Stosowanie surowców roślinnych w profilaktyce i terapii.pdf

(272 KB) Pobierz
Technik_farmaceutyczny_322[10]_Z2.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Sylwia Wośko
Stosowanie surowców roślinnych w profilaktyce i terapii
322[10].Z2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
397407432.001.png 397407432.002.png 397407432.003.png
Recenzenci:
dr n. farm. Elwira Telejko
dr n. farm. Przemysław Drożyński
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alina Krawczak
Konsultacja:
dr hab. inż. Henryk Budzeń
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[10].Z2.02
Stosowanie surowców roślinnych w profilaktyce i terapii, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik farmaceutyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Leki roślinne stosowane w chorobach układu nerwowego
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
11
4.2. Leki roślinne stosowane w chorobach serca i układu krążenia
12
4.2.1. Materiał nauczania
12
4.2.2. Pytania sprawdzające
14
4.2.3. Ćwiczenia
14
4.2.4. Sprawdzian postępów
15
4.3. Fitopreparaty w zaburzeniach układu moczowego
16
4.3.1. Materiał nauczania
16
4.3.2. Pytania sprawdzające
17
4.3.3. Ćwiczenia
17
4.3.4. Sprawdzian postępów
18
4.4. Leki roślinne stosowane w chorobach układu pokarmowego i w otyłości
19
4.4.1. Materiał nauczania
19
4.4.2. Pytania sprawdzające
22
4.4.3. Ćwiczenia
22
4.4.4. Sprawdzian postępów
23
4.5. Roślinne leki przeciwcukrzycowe
24
4.5.2. Pytania sprawdzające
25
4.5.3. Ćwiczenia
25
4.5.4. Sprawdzian postępów
26
4.6. Rola fitoterapii w chorobach kobiecych
27
4.6.1. Materiał nauczania
27
4.6.2. Pytania sprawdzające
29
4.6.3. Ćwiczenia
29
4.6.4. Sprawdzian postępów
30
4.7. Fitopreparaty w chorobach reumatycznych
31
4.7.1. Materiał nauczania
31
4.7.2. Pytania sprawdzające
32
4.7.3. Ćwiczenia
32
4.7.4. Sprawdzian postępów
33
4.8. Leki dermatologiczne pochodzenia roślinnego
34
4.8.1. Materiał nauczania
34
4.8.2. Pytania sprawdzające
36
4.8.3. Ćwiczenia
36
4.8.4. Sprawdzian postępów
37
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.5.1. Materiał nauczania
24
4.9. Leki o działaniu immunostymulującym
38
4.9.1. Materiał nauczania
38
4.9.2. Pytania sprawdzające
39
4.9.3. Ćwiczenia
39
4.9.4. Sprawdzian postępów
40
4.10. Fitoterapia, homeopatia i inne metody leczenia
41
4.10.1. Materiał nauczania
41
4.10.2. Pytania sprawdzające
44
4.10.3. Ćwiczenia
44
4.10.4. Sprawdzian postępów
45
5. Sprawdzian osiągnięć
46
6. Literatura
51
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswojeniu wiedzy teoretycznej oraz opanowaniu
umiejętności stosowania surowców roślinnych w profilaktyce i terapii, a także w organizacji
procesu samokształcenia.
W poradniku zamieszczono:
- wykaz niezbędnej wiedzy i umiejętności, które powinieneś posiadać przystępując do
opanowania nowych umiejętności zaplanowanych w programie jednostki modułowej:
Stosowanie surowców roślinnych w profilaktyce i terapii,
- wykaz wiedzy i umiejętności, jakie ukształtujesz w czasie pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania omawiający zagadnienia dotyczące stosowania surowców roślinnych w
profilaktyce i terapii, pozwalający samodzielnie przygotować się do ćwiczeń,
- pytania sprawdzające opanowanie przez Ciebie podanych treści; pozytywne odpowiedzi
utwierdzą Cię w przekonaniu, że jesteś odpowiednio przygotowany do wykonywania
zaplanowanych ćwiczeń, odpowiedzi negatywne sugerują, że powinieneś powtórnie
przeczytać i przeanalizować materiał nauczania,
- ćwiczenia umożliwiające nabycie praktycznych umiejętności z wykorzystaniem zalecanych
metod nauczania i środków dydaktycznych,
- sprawdzian postępów, który po zrealizowaniu każdego podrozdziału pozwoli Ci ocenić
stan Twojej wiedzy oraz wskazać materiał nauczania, który nie został przez Ciebie w pełni
opanowany,
- zestaw zadań testowych potwierdzający opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu całej
jednostki modułowej. Rozwiązanie przykładowego testu, zgodnie z instrukcją będzie dla
ciebie formą treningu przed testem zaplanowanym przez nauczyciela.
- wykaz literatury związany z tematyką jednostki modułowej.
Na każdym etapie nauki możesz poprosić nauczyciela o pomoc i wyjaśnienie trudnych dla
Ciebie kwestii.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin