MAN zdr_ffr_pl.pdf
(
233 KB
)
Pobierz
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z KOMPUTEREM PROWADZĄCYM
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z KOMPUTEREM PROWADZĄCYM
POJAZDU DLA ZEWNĘTRZNYCH STEROWAŃ PRĘDKOŚCI
OBROTOWEJ W TRUCKNOLOGY
®
GENERATION
1.
Obszar zastosowania
2
2
2
3
3
4
4
4
7
15
16
2.
Stosowane określenia i skróty
3.
Współobowiązujące normy i dyrektywy
4.
Adresy i kompetencje
5.
Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z FFR
6.
Wskazówki do regulacji pośredniej prędkości obrotowej (ZDR)
6.1. Funkcja Podstawowa
6.2. Możliwości programowania
7.
Opis styków i schemat połączeń
8.
Realizacja i miejsce montażu przyłączy
9.
Przykłady połączeń
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/FFR 1
1.
Obszar zastosowania
Opis przyłączy kierowany jest do wszystkich producentów nadwozi, którzy potrzebują „zewnętrznego sterowania prędkością
obrotową” przy pojeździe użytkowym MAN. Opisana tu realizacja seryjnych przyłączy dotyczy pojazdów serii
„Trucknology
®
Generation“ (TG).
2.
Stosowane określenia i skróty
Przy oznaczaniu styków zastosowano następujące określenia specjalistyczne lub skróty
Określenie/Skrót
Objaśnienie
AUS
Wyłączenie funkcji FGR/FGB/ZDR
EMV
Zgodność elektromagnetyczna
FGR/FGB/ZDR
Regulacja prędkości pojazdu/ograniczenie prędkości pojazdu/regulacja pośredniej prędkości obrotowej
FFR
Komputer prowadzący pojazdu
GETRIEBE-N
Neutralny stan skrzyni biegów
HP
ZF- Automatyczna skrzynia biegów HP…
HGB
Ograniczenie prędkości maksymalnej
KSM
Indywidualny moduł sterowania
LED
Dioda elektroluminescencyjna
MDB
Ograniczenie momentu obrotowego/prędkości obrotowej
M3135
Norma zakładowa MAN (litera M + 4-cyfrowy numer)
MAN-CATS II
®
Komputerowy system diagnostyczny warsztatów MAN
MEMORY
Wznowienie zapamiętanej funkcji
NA
Napęd dodatkowy
PIN
Styk, terminal, pin
Bieg R
Bieg wsteczny
SET+
Przyśpieszanie ew. podnoszenie i zadawanie prędkości obrotowej
SET-
Spowalnianie ew. zmniejszanie i zadawanie prędkości obrotowej
SG
Urządzenie sterujące
+U
BAT
Biegun dodatni akumulatora
-U
BAT
Biegun ujemny akumulatora
ZDR
Regulacja/regulator pośredniej prędkości obrotowej
3.
Współobowiązujące normy i dyrektywy
•
W każdym przypadku aktualne dyrektywy konstrukcyjne MAN, które są publikowane w Internecie na stronie www.manted.de,
a w szczególności broszury „Elektryka” „Trucknology
®
Generation“ i „Przyłącza TGA” łącznie ze wszystkimi dodatkami
w informacjach dla producentów nadwozi.
•
MAN – broszura obciążeń – przekaźniki do pojazdów użytkowych
•
MAN – norma M 3285 (EMV) oraz wytyczna 72/245/EWG wraz z 95/54/EWG
•
MAN – norma M3135 (instalacje elektryczne)
•
DIN 40 050
•
DIN 40 839 część 1, 3 i 4
•
DIN 57 879, część 3
•
VDE 0879, część 3
•
VG 95 370 do 95 377
•
MIL-STO 461 i 462
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/FFR 2
4.
Adresy i kompetencje
Źródła odniesienia wynikają z dyrektyw konstrukcyjnych MAN dla pojazdów ciężarowych. Dyrektywy są dostępne w:
MAN Nutzfahrzeuge AG / Abt. ESC (Fax: +49 089 1580 4264)
Skrytka pocztowa 50 06 20
D-80976 München
Ze względu na aktualizacje, dyrektywy konstrukcyjne MAN są publikowane w internecie na stronie www.manted.de.
5.
Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z FFR
•
To przyłącze należy do seryjnego wyposażenia pojazdu.
•
W celu umożliwienia fabrycznego zaprogramowania, wymagane parametry w FFR-SG jak również prędkości obrotowe itd.
należy przekazać do punktu sprzedaży MAN podczas fi nalizowania zlecenia. W szczególności należy podać rodzaj
nadwozia (np. dźwig, urządzenie bramowe, pompa do betonu…), ponieważ dostępne są fabryczne wyposażenia spełniające
wymagania specyfi ki różnych branż.
•
Wyposażenie urządzenia „Start-Stop” jest systemem niezależnym od zewnętrznego sterowania prędkością obrotową i musi
być zamawiane oddzielnie.
Przewody dla oddzielnego elementu obsługowego (Silnik – Start-Stop) mogą, w zależności od wersji, leżeć w stanie
zrolowanym na końcu ramy.
•
Wyposażenie w „blokadę jazdy wstecz dla śmieciarek” nie jest częścią składową przyłącza i należy ją zamawiać oddzielnie.
•
Podczas okablowywania przyłącza wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, ponieważ jest to istotna
ingerencja w sieć pokładową i w okablowanie elektroniki.
•
Dopuszcza się stosowanie wyłącznie instalacji elektrycznych odpowiadających normie MAN 3135.
•
Należy stosować tylko takie przekaźniki, które odpowiadają warunkom określonym w broszurze fi rmy MAN dotyczącej
obciążeń przekaźników dla okablowania zewnętrznego.
•
Zaciskanie terminali należy wykonać w sposób należyty, uwzględniając wskazania ich producenta.
•
Zewnętrzne elementy obsługowe nadwozia muszą być odpowiednie dla stopnia ochrony IP69K zgodnie z normą DIN 40 050
i dodatkowo muszą być zabezpieczone przed ingerencją osób nieupoważnionych.
•
Zasilanie (+U
BAT
) agregatów i sterowników należących do nadwozia musi być pobierane z akumulatorów poprzez oddzielne i
właściwe zabezpieczenie instalacji. Pobieranie +12V tylko z jednego akumulatora jest niedopuszczalne.
•
Jako instalacja masy powinien być zastosowany oddzielny przewód przyłączony do punktu masowego przy łożu silnika
(rama pojazdu nie może być wykorzystywana jako instalacja masy).
•
Różne potencjały masy okablowania zewnętrznego nie mogą być łączone.
•
Okablowanie przyłącza musi być odprzężone od obwodu prądu obciążenia sterowników nadwozia.
•
Zewnętrzne okablowanie musi spełniać wymagania normy MAN M 3285 dla systemu pojazdu użytkowego. W równym
stopniu, wpływu na funkcjonowanie pojazdu użytkowego powinny być pozbawione urządzenia radiotechniczne
(np. sterowanie bezprzewodowe), których funkcje są opisane w broszurze dotyczącej obciążeń.
•
Jeżeli przy pojazdach z NA wymagane jest sterowanie NA poprzez port ZDR, NA może być dezaktywowany przez odcięcie
sygnału odpowiedzialnego za uruchamianie, a nie przez włącznik NA w kabinie kierowcy.
•
Opublikowane przez fi rmę MAN w celu unaocznienia przykłady połączeń nie stanowią wskazówek konstrukcyjnych.
Kto podejmuje się okablowania przyłącza, ten ponosi w tym zakresie odpowiedzialność.
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/FFR 3
6.
Wskazówki do regulacji pośredniej prędkości obrotowej (ZDR)
6.1. Funkcja Podstawowa
ZDR służy do ustawiania ustabilizowanej prędkości obrotowej silnika.
MAN-cats II
®
umożliwia ustawienie do 8 różnych pośrednich prędkości obrotowych.
•
ZDR 1, ZDR 2, . . . . , ZDR 7:
Te pośrednie prędkości obrotowe są włączane poprzez aktywowanie odpowiedniego styku ZDR np. przy włączeniu jakiegoś
napędu dodatkowego.
•
ZDR S:
Ta pośrednia prędkość obrotowa jest aktywowana przez naciśnięcie przycisku „MEMORY“, gdy żaden ze styków ZDR nie
jest aktywny.
Kolejne pośrednie prędkości obrotowe aż do „górnej granicy prędkości obrotowej”, są aktywowane w danym ZDR przy pomocy
„SET+” lub poprzez aktywację ograniczenia. Wszystkie pośrednie prędkości obrotowe – jeśli są aktywne – mogą być korygowane
ręcznie, przy pomocy elementu obsługowego, w górę lub w dół w ramach ustalonych przez MAN-cats II
®
.
Jeżeli poprzez MAN-cats II
®
zostanie uruchomiona odpowiednia funkcja, skorygowane prędkości obrotowe mogą zostać zapisane,
a gdy to nie nastąpi, to przy ponownym uruchomieniu aktywowana będzie poprzednio wpamiętana wartość pośredniej prędkości
obrotowej.
6.2. Możliwości programowania
•
W obrębie ZDR S, 1, 2, . . . . , ZDR 7 przy pomocy MAN-cats II
®
mogą zostać zaprogramowane następujące funkcje:
•
Pośrednia prędkość obrotowa:
W przypadku aktywowania odpowiednich styków ZDR (X1996/Pin 2, 7 i 8) automatycznie uruchamia się żądana prędkość obrotowa.
•
Regulacja dolnej granicy prędkości obrotowej (przy ZDR S, 1, 2, . . . . , ZDR 7):
•
osiągana przez naciskanie przycisku „SET-„
•
Regulacja górnej granicy prędkości obrotowej (przy ZDR S, ZDR 1, ZDR 2, . . . . , ZDR 7):
•
osiągana przez naciskanie pedału gazu
•
osiągana przez naciskanie przycisku „SET+„
•
Funkcje elementu obsługowego
•
Warunki wyłączenia
•
Zespół parametrów regulacji
•
Nadajnik pedału gazu:
•
Maksymalny moment obrotowy
•
Automatyczne wznowienie
Jeżeli warunki uruchamiania są spełnione i wybrany został tryb pracy, to tryb ten zostanie aktywowany z prędkością obrotową
zaprogramowaną przy pomocy MEMORY. Gdy któryś z warunków nie jest spełniony, wówczas zostaje ustalona dolna granica
prędkości obrotowej. Jeżeli warunki uruchamiania zostaną ponownie spełnione, nastąpi automatyczne podjęcie trybu pracy z
zaprogramowaną przy pomocy MEMORY, prędkością obrotową.
Uwaga:
Ta funkcja jest możliwa tylko w przypadku ZDR-Modi 1 do 7. W trybie ZDR S funkcja ta jest niedostępna.
• Automatyczne wznowienie pracy pompy do betonu
Ta funkcja może być wybrana również wtedy, gdy silnik jest unieruchomiony. Po uruchomieniu silnika rozpocznie się praca z
dolną prędkością obrotową.
Uwaga:
Ta funkcja jest możliwa tylko w przypadku ZDR-Modi 1 do 7. W trybie ZDR S funkcja ta jest niedostępna.
•
Funkcjami elementu obsługowego są „SET+“, „SET-“, „MEMORY“ i „AUS“
•
W trakcie przyciskania „SET+“ i „SET-“ pośrednia prędkość obrotowa jest zwiększana lub zmniejszana płynnie, ew.
po impulsowym naciśnięciu (t ≤ 200ms), za każdym razem następuje skokowe zwiekszenie lub zmniejszenie obrotów o
wartość zaprogramowaną (standardowo o 10obr/min).
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/FFR 4
•
Dzięki funkcji „MEMORY”:
•
przy włączonym trybie ZDR S, ZDR 1, ZDR 2, . . . . , ZDR 7 po manualnym dokonaniu zmiany, przy ponownym uruchomieniu
danego trybu ZDR zostanie rozpoczęta praca z wcześniej ustawioną żądaną prędkością obrotową.
•
przy wyłączonym trybie ZDR S, ZDR 1, ZDR 2, . . . . , ZDR 7, tryb ZDR S zostanie włączony i w związku z tym rozpocznie
się praca z zaprogramowaną wartością ZDR S.
•
Przy pomocy funkcji „AUS”:
w przypadku pojazdów wyprodukowanych do 04/2001
•
przy włączonym trybie ZDR S, ZDR 1, ZDR 2, . . . . , ZDR 7, tryb ZDR zostanie wyłączony i nastąpi przejście do prędkości
biegu jałowego.
w przypadku pojazdów produkowanych od 05/2001
•
przy włączonym trybie ZDR S, tryb ZDR zostanie wyłączony i nastąpi przejście do prędkości biegu jałowego.
•
przy włączonym trybie ZDR 1, 2, , . . . . lub 7 nastąpi przejście do dolnej prędkości obrotowej, która odpowiada ustawionej
przy pomocy MAN-cats II
®
dolnej granicy prędkości obrotowej dla trybu, który jest akurat włączony. Górna granica obrotów
pozostaje aktywna.W przypadku pracy w górnej granicy prędkości obrotowej, całkowite odłączenie ZDR nastąpi dopiero po
odłączeniu sygnału odpowiedzialnego za uruchomienie (np. włączenie napędu dodatkowego).
•
Funkcje obsługowe ustawiane przez MAN-cats II
®
, „nie aktywny” „aktywny z bez pamięci” i „aktywny z pamięcią”:
•
W przypadku funkcji obsługowej „aktywny bez pamięci”, po wyłączeniu ZDR i ponownym włączeniu rozpocznie się praca z
poprzednio zaprogramowaną prędkością pośrednią.
•
W przypadku funkcji obsługowej „aktywny z pamięcią” można zadać dowolną wartość żądaną w zakresie zaprogramowanej
dolnej i górnej granicy obrotów. Zapamiętywanie następuje przy włączonej pośredniej prędkości obrotowej przez
przytrzymanie przycisku „MEMORY” ( t ≥ 2000ms). Zapamiętana prędkość obrotowa zostanie uruchomiona po impulsowym
naciśnięciu przycisku „MEMORY” lub przy ponownym włączeniu ZDR.
•
Warunki wyłączenia:
Poprzez MAN-cats II
®
można sparametryzować różne warunki wyłączenia ZDR:
•
W danym przypadku warunki wyłączenia mogą być parametryzowane dla różnych funkcji. Jeżeli ustanowiono jedną funkcję
(lub kilka funkcji) z odpowiednio skonfi gurowanym warunkiem wyłączenia, to jego zaistnienie doprowadzi do stanu
równorzędnego z naciśnięciem przycisku „AUS“.
Funkcjami z programowalnym warunkiem wyłączenia są:
•
Hamulec (hamulec roboczy/hamulec silnikowy/retarder (zwalniacz): „aktywny” lub „nie aktywny”
•
Hamulec postojowy: „obojętne” albo „włączony” albo „nie włączony”
•
Przekroczenie „progu prędkości jazdy w celu wyłączenia ZDR”
•
Skrzynia biegów ustawiona na bieg N: „obojętne” albo „skrzynia nabiegu N” albo „nie na biegu N”
•
Sprzęgło: „obojętne” albo „otwarte” albo „zamknięte”
•
Ustawienie nachylenia przebiegu sygnału dla prędkości pośredniej na „wartość standardową” lub „szybki wzrost”:
Gdy tempo zmiany prędkości obrotowej przy „wartości standardowej“ („szybkim wzroście“) jest zbyt wolne (szybkie),
wówczas przez zaprogramowanie na „szybki wzrost” („wartość standardową”) może ono być podwyższone (spowolnione).
Również nachylenie przebiegu sygnału podczas wyłączania ZDR może być sparametryzowane na „standard” albo na
„szybki wzrost”.
•
Ustawienie nachylenia przebiegu sygnału dla „SET+“/ „SET-“ na „standard” lub „szybki wzrost”:
Gdy tempo zmian dla „SET+” przy „wartości standardowej“ („szybkim wzroście“) jest zbyt wolne (szybkie), wówczas przez
zaprogramowanie na „szybki wzrost” („wartość standardową”) może ono być podwyższone (spowolnione).
Również nachylenie przebiegu sygnału dla „SET-“ może być sparametryzowane na „standard” albo na „szybki wzrost”.
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/FFR 5
Plik z chomika:
genmp3
Inne pliki z tego folderu:
przerywacz ROM-85-24V.jpg
(241 KB)
reg.napięcia MAGNETON.jpg
(151 KB)
wspomaganie rozruchu-man,mercedes.jpg
(198 KB)
KOGEL NACZEPY.pdf
(6418 KB)
Tachograf Kinzle.pdf
(31 KB)
Inne foldery tego chomika:
! BOSCH PORADNIKI-UKŁADY WTRYSKOWE ZI
!POMIARY ELEKTRYCZNE
• Car radio code
• Modyfikacje CB radia
• Schematy złącz diagnostycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin