decyzja_rwr_nr_6_2010.pdf

(599 KB) Pobierz
Microsoft Word - Decyzja nr RWR 06-2010 z dnia 31.03.2010r. BIP
PREZES
URZĘDU OCHRONY
Konkurencji i Konsumentów
Delegatura we Wrocławiu
50-413 Wrocław, ul. Walońska 3-5
tel.(071) 344 65 87, (071) 34 05 920, fax (071) 34 05 922
e-mail: wroclaw@uokik.gov.pl
RWR 61-23/09/ZK
Wrocław, 31 marca 2010 r.
DECYZJA RWR 6/2010
I. Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.) oraz stosownie do art. 33 ust. 6 tej ustawy i § 5
ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 roku w sprawie właściwości
miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Dz.U. Nr 107,
poz. 887), po przeprowadzeniu postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe
interesy konsumentów, wszczętego z urzędu przeciwko Rafałowi Peisert i Iwonie
Kwiatkowskej prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą
Eller Service spółka cywilna z siedzibą w Gdańsku
-
działając w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
1. uznaje się za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w
art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów działanie ww.
przedsiębiorców polegające na stosowaniu reklamy wprowadzającej konsumentów w błąd co
do bezpłatności świadczonych usług w okresie 10 dni od dnia zawarcia umowy oraz co do
okresu, na jaki umowa zostaje zawarta, co narusza art. 4 ust. 1 i 2 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy
z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U.
Nr. 171, poz. 1206) i godzi w zbiorowe interesy konsumentów.
i nakazuje się zaniechania jej stosowania .
2. uznaje się za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w
art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów działanie ww.
przedsiębiorców polegające na zamieszczeniu na stronie internetowej www.pobieraczek.pl
informacji handlowej, na którą składa się:
a) reklama w postaci baneru reklamowego,
b) sformułowanie o treści „Tak, chcę testować przez 10 dni!”,
c) informacja pod tytułem „Informacja dla klientów”,
1
J
400343523.001.png
która wprowadza konsumentów w błąd co do bezpłatności świadczonych usług w okresie 10 dni
od dnia zawarcia umowy oraz co do okresu, na jaki umowa zostaje zawarta, co narusza art. 4 ust.
1 i 2 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu
nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. Nr. 171, poz. 1206) i godzi w zbiorowe interesy
konsumentów i nakazuje się zaniechanie jej stosowania .
II. Na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. w związku z art. 83 ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie
konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50 poz. 331 ze zm.) oraz stosownie do art. 33 ust. 6 tej
ustawy i § 5 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 roku w sprawie
właściwości miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(Dz.U. Nr 107, poz. 887), po przeprowadzeniu postępowania w sprawie praktyk naruszających
zbiorowe interesy konsumentów, wszczętego z urzędu przeciwko Rafałowi Peisert i Iwonie
Kwiatkowskej prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą
Eller Service spółka cywilna z siedzibą w Gdańsku
- działając w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
umarza się postępowanie wszczęte z urzędu w sprawie stosowania przez ww. przedsiębiorców
praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3
ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów polegającej skonstruowaniu procedury zawarcia
umowy w sposób pomijający istotne informacje potrzebne konsumentowi do podjęcia decyzji
dotyczącej umowy, co mogło naruszać art. 4 ust. 1 i 2 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23
sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. Nr. 171, poz.
1206).
III. Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o
ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.), oraz stosownie
do art. 33 ust. 6 tej ustawy i § 5 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca
2009 roku w sprawie właściwości miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów (Dz.U. Nr 107, poz. 887), po przeprowadzeniu postępowania w
sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, wszczętego z urzędu
przeciwko Rafałowi Peisert i Iwonie Kwiatkowskej prowadzących działalność gospodarczą
w formie spółki cywilnej pod nazwą Eller Service spółka cywilna z siedzibą w Gdańsku
- działając w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
nakazuje się ww. przedsiębiorcom publikację niniejszej decyzji w całości na ich koszt na
stronie internetowej www.pobieraczek.pl w ten sposób, że odnośnik do treści decyzji powinien
zostać umieszczony na stronie głównej www.pobieraczek.pl oraz utrzymywanie jej na
przedmiotowej stronie internetowej przez okres 6 (sześciu) miesięcy.
IV. Na podstawie art. 103 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.), Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów nadaje decyzji w zakresie pkt I i III sentencji decyzji rygor
natychmiastowej wykonalności .
V. Na podstawie art. 106 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów oraz stosownie do art. 33 ust. 6 tej ustawy i § § 5 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 roku w sprawie właściwości miejscowej i rzeczowej
delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Dz.U. Nr 107, poz. 887),
-
działając w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
2
J
nakłada się na Rafała Peiserta prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki
cywilnej pod nazwą Eller Service spółka cywilna z siedzibą w Gdańsku karę pieniężną w
wysokości 119 570 zł (słownie sto dziewiętnaście tysięcy pięćset siedemdziesiąt złotych) płatną
do budżetu państwa, za zapłatę której odpowiada on solidarnie z Iwoną Kwiatkowską.
VI. Na podstawie art. 106 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów oraz stosownie do art. 33 ust. 6 tej ustawy i § § 5 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 roku w sprawie właściwości miejscowej i rzeczowej
delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Dz.U. Nr 107, poz. 887),
- działając w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
nakłada się na Iwonę Kwiatkowską prowadzącą działalność gospodarczą w formie
spółki cywilnej pod nazwą Eller Service spółka cywilna z siedzibą w Gdańsku karę pieniężną
w wysokości 119 570 zł (słownie sto dziewiętnaście tysięcy pięćset siedemdziesiąt złotych),
płatną do budżetu państwa, za zapłatę której odpowiada ona solidarnie z Rafałem Peisert.
UZASADNIENIE
W związku z licznymi skargami konsumentów dotyczącymi korzystania z usług Eller Service
Rafał Peisert, Iwona Kwiatkowska s.c. z siedzibą w Gdańsku, ul. Chłopska 72 [zw. dalej także
Spółką, Wspólnicy], oferowanych za pośrednictwem portalu internetowego www.pobieraczek.pl
wpływającymi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatury we Wrocławiu,
tutejsza Delegatura przeprowadziła czynności kontrolne dotyczące działalności ww.
przedsiębiorców. Prezes Urzędu w toku postępowania wyjaśniającego wstępnie ustalił, iż
działalność wspólników ww. spółki cywilnej może odbywać się z naruszeniem przepisów prawa
uzasadniającym wszczęcie postępowania w sprawie zakazu stosowania praktyk naruszających
zbiorowe interesy konsumentów.
(dowód: akta sprawy RWR 403-20/09/ZK )
W związku z tym - Postanowieniem nr 224/2009 z dnia 12 października 2009 r. - Prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wszczął z urzędu postępowanie w sprawie
podejrzenia stosowania przez Rafała Peisert i Iwonę Kwiatkowską prowadzących działalność
gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą Eller Service spółka cywilna z siedzibą w
Gdańsku przy ul. Chłopskiej 72 praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów o
których stanowi art. 24 ust.1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów [zw. dalej również ustawą o ochronie (…)] polegających na:
1. stosowaniu reklamy wprowadzającej konsumentów w błąd co do bezpłatności świadczonych
usług w okresie 10 dni od dnia zawarcia umowy oraz co do okresu, na jaki umowa zostaje
zawarta, co może naruszać art. 4 ust. 1 i 2 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007
roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. Nr. 171, poz. 1206) i
godzić w zbiorowe interesy konsumentów.
2. zamieszczeniu na stronie internetowej www.pobieraczek.pl informacji handlowej, na którą
składa się:
d) reklama w postaci baneru reklamowego,
e) sformułowanie o treści „Tak, chcę testować przez 10 dni!”,
3
J
f) informacja pod tytułem „Informacja dla klientów”,
oraz skonstruowaniu procedury zawarcia umowy w sposób pomijający istotne informacje
potrzebne konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy, które to działania
wprowadzają konsumentów w błąd co do bezpłatności świadczonych usług w okresie 10 dni
od dnia zawarcia umowy oraz co do okresu, na jaki umowa zostaje zawarta, co może naruszać
art. 4 ust. 1 i 2 w związku z art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 roku o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. Nr. 171, poz. 1206) i godzić w
zbiorowe interesy konsumentów.
(dowód: karta 1-2)
Ponadto — zgodnie z punktem 2. Postanowienia nr 224/2009 — Prezes Urzędu zaliczył
w poczet dowodów całość materiałów uzyskanych w trakcie wymienionego wyżej postępowania
wyjaśniającego (nr sygn. RWR 403-20/09/ZK).
(dowód: karta 1-2)
W trakcie postępowania przedsiębiorcy Iwona Kwiatkowska i Rafał Peisert działając
przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika, w piśmie z dnia 29 października 2009 roku
wskazali, iż zarzuty przedstawione w postanowieniu nr RWR 224/2009 są bezzasadne, zaś
praktyki rynkowe przez nich stosowane nie mogą być uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe,
które naruszają zbiorowy interes konsumentów. Przedsiębiorcy podkreślili, iż uznanie danej
praktyki rynkowej za nieuczciwą wymaga wykazania jej sprzeczności z dobrymi obyczajami oraz
wykazania, iż dana praktyka rynkowa w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić
zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta. Zdaniem ww. przedsiębiorców stosowana przez
nich praktyka rynkowa nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, gdyż praktyka oferowania
usługi przez określony odcinek czasu za darmo jest praktyką rozpowszechnioną wśród
przedsiębiorców, nie kwestionowaną jako naruszająca dobre obyczaje. Ponadto nie ma ona
zdolności zniekształcenia zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta co do oferowanych
przez nich usług. Powołując się na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz
Sądu Najwyższego a także przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom
rynkowym podkreślili, iż konieczność każdorazowego ustalania modelu przeciętnego
konsumenta wymaga aby w okolicznościach niniejszej sprawy przyjąć, iż przeciętny adresat
stosowanych przez wspólników reklam jest konsumentem należycie poinformowanym,
przezornym oraz ostrożnym. Za takim stanowiskiem przemawia okoliczność, iż umowa o
świadczenie usług dostępu do sieci Usenet nie jest umową należącą do umów powszechnie
zawieranych z drobnych bieżących sprawach życia codziennego, a konsumenci zawierający
umowy telekomunikacyjne przeznaczone do ciągłego użytku w dłuższym okresie utrzymują
wyższy poziom ostrożności. Wspólnicy wskazali ponadto, iż strona główna portalu
Pobieraczek.pl została tak skonstruowana aby przekazać potencjalnym użytkownikom jak
najwięcej informacji. Informacja o możliwości korzystania z serwisu przez 10 dni od dnia
rejestracji za darmo jest niewątpliwie atrakcyjna dlatego też została w sposób szczególny
uwidoczniona. Nie może ona jednak wprowadzać w błąd zarówno co do bezpłatności
świadczonych usług jak i terminu na jaki umowa zostaje zawarta ze względu na zamieszczenie
dodatkowych informacji na samej stronie internetowej jak i w Regulaminie świadczenia usług.
Zdaniem przedsiębiorców wyłącznie konsument nieuważny i nieostrożny, który przed rejestracją
nie zapoznał się z zasadami funkcjonowania serwisu może powoływać się na brak
poinformowania go o skutkach przystąpienia do korzystania z jego usług. Odnosząc się do
4
J
drugiego z zarzutów sformułowanych postanowieniem RWR 224/2009 Wspólnicy wskazali, iż
wszelkie istotne informacje potrzebne konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy
zostały zapisane, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w regulaminie
świadczenia usług, z którym każdy użytkownik ma obowiązek się zapoznać i którego akceptacja
jest warunkiem koniecznym zawarcia umowy. Podnieśli także, że reklamę w postaci baneru
reklamowego o treści „Tak, chcę testować przez 10 dni!” należy łączyć z informacją pod tytułem
„Informacja dla klientów”. Podkreślili, iż to od decyzji konsumenta zależy czy zawarta umowa
będzie obowiązywała po upływie darmowego okresu próbnego i na jaki okres zostanie ona
zawarta. Zdaniem Wspólników skonstruowana przez nich procedura rejestracyjna, przygotowana
w duchu właściwości usług świadczonych droga elektroniczną, nie pozostawia żadnych
wątpliwości, co do zasad funkcjonowania serwisu Pobieraczek.pl i nie może wprowadzać w błąd
potencjalnych jego użytkowników.
(dowód: pismo Wspólników: k 94-98)
I . Prezes Urzędu ustalił następujący stan faktyczny:
Uczestnicy postępowania Iwona Kwiatkowka oraz Rafał Peisert są przedsiębiorcami
prowadzącymi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą „Eller Service
spółka cywilna z siedzibą przy ul. Chłopskiej 72 w Gdańsku. Spółka cywilna została zawiązana
umową z dnia 29 sierpnia 2008 roku. Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez
wspólników w ramach spółki jest między innymi działalność portali internetowych, działalność
usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, działalność związana z
oprogramowaniem.
(dowód: umowa spółki cywilnej: k. 113-115, zaświadczenia o dokonaniu wpisu od ewidencji działalności
gospodarczej: k. 116-119 - akta sprawy o sygn. RWR 403-20/09/ZK, )
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka utworzyła serwis internetowy o
adresie http://pobieraczek.pl/, za pośrednictwem którego świadczy swoje usługi. Zgodnie z
treścią § 2 ust. 1 i 2 wzorca umownego p.n. „Regulamin świadczenia ułsug „Usenet” z dnia
17.03.2009” Spółka świadczy usługę dostępu do serwerów Usenet zlokalizowanych na terenie
RP oraz poza jej granicami, w zakresie koniecznym do obsługi wiadomości, z wykorzystaniem
sieci komputerowych, w szczególności sieci Internet, do transferu wiadomości zorganizowanych
w grupy tematyczne. W ramach usługi „Usenet” realizowane są działania obejmujące transmisję
w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych lub otrzymywanych przez Usługobiorcę.”
(dowód: pismo Wspólników z dnia 7.08.2009r.: k. 110-112, Regulamin świadczenie usług „Usenet’ z dnia
17.03.2009r.: k. 122-133 - akta sprawy o sygn. RWR 403-20/09/ZK, )
Po myśli § 4 ust. 1 ww. wzorca umownego zawieranie umowy na świadczenie Usługi
Usenet realizowane jest na stronie pobieraczek.pl i realizowane jest poprzez rejestrację danych
potencjalnego Usługobiorcy oraz faktyczne zlecenie realizacji Usługi Usenet w udostępnionym
na wskazanej stronie formularzu rejestracyjnym. Jednocześnie, zgodnie z § 3 ust. 2 wzorca
korzystanie z Usługi Usenet wymaga rejestracji Usługobiorcy w systemie Spółki, polegającej w
szczególności na podaniu imienia i nazwiska, adresu zamieszkania, płci, daty urodzenia, adresu
poczty elektronicznej oraz wyboru zamawianej Usługi Usenet w jednym z dostępnych pakietów
cenowych, z zastrzeżeniem domyślnego wyboru pakietu Pobieraczek5.
5
J
Zgłoś jeśli naruszono regulamin