KONTROLOWANIE.doc

(47 KB) Pobierz
FUNKCJE KONTROLI :

FUNKCJE KONTROLI :

 

1)      INFORMACYJNA-sygnalizacja stopnia realizacji zadań, efektów i nieprawidłowości

2)      PROFILAKTRYCZNA -ułatwienie uniknięcia nieprawidłowości

3)      KORYGUJACO -OCHRONNA-przywracanie stanu pożądanego

4)      KREATYWNA-skłanianie do lepszych wyników

5)      INSTRUKTAŻOWA-wskazanie, jak likwidować odchylenia i podpowiadanie rozwiązań

6)      POBUDZAJĄCA-wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości kontrolowanych

 

KRYTERIA WYODRĘBNIENIA RODZAJÓW KONTROLI

 

KRYTERIUM

RODZAJE KONTROLI

1. Zasoby organizacji

Kontrola zasobów rzeczowych

Kontrola zasobów społecznych

Kontrola zasobów finansowych

Kontrola zasobów informacyjnych

2. Podmiot kontroli

Kontrola przez każdego wykonawcę

Kontrola przez kierownika

Kontrola przez zawodowych kontrolerów

3. Przedmiot kontroli

Kontrola operacji (produkcji)

Kontrola finansowa

Kontrola działań marketingowych

Kontrola prac badawczo – rozwojowych

Kontrola aspektów prawnych

4. Cechy organizacyjne

Kontrola funkcjonalna

Kontrola instytucjonalna

5. Usytuowanie organu kontroli

Kontrola wewnętrzna

Kontrola zewnętrzna

6. Okres objęty kontrolą

Kontrola wstępna

Kontrola bieżąca

Kontrola końcowa

7. Zakres działań kontrolnych

Kontrola pełna

Kontrola wycinkowa

8. Tryb podejmowania kontroli

Kontrola planowa

Kontrola doraźna

9. Charakter kontroli

Kontrola formalna

Kontrola merytoryczna

Kontrola dokumentacyjna

Kontrola rzeczowa

 

 

 

 

 

 

Cechy kontroli funkcjonalnej i instytucjonalnej

 

Kontrola funkcjonalna

Kontrola instytucjonalna

 

§               Realizacja kontroli przez kierownika zarządzającego

§               Selekcja najlepszych rozwiązań indywidualnych, uogólnienie podobnych

§               Nieobligatoryjny charakter

§               Operowanie głównie kontrolą bieżącą

 

 

§               Dokonywanie kontroli przez specjalnie powołany w tym celu zespół

§               Ustalony z góry i formalnie ujęty tryb postępowania

§               Obligatoryjny i jednolity dla wszystkich charakter kontroli

§               Operowanie głównie kontrolą końcową

 

 

 

 

METODY POMIARU I KONTROLI ZASOBÓW LUDZKICH :

 

 

1)     TABELA ORGANIZACJI (księga służb)w połączeniu z rejestrem pracowników, określa w zasadzie liczbę ludzi oraz wymagane umiejętności przy wykonywaniu danych działań czy funkcji (całkowita liczba ludzi zatrudnionych w organizacji powinna być ograniczona do ściśle określonego z góry poziomu w sposób analogiczny jak to ma miejsce z funduszem płac).

2)     Stosunek liczby pracowników nieprodukcyjnych do produkcyjnych (głównie  przemysł) zatrudnienie w działach liniowych

3)     Nieobecności i spóźnienia (limity)

4)     Ocena wykonania zadań (indywidualna produktywność i rozwój zawodowy)

 

NEGATYWNE SKUTKI PROCESÓW KONTROLI

 

1)     Nie uleganie systemowi

2)     Przekazywanie niewłaściwych lub niewystarczających informacji

3)     Przekazywanie iluzorycznego obrazu (wszystko jest OK.)

4)     Strajki włoskie i sabotaż

 

 

Zadanie do wykonania:

 

Omów na czym polegają w/w negatywne skutki kontroli zasobów ludzkich w organizacji. Podaj przykłady.

 

Przykładowa sytuacja:

 

Linie lotnicze PLL LOT niezadowolone z wyników osiąganych przez pracowników sprzątających samoloty. Nie tylko, że nie są one dokładnie wysprzątane pomiędzy lotami, ale porządkowanych jest tylko 40, zamiast zaplanowanych 50, samolotów dziennie.

Pytanie: Co może uczynić Matylda, kierowniczka działu odpowiedzialnego za sprzątanie samolotów, by uzyskać lepszą kontrolę nad tą sferą?

Odpowiedź: Kierowniczka może podejść do tego problemu w trojaki sposób.

1.              Koncentrując się na osiąganym poziomie wykonywania zadań. Może wówczas podjąć próbę lepszej selekcji, szkolenia, instruowania i motywowania załóg.

2.              Koncentrując się na normach. Wymagałoby to dokonania przeglądu dwóch ważnych elementów:

·         Norm określających poziom wykonania zadań w kategoriach ilościowych. Czy są one osiągalne? W jaki sposób Matylda może się o tym przekonać? Czy bazują one na rejestrowanych wynikach, chronometrażu i czy odnoszą się do załóg pracowniczych o takiej samej liczebności i doświadczeniu? Jeżeli nie, to norma ta być może będzie musiała być obniżona do realnego poziomu, na przykład 45 samolotów.

·         Norm jakości. Czy są one określone i wymierne? Co stanowi „dopuszczalny poziom jakości"? Wszystkie zanieczyszczenia usunięte, okna umyte, tapicerka wyczyszczona, uzupełnienie zawartości kieszeni z tyłu foteli itp. Normy muszą zawsze odzwierciedlać koszty, wymagane wyniki w kategoriach ilościowych oraz dopuszczalne poziomy jakości.

3.     Koncentrując się na planach, polityce i procedurach. Czy pomiędzy lotami jest wystarczająco dużo czasu, by osiągnąć oczekiwaną jakość sprzątania? Jaka jest polityka linii lotniczej: niski koszt, poziom usług czy czystość? Czy procedury sprzątania oraz dostępny sprzęt i urządzenia są najlepiej dostosowane do tego zadania? Jeżeli nie, to jakich zmian można dokonać, by je ulepszyć?

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin