oryginal-6-nawykow-wydajnego-zespolu_6nawyz.pdf

(6380 KB) Pobierz
665505605 UNPDF
6 nawykw
wydajnego zespo‡u
Autor: Stephen E. Kohn, Vincent D. Oconnell
T‡umaczenie: Marta Czub
ISBN: 978-83-246-1429-5
Tytu‡ orygina‡u: 6 Habits of Highly Effective Team s
Format: A5, stron: 216
Jak stworzy stabilny, trwa‡y i efektywny zesp‡?
Jak rozwija synergiŒ i minimalizowa dysonans?
Jakie nawyki rozwija, a jakie stanowczo t‡umi?
Jak dzia‡a zesp‡ marzeæ?
Grupa idealnie dopasowana. Zostaæ budowniczym relacji miŒdzyludzkich!
Zdefiniuj zestaw umiejŒtnoci potrzebnych zespo‡owi.
Znajd osoby, ktre posiadaj„ wszelkie niezbŒdne cechy.
Stawiaj na poszerzanie horyzontw i mylenie lateralne.
Zadbaj, by styl pracy lidera by‡ dopasowany do grupy.
PamiŒtaj o odpowiednich treningach i potrzebnych szkoleniach.
Obserwuj profesjonalny oraz emocjonalny rozwj zespo‡u.
Planowanie i realizacja projektw dla klientw, opracowywanie strategii, doskonalenie
systemw, podejmowanie decyzji operacyjnych to zadania, do ktrych nowoczesne
organizacje wykorzystuj„ pracŒ zespo‡w. Co jednak sprawia, ¿e ten system sprawdza
siŒ w praktyce? Zesp‡ jest niczym ma‡a orkiestra. Jego cz‡onkowie musz„ posiada
indywidualne, cho uzupe‡niaj„ce siŒ umiejŒtności. Nad ca‡oci„ powinien za panowa
zdolny dyrygent. Tak powstaje wspania‡y koncert oraz doskonale przeprowadzony
projekt.
Dobrze dobrana i zgrana grupa nie powstaje z przypadku, ale w drodze drobiazgowej
analizy kompetencji i osobowoci. Wsplna wiadoma wsp‡praca, wzmacnianie wiŒzi
i wprowadzanie w ¿ycie pozytywnych nawykw stanowi„ o jej sile i trwa‡oci. Autorzy
ksi„¿ki skupiaj„ siŒ na szeciu takich nawykach, proponuj„c prosty i praktyczny model,
sprawdzaj„cy siŒ w organizacji ka¿dej wielkoci.
665505605.006.png 665505605.007.png 665505605.008.png 665505605.009.png 665505605.001.png 665505605.002.png
Spis treści
9
Spis treści
Przedmowa
11
Od autorów
15
Część I
Wstęp
21
Rozdział 1
Rezonans w zespole
31
Rozdział 2
Definicja zespołu i jego skuteczności
37
Rozdział 3
Rozwój zespołu
51
Rozdział 4
6 nawyków skutecznego zespołu
63
Część II
Rozdział 5
Nawyk nr 1. Wzmacnianie emocjonalnej gotowości
do polepszania stosunków w zespole
71
Rozdział 6
Nawyk nr 2. Poszerzanie samoświadomości zespołu
103
665505605.003.png
10
6 NAWYKÓW WYDAJNEGO ZESPOŁU
Rozdział 7
Nawyk nr 3. Ćwiczenie empatii i okazywania szacunku
121
Rozdział 8
Nawyk nr 4. Tworzenie i regulowanie norm
zespołowych
139
Rozdział 9
Nawyk nr 5. Myślenie lateralne
153
Rozdział 10
Nawyk nr 6. Powierzenie członkom zespołu
adekwatnych ról
167
Posłowie
179
Dodatek A
Ankieta mająca na celu samoocenę zespołu
181
Dodatek B
Ćwiczenie umiejętności werbalizowania emocji
189
Bibliografia
197
Skorowidz
201
O autorach
209
ROZDZIAŁ 2
Definicja zespołu
i jego skuteczności
Zespół: grupa wchodzących w interakcje osób,
połączonych wspólnym celem, za który w równym
stopniu ponoszą odpowiedzialność.
— definicja zespołu stworzona
przez The Quality Assurance Project 1 .
Co sprawia, że współpraca przy głównych zadaniach w organizacji
daje znakomite rezultaty, a działania grupy zyskują szczególną
wartość, natomiast jednostkowe wysiłki osób, które nie przykładają
zbytniej wagi do relacji grupowych, nie dają oczekiwanych efektów?
Z pewnością sukces zespołu uzależniony jest od wielu czynników.
Zanim jednak przystąpimy do opisywania warunków niezbędnych do
jego idealnego funkcjonowania, konieczne jest stworzenie podsta-
wowej definicji określenia „zespół”. Dopiero wtedy idea skuteczności
pracy zespołowej może stać się w pełni zrozumiała.
The Quality Assurance Project — organizacja powołana przez U.S.
Agency for International Development (USAID) w celu podnoszenia
jakości opieki zdrowotnej, rozwoju i edukacji prozdrowotnej w krajach
rozwijających się — przyp. red.
1
665505605.004.png 665505605.005.png
38
6 NAWYKÓW WYDAJNEGO ZESPOŁU
Nie da się zaprzeczyć, że określenie „zespół” jest obecnie tak
rozpowszechnione, że trudno dokładnie ustalić, co ten termin wła-
ściwie oznacza. Można go zastosować bardzo ogólnie do określenia
grupy osób, którym przyświeca pewien wspólny cel. Przykładowo,
nikogo nie dziwi, gdy największe nawet organizacje na świecie okre-
ślają siebie mianem zespołów, żeby wzmocnić wśród swoich pra-
cowników poczucie tożsamości grupowej. Stosowanie określenia
„zespół” na poziomie makro różni się jednak zasadniczo od używania
go w kontekście zespołu projektowego, funkcjonującego w ramach
tych samych wielkich organizacji, a utworzonego w celu zaspoko-
jenia konkretnej wewnętrznej potrzeby firmy lub wymagań klienta.
Istnieje wiele różnych definicji zespołu. Susan Cohen i Diane
Bailey, zajmujące się badaniem zarządzania w organizacjach, doko-
nały dla „Journal of Management” zakrojonego na szeroką skalę
przeglądu literatury dotyczącej skuteczności zespołów. Efektem ich
pracy jest następująca definicja:
Zespół to grupa osób, które podczas wykonywania
powierzonych im zadań są od siebie wzajemnie zależne,
wspólnie odpowiadają za wyniki pracy, postrzegają siebie
oraz są przez innych postrzegane jako odrębna jednostka
społeczna, osadzona w ramach innego, większego systemu
społecznego lub kilku takich systemów (na przykład
przedsiębiorstwa lub korporacji) oraz które tworząc wzajemne
relacje, przekraczają granice strukturalne w organizacji.
W niezwykle popularnej książce poświęconej tej samej tematyce,
zatytułowanej Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektyw-
ność organizacji , J. R. Katzenbach i D. K. Smith proponują zbliżoną
definicję zespołu. Określają go jako:
niewielką grupę osób obdarzonych komplementarnymi
umiejętnościami, połączonych wspólnym celem, celami
cząstkowymi oraz nastawieniem, za które czują się
współodpowiedzialni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin