Wymiana oleju.pdf

(168 KB) Pobierz
Statyczna i Dynamiczna Wymiana Oleju
Statyczna i Dynamiczna Wymiana Oleju
Wymiana oleju statyczna i dynamiczna połączona z płukaniem skrzyni, konwertora i chłodnicy
STATYCZNA WYMIANA OLEJU
Statyczna wymiana oleju polega na spuszczeniu oleju ze skrzyni korkiem (korkami) spustowymi, lub
miską olejową ( przy braku korka spustowego), zdjęciu filtra oleju (o ile znajduje się pod miską olejową)
i odczekaniu pewnego czasu na swobodny wyciek oleju.
Taka procedura nie zapewnia pełnej wymiany oleju zużytego na olej nowy. Zazwyczaj przy
zastosowaniu takiej procedury wymianie podlega około 40% do 60% całkowitego stanu oleju w skrzyni
biegów.
Na przykładowym rysunku kolorem zielonym zaznaczyłem olej, który podlega wymianie. Kolorem
czerwonym zaznaczyłem pozostałą ilość oleju, która w przypadku zastosowania procedury statycznej
wymiany oleju nie zostaje zmieniona. W przypadku nadmiernego zużycia oleju, częściowa wymiana
powoduje, że po uruchomieniu silnika, kiedy zacznie pracować pompa olejowa skrzyni nastąpi
wymieszanie pozostałego starego oleju z olejem nowym, co w konsekwencji powoduje niewielką
poprawę właściwości oleju.
16557403.001.png
DYNAMICZNA WYMIANA OLEJU
Dynamiczna wymiana oleju pozwala na prawie całkowitą wymianę oleju zużytego na olej nowy. Po
Statycznej wymianie oleju odkręcamy przewód powrotu oleju z chłodnicy olejowej w kierunku skrzyni
biegów i montujemy specjalną przystawkę z kranikiem umożliwiającym regulację ilości wypływającego
oleju. Do wlewu oleju montujemy specjalne urządzenie, które również posiada kranik umożliwiający
dozowanie takiej ilości oleju jaka wypływa z przewodu powrotu oleju z chłodnicy olejowej. Napełniamy
urządzenie odpowiednim dla danego typu olejem, ustawiamy w określonym położeniu oba kraniki i
uruchamiamy silnik samochodu. Następnie powoli załączamy wszystkie położenia dźwigni zmiany
biegów od (naprzykład P-R-N-D-3-2-1, 2-3-D-N-R-P). Czynność tą powtarzamy do momentu wypływu
z przewodu chłodnicy czystego oleju. Następnie wyłączamy silnik. Podłączamy ponownie przewód
powrotny z chłodnicy olejowej do skrzyni biegów i odłączamy urządzenie napełniające. Uruchamiamy
ponownie silnik i przeprowadzamy kontrolę poziomu oleju. W razie konieczności korygujemy stan do
stanu właściwego. Praktycznie przy dynamicznej wymianie oleju połączonej z płukaniem skrzyni,
konwertora i chłodnicy ilość użytego oleju powinna równać się ilości pełnego stanu przewidzianego dla
danego typu skrzyni + dodatkowo około 20% do 30%.
Na rysunku poglądowym przedstawiam przykładowy proces wymiany dynamicznej połączonej z
płukaniem skrzyni, konwertora i chłodnicy.
Podany sposób wymiany dynamicznej jest opisem poglądowym i ma na celu przedstawienie różnic
między wymianą oleju statyczną i dynamiczną. W praktyce w zależności od typu skrzyni występują
znaczne różnice w procedurze dynamicznej wymiany oleju.
WTG
16557403.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin