Scenariusz.Doskonalenie umiejętności pisania i czytania w oparciu o metodę sylabową.doc

(34 KB) Pobierz

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

 

 

Według poniższego scenariusza przeprowadzono zajęcia logopedyczne

z uczniem Gimnazjum.

 

Temat: Doskonalenie umiejętności pisania i czytania w oparciu o metodę

             sylabową - czytanie i pisanie wyrazów dwu- i trzysylabowych o sylabach

             otwartych.

Cel ogólny:

Ø     Usprawnianie technik czytania i pisania wyrazów dwu – i trzysylabowych.

Ø     Doskonalenie operatywności integracji słuchowo – wzrokowej.

Cele operacyjne:

Ø     Usprawnianie analizatora wzrokowego i słuchowego (,,wykreślanka wyrazowa”).

Ø     Synchronizowanie zasobu słownika czynnego i znajomości słów z ich analizą słuchowo – wzrokową (,,koło sylabowe”).

Ø     Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej wyrazów, operatywności tworzenia właściwych słów spośród materiału sylabowego, usprawnianie pamięci słuchowej (,,szukam pary”, ,,łańcuch sylabowy”).

Ø     Różnicowanie samogłosek i spółgłosek, rozpoznawanie sylab, tworzenie schematów graficznych.

Ø     Usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego.

Metody:

Ø     sylabowa

Ø     słowno – percepcyjna (instrukcji i pokazu)

Ø     naśladowcza

Ø     słuchowa

Ø     wzrokowa

 

Środki dydaktyczne: ilustracje obrazkowe, etykiety z wyrazami i sylabami, karty pracy;

Czas trwania zajęć: 45 min.

 

 

Przebieg zajęć:

 

1)     Logopeda wita się z dzieckiem i zaprasza do zabawy artykulacyjnej pt,,Łowy” .

Zadaniem ucznia jest wyłowienie minek artykulacyjnych, zademonstrowanie ich, dobieranie tych samych ilustracji w pary oraz odczytanie powstałego hasła.

2)     Masaż wibracyjny wędzidełka podjęzykowego.

3)     Przypomnienie informacji dotyczących różnicowania samogłosek i spółgłosek oraz schematu graficznego budowy wyrazu.

         Logopeda prosi ucznia, aby samodzielnie podzielił wyrazy na sylaby oraz zaznaczył

         odpowiednim kolorem samogłoski i spółgłoski.

(DOMY, BUTY, PAPUGA, FASOLA,BURAKI, TOPOLA, SAŁATA, RAKI)

      4) Tworzenie nowych wyrazów z podziałem na sylaby.

5) ,,Szukam pary” – dopasowywanie do siebie sylab i tworzenie wyrazu

     dwusylabowego.

6) Ćwiczenia oddechowe:

Ø     zdmuchiwanie płomienia świecy;

Ø     uzupełnianie elementów obrazka przy pomocy słomki;

Ø     dmuchanie do naczynia z wodą przez słomkę;

Ø     nadmuchiwanie balona;

Ø     puszczanie baniek mydlanych;

Ø     dmuchanie na wiatrak, piórko;

Ø     oddychanie tonizujące (wdechy i wydechy przy zatkaniu odpowiedniego nozdrza);

Ø     gra w ,,Dmuchane lotto”;

7) ,,Łańcuch sylabowy”.

      Logopeda wypowiada i przedstawia wyraz dwusylabowy następnie uczeń

     wypowiada i dokłada wyraz rozpoczynający się od drugiej sylaby powtórzonego

     wyrazu.

8) ,,Sumowanka”.

      Do podanego zapisu matematycznego uczeń dobiera odpowiednie sylaby i tworzy z

      nich wyrazy dwu – i trzysylabowe.

 

 

 

 

 

a

 

 

b

 

 

c

 

 

1

 

 

ko

ty

wa

2

 

 

ga

sa

za

3

 

 

lo

mo

le

 

1c + 2c =

 

1a + 2c =

 

2a + 2c =

 

1a + 1b =

 

3c + 1c =

 

3b + 3c =

 

3b + 1b +3c =

 

1a + 3c + 2a =

 

1a + 1c + 3c =

 

9) ,,Wykreślanka wyrazowa”.

       Logopeda czyta zapisany wyraz a uczeń przekreśla ten, który właśnie usłyszał.

10) ,,Ukryte słowa”.

        Uczeń czyta uważnie każde zdanie i odnajduje ukrytą w nim nazwę zwierzęcia.

1) GDY ŚWIECI SŁOŃCE, WSZYSTKIM JEST WESOŁO. 

....................................

2) EWELINA CHĘTNIE PODLEWA KWIATY STOJĄCE W KLASIE.

.................................

3) ADRIAN PÓŹNO KOŃCZY ODRABIANIE LEKCJI. 

..................................

4) JESTEM GŁODNY, CHĘTNIE ZJEM KROMKĘ RAZOWCA.

................................

5) TRZEBA RANO WSTAWAĆ SZYBKO, BY ZDĄŻYĆ DO SZKOŁY. 

..............................

6) Z BOKU RADIA WYSTAJE ANTENA.

...........................

7) POPATRZ I POWIEDZ, KTÓRY BALON JEST NAJWYŻEJ. 

.........................

8) LISTONOSZ ROZNOSI KORESPONDENCJĘ. 

......................

 

 

11) Rozwiązywanie zagadek.

 

  1) CHODZI PO PODWÓRKU I GRZEBIE ŁAPKAMI. JEST TO PTAK DOMOWY NAZWIJCIE GO SAMI.

..................................................

 

  2) W JEDNYM MAŁYM DOMKU PRZEBYWA NAS WIELE.DO NASZYCH KOLORÓW SPIESZY SIĘ

      PĘDZELEK.

...............................................

  3) W LESIE MIESZKA FIGLARNA ŚMIESZKA, TUTAJ SKUBNIE SZYSZKĘ, TAM ZERWIE

      ORZESZKA.

.............................................

  4) DOBRE MA ZWYCZAJE, LUDZOM MLEKO DAJE.

.............................................

  5) CHOCIAŻ NIE JEST PTAKIEM, GUBI BIAŁE PIÓRKA. PO NIEBIE WĘDRUJE, NAZYWA SIĘ

..........................................

12) Zakończenie zajęć. Dokonanie samooceny pracy (wybór odpowiedniego szablonu).

 

                                                                                                   Wykonała

                                                                                              Karolina Woźniczak                                         

 

                                                                 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin