ćwiczenia logopedyczne w formie zabawy.doc

(63 KB) Pobierz
Zabawy i ćwiczenia logopedyczne w formie zabawowej

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne w formie zabawowej

 

I.      Zabawy i ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych.

              1. Zabawa w osiołka:

              Czy słyszałeś, jak woła osiołek? Osioł woła u- i bardzo głośno otwiera

pyszczek i pokazuje wszystkie zęby. Należy doprowadzić do wielokrotnej fonacji u - i.

2. Zabawa z piłeczkami:

dmuchanie piłeczek od mety do mety, od jednego końca stołu do drugiego.

3. Zabawa ze słomkami i wycinankami:

Wycięte elementy jakiegoś obrazka dziecko przekłada na właściwe miejsce za pomocą wsysania powietrza przez słomkę.

Wycięte uprzednio obrazki - świeczki dziecko przyczepia do obrazku choinki za pomocą słomki.

4. Śpiewanie bezsłowne:

śpiewanie dowolnych melodii zamiast słów. Fonacja sylaby pa z silnym zwarciem warg przy p i szerokim rozwarciem przy fonacji a.

5. Zabawa w kotka:

Dziecko za logopedą powtarza wierszyk „Kotki”.

Oto domek niski. Stoją pod nim miski.

Kotki mleko piją, potem miski myją.

Czym kotki myją miski? Łapką, językiem, ogonkiem.

Bawiąc się w kotka będziemy wylizywać miseczki (z mlekiem, budyniem, cukrem).

6. Zabawa w powożenie końmi:

Gdy chcemy, żeby koń szybko jechał - kląskamy językiem, gdy chcemy, żeby się zatrzymał - wołamy prrr.

                                                     Konik (wierszyk ludowy słowacki)

Heta, wista, wio mój koniu (kląskanie językiem)

po pszeniczkę pędź po błoniu (kląskanie językiem)

heta, wista, na bok z drogi (kląskanie językiem)

psy wyjadły nam pierogi (prrr, wibracja języka i warg)

Tylko (imię dziecka) się dostał (prrr).

7. Zabawa w pieska (ćwiczenie języka):

Czy widziałeś jak się oblizuje pies, gdy zje coś smacznego? Pies wyciąga język do góry w środkowym punkcie górnej wargi i prowadzi go po wardze w bok - raz w prawo, raz w lewo - na przemian.

8. Zabawa w piłowanie drzewa (ćwiczenie języka):

Dwoje dzieci chwyta się za prawą rękę i naśladuje ruch piłowania: cz-sz, cz-sz.

9. Zabawa w kurę (ćwiczenie tylnej części języka, oddechu i rytmu):

śpiew na melodię „Krakowiaczek jeden”.

Na krakowskim rynku grają na bębenku.

Czarna kura z czubem tańczy wciąż z Jakubem

Po prześpiewaniu słów dziecko przyśpiewuje melodię fonując ko,ko,ko

i równocześnie uderza w bębenek.

II.    Wybór wierszy i czytanek, których wypowiadanie można urozmaicić demonstrowaniem przedmiotów i zabawek lub rysunkami.

1. Raz w komorze (ludowy wierszyk słowacki)              potrzebne przedmioty: miseczka, łyżeczka, talerzyk, widelczyk, śliniaczek

Raz w komorze myszka mała

dzieciom kaszkę gotowała.

Temu dała na miseczce,

temu dała na łyżeczce,

temu dała w talerzyku,

temu znów na widelczyku,

a piątemu -

najmniejszemu nic nie dała,

tylko mu śliniaczek zawiązała

oj dolo, dolo!

       2. Wycinanki (Janina Porazińska)                            potrzebne przedmioty: wycięty papierowy pająk i zwykła szpilka             

Śliczne, śliczne wycinanki

dookoła  ściany

Tu kogucik, a tam kwiatek,

jak namalowany.

Gdybym wiedział, jak połączyć

kółka te i kliny,

to bym sobie taki kwiatek

utkał z pajęczyny.

I nie myśląc mało wiele,

włazi pająk na pościele.

Wlazł na pierwszą poduszczynę

-  Jeszcze wyżej odrobinę.

Wlazł na drugą poduszczynę

-  Jeszcze wyżej odrobinę.

Wlazł na trzecią poduszczynę

-  Jeszcze wyżej odrobinę.

Wlazł na czwartą poduszczynę

-  Jeszcze wyżej odrobinę.

Wlazł na piątą poduszczynę

-  Jeszcze wyżej odrobinę.

Wlazł na szóstą  poduszeczkę

i popatrzył się troszeczkę.

{ wycięty pająk jest przesuwany za pomocą szpilki przez dziecko coraz wyżej po zaznaczonym schematycznym zarysie poduszeczek przy równoczesnym wymawianiu odpowiedniego tekstu}

Zlazł na piątą poduszczynę

i zapomniał odrobinę.

Zlazł na czwartą poduszczynę

i zapomniał odrobinę.

Zlazł na trzecią poduszczynę

i zapomniał odrobinę.

Zlazł na drugą poduszczynę

i zapomniał odrobinę.

Zlazł na pierwszą poduszczynę

i zapomniał odrobinę.

Zlazł jak kapa lniana, gładka -

i zapomniał do ostatka.

{papierowy pająk, jak opisano wyżej, jest przesuwany po schematycznym rysunku poduszeczek w dół}

Więc nie myśląc mało wiele,

znowu włazi na pościele.

Wlazł na pierwszą poduszczynę...

 

 

 

3. Azor i deszcz (Wiktor Woroszylski)                            można używać przy prezentacji pacynki przedstawiającej psa

{pacynka psa „wychodzi” z pudełka lub szafy}

Wylazł nasz Azor

na deszcz ze swej budki.

Zrobił się Azor mokry, mokrutki.

{pacynka kurczy się i z powrotem „wxhodzi” do pudełka lub szafki}

Suszył się Azor

przez czas nie za krótki.

Zrobił się Azor

suchy - suchutki.

{pacynka psa znów „wychodzi” z pudełka lub szafy i okazuje zadowolenie}

Wylazł nasz Azor

niepomny na skutki.

Znowu jest Azor

mokry  -  mokrutki.

{pacynka znów się „chowa”}

4. Psie smutki (Jan Brzechwa)

Na brzegu błękitnej rzeczki

Mieszkają małe smuteczki.              - pacynka psa

Ten pierwszy jest z tego powodu,

Że nie wolno wchodzić do ogrodu,              -siedzi z głową spuszczo

Drugi, że woda nie chce być sucha,

Trzeci, że mucha wleciała do ucha, - ogarnia się łapą od muchy

A jeszcze, że kot musi drapać, - bije się łapą

Że kura nie daje się złapać, -goni

Że nie można gryźć w nogę sąsiada, - próbuje gryźć

I że z nieba kiełbasa nie spada. - patrzy w górę

A ostatni smuteczek jest o to,

Że człowiek jedzie, a piesek

musi biec piechotą. - goni

Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko - pije z miseczki

I już nie ma smuteczków nad rzeczką. - wesoła mina

 

 

 

 

 

5. Czesiek buduje budkę (Czesław Janczarski)    rekwizyty: pacynka psa

                                                                                                                budka - pudełko

Jesień...Obłok puszysty

po błękicie wędruje

Czesiek deskę ma, listwy    pokazuje się pacynkę psa, budkę - pudełko

dla psa budkę buduje

 

Będziesz mieszkał tu, Burku,

i stąd będziesz miał oko

na nasz sadek, podwórko   mówi się w stronę pacynki

i na drogę szeroką

 

Gdy zobaczysz z daleka,

że ktoś obcy się skrada

wtedy głośno zaszczekasz głaszcze się pacynkę, która wchodzi do budki i tam pozostaje

wtedy zaczniesz ujadać

 

Dobre psisko, kochane

Dam ci siana i słomy

żebyś nie marzł nad ranem

Ciepły będziesz miał domek

6. Koteczek Alinki (Świerszczyk)                rekwizyty: na stole leżą klocki. Pacynka kota bawi się młotkiem pod stołem

Na stole (dziecko wypowiada samo wskazując): klocki

Pod stołem(dziecko wypowiada samo wskazując): koteczek

Poplątał Alince

Calutki (dziecko wypowiada samo wskazując): młoteczek.

 

III.  Ćwiczenie z rysowaniem.

1. Wierszyk wstępny

Mam w pudełku ładne kredki żółte i czerwone

Wezmę papier i kredkami narysuję domek.

Proszę pani, proszę pani jak to zrobić mam.

Nasza pani, nasza pani wszystko powie nam.

 

 

2. Zabawa w podkreślanie liter:

Litery s c z podkreślamy jedną żółtą kreską, bo to są litery pojedyncze. Przy ich wymawianiu język ma pozycję poziomą. (Można i należy wyjaśnić szczegółowo pozycję języka).

Litery sz cz ż(rz) podkreślamy podwójną kreską żółtą i czerwoną, bo to są znaki pisarskie składające się z dwóch liter. Przy ich wymawianiu koniec języka podnosi się do górnych dziąseł.

Zadaje się dziecku wyszukiwanie w tekście właściwych liter i ich odpowiednie podkreślanie.

3. Żyrafa

Żyrafa tym głównie żyje,

że w górę wyciąga szyję,

A ja zazdroszczę żyrafie,

Lecz nie potrafię.

Poleca się dziecku narysowanie żyrafy wg pokazanego wzoru i wtedy może ono dodać do wiersza zdanie: „ale rysować potrafię”.

 

IV. Ćwiczenie logopedyczne połączone z zabawami ruchowymi.

1. Kasza w paczkach:

Dzieci dzielą się na dwie grupy:

jedna grupa to kaczki, druga grupa to najpierw różne ptaki, a w drugiej części wiersza paczki.

Na wstępie z pierwszą grupą ćwiczy się indywidualnie i zbiorowo prawidłową artykulację słów: „pierwsza paczka, druga paczka” itd.

Prowadzący wskazując na pierwszą grupę kaczek mówi: „Kto kupował kaszę w paczkach od tych kaczek”. Pierwsza grupa kaczek mówi: „kwa, kwa, kwa”...

Prowadzący wskazuje kolejno na poszczególne dzieci z 2 grupy:

Pstra kokoszka

1. Dziecko: „ko, ko, ko, ko”...

    Prowadzący: „czy, czy, czy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin