MAN zdr_ksm_pl.pdf

(374 KB) Pobierz
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z INDYWIDUALNYM MODUŁEM STEROWANIA
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z INDYWIDUALNYM MODUŁEM STEROWANIA
DLA ZEWNĘTRZNYCH UKŁADÓW STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ
OBROTOWĄ PRZY TGA
1. Zakres zastosowania
2. Stosowane określenia i skróty
3. Współobowiązujące normy i dyrektywy
4. Adresy i kompetencje
5. Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z KSM
6. Wskazówki dotyczące parametryzacji KSM
6.1. Podstawowa funkcja przy regulacji pośredniej prędkości obrotowej
6.2. Możliwości parametryzacji KSM
7. Port A-CAN
7.1 Ogólne
7.2 Parametryzacja A-CAN
7.3 Informacje na A-CAN dotyczące stanu eksploatacyjnego pojazdu
7.4 Możliwe wywołania w KSM poprzez A-CAN
7.5 Wiadomości wysyłane na A-CAN
7.6 Wiadomości odbierane na A-CAN
7.7 Przetwarzanie informacji KSM/FFR w przypadku wartości zadanej przez KSMA
8. Opis styków i schemat połączeń
9. Realizacja i miejsce montażu przyłącza
10. Przykłady połączeń
2
2
3
3
3
4
4
4
7
7
7
7
7
8
17
19
20
27
29
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/KSM 1
84602825.002.png
1.
Zakres zastosowania
Opis przyłączy kierowany jest do wszystkich producentów nadwozi, którzy potrzebują „zewnętrznego sterowania prędkością obrotową”
przy pojeździe użytkowym MAN. Port opisany w niniejszym dokumencie uzupełnia seryjny port komunikacji ZDR z FFR rozszerzając go
tym samym o wiele kolejnych funkcji. Opisana tu realizacja przyłączy dotyczy pojazdów serii „Trucknology ® Generation“ (TG).
2. Stosowane określenia i skróty
Przy oznaczaniu styków zastosowano następujące określenia specjalistyczne lub skróty:
Określenie/Skrót
Objaśnienie
A-CAN
CAN Nadwozia
AUS
Wyłączenie funkcji FGR/FGB/ZDR
DBG
Ograniczenie prędkości obrotowej
DE
Wejście cyfrowe
EMV
Zgodność elektromagnetyczna
FFR
Komputer prowadzący pojazdu
FGR/FGB/ZDR
Regulacja prędkości pojazdu/ograniczenie prędkości pojazdu/regulacja pośredniej prędkości obrotowej
GETRIEBE-N
Neutralny bieg w skrzyni biegów
HGB
Ograniczenie prędkości maksymalnej pojazdu
HP
ZF- Automatyczna skrzynia biegów HP…
KSM
Indywidualny moduł sterowania
KS
Zwarcie
LED
Dioda elektroluminescencyjna
M3135
Norma zakładowa MAN (litera M + 4-cyfrowy numer)
MAN-cats II ®
Komputerowy system diagnostyczny warsztatów MAN
MBG
Ograniczenie momentu obrotowego
MEMORY
Wznowienie zapamiętanej funkcji
NA
Napęd dodatkowy
PIN
Styk, terminal, konektor, pin
Bieg R
Bieg wsteczny
SET-
Spowalnianie ew. zmniejszanie i zadawanie prędkości obrotowej
SET+
Przyśpieszanie ew. podnoszenie i zadawanie prędkości obrotowej
SG
Urządzenie sterujące
T-CAN
CAN zespołu napędowego (CAN = Controller Area Network)
+U Bat
Biegun dodatni akumulatora
-U Bat
Biegun ujemny akumulatora
ZDR
Regulacja/regulator pośredniej prędkości obrotowej
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/KSM 2
84602825.003.png
3. Współobowiązujące normy i dyrektywy
• W każdym przypadku aktualne dyrektywy konstrukcyjne dla samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, a w
szczególności broszura „Elektryka“ i „Trucknology Generation“; łącznie ze wszystkimi dodatkami w informacjach dla
producentów nadwozi.
• MAN – broszura obciążeń – przekaźniki do pojazdów użytkowych
• MAN – norma M 3285 (EMV) oraz wytyczna 72/245/EWG wraz z 95/54/EWG
• MAN – norma M3135 (instalacje elektryczne)
• DIN 40 050
• DIN 40 839 część 1, 3 i 4
• DIN 57 879, część 3
• VDE 0879, część 3
• VG 95 370 do 95 377
• MIL-STO 461 i 462
• ISO 11898-24V
• SAE J1939/ff
4.
Adresy i kompetencje
Źródła odniesienia wynikają z dyrektyw konstrukcyjnych MAN dla pojazdów ciężarowych. Dyrektywy są dostępne w:
MAN Nutzfahrzeuge AG / Abt. ESC (Fax: +49 089 1580 4264)
Skrytka pocztowa 50 06 20
D-80976 München
5. Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z KSM
• To przyłącze nie wchodzi w skład wyposażenia seryjnego i musi być zamawiane oddzielnie.
• W celu umożliwienia fabrycznego zaprogramowania, wymagane parametry sterownika KSM oraz ograniczenia prędkości
obrotowej, momentu obrotowego i in. należy przekazać do punktu sprzedaży MAN podczas fi nalizowania zlecenia.
• Wyposażenie urządzenia „Start-Stop” jest systemem niezależnym od zewnętrznego sterowania prędkością obrotową i musi być
zamawiane oddzielnie. Przewody dla oddzielnego elementu obsługowego (Silnik – Start-Stop) mogą być ułożone w stanie
zrolowanym na końcu ramy.
• Wyposażenie w „blokadę jazdy wstecz dla śmieciarek” nie jest częścią składową przyłącza i należy je zamawiać oddzielnie.
Podczas okablowywania przyłącza wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, ponieważ jest to istotna
ingerencja w sieć pokładową i w okablowanie elektroniki.
• Dopuszcza się stosowanie wyłącznie instalacji elektrycznych odpowiadających normie MAN 3135.
• Należy stosować tylko takie przekaźniki, które odpowiadają warunkom określonym w broszurze fi rmy MAN dotyczącej obciążeń
przekaźników dla okablowania zewnętrznego.
• Zaciskanie terminali należy wykonać w sposób należyty, uwzględniając wskazania ich producenta.
• Zewnętrzne elementy obsługowe nadwozia muszą być odpowiednie dla stopnia ochrony IP69K zgodnie z normą DIN 40 050
i dodatkowo muszą być zabezpieczone przed ingerencją osób nieupoważnionych.
• Zasilanie (+U Bat ) agregatów i sterowników należących do nadwozia musi być pobierane z akumulatorów poprzez oddzielne
i właściwe zabezpieczenie instalacji. Pobieranie +12V tylko z jednego akumulatora jest niedopuszczalne.
• Jako instalacja masy powinien być zastosowany oddzielny przewód przyłączony do punktu masowego przy łożu silnika (rama
pojazdu nie może być wykorzystywana jako instalacja masy).
• Różne potencjały masy okablowania zewnętrznego nie mogą być łączone.
Okablowanie przyłącza musi być odprzężone od obwodu prądu obciążenia sterowników nadwozia.
• Zewnętrzne okablowanie musi spełniać wymagania normy MAN M 3285 dla systemu pojazdu użytkowego
Urządzenia radiotechniczne takie, jak np. zdalne sterowanie, nie mogą mieć wpływu na żadne funkcje, które zostały opisane
w broszurze dotyczącej obciążeń.
Przykłady połączeń opublikowane przez fi rmę MAN w celu ich unaocznienia, nie stanowią wskazówek
konstrukcyjnych. Kto podejmuje się okablowania przyłącza, ten ponosi w tym zakresie odpowiedzialność.
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/KSM 3
84602825.004.png
6.
Wskazówki dotyczące parametryzacji KSM
6.1. Podstawowa funkcja przy regulacji pośredniej prędkości obrotowej
• Parametryzacja poszczególnych trybów ZDR następuje w FFR. Poprzez seryjny port ZDR (FFR) poszczególne tryby mogą być
wybierane zewnętrznie (spoza kabiny kierowcy).
• Możliwości parametryzacji FFR oraz konfi guracja styków „portu komunikacji ZDR z FFR“ zostały opisane w dokumencie
„Port komunikacji ZDR z komputerem prowadzącym pojazdu dla zewnętrznych sterowań przy TG“.
• Dzięki „portowi komunikacji ZDR z KSM“ funkcje elementu obsługowego tempomatu takie jak ‚SET+“, ‚SET-“, „MEMORY“ i
„AUS“ mogą być dostępne na zewnątrz (poza kabiną kierowcy).
• Ponadto mogą być realizowane kolejne pośrednie prędkości obrotowe poprzez aktywowanie ograniczenia prędkości obrotowej.
6.2. Możliwości parametryzacji KSM
W przypadku KSM przy pomocy MAN-cats II mogą być parametryzowane następujące funkcje:
• Ograniczenie prędkości obrotowej:
Poprzez aktywację odpowiedniego styku DGB (X1997/pin 1 i 2) dokonuje się wyboru sparametryzowanego ograniczenia
prędkości obrotowej.
• Ograniczenie momentu obrotowego:
Poprzez aktywację odpowiedniego styku MGB (X1997/pin 3 i 4) dokonuje się wyboru sparametryzowanego ograniczenia
momentu obrotowego.
• Prędkość obrotowa silnika:
Parametryzowana jest ilość impulsów podczas obrotów (ilość impulsów na obrót silnika) oraz próg prędkości obrotowej, od
której będzie przekazywany sygnał prostokątny (o współczynniku wypełnienia 50/50).
Cyfrowe wejścia ZDR:
Można sparametryzować, czy wejścia (SET+/-, MEMORY i AUS) będą podtrzymywane. Jeżeli wejścia będą podtrzymywane,
to ewentualny odpowiedni sygnał z A-CAN zostanie zignorowany. Jeżeli wejścia nie będą podtrzymywane, to ewentualny
sygnał z A-CAN zostanie przekazany dalej, a możliwe połączenie wejść cyfrowych zignorowane.
Przyłącze A-CAN:
Możliwości parametryzacji: patrz rozdział 7.2. Obsługa błędów dotyczących następujących wyjść sygnału włączenia:
• Włącznik-high-side
• Hamulec postojowy (X1997/pin 5)
• Hamulec (X1997/pin 6)
• Bieg_R (X1997/pin 7)
• Sprzęgło (X1997/pin 8)
• Lampka kontrolna (X1997/pin 10)
• Sygnał ostrzegawczy ze zbiornika paliwa (X1997/pin 11)
• Gotowość eksploatacyjna (X1997/pin 12)
• Włącznik low-side
• Skrzynia na biegu N (X1997/pin 9)
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/KSM 4
84602825.005.png
Możliwe są następujące warianty:
• bez obsługi błędów
Wyjście sygnału włączenia nie jest nadzorowane
z obsługą błędów
Nadzorowanie włącznika high-side:
Sygnał high:
Kontrola zwarcia do masy
Sygnał low:
Kontrola zwarcia do +U Bat i przerwy w instalacji
Nadzorowanie włącznika low-side:
Sygnał high:
Kontrola zwarcia do zwarcia do masy i przerwy w instalacji
Sygnał low:
Kontrola zwarcia do +U Bat
• z obsługą błędów i impulsami testowymi („rozszerzona kontrola błędów“)
Impulsy testowe w trakcie startu systemu KSM (do ok. 3 sekund po podaniu napiecia na „Zacisk 15“)
Podczas startu systemu wykonywana jest kontrola zwarcia do +U Bat , zwarcia do masy i przerwy w instalacji, poczym
następuje kontrola błędów w zależności od wersji wyjścia sygnału włączenia.
Impulsy testowe
Bez względu na wersję wejścia sygnału włączenia od momentu podania napięcia na „Zacisk 15 „ kontrolowane jest
zwarcie do +U Bat , zwarcie do masy i przerwa w instalacji.
Wymagania związane z kontrolą błędów:
Obciążenie na wyjściu w przypadku włączników high-side nie może przekraczać 400 W, a w przypadku włączników low-side nie może
być większe niż 2000 W.
Wskazówka:
Wraz z aktywacją obsługi błędów znacznie wzrasta zakres diagnozowania komponentów przyłączonych do „portu komunikacji ZDR z
KSM”, co wyraźnie podnosi bezpieczeństwo funkcji np. dyspozycyjność pojazdu.
Obsługa błędów przy zróżnicowanej parametryzacji na przykładzie wyjścia sygnału włączenia „bieg-R”
• Wyjście bez podtrzymania (obciążenie podłączone):
Obsługa błędów nie jest aktywna
nie rozpoznano błędu (KS do masy/+U Bat lub przerwa w instalacji)
+U Bat
wyjście bieg R
wysterowane
t
bieg R wyłączony
bieg R włączony
bieg R wyłączony
t=0s:
zac. 15 zał.
t=3s: koniec fazy
startowej systemu KSM
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR/KSM 5
84602825.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin