Matematyk rozwiązał zagadkę akordu 'A Hard Days Night'.doc

(52 KB) Pobierz

Matematyk rozwiązał zagadkę akordu w utworze The Beatles

Brzdddęk!
"It's been a hard day's night
And I've been working like a dog"

Akord rozpoczynający piosenkę"A Hard Day's Night" jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych akordów otwierających utwór w historii rock & roll'a. Zagrał go George Harrison na swoim 12-strunowym Rickenbauerze.

Ten tekst to tłumaczenie artykułu ze strony noiseaddicts.com.

Innym powodem, dla którego akord stał się sławny, jest to, że przez 40 lat nikt nie był pewny czym dokładnie jest. Wielu gitarzystów na próżno próbowało odtworzyć jego brzmienie, ale zazwyczaj ponosili porażkę.

W końcu ktoś rozwikłała zagadkę raz na zawsze. Nie był to jednak muzyk, a matematyk  z kanadyjskiego uniwersytetu Dalhousie.

 

Cztery lata temu Jason Brown przeczytał w gazecie wzmiankę o czterdziestych urodzinach piosenki. Problem z pierwszym akordem tak go zaciekawił, że postanowił spróbować, czy mógłby zastosować metodę znaną jako transformacja Fouriera, by rozwiązać tę zagadkę. Ta metoda i odpowiednie oprogramowanie pozwoliły mu rozbić akord na dźwięki o konkretnych częstotliwościach, by sprawdzić, jakie nuty zagrali Beatles'i.

 

Transformacja Fouriera to operacja, która przekształca jedną funkcję w inną. W zastosowaniach takich jak przetwarzanie sygnału, argumentami oryginalnej funkcji jest czas, a nowej - częstotliwość. Określa ona, jakie częstotliwości są obecne w pierwotnej funkcji. Analogicznie, możemy przedstawić akord w postaci pojedynczych dźwięków.

 

http://www.science20.com/files/images/Jason%20Brown%20and%20his%20Ibanez%20guitar.jpg

Wykładowca matematyki z Uniwersytetu
Dalhousie ze swoim Ibanezem.
Zdjęcie: Danny Abriel

Wynik jego obliczeń był interesujący - częstotliwości, które wykrył, nie odpowiadały instrumentom użytym w nagraniu. George grał na dwunastostrunowym Rickenbauerze, John Lennon grał na gitarze sześciostrunowej , Paul miał swój bas - żaden z tych instrumentów nie pasował do tego, co odkrył. Wtedy zdał sobie sprawę z brakującego elementu - piątego Beatles'a. George Martin również brał udział w nagraniu, grając na pianinie w otwierającym akordzie i to on odpowiadał za kłopotliwe częstotliwości.

"Zacząłem grać na gitarze bo usłyszałem płytę Beatles'ów - to był dla mnie koniec lekcji gry na pianinie." - mówi Brown. "Latami próbowałem dobrze zagrać pierwszy akord piosenki . To dziwaczne/niesamowite, że Beatles'om udało się stworzyć coś tak tajemniczego, w czasach gdy techniki nagrywania były dość proste. Nikomu innemu się to nie udało."

Producent Beatles'ów dodał do nagrania akord grany na pianinie, który zawierał dźwięk F, niemożliwy do zagrania wraz z innymi dźwiękami na gitarze. Brzmienie, które tak powstało, ani trochę nie przypomina dźwięków spisanych w transkrypcjach, dlatego odrycie Dr. Browna zainteresowało fanów Beatles'ów w całego świata. Sam naukowiec żartuje, że jest jedynym matematykiem, którego artykuł opublikował magazyn Guitar Player.

 

 

" Muzyka i matematyka mają wiele wspólnego", mówi. " Udowodniono, że dzieci, które słuchają muzyki lepiej radzą sobie z matematyką, bo mózg radzi sobie z matematyką i muzyką w podobny sposób. Najlepsze kompozycje są oparte na matematycznych zależnościach, matematyka dodaje jej piękna i harmonii. Matematyka i muzyka doskonale się uzupełniają."


Chcesz wiedzieć,  jak to zagrać? George Harrison zagrał następujące dźwięki na dwunastostrunowej gitarze: a2, a3, d3, d4, g3, g4, c4, and another c4; Paul McCartney zagrał d3 na basie; producent George Martin grał d3, f3, d5, g5, i e6 na pianinie, podczas gdy  Lennon zagrał c5.

Tutaj możecie znaleźć pracę Jasona Browna w całości w formacie PDF.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin