na podstawie podręcznika Muzyka VI M.Tomaszewskiej wyd. M. Rożak
opracowała Aleksandra Gadomska
Lp.
Treści programowe
Ilość
godz
Środki dydaktyczne
VI klasa SP
1.
Ekspresja muzyczna. Śpiewanie.
Pieśni obowiązkowe – Oda do radości- L. v. Beethoven’a,
1 h
Podręcznik, instrument klawiszowy
Uczeń:
-zna najważniejsze wydarzenia z życia i twórczości L. v Beethovena
-zna treść Ody ...
-potrafi zaśpiewać z pamięci Odę do radości
-potrafi powiedzieć w jakim charakterze są obie pieśni
-zna oznaczenia dynamiczne, potrafi wyjaśnić je
-zna inne utwory L. v Beethovena
-potrafi powiedzieć w jakiej fakturze napisana jest Oda...
2.
Zapisywanie wartości rytmicznych.
Notacja muzyczna – gamie C-dur
-zna wartości rytmiczne
-potrafi zapisywać wartości rytmiczne
-potrafi ugrupować w takty proste schematy rytmiczne
-potrafi ugrupować w takty złożone schematy rytmiczne
3.
Percepcja muzyczna. Śpiew
Piosenka ludowa (dowolna) – cechy.
Płyta z nagraniem i odtwarzacz CD, śpiewnik wyd. GAWA
-zna cechy piosenki ludowej
-zna różnice między pieśnią ludową a piosenką okolicznościową
-potrafi zagrać na instrumencie melodię piosenki
-potrafi ułożyć złożony akompaniament rytmiczny do piosenki
-poda tytuł/ły piosenki/ek ludowych
4.
Ekspresja muzyczna. Gra na instrumen.
Ułożenie akompaniamentu rytmicznego na instrumentach perkusyjnych do piosenki.
2 h
Instrumenty perkusyjne, płyta CD z nagraniem piosenki
-potrafi ułożyć prosty akompaniament rytmiczny do podanej przez nauczyciela melodii oraz go wykonać na dowolnie wybranym przez siebie instrumencie perkusyjnym
-potrafi samodzielnie ułożyć złożony akompaniament rytmiczny do podanej przez nauczyciela melodii oraz go wykonać na dowolnie wybranym przez siebie instrumencie perkusyjnym
5.
Percepcja muzyczna. Wartości muzyki ludowej i artystycznej.
Tańce ludowe w muzyce artystycznej.
Twórczość M. Ravel’a.
Podręcznik –Muzyka VI.
Płyta i odtwarzacz CD
-wie jakie cechy posiada muzyka ludowa
-potrafi podać nazwiska kilku kompozytorów którzy czerpali inspiracje z folkloru
-potrafi wyklaskać rytm polki podany przez nauczyciela
-potrafi po wysłuchaniu utworu M. Ravela Bolero określić cechy tego tańca
-zna określenie cressendo
-potrafi wystukać rytm tańca bolero
-zna sylwetkę kompozytora – M. Ravel’a
-potrafi zanucić fragmenty tematów obu tańców
6.
Percepcja muzyczna. Brzmienie
i środki wykonawcze.
Instrumenty dęte drewniane i blaszane– rodzaje. Rozróżnianie instrumentów dętych w słuchanych utworach.
-potrafi wymienić instrumenty dęte drewniane
-potrafi wymienić instrumenty dęte blaszane
-potrafi wskazać w słuchanym utworze konkretne instrumenty dęte drewniane i blaszane
-potrafi scharakteryzować barwy dźwięku instrumentu na podstawie słuchanego utworu
-posiada wiadomości o sławnych wirtuozach instrumentów dętych
-potrafi porównać budowy trąbki i puzonu
7.
Ekspresja muzyczna.
Komponowanie melodii. Piosenka List w listopadzie.
Podręcznik Muzyka VI M. Tomaszewska, instrument klawiszowy
-zna pojęcia komponowanie
-zaśpiewa w grupie, z pamięci piosenkę List w listopadzie
-wymieni wartości rytmiczne nut i pauz występujących w piosence
-poprawnie wykona akompaniament perkusyjny do piosenki
-ułoży własną melodię do wiersza
-potrafi e-mailem wysłać wiadomość
8.
Percepcja muzyczna. Budowa formalna utworów
Budowa okresowa utworu – motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny. Analiza utworów.
-zna pojęcia motyw, fraza, zdanie muzyczne, okres muzyczny, części utworów
-potrafi wskazać w Prząśniczce S. Moniuszki te elementy
-zna treść pieśni
-potrafi
-potrafi powiedzieć niezbędne wiadomości o Śpiewnikach domowych S. Moniuszki (np. ile tomów)
-potrafi podać kilka tytułów (ok. 4) pieśni Śpiewników domowych
9.
Percepcja muzyczna.
Przedtakt na podstawie piosenki Hej zimowe hej igrzyska.
Podręcznik Muzyka VI M. Tomaszewska, Płyta CD z nagraniem
-zna pojęcie przedtaktu
-potrafi wskazać w melodii przedtakt
-potrafi wystukać rytm z przedtaktem
-wie co to są znaki chromatyczne
-zna treść piosenki Hej zimowe hej igrzyska
-potrafi z grupie zaśpiewać piosenkę
-umie poprawnie zaśpiewać piosenkę
-potrafi wymienić kilka dyscyplin sportowych
-potrafi samodzielnie wystukać rytm podany przez nauczyciela
Frytusia