W Szkole Krzyża cz.1 - ks. Adam Skwarczyński.pdf

(736 KB) Pobierz
WSK I - ver-elektron
W SZKOLE KRZYśA
W SZKOLE KRZYśA
È È È
Tom I: OD ZROZUMIENIA
DO PODJĘCIA KRZYśA
Tom II: Z PORADNIKA DUSZPASTERZA
KrzyŜ jest znakiem zwycięstwa przeciw szatanowi,
krzyŜ mieczem przeciw grzechom,
mieczem, którym Chrystus ugodził śmiertelnie węŜa.
KrzyŜ jest wolą Ojca,
chwałą Jednorodzonego Syna,
radością Ducha Świętego,
ozdobą Aniołów,
bezpieczeństwem Kościoła,
chlubą Pawła,
obroną Świętych,
krzyŜ światłem całego świata.
(Św. Jan Chryzostom)
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Michalineum 1999
SPIS TREŚCI
„STATUTY” SZKOŁY KRZYśA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
SŁOWO DO CZYTELNIKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Redakcja – ks. Adam Skwarczyński
( Adres do korespondencji:
Rakowiec 13, 08-110 SIEDLCE 2)
TOM I: OD ZROZUMIENIA
DO PODJĘCIA KRZYśA
1. SZKOŁA APOSTOLSTWA POPRZEZ KRZYś
W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH . . . . . . . . . . . . . . 13
1. Nasz obowiązek apostolstwa przez krzyŜ –
współzbawiania bliźnich z Chrystusem. . . . . . . 13
2. Apostolstwo przez krzyŜ w wypowiedziach papieŜy. . . 15
3. Znoszenie cierpień a krzyŜ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
4. Na czym naprawdę polega niesienie krzyŜa? . . . . . . . . . 19
5. Stała gotowość na „ukrzyŜowanie”. . . . . . . . . . . . . . . . . 20
6. Nasz krzyŜ jako „czyściec na ziemi”. . . . . . . . . . . . . . . . 21
7. KrzyŜ niesiony w grzechu cięŜkim…? . . . . . . . . . . . . . . 22
8. KrzyŜ a dobrowolne umartwienia. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
9. „Boję się cięŜaru nie do uniesienia… Czy nie ma
innej drogi?” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
10. KrzyŜ jako broń w walce z szatanem o dusze. . . . . . . . 28
11. Ruchy propagujące ideę osobistego krzyŜa a Szk. KrzyŜa. 30
12. Oddanie się Matce BoŜej a ofiarowanie się Bogu. . . . . 32
13. Protestanci a Szkoła KrzyŜa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
14. „Obowiązkowe” modlitwy w Szkole KrzyŜa? . . . . . . . 34
15. Ponawianie aktu ofiarowania się Bogu. . . . . . . . . . . . . 34
Druk: Michalineum
ul. Piłsudskiego 248/252
05-261 Marki 4
tel. (W-wa) 781-16-40, 781-14-20
2. Z LISTÓW: PYTANIA I WĄTPLIWOŚCI
16. Dlaczego Szkoła KrzyŜa nie wszystkich pociąga? . . . . 36
17. KrzyŜ i… radość? („Ramiona serca”). . . . . . . . . . . . . . 38
18. Nawracanie milczeniem…? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
19. śycie na co dzień w łasce uświęcającej –
luksus dla nielicznych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
20. Szkoła KrzyŜa – dla zdrowych i cieszących się Ŝyciem? 51
21. Bać się – moŜe nie, ale czy nie lepiej
z tym krzyŜem ostroŜnie…? . . . . . . . . . . . . . . . . 54
22. Skąd i dlaczego to określenie: „dusze-ofiary”? . . . . . . 57
23. Jak to jest z tym zbawieniem, odkupieniem
oraz zasługą na niebo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
24. Czy czasem Szkoła KrzyŜa nie przeakcentowuje
apostolstwa przez krzyŜ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
35. Trudności z rannym wstawaniem i nie tylko. . . . . . . . . 94
36. Woń chorego – piękną wonią Chrystusa. . . . . . . . . . . . 96
37. Czytajmy „lekcje” Szkoły KrzyŜa chorym. . . . . . . . . . 96
38. PomóŜmy w uwolnieniu Giovanny. . . . . . . . . . . . . . . . 96
39. Kilka głosów z nutą entuzjazmu. . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
40. Myśli-notatki z mojego klęcznika. . . . . . . . . . . . . . . . 102
5. MIĘDZY NAMI, UCZNIAMI SZKOŁY KRZYśA
41. „Zapisywanie się” do Szkoły KrzyŜa…? . . . . . . . . . . 104
42. Piszą do mnie, dzwonią, oczekują… . . . . . . . . . . . . . 104
43. Woda egzorcyzmowana. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
44. „KaŜda pliszka swój ogonek chwali”… . . . . . . . . . . . 106
45. Włączmy się do Nieustającego RóŜańca. . . . . . . . . . . 107
46. Pytanie o List z piekła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
47. Szczypta poezji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
48. Idźmy z pokorą drogą heroiczną… . . . . . . . . . . . . . . 113
3. NATURA LUDZKA WOBEC CIERPIENIA I KRZYśA
25. Nadzieja na lepszą przyszłość osobistą –
źródłem mocy dla nas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
26. Nadzieja na lepszą przyszłość całego świata. . . . . . . . . 65
27. Jak Bóg i ludzie wspierają nas na drodze krzyŜa. . . . . 67
28. Częsta Komunia święta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
29. RozwaŜanie Męki Pańskiej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
6. NOWENNA PRZED DNIEM OFIAROWANIA SIĘ BOGU
Dzień 1. Cierpienie na ziemi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Modlitwa do Ducha Świętego . . . . . . . . . . . . . 120
Dzień 2. Trudy i cierpienia niezrozumiane… . . . . . . . . . 123
Dzień 3. Cierpienie niezawinione. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Dzień 4. Cierpienie przyjęte… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Dzień 5. Czyściec. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Dzień 6. Cierpienia ofiarowane za bliźniego. . . . . . . . . . 139
Dzień 7. Udział uczniów SK w Ofierze Mszy świętej. . . 144
Dzień 8. Oddanie się Najświętszej Maryi Dziewicy. . . . 148
Dzień 9. To juŜ jutro… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Dzień 10. Biorę swój krzyŜ… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
4. MIGAWKI Z LISTÓW, TELEFONÓW I SPOTKAŃ
30. Wszyscy uczniowie SK wspierani ofiarą Mszy świętej. . 81
31. Czy podjęcie krzyŜa zamyka drogę
do modlitwy o uzdrowienie? . . . . . . . . . . . . . . . 81
32. Bóg sam „powołuje” do Szkoły KrzyŜa…? . . . . . . . . . 85
33. Jeszcze o umartwieniach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
34. Po raz trzeci o lęku przed cierpieniem. . . . . . . . . . . . . . 91
TOM II: Z PORADNIKA DUSZPASTERZA
1. ZŁO DOBREM ZWYCIĘśAJ!
49. List do naduŜywającego alkoholu. . . . . . . . . . . . . . . . . 13
50. List do rodziny alkoholika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
51. Jak pomóc zniewolonemu przez złe duchy. . . . . . . . . . . 32
52. List do najmocniej atakowanych przez złe duchy. . . . . 35
53. Egzorcyzmy i posługiwanie się nimi. . . . . . . . . . . . . . . 44
54. Do walczących z duchami nieczystości. . . . . . . . . . . . . 61
55. ZagroŜenie małŜeństwa rozwodem. . . . . . . . . . . . . . . . 90
56. Wychowanie dorastających dzieci. . . . . . . . . . . . . . . . . 97
57. CięŜka choroba dziecka w rodzinie. . . . . . . . . . . . . . . 104
58. Aby być zdrowym… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
59. Rady dla rzucających palenie papierosów. . . . . . . . . 128
60. List do matki po pogrzebie jej dziecka. . . . . . . . . . . . . 130
„STATUTY” SZKOŁY KRZYśA
1 . Szkołę KrzyŜa (dalej w skrócie: SK) „załoŜył” Jezus Chrystus
poprzez swoje wypowiedzi na temat ścisłego obowiązku kroczenia
za Nim z codziennym krzyŜem na ramionach (Mt 10,38, 16,24,
Mk 8,34, Łk 9,23) . Bez tego krzyŜa nie moŜna być Jego uczniem (Łk
14,27) . Całe Ŝycie naszego Nauczyciela jest wzorem do naślado-
wania, jednak Jego wstąpienie na krzyŜ oraz wezwanie do pójścia w
Jego ślady moŜna uznać jakby za podsumowanie, syntezę całej
Ewangelii.
2 . Szkoła KrzyŜa istnieje na płaszczyźnie czysto duchowej: nie
posiada swoich władz, majątku ani swojej siedziby, a nawet listy
uczniów. Nie prowadzi Ŝadnych „zapisów”, zostawiając to zadanie
Mieszkańcom Nieba.
3 . Szkoła KrzyŜa podtrzymuje duchową więź między uczniami
Chrystusa: duchownymi i świeckimi, zdrowymi i chorymi – wszyst-
kimi, którzy gdziekolwiek na świecie podjęli swój krzyŜ , niezaleŜnie
od ich przynaleŜności do zakonów, ruchów, grup czy stowarzyszeń.
4 . Wielki Piątek kaŜdego roku ma być głównym dniem duchowej
łączności uczniów Szkoły KrzyŜa (dalej w skrócie: USK), zaś
godzina 15 oo – godziną (lub przynajmniej momentem) ich codzien-
nej duchowej łączności. Zaleca się ponawianie aktu ofiarowania
Bogu swojego krzyŜa codziennie rano . Ksiądz redagujący materiały
formacyjne, jak teŜ inni kapłani związani z SK, błogosławią
wszystkich USK o 15 00 oraz o 21 00 (w godzinie Apelu Jasnogór-
skiego), jak teŜ stale pamiętają o nich i o ich intencjach w swoich
Mszach świętych.
5 . Głównym celem SK jest wspólne uczenie się dawania jak
najpełniejszej odpowiedzi na wezwanie Chrystusa do niesienia za
Nim codziennego krzyŜa. Przez „krzyŜ” rozumiemy nie tyle
cierpienia duchowe i fizyczne, co przede wszystkim gotowość na
przyjęcie wszystkich trudów i cierpień, jak teŜ ofiarowanie ich za
zbawienie bliźnich. Chodzi więc o apostolstwo przez krzyŜ.
2. MOśE TO WARTO PRZECZYTAĆ…
61. Nasze „podobieństwo” do Boga. . . . . . . . . . . . . . . . . 134
62. Z Maryją…
A. Cnoty Matki BoŜej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
B. Cudowny Medalik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
C. Królowa Polski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
D. Pośredniczka Łask w Ŝyciu Ojca Pio. . . . . . . . . 152
E. Pieśń ku czci Matki Jezusa Eucharystycznego. . 153
63. Głos dusz-ofiar godnych naśladowania. . . . . . . . . . . 156
64. „Oczekujemy Twego przyjścia…” . . . . . . . . . . . . . . . 166
65. Nowe Zstąpienie Ducha Świętego? . . . . . . . . . . . . . . 193
66. „List z piekła” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
67. Radość doskonała męczenników. . . . . . . . . . . . . . . . . 222
8
6 . W praktyce realizacja powyŜszego celu polega na przygotowaniu
się do złoŜenia siebie w ofierze za ludzi , znanych tylko Bogu,
potrzebujących duchowego wsparcia na ziemi i w czyśćcu .
Akt złoŜenia ofiary z przyszłych trudów i cierpień, będących w
planie BoŜym próbą miłości, powinien być poprzedzony nowenną,
zawierającą specjalne rozwaŜania i modlitwy, albo innym dowolnym
co do sposobu i okresu przygotowaniem. Aktem tym moŜna objąć
od razu całe Ŝycie, zachęca się jednak do objęcia nim najpierw
krótszych okresów „próby”, np. jednego miesiąca , a następnie
jednego roku . „Dojrzałość” (po łacinie: matura) w SK to podjęcie
krzyŜa do końca Ŝycia , jak teŜ Ŝycie na co dzień w stanie łaski
uświęcającej (bez grzechu cięŜkiego). KrzyŜ niesiony w grzechu
nikogo nie zbawia, przyczynia się najwyŜej do nawrócenia tego, kto
go niesie.
7 . Uczniowie Szkoły KrzyŜa (dalej w skrócie: USK) rozpoznają
swoje duchowe pokrewieństwo ze wszystkimi, którzy kierują się
ideą całkowitego poświęcenia się Najświętszym Sercom Jezusa i
Maryi w duchu świętego Ludwika Marii Grigniona de Montfort.
8 . USK mogą apostołować w swoim otoczeniu, np. przez rozpow-
szechnianie materiałów formacyjnych, przez składanie świadectwa
o działaniu Boga w swoich duszach wobec tych, którzy do tej pory
lękali się myśleć o osobistym krzyŜu.
9. Ze Szkoły KrzyŜa moŜna „wystąpić” w kaŜdej chwili. Wystarczy
powiedzieć o tej decyzji Bogu np. słowami: „Takiego krzyŜa nieść
dłuŜej nie chcę!” Byłoby to równoznaczne ze zniszczeniem
„dokumentu”, jakim jest akt osobistego ofiarowania, „zapisany” w
sercu i w niebie. „Powrót do Szkoły” wymagałby ponowienia aktu
ofiarowania się Bogu za zbawienie bliźnich.
SŁOWO DO CZYTELNIKA
Błagam Cię, Drogi Czytelniku 1 , byś przed czytaniem tej ksiąŜki
gorąco pomodlił się do Ducha Świętego ! Bez Jego światła i mocy
szybko zły duch moŜe Cię uśpić albo zniechęcić, ostrzegając przed
„niebezpieczeństwem KRZYśA”… Aby Ci ułatwić zwrócenie się
do Trzeciej Osoby Boskiej, proponuję wykorzystanie modlitw,
zamieszczonych w pierwszym dniu Nowenny przed dniem ofiaro-
wania się Bogu ( w tymŜe tomie na s. 122).
Doradzam przy pierwszym czytaniu wybór pytań najbardziej
interesujących, a moŜe rzucających się w oczy przy otwarciu
któregoś z tomów na chybił-trafił. Na pozostałe przyjdzie czas.
„Kto nie nosi swego krzyŜa, a idzie za Mną, nie moŜe być Moim
uczniem” (Łk 14,27). Opierając się na tych słowach-ultimatim
Chrystusa moŜna powiedzieć, Ŝe juŜ wtedy „załoŜył” On Szkołę
KrzyŜa, powołał uczniów do współdziałania z Nim w dziele
zbawienia: do niesienia krzyŜa za innych, jak On sam to czynił.
To bardzo smutne, Ŝe po dwudziestu wiekach wśród tych, którzy
uwaŜają się za prawdziwych uczniów Jezusa, chcą te słowa
Nauczyciela przyjąć i zgłębiać tylko nieliczni! Chcą – w ramach
Szkoły KrzyŜa – wspierać się wzajemnie na drodze codziennego
krzyŜa, podczas gdy pozostali – większość – czynią tak wiele, by od
krzyŜa uciec! Gdyby chociaŜ umieli wyjaśnić, od czego uciekają…
Tymczasem okazuje się, Ŝe nawet wielu duchownych, a więc
nauczających w Kościele, wyjaśnić tego nie potrafi! Odpowiadają
najczęściej, Ŝe „krzyŜ to cierpienie”, a zapytani, czy wobec tego
osioł cierpiący pod zbyt wielkim cięŜarem pakunków niesie swój
krzyŜ – zakłopotani milczą…
Szkoła KrzyŜa nie prowadzi „zapisów” – uczestniczy w niej
kaŜdy (gdziekolwiek na świecie), kto podejmuje swój krzyŜ choćby
tylko „na próbę”, a więc na krótki okres. Uczestniczy on w niej od
1 Dla ułatwienia sobie i Czytelnikom bardziej bezpośredniego kontaktu,
rezygnuję z bezosobowej formy zwracania się do Adresatów, uŜywanej w
opracowaniach naukowych. Próbowałem początkowo ją zachować, lecz okazała się
zbyt sztuczna i niewygodna. Proszę więc mi wybaczyć, Ŝe w tej ksiąŜce moje „ja”
będzie dochodzić do głosu, jak to na ogół bywa w zwyczajnych listach…
9
10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin