FUNKCJE KONTROLI :
1) INFORMACYJNA-sygnalizacja stopnia realizacji zadań, efektów i nieprawidłowości
2) PROFILAKTRYCZNA -ułatwienie uniknięcia nieprawidłowości
3) KORYGUJACO -OCHRONNA-przywracanie stanu pożądanego
4) KREATYWNA-skłanianie do lepszych wyników
5) INSTRUKTAŻOWA-wskazanie, jak likwidować odchylenia i podpowiadanie rozwiązań
6) POBUDZAJĄCA-wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości kontrolowanych
KRYTERIA WYODRĘBNIENIA RODZAJÓW KONTROLI
KRYTERIUM
RODZAJE KONTROLI
1. Zasoby organizacji
Kontrola zasobów rzeczowych
Kontrola zasobów społecznych
Kontrola zasobów finansowych
Kontrola zasobów informacyjnych
2. Podmiot kontroli
Kontrola przez każdego wykonawcę
Kontrola przez kierownika
Kontrola przez zawodowych kontrolerów
3. Przedmiot kontroli
Kontrola operacji (produkcji)
Kontrola finansowa
Kontrola działań marketingowych
Kontrola prac badawczo – rozwojowych
Kontrola aspektów prawnych
4. Cechy organizacyjne
Kontrola funkcjonalna
Kontrola instytucjonalna
5. Usytuowanie organu kontroli
Kontrola wewnętrzna
Kontrola zewnętrzna
6. Okres objęty kontrolą
Kontrola wstępna
Kontrola bieżąca
Kontrola końcowa
7. Zakres działań kontrolnych
Kontrola pełna
Kontrola wycinkowa
8. Tryb podejmowania kontroli
Kontrola planowa
Kontrola doraźna
9. Charakter kontroli
Kontrola formalna
Kontrola merytoryczna
Kontrola dokumentacyjna
Kontrola rzeczowa
Cechy kontroli funkcjonalnej i instytucjonalnej
§ Realizacja kontroli przez kierownika zarządzającego
§ Selekcja najlepszych rozwiązań indywidualnych, uogólnienie podobnych
§ Nieobligatoryjny charakter
§ Operowanie głównie kontrolą bieżącą
§ Dokonywanie kontroli przez specjalnie powołany w tym celu zespół
§ Ustalony z góry i formalnie ujęty tryb postępowania
§ Obligatoryjny i jednolity dla wszystkich charakter kontroli
§ Operowanie głównie kontrolą końcową
METODY POMIARU I KONTROLI ZASOBÓW LUDZKICH :
1) TABELA ORGANIZACJI (księga służb)w połączeniu z rejestrem pracowników, określa w zasadzie liczbę ludzi oraz wymagane umiejętności przy wykonywaniu danych działań czy funkcji (całkowita liczba ludzi zatrudnionych w organizacji powinna być ograniczona do ściśle określonego z góry poziomu w sposób analogiczny jak to ma miejsce z funduszem płac).
2) Stosunek liczby pracowników nieprodukcyjnych do produkcyjnych (głównie przemysł) zatrudnienie w działach liniowych
3) Nieobecności i spóźnienia (limity)
4) Ocena wykonania zadań (indywidualna produktywność i rozwój zawodowy)
NEGATYWNE SKUTKI PROCESÓW KONTROLI
1) Nie uleganie systemowi
2) Przekazywanie niewłaściwych lub niewystarczających informacji
3) Przekazywanie iluzorycznego obrazu (wszystko jest OK.)
4) Strajki włoskie i sabotaż
Zadanie do wykonania:
Omów na czym polegają w/w negatywne skutki kontroli zasobów ludzkich w organizacji. Podaj przykłady.
Przykładowa sytuacja:
Linie lotnicze PLL LOT są niezadowolone z wyników osiąganych przez pracowników sprzątających samoloty. Nie tylko, że nie są one dokładnie wysprzątane pomiędzy lotami, ale porządkowanych jest tylko 40, zamiast zaplanowanych 50, samolotów dziennie.
Pytanie: Co może uczynić Matylda, kierowniczka działu odpowiedzialnego za sprzątanie samolotów, by uzyskać lepszą kontrolę nad tą sferą?
Odpowiedź: Kierowniczka może podejść do tego problemu w trojaki sposób.
1. Koncentrując się na osiąganym poziomie wykonywania zadań. Może wówczas podjąć próbę lepszej selekcji, szkolenia, instruowania i motywowania załóg.
2. Koncentrując się na normach. Wymagałoby to dokonania przeglądu dwóch ważnych elementów:
· Norm określających poziom wykonania zadań w kategoriach ilościowych. Czy są one osiągalne? W jaki sposób Matylda może się o tym przekonać? Czy bazują one na rejestrowanych wynikach, chronometrażu i czy odnoszą się do załóg pracowniczych o takiej samej liczebności i doświadczeniu? Jeżeli nie, to norma ta być może będzie musiała być obniżona do realnego poziomu, na przykład 45 samolotów.
· Norm jakości. Czy są one określone i wymierne? Co stanowi „dopuszczalny poziom jakości"? Wszystkie zanieczyszczenia usunięte, okna umyte, tapicerka wyczyszczona, uzupełnienie zawartości kieszeni z tyłu foteli itp. Normy muszą zawsze odzwierciedlać koszty, wymagane wyniki w kategoriach ilościowych oraz dopuszczalne poziomy jakości.
3. Koncentrując się na planach, polityce i procedurach. Czy pomiędzy lotami jest wystarczająco dużo czasu, by osiągnąć oczekiwaną jakość sprzątania? Jaka jest polityka linii lotniczej: niski koszt, poziom usług czy czystość? Czy procedury sprzątania oraz dostępny sprzęt i urządzenia są najlepiej dostosowane do tego zadania? Jeżeli nie, to jakich zmian można dokonać, by je ulepszyć?
MegaCoNz2014