Spalinowy Silnik Przyszłości.pdf
(
292 KB
)
Pobierz
spalinowy silnik przysz³oœci
spalinowy
przysz¸oæci
NAP¢DY O CZYSTYM SPALANIU I BEZISKROWYM ZAPüONIE
MOG SPROSTA NOWYM STANDARDOM EMISJI SPALIN
Steven Ashley
aýdemu, kto prowadzi¸ co najmniej 20-letnie auto
osobowe, ci«ýarwk« lub motocykl znane jest pew-
nie zjawisko, ktre inýynierowie nazywaj samo-
zap¸onem: dokuczliwy i obecnie rzadki efekt pracy
silnika jeszcze przez kilka sekund po wy¸czeniu za-
p¸onu. Dziæ ten podstawowy proces spalania paliwa,
b«dcy przyczyn samozap¸onu, wzbudza zainteresowanie
konstruktorw i menedýerw przemys¸u samochodowego.
Spalanie polegajce na samoczynnym czy teý spr«ýeniowym
zap¸onie jednorodnej mieszanki (HCCI Ð homogeneous-
-charge compression-ignition combustion) by moýe pozwo-
li na stworzenie silnikw nowej klasy o ma¸ej emisji spalin
i niskim zuýyciu paliwa. Wielu specjalistw sdzi, ýe silniki t¸o-
kowe wykorzystujce HCCI osign dobre wskaniki zuýy-
cia paliwa silnikw dieslowskich, bez wyst«pujcej w nich
duýej emisji tlenkw azotu i sadzy.
Badacze zatrudnieni w najwi«kszych na æwiecie firmach
produkujcych samochody i silniki dieslowskie Ð znajc pla-
ny zaostrzenia norm dotyczcych emisji zanieczyszczeÄ i ma-
jc æwiadomoæ, ýe wprowadzenie technologii ogniw paliwo-
wych nadajcych si« do wykorzystania w praktyce w masowej
produkcji jest wciý odleg¸e [patrz: A. J. Appleby ãElektro-
chemiczne silniki samochodoweÓ;
åwiat Nauki
, wrzesieÄ
1999] Ð szukaj odpowiedzi na pytanie, czy technologia HCCI
b«dzie technicznie moýliwa i ekonomicznie op¸acalna w ska-
li produkcyjnej. Jeæli tak, to silniki wykorzystujce ten nowy
rodzaj spalania mog pos¸uýy jako pomost technologiczny po-
mi«dzy dzisiejszymi silnikami t¸okowymi, dieslowskimi i ben-
zynowymi o wysokiej emisji a ultraczystymi nap«dami jutra
bazujcymi na ogniwach paliwowych.
Silniki HCCI mog sta si« prze¸omem w przemyæle samo-
chodowym, a dowodem na to jest chociaýby obecnoæ licz-
nych obserwatorw na ostatnim æwiatowym kongresie So-
ciety of Automotive Engineers (SAE) w Detroit w 2001 roku.
Wskazuje na to teý znaczny wzrost liczby fachowych publika-
cji na ten temat Ð mwi Dennis Assanis, profesor inýynierii me-
chanicznej w University of Michigan w Ann Arbor i dyrektor
uniwersyteckiego Automotive Research Center. Ð Od 1995 ro-
ku, kiedy ukaza¸o si« zaledwie kilka artyku¸w o HCCI, obser-
wujemy wyk¸adniczy wzrost takich publikacji.
AmerykaÄski Departament Energetyki, ktry w 1997 roku
rozpocz¸ finansowanie prac badawczych dotyczcych HCCI,
ostatnio znacznie zwi«kszy¸ ærodki przeznaczane na ten cel.
Partnership for a New Generation of Vehicles (Partnerstwo na
rzecz Pojazdw Nowej Generacji) Ð konsorcjum badawczo-roz-
wojowe z udzia¸em rzdu, przemys¸u, naukowcw z uczelni
i inýynierw zajmujcych si« zaawansowan technologi po-
jazdw Ð opracowa¸o czteroletni akademicki program prac
SIERPIEÁ 2001
åWIAT NAUKI
39
silnik
K
nad nowatorskim procesem spalania, z budýetem 3 mln do-
larw. Jednoczeænie naukowcy z uczelni i przemys¸u przygo-
towali dla Kongresu USA raport o tej technologii. Temat wzbu-
dza wielkie zainteresowanie rwnieý w Japonii, gdzie
pionierzy technologii HCCI nazwali j aktywnym spalaniem
termoatmosferycznym, i w Europie, gdzie znana jest pod na-
zw sterowanego zap¸onu samoczynnego.
iloæci tlenku i dwutlenku azotu (oglnie NO
x
). Jednoczeænie
poniewaý mieszanka w cylindrze jest dobrze zmieszana i nie za-
wiera nadmiaru paliwa, w wyniku jej spalania powstaje nie-
wiele czstek sadzy. Sprawnoæ silnika jest wysoka, poniewaý
proces spalania HCCI pozwala na zastosowanie wysokich jak
w dieslu stopni spr«ýania (dostarczajc wi«cej mocy na jed-
nostk« spalonego paliwa) i moc silnika HCCI da si« regulowa
jak w dieslu, bez d¸awienia uk¸adu zasysania, co eliminuje tzw.
straty ssania. W dodatku odpowiednio zaprojektowany silnik te-
go rodzaju moýe spala niemal kaýdy rodzaj paliwa opartego
na w«glowodorach lub nawet wodr.
Konstruktorzy pojazdw i naukowcy zajmujcy si« procesa-
mi spalania wiý duýe nadzieje z nowym typem silnika o spa-
laniu wewn«trznym, poniewaý obecne konfiguracje nap«du
nie sprostaj coraz ostrzejszym ograniczeniom emisji gazw
cieplarnianych, g¸wnie dwutlenku w«gla, oraz innych zanie-
czyszczeÄ, w tym NO
x
, czstek sta¸ych, tlenku w«gla i niespa-
lonych w«glowodorw. Silnik benzynowy pracuje w zbyt wy-
sokiej temperaturze i ma zbyt ma¸ sprawnoæ, aby spe¸ni te
wymagania. Ma¸a sprawnoæ prowadzi do zwi«kszonej pro-
dukcji dwutlenku w«gla, a w czasie spalania wysokotempera-
turowego powstaje zbyt duýo NO
x
. Takýe zuýywajcy ma¸o pa-
liwa silnik Diesla generuje zbyt duýo NO
x
i czstek sta¸ych.
Chociaý systemy dopalania katalitycznego daj nadziej«, ýe
spaliny wytwarzane w tych konwencjonalnych silnikach moý-
na b«dzie lepiej oczyszcza, to nie ma pewnoæci, ýe rezultat
okaýe si« zadowalajcy. Silniki benzynowe z bezpoærednim
wtryskiem zapewniaj lepsz sprawnoæ, ale poziomy emisji
NO
x
i w«glowodorw s niewiele niýsze niý w ich konwencjo-
nalnych benzynowych odpowiednikach. W tym przypadku
rwnieý niezb«dne s wyrafinowane uk¸ady wydechowe z do-
palaniem, a te wymagaj nowych rodzajw benzyny o ma¸ej
zawartoæci siarki, aby nie zatruwa katalizatorw.
Mimo istnienia alternatywnych technik nap«du warto po-
szukiwa ekonomicznej i bezpiecznej dla ærodowiska tech-
Czyste spalanie ubogiej mieszanki
HCCI MOûNA UWAûA
za technologi« mieszan, ¸czc atrakcyj-
ne w¸aæciwoæci konwencjonalnych silnikw benzynowych
i dieslowskich, umoýliwiajc ekonomiczne zuýycie paliwa
i niemal zerow emisj« zanieczyszczeÄ. Z grubsza mwic, sil-
niki o spalaniu wewn«trznym moýna zaliczy do jednej z czte-
rech kategorii, okreælanych stopniem zmieszania si« paliwa
i powietrza w cylindrze oraz sposobem zapalania tej mieszan-
ki. Znajomy silnik benzynowy, w ktrym wczeæniej dok¸ad-
nie wymieszane paliwo i powietrze s zapalane przez æwiec«
zap¸onow, naleýy do kategorii silnikw z jednorodn mie-
szank z zap¸onem iskrowym. Silnik Diesla jest przyk¸adem
kategorii zap¸onu spr«ýeniowego mieszanki niejednorodnej:
paliwo jest wtryskiwane do cylindra podczas suwu spr«ýa-
nia i turbulentny przep¸yw miesza go stopniowo z powietrzem
aý do chwili, gdy wzrost temperatury spr«ýanej mieszanki
spowoduje jej zap¸on. W silniku benzynowym z bezpoæred-
nim wtryskiem wtryskiwane paliwo stopniowo miesza si«
z powietrzem aý do chwili zap¸onu przez iskr«, moýna wi«c
uwaýa go za silnik z niejednorodn mieszank o zap¸onie
iskrowym. Silnik z jednorodn mieszank o zap¸onie spr«ýe-
niowym naleýy do czwartej kategorii: wykorzystuje si« w nim
wczeæniej dok¸adnie zmieszane paliwo i powietrze, ktre s
spr«ýane przez t¸ok aý do momentu samozap¸onu.
Poniewaý iloæ spalanego paliwa jest w silniku HCCI ma¸a
w porwnaniu z iloæci powietrza, temperatura spalania po-
zostaje wzgl«dnie niska. To oznacza, ýe silnik wytwarza ma¸e
Silnik benzynowy
Silnik Diesla
40
åWIAT NAUKI
SIERPIEÁ 2001
Silnik HCCI (jednorodna mieszanka, zap¸on spr«ýeniowy)
moýe sta si«
kolejnym duýym prze¸omem.
niki indywidualnego transportu najbliýszej przysz¸oæci. Z po-
wodu ograniczeÄ magazynowania energii w bateriach elek-
trochemicznych samochody elektryczne maj obecnie zbyt
ma¸y zasi«g, w najlepszym przypadku do 260 km. Co wi«cej,
oglna ocena przydatnoæci samochodu elektrycznego, jeæli
wzi pod uwag« zanieczyszczanie ærodowiska, zaleýy od
metody wykorzystywanej do produkcji energii elektrycznej. Na
przyk¸ad rozpowszechnienie elektrowni w«glowych znacz-
nie zanieczyszczajcych ærodowisko w istotnym stopniu
zmniejsza korzyæci stosowania samochodw elektrycz-
nych. Wsp¸czesne elektryczne pojazdy hybrydowe [patrz:
TECHNIKA I BIZNES
ãW oczekiwaniu na supersamochdÓ;
åwiat Nauki
, czerwiec 1999], w ktrych zastosowano ma¸e
silniki o spalaniu wewn«trznym, wsp¸pracujce z silnikami
elektrycznymi i akumulatorami, wytwarzaj mniej zanieczysz-
czeÄ niý obecne samochody osobowe i ci«ýarwki, ale produ-
cenci musz znacznie do nich dop¸aca (nawet 10 tys. dola-
rw za sztuk«), aby mog¸y one konkurowa z pojazdami
konwencjonalnymi.
wed¸ug Paula Najta, szefa dzia¸u silnikw o zap¸onie iskro-
wym w General Motors Research and Development Center
w Warren w stanie Michigan, nowoczesne badania tego spe-
cyficznego spalania rozpocz«¸y si« pod koniec lat siedemdzie-
sitych. Zesp¸ kierowany przez Shigeru Onishi z Nippon
Clean Engine Company w Japonii donis¸ wwczas, ýe przed-
miotem ich badaÄ by¸o, jak to okreælili, aktywne spalanie ter-
moatmosferyczne w silnikach dwusuwowych. ãZamiast uni-
ka tego naturalnego trybu spalania, jak stwierdzi¸ Onishi,
sprbujmy to wykorzystaÓ Ð opowiada Najt, ktry koÄczy¸
magisterskie studia inýynierskie na pocztku lat osiemdziesi-
tych. On i jego koledzy podj«li wyzwanie, ale wkrtce stwier-
dzili, ýe znanymi im metodami sterowania silnikiem nie da si«
regulowa procesu samozap¸onu, gdy zmienia si« szybkoæ
obrotw silnika i jego obciýenie. Niestety, ten problem pozo-
staje nie rozwizany.
ãProces HCCI przebiega dobrze w laboratorium na dyna-
mometrze, kiedy wszystkie elementy silnika znajduj si« w rw-
nowadze termicznej Ð wyjaænia Thomas Asmus z Dzia¸u Ba-
daÄ w DaimlerChrysler Liberty and Technical Affairs
w Rochester Hills w Michigan. Ð Ale gdy w¸cza si« obciýenie,
aby silnik pracowa¸ w warunkach takich jak w pojedzie, to
silnik ma sk¸onnoæ do obniýania obrotw i zatrzymania si«. Je-
ýeli doda si« wi«cej paliwa, aby silnik poradzi¸ sobie ze zwi«k-
szonym obciýeniem, to pojawia si« bardzo silny efekt spalania
stukowego.Ó Niemal wszyscy eksperci s zdania, ýe silnik pra-
cujcy w trybie HCCI moýe ¸atwo ãrozbiec si«Ó, wydajc pot«ý-
ny, ¸omoczcy ha¸as, co koÄczy si« zniszczeniem maszyny.
Problemy z obciýeniem
W TEJ SYTUACJI
inýynierowie poszukuj sposobw ulepszenia sil-
nikw o spalaniu wewn«trznym, aby umoýliwi przetrwanie
przemys¸u samochodowego na etapie przejæciowym niezb«d-
nym do opracowania ultraczystych systemw nap«dowych
nast«pnej generacji.
Spalanie HCCI by¸o z rýnych przyczyn przedmiotem za-
interesowania wielu wynalazcw i inýynierw XX wieku. Ale
KONCEPCJA ãMIESZAÁCAÓ
Ð silnik HCCI (jednorodna
mieszanka, zap¸on spr«ýeniowy) moýna uwaýa
za hybryd« silnika benzynowego, czyli o zap¸onie
iskrowym, i silnika o zap¸onie spr«ýeniowym,
czyli silnika Diesla. Silniki benzynowe pracuj
na wst«pnie przygotowanej jednorodnej mieszance
paliwa, ktra jest wprowadzana do cylindra i wtedy
zapalana przez æwiec« zap¸onow, co wywo¸uje
przesuwanie si« czo¸a gorcego p¸omienia przez
¸adunek mieszanki w cylindrze. W silnikach Diesla
paliwo jest wtryskiwane do cylindra w czasie suwu
spr«ýania, gdzie cz«æciowo miesza si« z powietrzem
(wytwarzajc niejednorodn mieszank«), do chwili
gdy rosnca temperatura spowoduje samozap¸on.
HCCI ¸czy¸by cechy obu typw Ð silnika
benzynowego z mieszank paliwowo-powietrzn
i silnika Diesla z samozap¸onem w wyniku
spr«ýeniowego podgrzewania Ð w celu uzyskania
niskotemperaturowego procesu z rwnomiernym
spalaniem, ktry charakteryzuje si« zarwno dobrym
zuýyciem paliwa, jak i ma¸ emisj sadzy
oraz zwizkw azotu w spalinach.
Silnik HCCI
SIERPIEÁ 2001
åWIAT NAUKI
41
Fazy zap¸onu spr«ýeniowego
SPALANIE W GORCEJ STREFIE
Symulacje komputerowe przeprowadzone
w Lawrence Livermore National Laboratory
modeluj wzrost temperatury wewntrz
cylindra w silniku Diesla w Volkswagenie
TDI, gdy t¸ok wznosi si« i spr«ýa powietrze.
Rozk¸ad temperatur wewntrz silnika HCCI
ma ogromne znaczenie, poniewaý przebieg
procesu spalania zaleýy raczej od kinetyki
reakcji chemicznej, a nie od turbulencji
mieszanki, a kinetyka reakcji chemicznej
jest uzaleýniona od temperatury. Zap¸on
najwczeæniej nast«puje w najgor«tszych
strefach. W strefach ch¸odniejszych reakcja
moýe nie by kompletna, co powoduje
emisj« w«glowodorw i tlenku w«gla.
Najzimniejsze strefy wyst«puj tam, gdzie
paliwo styka si« ze æciankami cylindra.
Wed¸ug Asmusa, problem jest dwojaki. Po pierwsze, spa-
lanie HCCI zachodzi nadzwyczaj szybko. Gdy temperatura
w cylindrze silnika staje si« dostatecznie wysoka, ca¸a przy-
gotowana mieszanka paliwowo-powietrzna zapala si« w nim
jednoczeænie. ãW silnikach stosowanych w pojazdach spala-
nie musi by spokojniejsze, o przed¸uýonym czasie uwalnia-
nia ciep¸aÓ Ð wyjaænia Asmus. Projektanci silnikw uwaýaj,
ýe aby silnik osign¸ maksymaln sprawnoæ, proces zap¸o-
nu powinien zaczyna si« przy kcie obrotu wa¸u korbowego
10Ð15¡ przed grnym martwym punktem po¸oýenia t¸oka i
koÄczy si« dopiero po pewnym czasie od przekroczenia te-
go po¸oýenia. Jeýeli zap¸on zaczyna si« zbyt wczeænie, gor-
cy gaz dzia¸a na æcianki cylindra zbyt d¸ugo i nast«puje stra-
ta ciep¸a, co zmniejsza sprawnoæ. Jeýeli zap¸on zaczyna si«
zbyt pno, gorce gazy spalinowe nie rozpr«ýaj si« ca¸ko-
wicie i nie oddaj ca¸ej energii do t¸oka.
Po drugie Ð mwi Asmus Ð jeæli chodzi o HCCI ãbrak w nim
zdarzenia inicjujcego, jak iskra lub wtrysk paliwa, ktrych
uýywamy do regulacji momentu zap¸onuÓ w silnikach kon-
wencjonalnych. Aby utrzyma proces pod kontrol przy zmia-
nach szybkoæci i obciýenia (w warunkach pracy, ktre inýy-
nierowie nazywaj stanami przejæciowymi), silnik musi bardzo
szybko, pomi«dzy jednym i drugim cyklem pracy, zmienia
swoje parametry. Nikt jeszcze nie wie, jak tego dokona w spo-
sb niezawodny i tani. ãW przypadku HCCI Ð podkreæla Asmus
Ð nie jest oczywiste, co pos¸uýy do prostego i niezawodnego
sterowania przebiegiem zap¸onu.Ó
ãKorzyæci z HCCI s oczywiste, trudnoæ polega na kon-
trolowaniu procesu spalania HCCI. W¸aænie teraz zasadni-
cze znaczenie ma technologia. Obecnie bierze si« pod uwag«
wszystkie koncepcje sterowania, ktre 20 lat temu by¸y zbyt
æmia¸e. W porwnaniu z technologiami ogniw paliwowych
te metody i koszty ich wdroýenia nie wydaj si« przesadne.Ó
Ð twierdzi Najt.
Do tych wciý jeszcze nie potwierdzonych technik sterowa-
nia silnika naleýy uzmiennienie kta otwierania zaworw, kie-
dy to gorce, niedopalone czstki z poprzedniego cyklu s wpro-
wadzane do cylindra w celu kontrolowania fazy zap¸onu w
nast«pnym cyklu. Systemy zmiennego kta otwierania zawo-
rw s oparte na ãbezkrzywkowych mechanizmach rozrzduÓ,
w ktrych stosuje si« si¸owniki elektromagnetyczne, elektrohy-
drauliczne lub piezoelektryczne w miejsce krzywek i popycha-
czy mechanicznych. Aby jednak da¸o si« uzyska niezb«dny czas
reakcji silnika (od cyklu do cyklu), zawory musz porusza si«
nadzwyczaj szybko. Trudno zapewni poprawne dzia¸anie takie-
go mechanizmu przez wiele lat uýywania silnika.
Inna moýliwoæ, zdaniem Assanisa, to uýycie systemw o
zmiennym stopniu spr«ýania, w ktrych w czasie rzeczywistym
zmienia si« obj«toæ komory spalania i tym samym stopieÄ
spr«ýania. Efekt ten moýna uzyska przez odpowiedni dobr
czasw otwarcia i zamkni«cia zaworw lub przez zainstalo-
wanie t¸okw, zmieniajcych wysokoæ (mechanizmem har-
monijkowym, podobnym do miechw akordeonu) w reakcji
na zmiany ciænienia. Ta radykalna koncepcja badana jest
w University of Michigan we wsp¸pracy z Ford Motor Com-
pany i Federal Mogul Corporation.
SILNIK Z LUP Ð
specjalne urzdzenie laboratoryjne w Lotus Enginee-
ring w Wielkiej Brytanii pozwala badaczom obserwowa wn«trze cylin-
dra silnika testowego, gdzie zachodzi spalanie HCCI lub jak mwi
Anglicy, sterowany samozap¸on.
42
åWIAT NAUKI
SIERPIEÁ 2001
Plik z chomika:
marek33x
Inne pliki z tego folderu:
Środki Myjące.pdf
(1584 KB)
Ściśle Jawne - Nauka I Wywiad.pdf
(258 KB)
Ściśle Tajne Życie Lwa Landaua.pdf
(248 KB)
Śmiercionośne Tajemnice.pdf
(112 KB)
Tajemnica Damasceńskiej Stali.pdf
(895 KB)
Inne foldery tego chomika:
- █ DDT2000 v2.3.0.1 + Spolszczenie Renault Dacia Nissan RSM
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Aukcja w ciemno sezon 3 2013r
! Domowa apteka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin