Plan wynikowy z muzyki dla klas VI
L. p.
Zagadnienie
Treści nauczania
Poziom wymagań programowych
podstawowy
ponadpodstawowy
1.
Pożegnanie wakacji
- zawarcie kontraktu między nauczycielem a uczniami
- przypomnienie hymnu państwowego i hymnu szkoły
- nauka piosenki „ Lato”
- znajomość terminu: volta
- znajomość kryteriów oceniania oraz wymagań programowych
- znajomość tekstu i melodii hymnu państwowego i hymnu szkoły
- śpiewanie hymnu państwowego i hymnu szkoły
- śpiewanie w grupie zwrotki i refrenu piosenki
- określenie nastroju piosenki
- umiejętność wysłuchania utworu
- uzasadnienie nazwy „Preludium deszczowe”
-znajomość nazw kilku utworów skomponowanych przez F. Chopina
- śpiewnie hymnu państwowego i hymnu szkolnego samodzielnie i z akompaniamentem
- śpiewanie solo zwrotki i refrenu piosenki
- zrytmizowanie podanych przysłów na 4/4 i 6/8
2.
Elementy muzyki - rytm
- puls metryczny, ćwierćnuta i ósemka
- czytanie tataizacją
-słuchanie muzyki „Bolero” M. Ravel
- znajomość postawnych wartości rytmicznych (ćwierćnuta, ósemka)
- znajomość podstawowych sylab rytmicznych
- rozróżnianie wymienionych wartości w zapisie graficznym i ze słuchu
- odczytywanie uproszczonych zapisów rytmicznych
-wykonanie na instrumencie perkusyjnym rytmu „Bolera” M. Ravela
- rytmizacja tekstów
- zapisywanie i odtwarzanie rytmów prezentowanych prze nauczyciela
- czytanie rytmów tataizacją
- posługiwanie się własnym uproszczonym zapisem rytmu
- wykonanie na instrumencie perkusyjnym rytmu „Bolera” samodzielnie
3.
Elementy muzyki – tempo, metrum
- nauka piosenki „Kłopoty z siostrą”
- mocna część taktu i metrum
- półnuta i cała nuta
- znajomość wartości rytmicznych (półnuta, cała nuta, półnuta z kropką)
- znajomość tekstu i melodii piosenki
- znajomość pojęć: takt, metrum, tempo
- śpiewanie piosenki z akompaniamentem w grupie
- wskazanie mocnej części taktu podczas słuchania utworu
- znajomość i posługiwanie się pojęciami: takt i metrum
- samodzielne śpiewanie piosenki z akompaniamentem
- rozróżnianie półnuty i całej nuty w zapisie graficznym i ze słuchu
4.
Elementy muzyki – melodia
- nauka piosenki „Wąż grzechotnik”
- improwizacja wokalna
- pięciolinia, klucz wiolinowy, nazwa solmizacyjna dźwięku, nazwa literowa dźwięku
- dźwięki na pięciolinii
- znajomość wybranych pojęć dotyczących zasad notacji muzycznej
- operowanie zapisem nutowym na pięciolinii
- posługiwanie się wybranymi pojęciami dotyczącymi zasad notacji muzycznej
5.
Elementy muzyki – artykulacja i dynamika
- nauka piosenki „Familijny blues”
- dynamika, artykulacja
- znajomość pojęć: dynamika, artykulacja
- rozpoznawanie oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych
- samodzielne rozpoznawanie oznaczeń dynamicznych i artykulacyjnych
- samodzielne śpiewanie piosenki z akompaniamentem według oznaczeń muzycznych
6.
Dzień Edukacji Narodowej
- nauka piosenki „Dla Was”
- kultura osobista podczas ważnych uroczystości szkolnych
- Komisja Edukacji narodowej i jej historia
- znajomość faktów historycznych dotyczących Komisji Edukacji Narodowej
- znajomość zasad kulturalnego zachowania podczas koncertów i uroczystości
- udział w uroczystościach na terenie szkoły i poza nią
7.
Elementy muzyki - harmonia
- dźwięki pojedyncze i trójdźwięki (współbrzmienia dźwięków)
- granie w zespole przy pomocy partytury
- znajomość zasad notacji muzycznej
- znajomość podstawowych zasad grania w zespole
- operowanie zapisem nutowym w stopniu podstawowym
- rozpoznawanie i granie na instrumencie dźwięków partytury
- granie trójdźwięków w grupie
- granie partytury w zespole
8.
Słychać w muzyce?
- nauka piosenki „Wele wetka”
- rozróżnianie elementów muzyki
- śpiewanie piosenki w grupie
- umiejętność słuchowego rozróżnienia elementów muzyki zastosowanych w poszczególnych utworach
- dobranie trójdźwięków triady harmonicznej do piosenki
9.
Ignacy Jan Paderewski
- nauka pieśni „Jak długo w sercach naszych”
- czytanka o kompozytorze
- słuchanie muzyki
- śpiewanie pieśni w grupie
- określenie budowy i charakteru utworu
- znajomość terminu: taniec stylizowany
- znajomość sylwetki I. J. Paderewski
- śpiewanie piosenki solo
- rozwiązanie zadania w ZĆ
10.
11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości
- pieśni patriotyczne
- historia Narodowego Święta Niepodległości
- znajomość faktów historycznych dotyczących Narodowego Święta Niepodległości
- znajomość tekstu i melodii pieśni patriotycznych
- znajomość zasad kulturalnego zachowania podczas uroczystości i koncertów
- śpiewanie pieśni patriotycznych z akompaniamentem w grupie
- samodzielne śpiewnie pieśni patriotycznych z akompaniamentem
11.
Odszyfrowana muzyka?
- nauka piosenki „Rodzinna herbatka”
- znajomość terminu: partytura
- analiza zapisu piosenki
- samodzielna analiza partytury W. A. Mozarta
12.
Muzyka w dawnej Polsce - średniowiecze
Frytusia