Clive S. Lewis „Lew, Czarownica i stara szafa”
„Jeden fotel dla mnie, drugi dla przyjaciela”(2 godziny)
1. Siedem opowieści z Narni
Zeszyt lektur:ćw. 6, s. 69
- zna nazwisko autora utworu K
- podaje tytuły pozostałych utworów z cyklu „Opowieści z Narni” R
ćw. 7, 8, s. 70
- posługuje się ze zrozumieniem terminem: dedykacja P- podaje adresata dedykacji K
- opowiada o swoich upodobaniach czytelniczych R- interpretuje fragment tekstu D
ćw. 3, 4, s. 69
- określa miejsce i czas wydarzeń P- określa typ narratora P
- cytuje odpowiednie fragmenty tekstu R
2. „Dom był pełen zakamarków i niespodzianek…”
ćw. 9, s. 70
- opowiada o sytuacji, w jakiej znaleźli się bohaterowie P
- podaje informacje o wydarzeniu historycznym R, D
ćw. 10, s. 71
- odszukuje w utworze fragmenty opisu miejsca P- wykonuje ilustrację na podstawie tekstu K- nadaje pracy odpowiedni tytuł P
- proponuje interesujące rozwiązania plastyczne R- przedstawia symbolicznie opisywane miejsce zdarzeń D
3. „Nigdy jeszcze nie widziała tak miłego domu…”
ćw. 11, s. 71ćw. 12, s. 72
- przygotowuje ilustrację na podany temat K- wymienia elementy wyglądu zewnętrznego postaci K- odszukuje w tekście fragmenty na dany temat (opis postaci, opis miejsca) P- wyjaśnia znaczenie słów: atmosfera, nastrój P
- nazywa emocje, które towarzyszyły bohaterce R- podaje elementy opisu miejsca R- określa wzajemne usytuowanie elementów przestrzeni R- zapisuje poprawnie wyrażenia przyimkowe określające stosunki przestrzenne R- posługuje się odpowiednim słownictwem D- gromadzi wyrazy określające atmosferę panującą w domu R
Zapraszam Cię na wycieczkę po Narni (2 godziny)1. Jak gromadzić informacje na dany temat?
Zeszyt lektur:ćw. 14, s. 73
- wymienia różne źródła informacji P- posługuje się ze zrozumieniem terminami: klimat, ukształtowanie powierzchni, obyczaje P- odszukuje w utworze fragmenty na temat: obyczajów, mieszkańców krainy, klimatu, ukształtowania powierzchni, roślinności K, P
- korzysta z różnych źródeł informacji R- podaje znaczenie wyrazów R- wymienia różne typy klimatu, rodzaje ukształtowania powierzchni, przykłady obyczajów D, W- dokonuje selekcji zgromadzonego materiału R- przygotowuje fiszki tematyczne potrzebne do zredagowania folderu D
2. W roli autora przewodnika
ECM
EE
- posługuje się ze zrozumieniem terminami: folder, przewodnik P - przygotowuje prezentację w formie przewodnika P- układa krótki opis bohaterów literackich P- projektuje ilustracje do folderu K
- wyjaśnia znaczenie słowa: folder R- przygotowuje folder, porządkując zebrane materiały R- unika powtarzania wyrazów, stosuje bogate słownictwo (związki frazeologiczne, porównania) R, D- wzbogaca opisy wyglądu postaci, miejsc, odwołując się do własnej wyobraźni D, W
ćw. 13, s. 72
- opowiada o dwóch światach ukazanych w utworze: fantastycznym i realistycznym K, P
- dostrzega różnice i podobieństwa między dwoma światami przedstawionymi w utworze R, D
Aslan i Biała Czarownica, czyli dwa oblicza świata (2 godziny)1. Dobro - zło
Zeszyt lektur:ćw. 15, s. 74
- odszukuje w tekście fragment dotyczący wskazanej postaci K- podaje cechy charakteru bohaterów P
- wskazuje na symboliczny
i uniwersalny charakter postaci R, D
ćw. 16, s. 74
- streszcza wydarzenia w porządku chronologicznym K- buduje tekst poprawny pod względem językowym P
- określa punkt kulminacyjny w rozwoju akcji R- wyjaśnia jego znaczenie dla dalszego przebiegu zdarzeń D- posługuje się środkami językowymi zwięźle wyrażającymi treść R, D
ćw. 17, s. 74
- gromadzi słownictwo nazywające cechy charakteru postaci P
- zauważa dynamiczny charakter postaci literackich R- opisuje okoliczności, w jakich bohaterowie kształtują swój charakter D
2. Piotr Wspaniały, Zuzanna Łagodna, Edmund Sprawiedliwy, Łucja Mężna
WZS
- redaguje kodeks: Dobry Król, Dobra Królowa, odwołując się do tekstu literackiego K- stosuje jednolity typ wypowiedzeń P
- układa kodeks, proponując oryginalne rozwiązania R- buduje spójną i logicznie uporządkowaną wypowiedź D
Powrót do baśniowej krainy dzieciństwa (2 godziny)1. Rady profesora
Zeszyt lektur:ćw. 19, s. 75
- zapisuje rady na podstawie informacji z tekstu K, P
- formułuje wypowiedź o funkcji perswazyjnej R- redaguje poprawną, bogatą treściowo wypowiedź D
2. Akademia Baśniowa
- zna termin: notka reklamowa K- omawia funkcje reklamy P- przygotowuje notkę reklamową Akademii Baśniowej P- proponuje nazwę szkoły, logo, tarczę, hasło, profile klas, zakres ich działalności, ofertę wyjazdów, kursów P- porządkuje według układu alfabetycznego K- zapisuje poprawnie nazwiska pisarzy, tytuły książek P
- przedstawia cechy reklamy jako formy wypowiedzi D- wymienia tytuły baśni R- podaje nazwiska znanych autorów baśni D - opracowuje statut szkoły, regulaminy ...
jaceks1