tom4_numer3_tylko_chrystus.pdf

(423 KB) Pobierz
168273586 UNPDF
Tylko Chrystus
Tom 4. Nr. 3
Wszystko w Chrystusie
List Pawáa do Zboru w Galacji jest prawdopodobnie najmocniejszy i najbardziej
gorliwy z jego wszystkich listów. Jego jĊzyk jest bardzo mocny, opisowy i
peány sprawiedliwego gniewu. Tamta sytuacja na pewno wzbudziáa w nim
wielkie rozczarowanie i smutek.
Co w postĊpowaniu Galacjan tak bardzo zaniepokoiáo Pawáa? Co mogáo
spowodowaü taki wybuch oburzenia u tego apostoáa Jezusa Chrystusa?
WiĊkszoĞü z nas zdaje sobie sprawĊ z tego, Īe wierzący w Galacji zaczynali
naĞladowaü nauki „grupy obrzezania"; która gáosiáa, Īe muszą zostaü obrzezani,
aby staü siĊ „prawdziwymi chrzeĞcijanami." Paweá zostaá uwolniony z niewoli
zakonu i nie chciaá, Īeby te cenne owieczki zostaáy usidlone poprzez faászywą
naukĊ, która przyniesie tylko frustracjĊ i potĊpienie. Ale ja uwaĪam, Īe dla
Pawáa byáo tam coĞ o wiele waĪniejszego.
Moim zdaniem Paweá wyraĨnie widziaá, Īe wszystko co zajmowaáo miejsce
caákowitego spolegania na Chrystusie, jeĪeli chodzi o zbawienie czy codzienne
Īycie duchowe i wydawanie owocu, przyniesie w koĔcu Ğmierü. Dlatego napisaá
do Galacjan i powiedziaá, Īe kaĪdy, kto zwiastuje ewangeliĊ inną niĪ
„Chrystusa ukrzyĪowanego" zasáuguje na wieczne potĊpienie (Galacjan 1:8-9).
Paweá miaá w Īyciu jeden cel. Pragnąá, aby ludzie poznali bogactwa, które
S4 w Jezusie Chrystusie (Ef. 1:18;3:8,16-19) i aby doszli do peánej dojrzaáRĞci
jako uczniowie Chrystusa (Kol. 1:28-29; Ef. 4:11-16). Nie chce on, aby
ktokolwiek ominąá to, co Bóg obiecaá tym, którzy przychodzą do Niego z
wiarą.
Mając to na uwadze Paweá chciaá, aby Galacjanie uĞwiadomili sobie, iĪ Bóg
dat obietnice „Abrahamowi i jego potomstwu (1 MojĪ. 12:7). Sáowo BoĪe nie
mówi 'i potomkom,' co by oznaczaáo wiele wielu ludzi, ale 'twojemu
potomkowi,' co oznacza jedną osobĊ, którą jest Chrystus" (Galacjan 3:16).
Zakon nie byá w stanie speániü przymierza zawartego z Abrahamem, poniewaĪ
nie mógá on daü usprawiedliwienia grzesznikom. Nie; „zakon byá naszym
przewodnikiem do Chrystusa, abyĞmy z wiary zostali usprawiedliwieni" (Gal.
3:24). Tylko przez wiarĊ w Chrystusa moĪemy osiągnąü obietnice, które Bóg
daá swojemu ludowi! Nie ma innej drogi do otrzymania báogosáawieĔstw BoĪego
przymierza.
W numerze:
Strona 1: Wszystko w
Chrystusie
Uznanie, Īe wszystkie *
EáogosáawieĔstwa duchowe, jakie
Bóg ma dla swoich dzieci są
tylko w Chrystusie.
Strona 3: Chrystus jest drogą,
prawdą i Īyciem
Sednem chrzeĞcijaĔstwa nie jest
doktryna, ani metoda, ale Īywa Osoba,
Strona 7: Sedno piĊkna
Wezwanie, aby skierowaü nasze
oczy na piĊkno Chrystusa.
Strona 8: Miara Chrystusa
BoĪe cele i BoĪe normy są wszystkie
zawarte w mierze peáni Chrystusa w
nas.
Strona 10: Nie przyjmuj
namiastki
ZachĊta, aby dąĪ\ü do peánoĞci
Īycia, które naleĪy do nas w
Chrystusie Jezusie.
„Sáowo Twoje jest pochodnia nogom moim i ĞwiatáRĞciąĞcieĪkom moim. " — Psalm 119:105
168273586.003.png
Tylko Chrystus
Wszystko w Chrystusie
„JesteĞcie wszyscy synami BoĪymi przez wiarĊ, w
Chrystusa Jezusa. Bo wszyscy, którzy zostaliĞcie w Chrystusie
ochrzczeni, przyoblekliĞcie siĊ w Chrystusa. Nie masz ĩyda
ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz
PĊĪczyzny ani kobiety, albowiem wy wszyscy jedno jesteĞcie
w Chrystusie Jezusie. A jeĞli jesteĞcie Chrystusowi, tedy
jesteĞcie potomkami Abrahama, dziedzicami wedáug obietnicy "
(Gal. 3:26-29).
Paweá obawiaá sią, Īe ci máodzi chrzeĞcijanie bĊGą sią
starali osiągnąü BoĪe cele poprzez swoje wysiáki i dziaáanie.
Wiedziaá on, jak szybko nasza stara „ludzka natura" zaczyna
wykorzystywaü" ludzkie dziaáania i osiągniĊcia dla usprawiedli-
wienia siebie i uspokojenia swojego sumienia. Smutek Pawáa
byá wywoáany jego ĞwiadomoĞcią, Īe wszystko, co nie
wypáywa z codziennej relacji „nowego stworzenia" z Īywym
Chrystusem prowadzi czáowieka z powrotem w niewolą
naszych sáabych wysiáków (Gal. 4:8-11). Ta duchowa Ğwiado-
moĞü powodowaáa to, Īe apostoá wylewaá swoje serce przed
tym máodym koĞcioáem.
„ile?," zamiast tym, czy w naszym codziennym Īyciu jest
obecna rzeczywistoĞü Chrystusa? Czy Paweá musiaáby zapytaü:
„RozpoczĊliĞcie w Duchu i czy teraz próbujecie osiągnąü cel
poprzez ludzki wysiáek?" (Gal. 3:3).
Bez Chrystusa nie ma owocu
OczywiĞcie pragnieniem kaĪdego chrzeĞcijanina powinno byü
to, aby wydawaü owoc, który bĊdzie miáy Ojcu. Naszym
celem powinno byü to, aby Ī\ü w taki sposób, który jego
zadowala. JeĪeli chodzi o Īycie, które wydaje owoc, Jezus
powiedziaá tak: „Kto trwa we mnie, a ja w nim, ten wydaje
wiele owocu, bo beze mnie nic uczyniü nie motecie" (Jan
15:5).
Wszelkie nasze dziaáanie i religijne starania muszą
pochodziü z Īycia w jednoĞci z Chrystusem, bo w przeciwnym
razie dąĪymy do osiągniĊcia tego, co nie bĊdzie miaáo
wiecznej wartoĞci. Jezus dalej powiedziaá: „Kto nie trwa we
mnie, ten zostaje wyrzucony precz, jak zeschniĊta latoroĞl;
takie zbierają i wrzucają w ogieĔ, gdzie spáoną" (Jan 15:6).
Jest wiele takich rzeczy, które dla ludzkiego rozumu
wydają siĊ byü „duchowe" i „od Boga." Ale musimy siĊ
koniecznie uczyü patrzeü tak, jak patrzy Bóg. Sáowo BoĪe daje
nam graficzną ilustracjĊ tego, jak konieczne jest, abyĞmy
uczyli siĊ rozróĪniaü, co zostaáo zrodzone z relacji z
Chrystusem, a co jest po prostu wytworem ludzkich zdolnoĞci
i pomysáowoĞci.
„W Chrystusie"
Paweá w liĞcie do ĞwiĊtych w Efezie podkreĞla tĊ duchową
zasadĊ wiele razy. W pierwszych dwóch rozdziaáach uĪywa
zwrotu „w Chrystusie," „w Nim," „z Chrystusem," „przez
Niego" itp. aĪ 28 razy. Fakt, Īe wszelkie duchowe báogosáa-
wieĔstwo i Īycie jest tylko w Jezusie Chrystusie, byá funda-
mentem ewangelii, którą gáosiá Paweá.
Bóg „ubáogosáawiá nas wszelkim duchowym báogosáa-
wieĔstwem niebios," ale „w Chrystusie" (Ef. 1:3). Mamy
odkupienie i odpuszczenie grzechów, ale jest to tylko „w
Chrystusie," poprzez jego krew (1:7). ZostaliĞmy „wzbudzeni
i posadzeni w okrĊgach niebieskich" — „w Chrystusie Jezusie"
(2:6). Mamy swobodĊ i dostĊp do Boga z ufnoĞcią, ale jest to
„w Nim i przez wiarĊ w Niego" (3:12).
JesteĞmy jego dzieáem, stworzonym „w Chrystusie
Jezusie" do dobrych uczynków (2:10). Poprzez wieczne BoĪe
cele jesteĞmy „budowani wespóá na mieszkanie BoĪe w
Duchu;" ale to wszystko w Nim (2:22). WáDĞciwie to „ w Nim"
caáa budowa mocno spojona roĞnie (2:21). Paweá wyraĨnie
RĞwiadcza, Īe BoĪa wola i cele bĊGą wykonane i Īe jest na to
tylko jeden sposób -- W CHRYSTUSIE! (1:9-10; 3:10-11).
MoĪe zaczniemy rozumieü, dlaczego Pawáowi rozchodziáo
siĊ tak bardzo o to, aby Zbór w Galacji nie wpadá w puáapkĊ,
która polega na chĊci osiągniĊcia duchowych rzeczywistoĞci
poprzez ludzkie wysiáki. Wiedziaá on bowiem, Īe jest to nie
tylko niemoĪliwe, ale prowadzi 'do fatalnego zwiedzenia
samego siebie.
MoĪe powinniĞmy siĊ zapytaü, co Paweá ma nam do
powiedzenia w sprawie naszej „religijnej dziaáalnoĞci." Czy
zapytaá by nas dlaczego daliĞmy siĊ tak áatwo odwieĞü od
prostej radoĞci poznania Chrystusa? Czy by zadaá pytanie,
dlaczego jesteĞmy pocháoniĊci tym, „ilu?" „jak wielki?" i
Które drzewo pozostanie?
Jezus uĪ\á przykáadu o ziarnie gorczycy, aby zilustrowaü
prawdĊ o Królestwie BoĪym: „Podobne jest Królestwo Niebios
do ziarnka gorczycznego, które wziąwszy czáowiek, zasiaá na
roli swojej, Jest ono co prawda najmniejsze ze wszystkich
nasion, ale kiedy uroĞnie, jest najwiĊksze ze wszystkich jarzyn
i staje siĊ drzewem, tak iĪ przylatują ptaki niebieskie i
gnieĪGĪą siĊ w gaáĊziach jego" (Mat. 13:31-32).
CzĊsto sáyszeliĞmy jak ta przypowieĞü byáa cytowana w
odniesieniu do wzrostu nowego koĞcioáa, jako zachĊta dla
tych, których jest „maáa grupka," podczas jakiejĞ dziaáalnoĞci
duchowej. PowinniĞmy zwróciü uwagĊ na to, Īe chociaĪ na
początku moĪe siĊ to wydawaü maáo znaczące, to póĨniej staje
siĊ tak duĪe, Īe ptaki niebieskie przylatują i robią sobie
gniazda w jego gaáązkach i znajdują tam zadawalające
schronienie.
Taka jest natura Īycia w Królestwie BoĪym. Kiedy
jesteĞmy coraz gáĊbiej wykorzenieni w Chrystusa, to owoc
ducha bĊdzie naturalnym rezultatem jego Īycia, które
przepáywa przez gaáązki drzewa. To bĊdzie Jego Īycie; nie
EĊdzie to wytworem naszej godnoĞci ani naszych wáasnych
zdolnoĞci.
W Starym Testamencie są dwa opisy drzew, które na
pierwszy rzut oka wyglądają podobnie do tego, co Jezus
2
168273586.004.png
Tylko Chrystus
Wszystko w Chrystusie
opisuje w tym podobieĔstwie o ziarnie gorczycznym.
Prorok Ezechiel opisuje drzewo o potĊĪnych rozmiarach
i piĊknoĞci: „PrzewyĪszyá swoim wzrostem wszystkie drzewa
polne; jego gaáĊzie rozwinĊáy siĊ bujnie, jego konary
wydáXĪ\áy siĊ dziĊki obfitym wodom, gdy siĊ rozrastaá. W
jego gaáĊziach gnieĨdziáy siĊ wszelkie ptaki niebieskie, a pod
jego konarami miaáy swe máode wszelkie zwierzĊta polne"
(31:5-6).
W KsiĊdze Daniela 4 Nabukadnesar miaá sen o piĊknym
drzewie: „Drzewo to rosáo i byáo potĊĪne; jego wysokoĞü
siĊgaáa nieba, a byáo widoczne aĪ po kraĔce caáej ziemi. LiĞü
jego byá piĊkny, owoc jego obfity. ZwierzĊta polne szukaáy
pod nim cienia, a w jego gaáĊziach gnieĨdziáo siĊ ptactwo
niebieskie i Īywiáo siĊ z niego wszelkie ciaáo" (Daniel 4:8-9).
Oba te fragmenty robią wraĪenie. Drzewa te byáy wielkie,
byáy piĊkne z wyglądu i zapewniaáy schronienie i pokarm dla
ptaków i zwierząt. Nasza reakcja na początku mogáaby byü
peána podziwu i zdumienia na widok tak piĊknego ksztaátu. Na
pewno są to drzewa, które podobają siĊ Bogu — są dokáadnie
takie, jakie chcielibyĞmy oglądaü.
Musimy jednak zadaü pytanie: Jak Bóg patrzyá na te
drzewa? Liczy siĊ tylko jego ocena. Sen Nabukadnesara trwa
dalej: „...oto anioá ĞwiĊty zstĊpowaá z niebios. WoáDá
donoĞnym gáosem i tak rzeká: 'Zetnijcie to drzewo i obetnijcie
jego gaáĊzie, zerwijcie jego liĞü i rozrzuücie jego owoc; niech
siĊ rozbiegną spod niego zwierzĊta i ptactwo z jego gaáĊzi'"
(Daniel 4:10-11).
To drzewo byáo symbolem królestwa Nabukadnesara. Jego
królestwo byáo bardzo wielkie, ale Nabukadnesar wierzyá, Īe
to dziĊki jego wielkiej mocy i dla jego chwaáy i majestatu
(Daniel 4:27). Jego pycha pokonaáa bojaĨĔ BoĪą, dlatego Bóg
Ğciąá to drzewo (królestwo Nabukadnesara) dotąd, aĪ ten
uznaá, Īe tylko Bóg jest suwerennym Panem.
W KsiĊdze Ezechiela obraz ten jest równie wyraĨny:
„PoniewaĪ byá wysokiego wzrostu i wierzchoákiem swoim
siĊgaá obáoków i jego serce wzbiáo siĊ w dumĊ z powodu jego
wielkoĞci dlatego wydam go w rĊce mocarza wĞród narodów,
aby z nim postąpiá wedáug jego bezboĪnoĞci i zniszczyá go.
Cudzoziemcy, najsroĪsi spoĞród narodów, podciĊli go i
porzucili; jego gaáĊzie padáy na góry i do wszystkich dolin, a
jego konary leĪDáy poáamane we wszystkich rozpadlinach
ziemi" (Ezechiel 31:10-12).
Bóg mówi, Īe to drzewo przedstawia Faraona i jego
zastĊpów (31:18). W obu przypadkach drzewo to wydawaáo
siĊ poĪądane o godne chwaáy. Ale w obu przypadkach Bóg
Ğciąá to drzewo! Jemu siĊ ono nie podobaáo. Te drzewa
symbolizowaáy ludzki wysiáek i pychĊ, które wystĊpowaáy
przeciwko Bogu. Ich wáasna chwaáa staáa siĊ waĪniejsza niĪ
chwaáa BoĪa. Z tego powodu Bóg zesáDá na nie sąd.
Tylko jedno Ĩródáo
Bóg zapewniá tylko jedną drogĊ dla budowania Jego Królestwa
„JeĪeli Pan nie zbuduje domu, to daremnie siĊ trudzą ci,
którzy go budują" (Psalm 127:1). „Tak mówi Pan ZastĊpów:
Oto mąĪ, którego imiĊ brzmi LatoroĞl; pod jego stopami
wyroĞnie latoroĞl i on zbuduje przybytek Pana. On zbuduje
przybytek Pana i zdobĊdzie majestat królewski, zasiądzie jako
Záadca na swoim tronie i bĊdzie miĊdzy obydwoma pokojowe
nastawienie" (Zachariasz 6:12-13).
Jest tylko jedno Ĩródáo wiecznego Īycia. „Badacie Pisma,
bo sądzicie, Īe macie w nich Īywot wieczny; a one skáadają
Ğwiadectwo o mnie. Ale mimo tego do mnie przyjĞü nie
chcecie, aby mieüĩywot wieczny" (Jan 5:39-40). „A to jest
Īywot wieczny, aby poznali ciebie, jedynego prawdziwego
Boga i Jezusa Chrystusa, którego posáDáHĞ" (Jan 17:3).
Drodzy bracia i siostry. Bóg daá nam wszystko, czego
potrzebujemy w Jezusie Chrystusie Bez niego nic uczyniü nie
moĪemy, ani teĪ nie moĪemy doĞwiadczaü chwalebnych
bogactw, które Bóg udostĊpniá tylko poprzez Swojego
Eáogosáawionego Syna. OdáyĪmy wszelką dziaáalnoĞü,
pragnienia i plany, które nie wynikają z relacji z Chrystusem.
Starajmy siĊĪ\ü w zjednoczeniu z Chrystusem — bez wzglĊdu
na koszt. Kiedy jesteĞmy zjednoczeni caákowicie z chwa-
lebnym Panem, bĊdziemy mieli báogosáawione objawienie caáej
boskiej chwaáy, która naleĪy do nas w Chrystusie Jezusie.
Bruce Garrison (1993)
Chrystus jest drogą, prawdą i Īyciem
„Jezus odpowiedziaá: 'Ja jestem droga, prawda i tyciem. Nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie' " (Jan 14:6).
„Ja jestem drogą, prawdą i Īyciem"
mówi Pan Jezus. To nam jasno mówi,
Īe drogą, którą daje Bóg jest Chrystus,
prawdą, którą daje Bóg jest równieĪ
równieĪ Chrystus. Chrystus jest naszą
drogą Chrystus jest naszą prawdą i
Chrystus jest naszym Īyciem. Poprzez
Chrystusa przychodzimy do Ojca. W
jest to Chrystus, który jest równieĪ jego
Synem. On nam daje samego Chrystusa.
Nie daje nam wielu rzeczy poza
Chrystusem.
CzĊsto w sprawach duchowych
Chrystus i Īyciem, które daje Bóg jest sercu Boga to, co jest z Nim związane
3
168273586.005.png 168273586.006.png
Tylko Chrystus
Chrystus jest drogą, prawdą i Īyciem
widzimy i dotykamy czegoĞ, co jest
tylko wyraĪeniem lub literą i nie daje
nam duchowego poĪytku. Potrzebujemy
prosiü Boga, aby otworzyá nasze oczy,
ĪebyĞmy mogli poznaü jego Syna.
Charakterystyka chrzeĞcijaĔstwa
leĪy w fakcie, Īe jego Ĩródáo, gáĊbia i
bogactwa są wszystkie związane z
poznaniem Syna BoĪego. Nie ma
znaczenia to, ile wiemy o metodach, lub
doktrynach, czy mocy. NaprawdĊ, liczy
sią tylko znajomoĞü Syna BoĪego.
Poznanie Syna BoĪego jest drogą,
poznanie Syna BoĪego jest prawdą i
poznanie Syna BoĪego jest Īyciem.
Nasza moc pochodzi ze znajomoĞci Jego
Syna. Bóg daje nam tylko Swojego
Syna, a nie wiele innych rzeczy. Tak
wiĊc caáa kwestia leĪy w poznaniu Syna
BoĪego.
jakichĞ duchowych metod. Pewnego
razu, kiedy zostaáo przekazane
poselstwo dotyczące zwyciĊstwa przez
Chrystusa, a nie wáasne wysiáki, pewien
brat wziąá rĊNą tego brata, który przeka-
zaá to poselstwo i powiedziaá: „Przez
wiele lat byáem pokonany, ale dzisiaj
wszystko jest dobrze." Brat zwiastujący
odpowiedziaá na to: „Co przez to rozu-
miesz?" W odpowiedzi usáyszaá:
„PoniewaĪ uwaĪam, Īe teraz otrzy-
maáem drogą do zwyciĊstwa. DziĊki
Bogu, Īe dzisiaj znalazáem metodĊ!
ZwyciĊstwo jest poprzez Pana, a nie ze
mnie." Ale brat zwiastujący szczerze
powiedziaá mu, Īe jeĪeli znalazá tylko
drogĊ do zwyciĊstwa, to zostanie znowu
pokonany. Dlaczego to powiedziaá?
PoniewaĪ Pan Jezus powiedziaá: „Ja
jestem drogą." Inaczej mówiąc, jedynie
On jest drogą i metodą. Nie ma drogi
poza Nim, bo On sam jest drogą. JeĪeli
otrzymamy tylko metodĊ, to wkrótce
odkryjemy jej nieskutecznoĞü.
CzĊsto sáuchamy doĞwiadczeĔ
innych i odczuwamy, Īe są one cenne,
ale widzimy tylko metodĊ, zamiast
Pana, którego dotknĊáa ta osoba. W
rezultacie ponosimy jedną klĊskĊ za
drugą. Gáównym powodem jest to, Īe
nie nauczyliĞmy siĊ, iĪ to tylko Pan jest
drogą.
Zrozumiejmy, Īe uwierzenie w
Pana, a uwierzenie w jakąĞ formuáĊ, to
dwie zupeánie inne rzeczy. Kiedy z áaski
BoĪej oczy chrzeĞcijanina zostaną
otwarte, Īeby zobaczyá jaki jest, to
skáada on samego siebie i wierzy Panu,
a Pan dokonuje w nim tego, czego on
sam nie moĪe uczyniü. W konsekwencji
zostaje on uwolniony i jest caákowicie
zadowolony przed Bogiem. PóĨniej
jednak przychodzi inny wierzący. Po
wysáuchaniu Ğwiadectwa pierwszego
wierzącego, równieĪ prosi Boga, aby go
RĞwieciá, Īeby mógá poznaü, jak bezu-
Īytecznym jest. On równieĪ uczy siĊ
wierzyü Bogu i w pokorze oddaje
samego siebie. Jednak okazuje siĊ, Īe
nie otrzymuje on tego uwolnienia,
jakiego doĞwiadczyá ten pierwszy.
Jak to moĪna wyjaĞniü? Dlatego, Īe
ten pierwszy brat ma Īywą wiarą, która
umoĪliwia mu dotykanie Pana i
wierzenie Bogu, a ten drugi brat nie ma
wiary, lecz „skopiowaną formuáĊ" i
dlatego nie siĊga do Boga. Mówiąc
krótko, ten drugi brat ma metodĊ, a nie
Pana. Metoda nie ma w sobie mocy, ani
skutecznoĞci, bo poniewaĪ nie jest
Chrystusem, to jest po prostu martwą
rzeczą.
KaĪda duchowa rzecz poza Chry-
stusem jest martwa. PodkreĞlmy to
Chrystus jest drogą
Jezus powiedziaá: „Ja jestem drogą." Ta
droga moĪe równieĪ oznaczaü metodą.
Chce On nam przez to powiedzieü, Īe
On jest drogą, którą przychodzimy do
Boga, jak równieĪ metodą, wedáug
której dochodzimy do Boga. Kiedy Jego
posiadamy, to mamy metodą. KaĪdy
prawdziwy wierzący musi sią nauczyü
tej lekcji przynajmniej raz — Īe Pan
Jezus jest drogą i Pan Jezus jest metodą.
JeĪeli jesteĞ zbawiony, to masz za
sobą przynajmniej to przeĪycie zaufania
Panu Jezusowi, jako drodze do Boga.
Bo On jest drogą, bez której nikt nie
moĪe przyjĞü do Boga. Wszyscy
prawdziwie zbawieni chrzeĞcijanie
wiedzą jak chodziü tą drogą. Dziąki
Bogu za to, Īe niezliczone rzesze
prawdziwych wierzących nauczyáy sią
co najmniej tej lekcji, jaką jest przyjĞcie
do Boga przez Jezusa z Nazaretu, Syna
BoĪego. PrzeszliĞmy tą drogą przy-
najmniej raz. Tą drogą jest tylko sam
Chrystus. Nie ma Īadnej metody poza
Nim. Musimy zobaczyü, Īe Pan Jezus,
a nie jakaĞ metoda, jest jedyną drogą,
przez którą przychodzimy do Boga na
początku, aby przyjąü zbawienie i za
kaĪdym nastĊpnym razem.
Niektórzy chrzeĞcijanie szukają
Boski Czáowiek
GdybyĞmy sobie tylko mogli uĞwiadomiü z bardziej kompletną wiarą tĊ prawdą,
Īe po prawicy Majestatu w Niebie jest prawdziwy Czáowiek - ten, którego
wspóáczucie jest doskonaáe, którego miáRĞü jest niezmierzona, którego moc jest
wszechmocna, którego mądroĞü jest nieskoĔczona, którego moĪliwoĞci są
niewyczerpane, którego bogactwa są niezbadane, którego ucho jest otwarte na
kaĪde nasze tchnienie, którego rĊka jest otwarta na kaĪGą naszą potrzebĊ,
którego serce jest peáne niewypowiedzianej miáRĞci i áagodnoĞci wzglĊdem nas -
o ile bardziej szczĊĞliwi i podniesieni byĞmy byli i jak wysoko byĞmy siĊ
wznieĞli ponad ludzkie trudnoĞci, bez wzglĊdu na to skąd one pochodzą!
Boski umysá i boskie uczucia znalazáy doskonaáy obiekt w „czáowieku
Chrystusie Jezusie" i na pewno, jeĪeli Osoba Chrystusa jest doskonale
wystarczająca dla Boga, to jego boska natura i charakter powinny zadawalaü
nas i EĊGą nas zadawalaü w bezpoĞrednim stosunku do naszej determinacji, aby
chodziü w spoáecznoĞci z Bogiem.
C. H. Mackintosh (1860)
4
168273586.001.png
Tylko Chrystus
Chrystus jest drogą, prawdą i Īyciem
sobie dobrze. Niektórzy bracia i siostry
zastanawiają siĊ wewnątrz: „Jakie to
dziwne, Īe ktoĞ inny wierzy Bogu i jego
modlitwa jest wysáuchiwana, a ja
równieĪ wierzĊ, ale nie otrzymujĊ
odpowiedzi na moje modlitwy. Dla-
czego Bóg jest áaskawy dla niego, a dla
mnie nie?" Tacy ludzie zaczynają
oskarĪDü Boga o stronniczoĞü, a nie
XĞwiadamiają sobie, Īe ich wiara jest
tylko rzeczą i dlatego jest martwa. Nie
zdaje tu egzaminu Īadna formuáa ani
metoda, a tylko sam Chrystus. JeĪeli
nawet ktoĞ siĊ nauczy caáego zestawu
metod, to nie staje siĊ z wyksztaácenia
chrzeĞcijaninem, poniewaĪ dzieci BoĪe
muszą siĊ narodziü, a nie wyuczyü.
„Ja jestem drogą," powiedziaá Pan
Jezus. Chrystus jest drogą; Chrystus jest
metodą. Drodzy przyjaciele, czy Chry-
stus jest waszą drogą i metodą? Albo
czy jest to tylko droga i metoda? DziĊki
Bogu, jeĪeli Chrystus jest naszą metodą,
to wszystko bĊdzie dobrze. Ale jeĪeli
tylko mamy metodĊ — to bez wzglĊdu
na to jaka ona jest dobra, dokáadna i
nieporównywalna — jest ona tylko
martwa i nie ma duchowej wartoĞci.
Pewnego razu sáuga PaĔski prze-
kazaá w pewnym miejscu poselstwo na
tematListudoRzymian6-8.Po
wysáuchaniu tego poselstwa jeden brat
powiedziaá: „dzisiaj rozumiem drogĊ
zwyciĊstwa. Teraz jest wszystko jasne.
WierzĊ, Īe teraz juĪ nie bĊGĊ pokony-
wany tak, jak to miaáo miejsce
poprzednio." Inny brat podszedá do
kaznodziei i pokiwaá gáową. Zapytany
jak siĊ czuje, odpowiedziaá: „nie wiem
jak to opisaü. Ale Pan otworzyá moje
oczy. ChociaĪ nie odwaĪĊ siĊ powie-
dzieü, Īe widziaáem Go, to równo-
czeĞnie nie odwaĪĊ siĊ powiedzieü, Īe
Go nie widziaáem." To, co ten drugi
brat osiągnąá, to nie byáa metoda, ale
sam Pan. W rezultacie tego utrzymaá
zwyciĊstwo, kiedy ten pierwszy znowu
zawiódá; poniewaĪ ten pierwszy brat
otrzymaá tylko metodĊ, a nie samego
Pana, dlatego nie miaáo to wartoĞci.
CzĊsto nawet mamy niewáDĞciwą
motywacjĊ do sáuchania. Zamiast prosiü
Pana o objawienie, ĪebyĞmy mogli
widzieü Jego, próbujemy naszym
umysáem zapamiĊtaü metodĊ i zasto-
sowaü ją u siebie. Nawet jeĪeli
nauczymy siĊ metody, nie dojdziemy do
celu. Czasami jednak wydaje nam siĊ,
Īe uchwyciliĞmy spojrzenie, ale nie
mamy odwagi, aby powiedzieü, Īe
widzieliĞmy Pana. JednakĪe widzimy
Go i takie wejrzenie powoduje
prawdziwą zmianĊ. DziĊki Bogu, taka
jest droga. Nie polega to na tym, Īe
nauczyliĞmy siĊ metody, ale Īe pozna-
liĞmy Pana. Jest wyraĨnie pokazane, Īe
sam Pan jest metodą.
Dlatego po usáyszeniu poselstwa,
czy Ğwiadectwa powinniĞmy sprawdziü
samych siebie, czy byáo to spotkanie z
Panem, czy tylko poznanie metody.
Poprzez poznanie metody nie ma
wyzwolenia tak, jak poprzez poznanie
Pana. Sáuchanie tego, jak On pomaga
innym nie zbawi nas. Skuteczna jest
jedynie nasza ufnoĞü w Panu. Ich sáowa
mogą brzmieü tak samo, ale ich rzeczy-
wistoĞü jest zupeánie róĪna. Pan jest
Panem Īycia. Tylko dotkniĊcie Pana
daje Īycie.
Īyciu zmartwychwstaáym bez przeĪycia
jego mocy. JeĪeli tylko mówimy o
doktrynie, to posáugujemy siĊ czymĞ
martwym.
Pewnego razu pewien czáowiek
napisaá do brata tak: „Brat zgrzeszyá
przeciwko mnie i nie wiem czy mam
mu przebaczyü. Dlatego proszĊ, abyĞ
mnie pouczyá co mam zrobiü. Moje
serce jest roztargnione przed Bogiem.
JeĪeli powiesz, Īe mam mu przebaczyü,
to mu przebaczĊ. JeĪeli uwaĪasz, Īe nie
powinienem, to nie przebaczĊ." Bracia,
co wy myĞlicie o takim chrzeĞcijaninie?
ZaáyĪmy, Īe najdroĪsza mi osoba
umaráa, wiĊc piszĊ list do kogoĞ innego
i pytam: „Umará ktoĞ dla mnie
najdroĪszy; czy mam siĊ smuciü? JeĪeli
powiesz, Īe powinienem páakaü, to bĊGĊ
Sáakaá, ale jeĪeli powiesz, Īe nie, to nie
EĊGĊ paka"Jtempewny,Īe
EĊdziesz siĊĞmiaá z takiego pytania,
gdyĪ jest ono absurdalne. JeĪeli osoba
Sáacze lub nie páacze w zaleĪnoĞci od
tego, co jej poradzą, to ani jego páacz,
ani brak páaczu nie są rzeczywiste. Obie
reakcje są faászywe i dlatego są one
martwymi uczynkami, bez Īycia. JeĪeli
chodzi o brata, to albo mu przebaczasz,
albo nie. JeĪeli dziaáasz na podstawie
martwej doktryny, to jest to tylko
udawanie.
Przyjaciele, wszystko, co nie jest
Chrystusem, Īyjącym w nas, lub nie jest
Chrystusem, jako naszą prawdą ~ to
znaczy cokolwiek robimy na podstawie
doktryny — to jest tylko martwy uczy-
nek. Nie ma to w sobie Īycia. Czy
widzicie tĊ róĪnicĊ? Jest to zbyt wielka
róĪnica, aby jej nie zauwaĪ\ü. Praca
wymaga zaangaĪowania naszej pamiĊci,
ale Īycie dziaáa spontanicznie. Sáowo
wypáywające z Īycia nie jest napĊdzane
przez naszą pamiĊü, ale jest motywo-
wane poprzez moc, która jest w nas.
ĩyciem naszym kieruje Pan, a nie
doktryna czy nauka. Musi nastąpiü taki
dzieĔ, kiedy Pan otworzy nasze oczy,
abyĞmy zobaczyli, Īe duchowa rzeczy-
wistoĞü jest w Chrystusie. Nie staramy
siĊ zapamiĊtaü jakichĞ doktryn i postĊ-
powaü zgodnie z nimi, ale Chrystus,
który Īyje w nas jest naszą prawdą i
Chrystus jest prawdą
Pan nie tylko przedstawia siebie jako
drogĊ, ale teĪ mówi o sobie, jako
prawdzie. Prawda nie odnosi siĊ do
Váów wypowiadanych o Chrystusie, ale
sam Chrystus jest prawdą. JakĪe czĊsto
chrzeĞcijanie biorą nauki i interpretacje
Jezusa jako prawdĊ, podczas gdy
prawda to nie jest relacja o jakiejĞ
rzeczy, ale jest nią osoba Chrystusa.
„Poznacie prawdĊ i ta prawda was
uwolni" (Jan 8:32).
Bracia i siostry, zastanówcie siĊ ile
prawd nas naprawdĊ uczyniáo wolnymi?
6áowo BoĪe stwierdza, Īe prawda nas
wyswobodzi, ale jak czĊsto prawda jest
dla nas tylko doktryną. Nasze oczy nie
zostaáy otwarte, aby widzieü Chrystusa.
MogliĞmy mówiü o wielu doktrynach
przez dziesiĊü lat, a dalej nie widzimy.
MogliĞmy ich sáuchaü przez taki sam
czas i nadal nie widzimy. Ludzie mogą
mówiü o doktrynie „Ğmierci z Nim" nie
znając mocy tej Ğmierci. Albo mówiü o
5
168273586.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin