Lenin W. I. - Dziecięca choroba lewicowości w komunizmie.pdf

(433 KB) Pobierz
Włodzimierz Iljicz Lenin
W odzimierz Iljicz Lenin
Dziecięca choroba
"lewicowości" w
komunizmie
Napisane: kwiecień - maj 1920
Źródło: Lenin - Dzieła Wybrane , tom II strony 668-769
Wydawca: Książka i wiedza, Warszawa, 1949 rok
Po raz pierwszy opublikowane w: czerwiec 1920
Rozdział I
W JAKIM SENSIE MOŻNA MÓWIĆ O MIĘDZYNARODOWYM ZNACZENIU
REWOLUCJI ROSYJSKIEJ?
W pierwszych miesiącach po zdobyciu przez proletariat władzy politycznej w Rosji
(25. X.-7. XI. 1917) mogło się wydawać, że wskutek ogromnych różnic między zacofaną
Rosją a przodującymi krajami zachodnioeuropejskimi, rewolucja proletariacka w tych
krajach będzie bardzo mało podobna do naszej. Teraz mamy już za sobą dość bogate
doświadczenie międzynarodowe, które świadczy najzupełniej wyraźnie, że pewne
zasadnicze rysy naszej rewolucji mają znaczenie nie tylko miejscowe, specyficznie
narodowe, rosyjskie, lecz międzynarodowe. Mówię tu o znaczeniu międzynarodowym
nie w szerokim rozumieniu tego wyrazu: nie tylko niektóre, ale wszystkie zasadnicze i
liczne drugorzędne rysy naszej rewolucji mają znaczenie międzynarodowe pod
względem oddziaływania jej na wszystkie kraje. Nie, w najwęższym rozumieniu tego
wyrazu, tj. pojmując przez międzynarodowe znaczenie doniosłość międzynarodową lub
historyczną konieczność powtórzenia w skali międzynarodowej tego, co było u nas takie
znaczenie należy przyznać pewnym zasadniczym rysom naszej rewolucji.
Byłoby oczywiście wielkim błędem wyolbrzymiać znaczenie tej prawdy i rozciągać ją
nie tylko na pewne zasadnicze rysy naszej rewolucji. Tak samo byłoby błędem
niezwrócenie uwagi na to, że po zwycięstwie rewolucji proletariackiej chociażby w
jednym z krajów przodujących nastąpi według wszelkiego prawdopodobieństwa
gwałtowny zwrot, a mianowicie: wkrótce po takiej rewolucji Rosja stanie się krajem nie
wzorowym, lecz znów zacofanym (pod względem „radzieckim” i socjalistycznym).
ł
375572965.001.png
Ale w danym momencie historycznym sprawa tak się właśnie przedstawia, że wzór
rosyjski pokazuje wszystkim krajom coś niecoś, a nawet coś bardzo istotnego z ich
własnej, nieuniknionej i niedalekiej przyszłości. Czołowi robotnicy we wszystkich
krajach dawno to zrozumieli - a częściej jeszcze nie tyle zrozumieli, ile raczej uchwycili
to i odczuli instynktem rewolucyjnej klasy.
Stąd pochodzi międzynarodowe „znaczenie” (w wąskim rozumieniu tego wyrazu)
władzy Radzieckiej, a także podstaw teorii i taktyki bolszewickiej. Nie zrozumieli tego
„rewolucyjni” przywódcy II Międzynarodówki, w rodzaju Kautsky'ego w Niemczech,
Otto Bauera i Fryderyka Adlera w Austrii, którzy dlatego właśnie okazali się
reakcjonistami, obrońcami najgorszego oportunizmu i socjalzdrady. Między innymi,
anonimowa67 broszura „Rewolucja światowa” („Weltrevolution”), która wyszła w
Wiedniu w 1919 r. (Sozialistische Biicherei, Heft 11; Ignaz Brand), szczególnie dobitnie
ujawnia cały bieg myśli i cały zakres myśli, a raczej całą otchłań bezmyślności,
pedanterii, podłości i zdrady interesów klasy robotniczej - i wszystko to podane w sosie
„obrony” idei „rewolucji światowej”.
Ale szczegółowiej nad tą broszurą wypadnie nam się zatrzymać innym razem. Tu zaś
zaznaczymy jeszcze tylko jedno: w bardzo dawnych czasach, kiedy Kautsky był jeszcze
marksistą, nie zaś renegatem, ujmując to zagadnienie jako historyk, przewidział
możliwość nastąpienia takiej sytuacji, w której rewolucyjność proletariatu rosyjskiego
stanie się wzorem dla Europy Zachodniej. Było to w r. 1902, gdy Kautsky zamieścił w
rewolucyjnej „Iskrze” artykuł pt.: „Słowianie a rewolucja”. Oto, co pisał w tym artykule:
„Obecnie zaś” (w przeciwstawieniu do roku 1848) „można uważać, że
Słowianie nie tylko znaleźli się w szeregach rewolucyjnych narodów, lecz
nadto punkt ciężkości myśli rewolucyjnej i czynu rewolucyjnego coraz
bardziej przesuwa się ku Słowianom. Ośrodek rewolucji przesuwa się z
zachodu na wschód. W pierwszej połowie wieku XIX znajdował się on we
Francji, niekiedy w Anglii. W roku 1848 Niemcy wstąpiły w szeregi
narodów rewolucyjnych… Nowe stulecie zaczyna się od wydarzeń, które
naprowadzają na myśl, że czeka nas dalsze przesunięcie ośrodka
rewolucyjnego, a mianowicie: przesunięcie go do Rosji… Rosja, która
przejęła z Zachodu tyle rewolucyjnej inicjatywy, teraz, być może, sama
zdolna jest stać się dlań źródłem energii rewolucyjnej. Rozpalający się
rosyjski ruch rewolucyjny okaże się może najpotężniejszym środkiem, aby
wytępić zaczynający się szerzyć w naszych szeregach duch nędznego
filisterstwa i wstrzemięźliwego politykierstwa, oraz sprawi, że znów
wybuchnie jasnym płomieniem żądza walki i gorące oddanie naszym
wielkim ideałom. Rosja już dawno przestała być dla Europy Zachodniej
zwykłą ostoją reakcji i absolutyzmu. Sprawa ma się obecnie bodaj wręcz
przeciwnie. Europa Zachodnia staje się ostoją reakcji i absolutyzmu dla
Rosji… Z carem rosyjscy rewolucjoniści dawno może by dali sobie radę,
gdyby jednocześnie nie musieli prowadzić walki również z jego
sprzymierzeńcem - kapitałem europejskim. Miejmy nadzieję, że tym razem
dadzą sobie radę z ołra wrogami i że nowe „święte przymierze” runie
szybciej, niż jego poprzednicy. Ale jakkolwiekby się skończyła obecna
walka w Rosji, krew i cierpienia męczenników, których zrodzi ona niestety
aż zbyt wielunie pójdą na marne. Użyźnią one glebę, z której wzejdą pędy
przewrotu socjalnego w całym świecie cywilizowanym, sprawią, że pędy te
będą rosły bujniej i szybciej. W roku 1848 Słowianie byli niby mróz
trzaskający, który zwarzył kwiaty wiosny ludów. Być może, że teraz
sądzone im jest być burzą, która skruszy lód reakcji i niepohamowanie
przyniesie nową, szczęśliwą wiosnę ludów”. (Karol Kautsky. „Słowianie a
rewolucja”, artykuł w rosyjskiej socjaldemokratycznej gazecie rewolucyjnej
„Iskra”, 1902 r., Nr 18, 10 marca 1902 roku).
Dobrze pisał 18 lat temu Karol Kautsky!
Rozdział II
JEDEN Z ZASADNICZYCH WARUNKÓW POWODZENIA BOLSZEWIKÓW
Z pewnością teraz już prawie każdy widzi, że bolszewicy nie utrzymaliby się u władzy
nie tylko 2 i pół roku, lecz nawet 2 i pół miesiąca bez jak najsurowszej, prawdziwie
żelaznej dyscypliny w naszej partii, bez najzupełniejszego i bezgranicznego poparcia jej
przez całą klasę robotniczą, wziętą w swej masie, tj. przez to wszystko, co w niej jest
myślącego, uczciwego, ofiarnego, wpływowego, zdolnego do poprowadzenia za sobą
lub porwania warstw zacofanych.
Dyktatura proletariatu jest to najbardziej ofiarna i najbardziej nieubłagana wojna,
prowadzona przez nową klasę przeciw potężniejszemu wrogowi, przeciw burżuazji,
której opór został udziesięciokrotniony przez jej obalenie (chociażby w jednym kraju) i
której potęga tkwi nie tylko w sile kapitału międzynarodowego, w sile i trwałości
międzynarodowych stosunków burżuazji, ale i w sile przyzwyczajenia, w sile drobnej
produkcji. Albowiem drobnej produkcji, niestety, pozostało na świecie jeszcze bardzo,
bardzo dużo, a drobna produkcja stale, co dzień, co godzina, żywiołowo i w skali
masowej rodzi kapitalizm i burżuazję. Z tych wszystkich przyczyn dyktatura proletariatu
jest konieczna, a zwycięstwo nad burżuazją jest niemożliwe bez długotrwałej,
uporczywej, zaciekłej wojny na śmierć i życie - wojny, wymagającej wytrzymałości,
dyscypliny, hartu, nieugiętości i jedności woli.
Powtarzam: doświadczenie zwycięskiej dyktatury proletariatu w Rosji pokazało
naocznie tym, którzy nie umieją myśleć, lub którzy nie zastanawiali się nad daną
kwestią, że bezwzględna centralizacja i najsurowsza karność w szeregach proletariatu -
to jeden z podstawowych warunków zwycięstwa nad burżuazją.
Często się ludzie nad tym zastanawiają. Ale zgoła niedostatecznie wnikają, co to
oznacza? w jakich warunkach jest to możliwe? Czy nie należałoby wyrazów
pozdrowień, słanych pod adresem władzy Radzieckiej i bolszewików, wiązać częściej z
gruntowną analizą przyczyn, wskutek których bolszewicy mogli wytworzyć dyscyplinę
niezbędną dla rewolucyjnego proletariatu?
Bolszewizm istnieje, jako prąd myśli politycznej i jako partia polityczna, od roku
1903. Tylko historia bolszewizmu, dotycząca całego okresu jego istnienia, może
wyjaśnić w sposób zadowalający, dlaczego mógł on wytworzyć i utrzymać w
najtrudniejszych warunkach żelazną karność, niezbędną dla zwycięstwa proletariatu.
A przede wszystkim powstaje pytanie, na czym opiera się karność rewolucyjnej partii
proletariatu? Co jest jej sprawdzianem? Co ją umacnia? Po pierwsze, uświadomienie
awangardy proletariackiej i jej wierność rewolucji, jej hart, ofiarność, bohaterstwo. Po
drugie, jej umiejętność powiązania się, zbliżenia się, jeśli chcecie, do pewnego stopnia
zespolenia się z najszerszymi masami ludu pracującego, przede wszystkim z masami
proletariackimi, lecz również i z nie proletariackimi masami pracującymi. Po trzecie,
słuszność kierownictwa politycznego, urzeczywistnianego przez tę awangardę, słuszność
jej strategii i taktyki politycznej, pod warunkiem, by jak najszersze masy z własnego
doświadczenia przekonały się o tej słuszności. Bez spełnienia tych warunków nie
podobna urzeczywistnić karności w partii rewolucyjnej, rzeczywiście zdolnej do tego,
aby być partią klasy przodującej, która ma obalić burżuazję i przekształcić całe
społeczeństwo. Bez spełnienia tych warunków próby stworzenia karności nieuchronnie
stają się czczym dźwiękiem, frazesem, błazeństwem. Z drugiej zaś strony warunki te nie
mogą powstać od razu. Tworzą się one jedynie dzięki długotrwałej pracy i ciężkiemu
doświadczeniu; do stworzenia ich przyczynia się słuszna teoria rewolucyjna, która ze
swej strony nie jest dogmatem, lecz ostatecznie kształtuje się jedynie w ścisłym związku
z praktyką ruchu rzeczywiście masowego i rzeczywiście rewolucyjnego.
Jeżeli bolszewizm mógł wytworzyć i skutecznie urzeczywistnić w latach 1917-1920,
w niesłychanie ciężkich warunkach, jak najściślejszą centralizację i żelazną dyscyplinę,
to przyczyna tego tkwi po prostu w szeregu historycznych osobliwości Rosji.
Z jednej strony, bolszewizm powstał w r. 1903 na jak najtrwalszej podstawie teorii
marksizmu. Słuszności zaś tej - i tylko tej - teorii rewolucyjnej dowiodło nie tylko
światowe doświadczenie całego XIX wieku, ale w szczególności doświadczenie
wynikające z błąkania się i wahań, błędów i rozczarowań myśli rewolucyjnej w Rosji.
Około pół wieku, mniej więcej od piątego do ostatniego dziesięciolecia ubiegłego wieku,
postępowa myśl w Rosji pod uciskiem niesłychanie bestialskiego i reakcyjnego caratu
chciwie szukała słusznej teorii rewolucyjnej, śledząc z podziwu godną gorliwością i
starannością każde „ostatnie słowo” Europy i Ameryki w tej dziedzinie. Marksizm, jako
jedynie słuszną teorię rewolucyjną, Rosja przyswoiła sobie zaiste w cierpieniach w ciągu
pół wieku niesłychanych mąk i ofiar, niebywałego bohaterstwa rewolucyjnego,
nieprawdopodobnej energii i bezgranicznej ofiarności w poszukiwaniach, uczenia się,
doświadczeń w praktyce, rozczarowań, prób, zestawienia z doświadczeniami Europy.
Dzięki spowodowanej przez carat przymusowej emigracji Rosja rewolucyjna posiadała
w drugiej połowie XIX wieku tak bogate stosunki międzynarodowe, tak wspaniałą
znajomość form i teorii światowego ruchu rewolucyjnego, jak żaden kraj na świecie.
Z drugiej strony bolszewizm, powstały na tej granitowej podstawie teoretycznej,
przeszedł w praktyce piętnastoletnią (1903-1917) historię, która pod względem bogactwa
doświadczenia nie ma sobie równej na całym świecie. W żadnym bowiem kraju w ciągu
tych 15 lat nawet w przybliżeniu nie przeżyto tak wiele pod względem doświadczenia
rewolucyjnego, szybkości i różnorodności zmian rozmaitych form ruchu - legalnego i
nielegalnego, pokojowego i burzliwego, podziemnego i jawnego, kółkowego i
masowego, parlamentarnego i terrorystycznego. Żaden kraj nie skoncentrował w tak
krótkim przeciągu czasu takiego bogactwa form, odcieni, metod walki wszystkich klas
współczesnego społeczeństwa, a przy tym walki, która wskutek zacofania kraju i
ciężkiego ucisku ze strony caratu szczególnie szybko dojrzewała, szczególnie chciwie i
owocnie przyswajała sobie odpowiednie w każdej sytuacji „ostatnie słowo”
amerykańskiego i europejskiego doświadczenia politycznego.
Rozdział III
GŁÓWNE ETAPY W DZIEJACH BOLSZEWIZMU
Lata przygotowania rewolucji (1903-1905). Wszędzie odczuwa się, że nadciąga
wielka burza. We wszystkich klasach wrzenie i przygotowania. Za granicą prasa
emigracyjna omawia teoretycznie wszystkie zasadnicze kwestie rewolucji.
Przedstawiciele trzech podstawowych klas, trzech głównych prądów politycznych:
liberalno-burżuazyjnego, drobnomieszczańsko-demokratycznego (kryjącego się pod
szyldem kierunku „socjaldemokratycznego” i „socjalrewolucyjnego”) oraz
proletariacko-rewolucyjnego, w najzacieklejszej walce poglądów programowych i
taktycznych zapowiadają i przygotowują nadciągającą otwartą walkę klas. Wszystkie
kwestie, wokół których toczyła się zbrojna walka mas w latach 1905-1907 i 1917-1920,
można (i należy) dostrzec w ich postaci zarodkowej, na podstawie ówczesnej prasy.
Natomiast między owymi trzema głównymi kierunkami można oczywiście znaleźć ile
się chce tworów pośrednich, przejściowych, połowicznych. Ściślej mówiąc: w walce
organów prasowych, w walce partyj, frakcyj i grup krystalizują się kierunki ideowo-
polityczne, które są istotnie klasowe; klasy wykuwają sobie należyty oręż ideowo-
polityczny do zbliżających się bitew.
Lata rewolucji (1905-1907). Wszystkie klasy występują otwarcie. Wszelkie poglądy
programowe i taktyczne sprawdzane są w akcji mas. Niewidziany dotąd w świecie
rozmach i ostrość walki strajkowej. Przerastanie strajku ekonomicznego w polityczny i
strajku politycznego w powstanie. Sprawdzenie w praktyce stosunków między
proletariatem, który kieruje, a wahającym się, chwiejnym chłopstwem, które jest
kierowane. W żywiołowym rozwoju walki narodziny radzieckiej formy organizacji.
Ówczesne spory o znaczeniu Rad zapowiadają wielką walkę lat 1917 - 1920. Kolejne
zmiany parlamentarnych form walki i pozaparlamentarnych, taktyki bojkotu
parlamentaryzmu i taktyki udziału w parlamentaryzmie, legalnych i nielegalnych form
walki, a także ich wzajemne stosunki i łączność - wszystko to odznacza się
zadziwiającym bogactwem treści. Pod względem przyswojenia sobie zasad nauki
politycznej, każdy miesiąc tego okresu był równy - tak samo dla mas, jak dla
przywódców, tak samo dla klas, jak dla partyj - rokowi „pokojowego”,
„konstytucyjnego” rozwoju. Bez „generalnej próby” roku 1905 zwycięstwo Rewolucji
Październikowej 1917 r. byłoby niemożliwe.
Lata reakcji (1907-1910). Carat zwyciężył. Wszystkie partie rewolucyjne i opozycyjne
zostały rozbite. Upadek, demoralizacja, rozłamy, zamęt, zaprzaństwo, pornografia
zamiast polityki. Wzmaga się pęd ku idealizmowi filozoficznemu; mistycyzm jak” j
zewnętrzna szata nastrojów kontrrewolucyjnych. Lecz jednocześnie właśnie ogromna
porażka przynosi partiom rewolucyjnymi klasie rewolucyjnej prawdziwą i
Zgłoś jeśli naruszono regulamin