2006_MAJ_OKE_PR_ODP.pdf

(250 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-R1A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera dwie części. Część pierwsza arkusza wymaga
analizy przykładów muzycznych, a część druga napisania
wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z obu części arkusza w ciągu 150 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie 50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
424007620.010.png 424007620.011.png
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz II
CZĘŚĆ I
ANALIZA PRZYKŁADÓW MUZYCZNYCH
Na podstawie nagrań i nut przeprowadź analizę pięciu przykładów, zgodnie z poleceniami
w zadaniach nr 31- 36. Z treścią poleceń zapoznaj się przed przystąpieniem do przesłuchania
nagrań. Ostatni, piąty przykład jest przeznaczony tylko do analizy słuchowej.
Zadanie 31. (3 pkt)
Przykład dźwiękowy i nutowy nr 1 prezentuje fragment pierwszej części jednego z koncertów
J.S. Bacha. Po wysłuchaniu przykładu określ, jaki to rodzaj koncertu barokowego. Swoją
odpowiedź uzasadnij, określając role poszczególnych grup instrumentów w utworze.
rodzaj koncertu: concerto grosso
role instrumentów typowe dla tego typu koncertu:
concertino – trio koncertujące – skrzypce, flet I i flet II przeciwstawione jest dużemu
zespołowi (concerto, ripieno) smyczkowemu z basso continuo.
Ripieno jest silnie zredukowanym akompaniamentem w odcinkach solowych.
Zadanie 32. (5 pkt)
Wysłuchaj przykładu dźwiękowego nr 2. Określ formę utworu oraz takty, w których po raz
pierwszy pojawia się temat. Zaznacz w nutach kadencje wirtuozowskie. Podaj polskie
tłumaczenie tytułu Totentanz (Dance of Death, Danse Macabre) i uzasadnij ten tytuł,
odwołując się do cytowanej przez kompozytora melodii.
forma: wariacje
temat po raz pierwszy w taktach: 3 - 11
znaczenie i uzasadnienie tytułu utworu:
„Taniec śmierci” – tytuł uzasadnia dominująca w temacie i całym utworze sekwencja
żałobna „Dies irae”.
Typowe dla romantyzmu nawiązanie do średniowiecza.
424007620.012.png 424007620.013.png 424007620.001.png 424007620.002.png 424007620.003.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
3
Zadanie 33. (3 pkt)
Po wysłuchaniu przykładu dźwiękowego nr 3 uzupełnij poniższe zdanie, podając nazwę
elementu formy pierwszej części Koncertu e-moll F. Chopina. Wymień dwie cechy stylu
wczesnego romantyzmu występujące w tym fragmencie.
Wysłuchany fragment pierwszej części Koncertu e-moll Chopina to ekspozycja orkiestry
oraz początek ekspozycji
solisty.
dwie cechy utworu typowe dla stylu wczesnego romantyzmu:
1. nadrzędność partii solisty, która jest utrzymana w stylu brillant
2. faktura homofoniczna z silnie wyeksponowaną liryczną melodyką
Zadanie 34. (3 pkt)
Wysłuchaj przykładu dźwiękowego nr 4 - fragmentu czwartej części Koncertu B-dur
J. Brahmsa, a następnie porównaj go z uprzednio wysłuchanym przykładem nr 3 ( Koncert
e-moll Chopina).
A. Opisz rolę orkiestry w obydwu koncertach.
W koncercie Chopina orkiestra pełni funkcję drugoplanową, akompaniującą; forma
budowana jest przede wszystkim w partii solisty, chociaż I cz. zaczyna się ekspozycją
orkiestry.
W koncercie Brahmsa proporcje obu partii są wyrównane; partia orkiestry jest równie
ważna w budowaniu formy i ekspresji, chociaż główny temat I cz. wprowadzony jest przez
solistę. Nie występuje tu podwójna ekspozycja.
B. Na podstawie wiedzy pozaźródłowej opisz różnicę w budowie cyklu sonatowego obu
dzieł.
Koncert e-moll Chopina jest typowym dla klasycznego koncertu 3-częściowym cyklem
sonatowym, zaś Koncert B-dur Bramhsa posiada 4 części, jak cykl sonatowy w symfoniach.
Arkusz II
424007620.004.png 424007620.005.png
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz II
Zadanie 35. (3 pkt)
Na podstawie utworów J. Brahmsa i F. Liszta (przykład dźwiękowy oraz nutowy nr 4 i nr 2)
wyjaśnij, na czym polega symfonizacja romantycznych form koncertujących. W tym celu
wymień trzy cechy utworów wskazujące na tę symfonizację.
1. Zwiększenie roli orkiestry – zmiana roli z akompaniującej na równorzędną.
2. Symfoniczne traktowanie partii fortepianu (nowy rodzaj bogatej faktury fortepianowej
o potężnym brzmieniu i szerokiej skali).
3. Instrument solowy traktowany jak jeden z instrumentów orkiestry.
Zadanie 36. (3 pkt)
W przykładzie dźwiękowym nr 5 zamieszczono fragment koncertu Marcina Mielczewskiego.
Utwór ten różni się od dzieł z poprzednich przykładów tego arkusza funkcją i obsadą
wykonawczą. Określ rodzaj tego koncertu i jego funkcję. Opisz, na czym polega technika
koncertująca zastosowana tu przez Mielczewskiego.
rodzaj koncertu:
koncert wokalny
funkcja koncertu: religijna
technika koncertująca:
współzawodniczenie głosu solowego z zespołem instrumentalnym oraz przeciwstawianie
sobie różnych grup instrumentów w ramach orkiestry
424007620.006.png 424007620.007.png 424007620.008.png 424007620.009.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
5
CZĘŚĆ II
ZADANIE ROZSZERZONEJ ODPOWIEDZI
Zadanie 37. (30 pkt)
Napisz wypracowanie na jeden z niżej podanych tematów
Temat nr 1: Przedstaw powstanie i rozwój koncertu instrumentalnego w epoce baroku.
W pracy uwzględnij analizę przykładów muzycznych z Części I arkusza oraz
zamieszczony niżej cytat.
Na koniec Vivaldi zagrał solo bez akompaniamentu - wspaniale, potem dodał fantazję
- kadencję - która mnie wprost oszołomiła, gdyż wydaje się niemożliwością, by w ogóle można
tak grać. Dochodził palcami do podstawka zaledwie na szerokość słomki, tak że smyczek nie
miał miejsca i to na wszystkich czterech strunach z nieprawdopodobną szybkością.
J.F. Uffenbach Dzienniki
Temat nr 2: Przedstaw przemiany koncertu i form koncertujących w klasycyzmie
i w XIX wieku.
W pracy uwzględnij wnioski z analizy przykładów muzycznych w Części I
arkusza oraz zamieszczone niżej cytaty.
Są pośrodku między tym, co za trudne, i tym, co za łatwe - są bardzo błyskotliwe -
przyjemne dla ucha - naturalne, lecz nie puste; tu i tam mogą sprawiać satysfakcję tylko
znawcom, jednakże i laicy muszą być zadowoleni, nie wiedząc nawet dlaczego...
W. A. Mozart o własnych koncertach fortepianowych w Liście do ojca z 28.II.1782 r.
Pozwolić królować instrumentowi solowemu nie wymagając abdykacji orkiestry, taki
był zamiar, który Beethoven urzeczywistnił zwycięsko po raz pierwszy.
H. Berlioz
Nowym pomysłom musi odpowiadać nowa forma.
F. Liszt
Arkusz II
Zgłoś jeśli naruszono regulamin