Dyrektywa 2006-25-WE.pdf
(
868 KB
)
Pobierz
140334515 UNPDF
L 114/38
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
27.4.2006
DYREKTYWA 2006/25/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 5 kwietnia 2006 r.
w sprawie minimalnych wymaga
ń
w zakresie ochrony zdrowia i bezpiecze
ń
stwa dotycz
ą
cych
enia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (sztucznym
promieniowaniem optycznym) (dziewi
ż
tnasta dyrektywa szczegó
ł
owa w rozumieniu art. 16
ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(2)
Komunikat Komisji, dotycz
ą
cy jej programu dzia
ł
a
ń
ycie Wspólnotowej
Karty Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników,
przewiduje wprowadzenie minimalnych wymogów
w zakresie ochrony zdrowia i bezpiecze
ą
zanego z wprowadzeniem w
ż
uwzgl
ę
dniaj
ą
c Traktat ustanawiaj
ą
cy Wspólnot
ę
Europejsk
ą
,
ń
stwa dotycz
ą
-
w szczególno
ś
ci jego art. 137 ust. 2,
enia pracowników na ryzyko spowodowane
czynnikami fizycznymi. We wrze
ż
ś
niu 1990 r. Parlament
Europejski przyj
ął
rezolucj
ę
w sprawie tego programu
uwzgl
ę
dniaj
ą
c wniosek Komisji (
1
), przed
o
ż
ony po konsulta-
dzia
ł
a
ń
(
4
), w którym zwraca si
ę
do Komisji
owej dyrek-
tywy w sprawie ryzyka spowodowanego ha
ś
ci o przygotowanie szczegó
ł
cji z Komitetem Doradczym ds. Bezpiecze
ń
stwa i Ochrony
ł
asem
Zdrowia w Miejscu Pracy,
i wibracjami, a tak
ż
e innymi czynnikami fizycznymi
w miejscu pracy.
uwzgl
ę
dniaj
ą
c opini
ę
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
(3)
Jako pierwszy krok Parlament Europejski i Rada przyj
ęł
y
2002/44/WE z dnia 25 czerwca 2002 r.
w sprawie minimalnych wymaga
ę
Spo
ł
ecznego (
2
),
ń
w zakresie ochrony
enia pra-
cowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycz-
nymi (wibracjami) (szesnasta dyrektywa szczegó
ń
stwa dotycz
ą
cych nara
ż
po konsultacji z Komitetem Regionów,
owa
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (
5
).
Nast
ł
pnie, w dniu 6 lutego 2003 r., Parlament Europejski
i Rada przyj
ę
ęł
y dyrektyw
ę
2003/10/WE w sprawie
stanowi
ą
c zgodnie z procedur
ą
ustanowion
ą
war.251
minimalnych wymaga
ń
w zakresie ochrony zdrowia
enia pracowników na
ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (ha
ń
stwa dotycz
ą
cych nara
ż
wietle wspólnego projektu zatwierdzonego
przez komitet pojednawczy w dniu 31 stycznia 2006 r.,
ś
ł
asem)
owa w rozumieniu
art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (
6
). Nast
ł
ę
pnie
Parlament Europejski i Rada przyj
ęł
y w dniu 29 kwietnia
a tak
ż
emaj
ą
c na uwadze, co nast
ę
puje:
2004 r. dyrektyw
ę
2004/40/WE w sprawie minimalnych
wymaga
ń
w zakresie ochrony zdrowia i bezpiecze
ń
stwa
enia pracowników na ryzyko spowo-
dowane czynnikami fizycznymi (polem elektromagne-
tycznym)
ą
cych nara
ż
(1)
Zgodnie z Traktatem Rada mo
ż
e, w trybie dyrektyw,
owa
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (
7
).
(osiemnasta dyrektywa szczegó
ł
przyjmowa
ć
minimalne wymagania sprzyjaj
ą
ce poprawie
rodowisku pracy, w celu
zagwarantowania lepszego poziomu ochrony zdrowia
i bezpiecze
ś
ci w
ś
rodków
ochrony pracowników przed ryzykiem spowodowanym
promieniowaniem optycznym w zwi
ę
za niezb
ę
dne wprowadzenie
ś
stwa pracowników. Takie dyrektywy
powinny unika
ń
administracyj-
nych, finansowych i prawnych w sposób, który wstrzy-
mywa
ć
nak
adania ogranicze
ń
ą
zku z jego wp
ł
y-
wem na zdrowie i bezpiecze
ń
stwo pracowników,
ł
by tworzenie i rozwój ma
ł
ych i
ś
rednich
w szczególno
ś
ci w postaci uszkodze
ń
oczu i skóry.
przedsi
ę
biorstw (M
Ś
P).
Ś
rodki te maj
ą
nie tylko zapewni
ć
ochron
ę
zdrowia
i bezpiecze
ń
stwo indywidualne ka
ż
dego pracownika,
minimalne podstawy ochrony
wszystkich pracowników we Wspólnocie w celu unik-
ni
ż
e stworzy
ć
ę
cia mo
ż
liwych zak
ł
óce
ń
konkurencji.
(
1
) Dz.U. C 77 z 18.3.1993, str. 12 oraz Dz.U. C 230 z 19.8.1994,
str. 3.
(
2
) Dz.U. C 249 z 13.9.1993, str. 28.
(
3
) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 1994 r.
(Dz.U. C 128 z 9.5.1994, str. 146) potwierdzona w dniu
16 wrze
(5)
Jednym z celów niniejszej dyrektywy jest wczesne
wykrywanie niekorzystnych dla zdrowia skutków
oddzia
ł
ywania promieniowania optycznego.
nia 1999 r. (Dz.U. C 54 z 25.2.2000, str. 75), wspólne
stanowisko Rady z dnia 18 kwietnia 2005 r. (Dz.
U. C 172 E z 12.7.2005, str. 26) oraz stanowisko Parlamentu
Europejskiego z dnia 16 listopada 2005 r. (dotychczas
niepublikowane w Dzienniku Urz
ś
dowym). Rezolucje legisla-
cyjne Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2006 r.
(dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urz
ę
(
4
) Dz.U. C 260 z 15.10.1990, str. 167.
(
5
) Dz.U. L 177 z 6.7.2002, str. 13.
(
6
) Dz.U. L 42 z 15.2.2003, str. 38.
(
7
) Dz.U. L 159 z 30.4.2004, str. 1. Dyrektywa sprostowana w Dz.
U. L 184 z 24.5.2004, str. 1.
ę
dowym)
i decyzja Rady z dnia 23 lutego 2006 r.
nara
ę
zwi
cych nara
ł
w szczególno
dyrektyw
zdrowia i bezpiecze
i bezpiecze
Traktatu (
3
), w
(siedemnasta dyrektywa szczegó
dotycz
warunków, w szczególno
(4)
Obecnie uznaje si
ł
lecz tak
27.4.2006
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 114/39
(6)
Niniejsza dyrektywa ustanawia minimalne wymagania,
pozostawiaj
powtarzali pomiary lub obliczenia wcze
ś
niej dokonane
ą
c w ten sposób Pa
ń
stwom Cz
ł
onkowskim
przez producenta w celu okre
ś
lenia zgodno
ś
ci
cia bardziej rygorys-
tycznych przepisów w zakresie ochrony pracowników,
w szczególno
ż
liwo
ść
utrzymania lub przyj
ę
z istotnymi wymogami bezpiecze
ń
stwa takiego sprz
ę
tu,
cych zastosowanie dyrektywach
wspólnotowych, o ile taki sprz
ś
lonymi w maj
ą
ś
ci poprzez ustanowienie ni
ż
szych warto
ś
ci
ę
ty
ł
nale
ż
ycie
granicznych ekspozycji. Wprowadzenie w
ż
ycie niniej-
i regularnie utrzymywany w dobrym stanie.
szej dyrektywy nie mo
ż
es
ł
u
ż
y
ć
uzasadnieniu pogorsze-
nia ochrony obowi
ą
zuj
ą
cej obecnie w ka
ż
dym Pa
ń
stwie
(13)
Ś
rodki niezb
ę
dne dla wykonania niniejszej dyrektywy
Cz
ł
onkowskim.
Rady 1999/468/
WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiaj
ć
przyj
ę
te zgodnie z decyzj
ą
ą
c
ą
warunki
wykonywania uprawnie
ń
wykonawczych przyznanych
zanym
z promieniowaniem optycznym powinien ogranicza
ż
eniem zwi
ą
Komisji (
2
).
ć
si
ę
do zdefiniowania, w sposób nieobci
ąż
ony nadmier-
nymi szczegó
ł
ami, celów, do których si
ę
d
ąż
y, obowi
ą
-
(14)
Przestrzeganie warto
ś
ci granicznych ekspozycji powinno
zuj
ą
cych zasad i podstawowych warto
ś
ci, które nale
ż
y
zapewni
ć
wysoki poziom ochrony w odniesieniu do
stosowa
ć
tak, aby umo
ż
liwi
ć
Pa
ń
stwom Cz
ł
onkowskim
okre
ś
lonych skutków zdrowotnych, mog
ą
cych by
ć
stosowanie minimalnych wymaga
ń
w jednakowy sposób.
wynikiem nara
ż
enia na promieniowanie optyczne.
(8)
Poziom nara
ż
enia na promieniowanie optyczne mo
ż
e
(15)
Komisja powinna sporz
ą
dzi
ć
praktyczny przewodnik
rod-
ków zapobiegawczych przy projektowaniu miejsc pracy
oraz poprzez taki dobór sprz
ć
skutecznie obni
ż
any poprzez uwzgl
ę
dnienie
ś
cy lepszemu zrozumieniu przepisów technicznych
niniejszej dyrektywy przez pracodawców,
w szczególno
ł
u
żą
ę
tu, procedur i metod pracy,
ś
ci przez cz
ł
onków kadry kierowniczej
który przyznaje pierwsze
ń
stwo ograniczeniu ryzyka
czenia prac nad
takim przewodnikiem tak szybko, jak to mo
Ś
P. Komisja powinna d
ąż
y
ć
do zako
ń
u
ź
ród
ł
a. W ten sposób przepisy dotycz
ą
ce sprz
ę
tu
ż
liwe, w celu
do ochrony pracowników,
których to dotyczy. Zgodnie z ogólnymi zasadami
dotycz
ą
si
ę
u
ł
atwienia przyj
ę
cia przez Pa
ń
stwa Cz
ł
onkowskie
ś
rod-
ków niezb
ę
dnych do wykonania niniejszej dyrektywy.
lonymi w art. 6 ust. 2
dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r.
w sprawie wprowadzenia
ą
cymi zapobiegania okre
ś
(16)
Zgodnie z ust. 34 Porozumienia mi
dzyinstytucjonal-
nego w sprawie lepszego stanowienia prawa (
3
) zach
ę
ś
rodków w celu poprawy
ę
ca
bezpiecze
ń
stwa i zdrowia pracowników w miejscu
si
ę
Pa
ń
stwa Cz
ł
onkowskie do sporz
ą
dzania, dla ich
pracy (
1
),
ś
rodki ochrony zbiorowej maj
ą
pierwsze
ń
stwo
w
ł
asnych celów i w interesie Wspólnoty, w
ł
asnych tabel,
przed
ś
rodkami ochrony indywidualnej.
które w mo
ż
liwie najszerszym zakresie odzwierciedlaj
ą
rodkami
transpozycji, oraz do podawania ich do wiadomo
ę
dzy niniejsz
ą
dyrektyw
ą
a
ś
ś
ci
stwa i ochrony zdrowia
pracowników pracodawcy powinni dokona
ń
publicznej,
ć
dostosowa
ń
w
ś
wietle post
ę
pu technicznego i wiedzy naukowej
dotycz
ą
cej ryzyka zwi
ą
zanego z nara
ż
eniem na promie-
niowanie optyczne.
PRZYJMUJ
Ą
NINIEJSZ
Ą
DYREKTYW
Ę
:
(10)
W zwi
ą
zku z tym,
ż
e niniejsza dyrektywa jest dyrektyw
ą
SEKCJA I
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/
391/EWG, ta dyrektywa ma zastosowanie w zakresie
nara
ł
ow
ą
enia pracowników na promieniowanie optyczne,
bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych lub szcze-
gó
ż
PRZEPISY OGÓLNE
ł
owych przepisów zawartych w niniejszej dyrektywie.
Artyku
ł
1
(11)
Niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny krok
w kierunku tworzenia spo
Cel i zakres
ł
ecznego wymiaru rynku
wewn
ę
trznego.
1. Niniejsza dyrektywa, b
ę
d
ą
ca dziewi
ę
tnast
ą
dyrektyw
ą
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/
EWG, ustanawia minimalne wymagania w zakresie ochrony
pracowników przed ryzykiem dla ich zdrowia
i bezpiecze
ł
ow
ą
(12)
Podej
ś
cie uzupe
ł
niaj
ą
ce, które jednocze
ś
nie wspiera
lepszego stanowienia prawa oraz zapewnia
wysoki poziom ochrony, mo
ę
te tam,
gdzie produkty wytworzone przez producentów
ż
e zosta
ć
osi
ą
gni
ę
ń
stwa wynikaj
ą
cym lub mog
ą
cym wynikn
ąć
z nara
ż
enia na sztuczne promieniowanie optyczne w czasie
ź
róde
ł
pracy.
promieniowania optycznego i zwi
ą
zanego z nimi sprz
ę
tu
zharmonizowane normy opracowane w celu
ochrony zdrowia i bezpiecze
ł
niaj
ą
2. Niniejsza dyrektywa dotyczy ryzyka dla zdrowia
i bezpiecze
ń
stwa u
ż
ytkowników przed
ciwymi dla takich produktów; odpo-
wiednio, nie ma konieczno
ż
eniami w
ł
a
ś
stwa pracowników z powodu niekorzystnych
dla oczu i skóry skutków spowodowanych nara
ń
ż
eniem na
ś
ci, aby pracodawcy
sztuczne promieniowanie optyczne.
(
1
) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1. Dyrektywa zmieniona
rozporz
ą
(
2
) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(
3
) Dz.U. C 321 z 31.12.2003, str. 1.
mo
okre
powinny by
(7)
System ochrony przed zagro
s
by
M
i metod pracy przyczyniaj
korelacje pomi
(9)
W celu poprawy bezpiecze
szczegó
szczegó
zasad
spe
zagro
dzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europej-
skiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
L 114/40
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
27.4.2006
3. Dyrektywa 89/391/EWG ma pe
ł
ne zastosowanie do
g) napromienienie (H): ca
enia napromienienia
liczona dla danego czasu ekspozycji, wyra
ł
ka nat
ęż
lonego w ust. 1, bez uszczerbku dla
bardziej rygorystycznych lub szczegó
ł
ego obszaru okre
ś
ż
one
ł
owych przepisów
wd
ż
ulach na metr kwadratowy (J m
–
2
);
zawartych w niniejszej dyrektywie.
Artyku
ł
2
h) luminancja energetyczna (L): strumie
ń
energetyczny
(promienisty) lub moc wyj
ś
ciowa (wypromieniowana)
w jednostkowym k
ą
cie bry
owym przez elementarn
ą
ona w watach na metr kwadratowy
na steradian (W m
-2
sr
-1
);
ę
, wyra
ż
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje si
ę
nast
ę
puj
ą
ce
definicje:
i) poziom: kombinacja nat
enia napromienienia, napro-
mienienia i luminancji energetycznej, na które nara
ęż
ż
ony
jest pracownik.
a) promieniowanie optyczne: wszelkie promieniowanie
elektromagnetyczne o d
ci fali w zakresie od 100
nm do 1 mm. Widmo promieniowania optycznego dzieli
si
ł
ugo
ś
na promieniowanie nadfioletowe, promieniowanie
widzialne i promieniowanie podczerwone:
Artyku
ł
3
War to
ś
ci graniczne ekspozycji
i) promieniowanie nadfioletowe: promieniowanie
optyczne o d
ci fali w zakresie od 100 nm do
400 nm. Zakres nadfioletu dzieli si
ł
ugo
ś
ci graniczne ekspozycji dla promieniowania nie-
koherentnego (nielaserowego), innego ni
ś
ę
na UVA (315
–
ż
emitowane przez
400 nm), UVB (280
–
315 nm) oraz UVC (100
–
280
naturalne
ź
ród
ł
a promieniowania optycznego, s
ą
okre
ś
lone
nm);
wza
łą
czniku I.
ii) promieniowanie widzialne: promieniowanie
optyczne o d
ł
ugo
ś
ci fali w zakresie od 380 nm do
2. Warto
ś
ci graniczne ekspozycji dla promieniowania lase-
780 nm;
rowego s
ą
okre
ś
lone w za
łą
czniku II.
iii) promieniowanie podczerwone: promieniowanie
optyczne o d
ci fali w zakresie od 780 nm do
1 mm. Zakres podczerwieni dzieli si
ł
ugo
ś
SEKCJA II
ę
na IRA (780
–
1 400 nm), IRB (1 400
–
3 000 nm) oraz IRC (3 000
OBOWI
Ą
ZKI PRACODAWCÓW
nm
–
1 mm);
b) laser (wzmocnienie
ś
wiat
ł
a poprzez wymuszon
ą
emisj
ę
Artyku
ł
4
promieniowania): ka
ż
de urz
ą
dzenie, które mo
ż
e wytwa-
promieniowanie elektromagne-
tyczne w zakresie d
ć
lub wzmacnia
ć
Okre
ś
lenie ekspozycji i ocena ryzyka
ł
ugo
ś
ci fal promieniowania
optycznego, g
ł
ównie w procesie kontrolowanej emisji
wymuszonej;
lone w art. 6 ust. 3 i art. 9
ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG, pracodawca, w przypadku
pracowników nara
ł
niaj
ą
c obowi
ą
zki okre
ś
c) promieniowanie laserowe: promieniowanie optyczne
emitowane przez laser;
onych na promieniowanie optyczne
emitowane przez sztuczne
ż
ź
ród
ł
a, ocenia i, je
ż
eli to
poziomów
ekspozycji na promieniowanie optyczne, na jakie mog
ń
ą
by
ć
d) promieniowanie niekoherentne (nielaserowe): ka
ż
de
nara
ż
eni pracownicy, tak aby
ś
rodki niezb
ę
dne do ograni-
promieniowanie optyczne inne ni
ż
promieniowanie
czenia ekspozycji do maj
ą
cych zastosowanie poziomów
laserowe;
mog
ł
y zosta
ć
okre
ś
lone i wprowadzone w
ż
ycie. Metodologia
stosowana do oceny, pomiaru lub oblicze
ń
powinna odpo-
dzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej
(IEC) w odniesieniu do promieniowania laserowego i zalece
ć
normom Mi
ę
e) warto
ci graniczne eks-
pozycji na promieniowanie optyczne, które bezpo
ś
ci graniczne ekspozycji: warto
ś
ń
ś
red-
wietleniowej (CIE) oraz Euro-
pejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) w odniesieniu do
promieniowania
ę
dzynarodowej Komisji O
ś
nio opieraj
ą
si
ę
na ustalonych skutkach zdrowotnych
i wzgl
ę
dach biologicznych. Zastosowanie si
ę
do tych
niekoherentnego
(nielaserowego).
onym
na promieniowanie optyczne emitowane przez sztuczne
ź
ś
ci granicznych zapewni pracownikom nara
ż
te tymi normami
i zaleceniami, i do czasu, gdy odpowiednie normy lub
zalecenia UE stan
ą
obj
ę
przed wszelkimi znanymi niekorzyst-
nymi dla zdrowia skutkami;
ł
a ochron
ę
ą
si
ę
dost
ę
pne, ocen
ę
, pomiary lub
obliczenia przeprowadza si
ę
, stosuj
ą
c dost
ę
pne wytyczne
dzynarodowe oparte na naukowych pod-
stawach. W obydwu przypadkach ekspozycji ocena mo
ę
f) nat
ęż
enie napromienienia (E) lub g
ę
sto
ść
mocy: strumie
ń
ż
e
promienisty (energetyczny) padaj
ą
cy na elementarn
ą
uwzgl
ę
dnia
ć
dane dostarczone przez producentów sprz
ę
tu
powierzchni
ę
, wyra
ż
one w watach na metr kwadratowy
w przypadkach obj
ę
tych odpowiedni
ą
dyrektyw
ą
wspólno-
(W m
-2
);
tow
ą
.
ca
ł
powierzchni
ę
1. Warto
rza
1. Wype
konieczne, dokonuje pomiaru lub oblicze
wiada
Mi
warto
W przypadkach ekspozycji, które nie s
ród
krajowe lub mi
27.4.2006
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 114/41
2. Ocena, pomiar lub obliczenia, o których mowa w ust. 1,
s
ryzyka,
zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) dyrektywy 89/391/EWG i okre
ą
zany posiada
ć
ocen
ę
ą
planowane i dokonywane przez w
ł
a
ś
ciwe s
ł
u
ż
by lub osoby
ś
li
ć
,
dnie-
niu przepisów art. 7 i 11 dyrektywy 89/391/EWG dotycz
ż
ytych odst
ę
pach czasu, przy szczególnym uwzgl
ę
jakie
ś
rodki nale
ż
y podj
ąć
zgodnie z art. 5 i 6 niniejszej
ą
-
dyrektywy. Ocen
ę
ryzyka zapisuje si
ę
na odpowiednim
b lub osób oraz
konsultowania i uczestnictwa pracowników. Dane uzyskane
w drodze oceny, w tym dane uzyskane poprzez pomiary lub
obliczenie poziomu ekspozycji, o którym mowa w ust. 1, s
ę
dnych w
a
ś
ciwych s
u
ż
no
ś
niku, zgodnie z krajowym prawem i praktyk
ą
;mo
ż
e ona
zawiera
ć
uzasadnienie pracodawcy stwierdzaj
ą
ce,
ż
e charakter
i zakres ryzyka zwi
ą
zanego z promieniowaniem optycznym
ą
dna.
Ocena ryzyka jest systematycznie aktualizowana,
w szczególno
ż
e dalsza szczegó
ł
owa ocena ryzyka jest zb
ę
przechowywane w odpowiedniej formie, tak aby mo
ż
liwe
by
ł
o ich pó
ź
niejsze skonsultowanie.
ś
ci je
ż
eli nast
ą
pi
ł
y istotne zmiany, które mog
ł
y
spowodowa
ć
,
ż
e ocena sta
ł
asi
ę
nieaktualna lub je
ż
eli wyniki
bada
ń
lekarskich wskazuj
ą
na konieczno
ść
aktualizacji.
3. Zgodnie z art. 6 ust. 3 dyrektywy 89/391/EWG,
dokonuj
ą
c oceny ryzyka, pracodawca jest obowi
ą
zany zwróci
ć
Artyku
ł
5
szczególn
ą
uwag
ę
na:
Przepisy maj
ą
ce na celu unikanie lub ograniczanie ryzyka
a) poziom, zakres d
ci fal oraz czas trwania ekspozycji
na promieniowanie optyczne emitowane przez sztuczne
ź
ł
ugo
ś
ród
a;
1. Uwzgl
ę
dniaj
ą
c post
ę
p techniczny i dost
ę
pno
ść ś
rodków
kontroli ryzyka w miejscu jego powstawania (u
ź
ród
ł
a),
eliminuje si
ę
lub ogranicza do minimum ryzyko wynikaj
ą
ce
z nara
ż
enia na sztuczne promieniowanie optyczne.
b) warto
ś
ci graniczne ekspozycji okre
ś
lone w art. 3
niniejszej dyrektywy;
Ograniczenie ryzyka zwi
ą
zanego z nara
ż
eniem na sztuczne
promieniowanie optyczne opiera si
ę
na ogólnych zasadach
dotycz
ą
cych zapobiegania, okre
ś
lonych w dyrektywie 89/391/
c) wszelkie skutki dla zdrowia i bezpiecze
ń
stwa pracowni-
EWG.
ków nale
żą
cych do grup ryzyka o szczególnej wra
ż
li-
wo
ś
ci;
2. W przypadku gdy ocena ryzyka przeprowadzona zgodnie
z art. 4 ust. 1 w odniesieniu do pracowników nara
ż
d) wszelkie mo
ż
liwe skutki dla zdrowia i bezpiecze
ń
stwa
ź
ród
ł
a
pracowników, wynikaj
ą
ce z interakcji w miejscu pracy
ci granicznych
ekspozycji, pracodawca opracowuje i wprowadza w
ż
liwo
ść
przekroczenia warto
ś
dzy promieniowaniem optycznym a chemicznymi
substancjami fotouczulaj
ę
ż
ycie
ą
cymi;
plan dzia
ł
ania obejmuj
ą
cy
ś
rodki techniczne lub organiza-
cyjne s
u
żą
ce zapobieganiu przekroczenia warto
ś
ci granicz-
nych ekspozycji, uwzgl
ę
dniaj
ą
c w szczególno
ś
ci:
e) wszelkie po
ś
rednie skutki, takie jak czasowe o
ś
lepienie,
eksplozja lub po
ż
ar;
a)
inne metody pracy, ograniczaj
ą
ce ryzyko zwi
ą
zane
z promieniowaniem optycznym;
f)
pczego, przeznaczonego do
ograniczenia poziomów ekspozycji na promieniowanie
optyczne;
ż
enia zast
ę
b) dobór sprz
szym poziomie emisji promieniowa-
nia optycznego, z uwzgl
ę
tu o ni
ż
ę
dnieniem rodzaju wykonywanej
pracy;
g) odpowiednie informacje uzyskane w wyniku profilak-
tycznych bada
ń
lekarskich, w tym, w miar
ę
mo
ż
liwo
ś
ci,
c)
emisji
promieniowania optycznego, w tym, w przypadkach
koniecznych, zastosowanie blokad, ekranowania lub
podobnych mechanizmów ochrony zdrowia;
rodki techniczne maj
ą
ce na celu redukcj
ę
na informacje opublikowane;
h) wielorakie
ź
ród
ł
a nara
ż
enia na sztuczne promieniowanie
optyczne;
d) w
tu roboczego,
miejsc pracy i systemów stanowisk pracy;
ł
a
ś
ciwe programy konserwacji sprz
ę
i) klasyfikacj
ę
zastosowan
ą
dla lasera, okre
ś
lon
ą
zgodnie
e) projektowanie i rozmieszczenie miejsc pracy i stanowisk
pracy;
z odpowiedni
ą
norm
ą
IEC, oraz, w odniesieniu do
ka
ż
dego sztucznego
ź
ród
a, co do którego istnieje
stwo spowodowania uszkodzenia pod-
obnego do tego, jakie mo
ń
ż
e spowodowa
ć
laser klasy 3B
f) ograniczenie czasu trwania i poziomu ekspozycji;
lub 4, ka
ż
d
ą
podobn
ą
klasyfikacj
ę
;
g) dost
ę
pno
ść
w
ł
a
ś
ciwie dobranych
ś
rodków ochrony
indywidualnej;
j)
informacje dostarczone przez producentów
ź
róde
ł
promieniowania optycznego i zwi
ą
zanego z nimi wypo-
enia roboczego, zgodnie z odpowiednimi dyrekty-
wami wspólnotowymi.
ż
h) instrukcje producentów sprz
ę
tu, w przypadkach obj
ę
tych
odpowiednimi dyrektywami wspólnotowymi.
4. Pracodawca jest zobowi
w nale
cych niezb
ł
ł
powoduje,
ł
onych na
promieniowanie optyczne emitowane przez sztuczne
wykazuje mo
mi
ł
istnienie wyposa
ś
ł
prawdopodobie
sa
L 114/42
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
27.4.2006
3. Na podstawie oceny ryzyka przeprowadzonej zgodnie
z art. 4 miejsca pracy, w których pracownicy mogliby by
e) okoliczno
ś
ci, w których pracownicy uprawnieni s
ą
do
ć
profilaktycznych bada
ń
lekarskich;
eni na promieniowanie optyczne emitowane przez
sztuczne
ż
ź
ród
ł
a, którego poziomy przekraczaj
ą
warto
ś
ci
graniczne ekspozycji, s
ą
odpowiednio oznakowane zgodnie
f) bezpiecznych sposobów wykonywania pracy, ogranicza-
j
Rady 92/58/EWG z dnia 24 czerwca 1992 r.
w sprawie minimalnych wymaga
ą
ą
cych do minimum ryzyko zwi
ą
zane z ekspozycj
ą
;
ń
dotycz
ą
cych znaków
bezpiecze
ń
stwa i/lub zdrowia w pracy (dziewi
ą
ta dyrektywa
owa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/
EWG) (
1
). Obszary, o których mowa, okre
ł
g) w
ł
a
ś
ciwego stosowania odpowiednich
ś
rodków ochrony
ś
la si
ę
, a dost
ę
pdo
indywidualnej.
nich ogranicza, tam gdzie jest to technicznie mo
ż
liwe i tam
gdzie istnieje ryzyko,
ż
e warto
ś
ci graniczne ekspozycji
Artyku
ł
7
mog
ł
yby zosta
ć
przekroczone.
4. Ekspozycja pracowników nie przekracza warto
ś
ci gra-
Konsultacje i udzia
ł
pracowników
nicznych. W ka
ż
dym przypadku, je
ż
eli pomimo
ś
rodków
podj
ę
tych przez pracodawc
ę
w stosunku do sztucznych
ź
róde
ł
promieniowania optycznego w celu zapewnienia zgodno
ś
ci
pracowników lub ich przedstawicieli
w sprawach, których dotyczy niniejsza dyrektywa, odbywaj
ł
ą
przekroczone, pracodawca podejmuje natychmiastowe dzia-
ł
ą
dyrektyw
ą
, warto
ci graniczne ekspozycji zostan
ą
si
ę
zgodnie z art. 11 dyrektywy 89/391/EWG.
ci
granicznej ekspozycji. Pracodawca ustala przyczyny przekro-
czenia warto
ż
ej warto
ś
ś
ci granicznych ekspozycji oraz dostosowuje
SEKCJA III
rodki zapobiegawcze, tak aby zapobiec ich
ponownemu przekroczeniu.
ś
PRZEPISY RÓ
Ż
NE
5. Zgodnie z art. 15 dyrektywy 89/391/EWG pracodawca
dostosowuje
ś
rodki, okre
ś
Artyku
ł
8
żą
cych do grup szczególnego
ryzyka.
Profilaktyczne badania lekarskie
Artyku
ł
6
1. W celu zapobiegania i wczesnego wykrywania wszelkich
niekorzystnych dla zdrowia skutków, jak równie
ż
zapobiega-
Informowanie i szkolenie pracowników
nia d
ł
ugofalowym zagro
ż
eniom dla zdrowia oraz ryzyku
schorze
ń
chronicznych wynikaj
ą
cym z ekspozycji na promie-
niowanie optyczne, Pa
ń
stwa Cz
ł
onkowskie przyjmuj
ą
prze-
Bez uszczerbku dla art. 10 i 12 dyrektywy 89/391/EWG,
pracodawca zapewnia pracownikom nara
yte profilaktyczne
badania lekarskie zgodnie z art. 14 dyrektywy 89/391/EWG.
ą
ce pracownikom nale
ż
ż
onym w pracy na
zane ze sztucznym promieniowaniem optycznym
lub ich przedstawicielom uzyskanie wszelkich niezb
ą
ę
dnych
ce wyników oceny ryzyka,
o której mowa w art. 4 niniejszej dyrektywy, w szczególno
ą
2. Pa
ń
stwa Cz
onkowskie zapewniaj
ą
,
ż
e profilaktyczne
ś
ci
ę
medycyny pracy lub organ medyczny odpowiedzialny za
profilaktyczne badania lekarskie zgodnie z przepisami
i praktyk
ą
przeprowadzane przez lekarza, specjalist
dotycz
ą
cych:
a)
ś
rodków podj
ę
tych w celu wprowadzenia w
ż
ycie
ą
krajow
ą
.
niniejszej dyrektywy;
3. Pa
ń
stwa Cz
ł
onkowskie stwarzaj
ą
warunki w celu zapew-
dzania i aktualizacji indywidualnej dokumentacji
medycznej ka
ą
b) warto
ś
ci granicznych ekspozycji i zwi
ą
zanego z nimi
profilak-
tycznym badaniom lekarskim zgodnie z ust. 1. Dokumentacja
medyczna zawiera podsumowanie wyników przeprowadzo-
nych profilaktycznych bada
ż
dego pracownika, który podda
ł
si
ę
potencjalnego ryzyka;
c) wyników ocen, pomiarów lub oblicze
cych
poziomów ekspozycji na sztuczne promieniowanie
optyczne, przeprowadzonych zgodnie z art. 4 niniejszej
dyrektywy, wraz z wyja
ń
dotycz
ą
lekarskich. Jest ona prowadzona
w odpowiedniej formie, umo
ń
ż
liwiaj
ą
cej pó
ź
niejsze konsulta-
cje, z uwzgl
ę
dnieniem wymogów wszelkiej poufno
ś
ci. Kopia
nieniem ich znaczenia oraz
odpowiedniej dokumentacji jest przekazywana w
ł
a
ś
ciwym
potencjalnego ryzyka;
organom na
żą
danie, z uwzgl
ę
dnieniem wymogów poufno
ś
ci.
rodki w celu zapewnie-
nia, by lekarz, specjalista medycyny pracy lub organ medyczny
odpowiedzialny za profilaktyczne badania lekarskie, odpo-
wiednio wyznaczony przez Pa
ś
d) sposobu wykrywania niekorzystnych dla zdrowia skut-
ków wynikaj
ą
cych z ekspozycji i sposobu ich zg
ł
aszania;
ń
stwo Cz
ł
onkowskie, mia
ł
p do wyników oceny ryzyka, o której mowa w art. 4,
w przypadkach gdy s
ę
ą
one istotne dla potrzeb profilaktycz-
nych bada
ń
lekarskich. Indywidualnym pracownikom udo-
st
ę
pnia si
ę
na
żą
danie dokumentacj
ę
medyczn
ą
dotycz
ą
c
ą
ich
(
1
) Dz.U. L 245 z 26.8.1992, str. 23.
stanu zdrowia.
nara
z dyrektyw
szczegó
Konsultacje i udzia
z niniejsz
ś
anie w celu ograniczenia ekspozycji poni
ś
rodki ochrony i
lone w niniejszym artykule, do
potrzeb pracowników nale
pisy zapewniaj
ryzyko zwi
informacji i szkolenie dotycz
ł
badania lekarskie s
nienia sporz
ś
Pracodawca podejmuje odpowiednie
dost
Plik z chomika:
strikerlg
Inne pliki z tego folderu:
Rozporz._UE-Subst. chemiczne.pdf
(7340 KB)
Bhp w Polsce i UE.doc
(1410 KB)
Dyrektywa 2006-42-WE-Maszynowa.pdf
(2591 KB)
Dyrektywa 92-58-EWG-Znaki bezpieczeństwa.doc
(2612 KB)
Dyrektywa 89-391-EWG Warunki pracy.doc
(138 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Zaprojektuj Swój Dom
Adobe Photoshop CC 2015.0.0 PL 32-64Bit Portable
ArchiCAD 18 Build 3006 [64-Bit] Crack
Artisteer 4.1.0.59861 Final [Keygen]
AutoCAD 2016 64 bit
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin