegać na decyzjach politycznych a nie na normatywnej aktywności  parlamentu.

Państwo autorytarne nazwa rozciągana jest na te wszystkie formy ustroju państwowego, w których władza naczelna znalazł się w innych rekach niż parlament., różnica miedzy państ. Faszystowskim jest taka iż w faszyzmie utożsamiano istotę państwa z partyjnym ruchem nazistowskim, a cele obu z interesami niemieckiej wspólnoty narodowej

Pań. policyjne- policji przypadła nadzwyczajnie duża władz. Państwo policyjne to państwo swawoli władzy wykonawczej przeciwstawne państwu praworządnemu.

Pań. prerogatywne – to państwo w którym decyzja polityczna wyprzedza w czasie decyzje normatywną, polegając jedynie na uzasadnieniu ideologicznym

Pań. Stanu wyjątkowego - - dekret o stanie wyjątkowym 1933(ust. Norymberskie)

Pań. Totalitarne – nazwę ta wprowadził do życia Mussolini lo state totalne, miała znaczenie pozytywne jako synteza ,zjednoczenie wszystkich wartości.

              - Gentile – rozumiał jako brak rozdziału między jednostką a państwem.

              - Praktyka faszystowska wykazała że państwo totalitarne oznacza dążenie do rozciągnięcia zakresu aktywności państwa na całokształt życia społeczeństwa.

Def państwa Jedlinka „ państwo to terytorium, ludność i władza” w faszyzmie zastąpiono to odpowiednio pojęciami przestrzeń życiowa , wspólnota narodowa i zasada wodzostwa.

 

Państwo faszystowskie było:

1)       narodowe – państwo jest formą i strukturą, zaś naród treścią i życiem

    - Duce odrzucał pogląd Hitlera, że naród jest pierwotny wobec państwa, nei naród tworzy państwo,     lecz państwo ukształtowało naród.

   - państwo maiło zabezpieczać jedność duchową narodu.

2)                         Ludowe – najwyższym celem państwa jest ochrona oryginalnych, najwartościowszych elementów rasowych,  które maił ucieleśniać soba lud germański, tworząc kanony piękna i wynoszące godność własnej rasy ponad inne niższe.

3)                                     Rasistowskie – ludowe państwo rasowe nie był ocelem samy w sobie lecz środkiem utrzymania czystości rasowej zdolnej d wytworzenia najwyższych wartości (państwo to naczynie a naród to zawartośc)

4)                                     Organiczne życie poszczególnych jednostek jest mnie wartościowe od zycia państwa (państwo to żywy organizm, obrona państwa i poświęcenie życia jednostki to obowiązek)

5)                                     Wolnościowe – pełna wolność państwa a dopiero w nim wolność jednostki

- wolność państwa była czymś absolutnym i wewnętrznym a wolność jednostki jest względna i wewnętrzna

W świetle faszyzmu państwo nie jest produktem historycznego rozwoju, lecz tworem ponadnaturalnym, wysnutym  ducha narodu

Mussolini – „ wszystko w państwie, nic bez państwa, nic przeciwko państwu”

 

Idea człowieka

- Natura człowieka jest ukazywana przez pryzmat prymatu woli nad rozumem, Ludzi działają raczej na zasadzie instynktu i intuicji niż aktów przemyślanych.

- natura człowieka jest zła, egoistyczna i niegodna najmniejszego zaufania, Chamberlain – „człowiek to najpodlejsze zwierzęcie”

- z kultu siły militaryzmu wyrosła aprobata dla człowieka bezwzględnego , brutalnego i amoralnego.

- wszyscy naziści akceptowali nei tylko nierówność ras, ale i nierówność wśród samych członków własnej rasy.

„Postęp i kultura nie są produktem większości, lecz wyłącznie geniuszu i energii osobowości.

- ideał aryjski blondyn o niebieskich oczach

- należało przezwyciężyć słabości człowieka ukształtowanego w przedfaszystowskich i pozafaszystowskich środowiskach,

- Faszystom włoskim przyświecał wzór osobowy renesansowego Włocha, obdarzonego walecznością starożytnego rzymianina

 

Idea wodzostwa

- faszyzm lokował pełnię władzy w osobie charyzmatycznego wodza, utożsamianego z smumieneim, rozumem, narodem, wiara nadczłowiekiem.

- Goring –„ nie mam żadnego sumienia, moim sumeineim jest Hitler”

- R. Hess – „Wódz ma zawsze racje”

- charyzmatyczny wódz, predestynowany do osiągnięcia przełomowej roli w dziejach, był uznawany przez faszystów za suwerena. Dzierżył pełnię władzy na zewnątrz i wewnątrz państwa.

- wodzowi przypisywano cechy nadczłowieka, jest doskonałym wyrazicielem ale i wykonawcą idei wodzostwa.

„ Polecenia od góry do doły, odpowiedzialność od dołu do góry”

-wódz domagał się od podległych mu ludzi dyscypliny, posłuszeństwa, lojalności, sprzyjać temu maiła uniformizacja zachowań i ubiorów, opartych na wzorach wojskowych, militaryzacja i propaganda kluczem do władzy

„nie jet ważne czy nas kochają , ważne jest że nas słuchają”

-chaos organizacyjny, wiele instytucji rywalizujących, brak koordynacji, sam Hitler dawał zadania przewaznie dwu instytucja poneiwąz rywalizacja wyłaniała silniejszego.(organizacyjna dżungla)

 

Idea gospodarki

4 główne punkty

1)polityka powinna zachowac priorytet nad ekonomiką

2)w polityce akcent pada na naród, a w narodzie na lud, więc ekonomika powinna być zdeterminowan przez czynniki narodowe, a wśród nich agrarne

3)praktyka ekonomiczna faszystów była mieszaniną ekonomiki socjalistycznej z ekonomiką kapitalistyczną

4)duża rozbierznośc wśród samych faszystów w opisywaniu i ukierunkowaniu ekonomiki faszystowskie

 

- Syndykaty – mocno zakorzenione we włoskim chrześcijaństwie miały skupiać samych pracowników fizycznych i umysłowych z uwagi na rodzaj ich aktywności produkcyjnej.

- korporacje – nawiązujące do średniowiecznych wzorów korporacjonizmu, miały układać harmonijne stosunki miedzy pracownikami i pracodawcami

- korporacje potwierdzają możliwość współpracy kapitału z pracą miały urzeczywistnić niespotykana nigdzie wcześniej sprawiedliwośc dziejową

- zamiast „proletariusz wszystkich krajów łączcie się” miało być „ proletariusze duch i pięści łączcie się”

- narodowy sukces ekonomiki służył dwu celom

1)miała służyć celom własnego narodu

2)autarkia państw faszystowskich (ogloszona we Włoszech 1936)

-faszyzm preferował rolnictwo nad przemysłem

- zakaładal zasadę interwencjonizmu państwowego( od socjalizmu),  kapitalistyczny charakter gospodarki zachowali w rolnictwie i w tych gałęziach przemysłu, w których nei kłócilo się z „celam narodowymi(rozwój przemysłu zbrojeniowego)”.

 

Idea prawa

- we Włoszech system prawny oparto o przyjęte zasady po ostatnim reżimie

-w Rzeczy negacja prawo jako kajdanów decyzyjnych państwa i nienwiąsc do jurystów(jak adwokat może bronić przestępców, więc sam nie jest uczciw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin