Artykuł przedstawia podstawową technikę pamięciową metodologii szybkiej nauki. Prezentuje jej historię, wymiar teoretyczny oraz wskazuje wiele praktycznych przykładów jej wykorzystania w codziennej praktyce.
SŁOWEM WSTĘPNYM
W dzisiejszych czasach większość ludzi uskarża się na problemy z pamięcią. Dotyczy to zarówno osób starszych, jak i zupełnie młodych. Co ciekawie, ta ciągle rosnąca grupa ludzi, nie robi nic, albo z goła nic, żeby zmienić taki stan rzeczy. A w celu osiągnięcia tego, nie trzeba naprawdę wiele. Wystarczy poznać prawa i zasady rządzące działaniem pamięci i procesami pamięciowymi. Może to brzmi nieco dziwnie, ale klucz do wszystkiego kryje się w odpowiednim stosowaniu metod i technik pamięciowych, które opierają się w 100% na wspomnianych wcześniej prawach pamięciowych. Ten artykuł ma za zadanie zapoznać Cię z jedną z najbardziej efektywnych technik pamięciowych. Za chwilę poznasz nie tyle opis tej techniki, co przykłady jej praktycznego użycia, które mają za zadanie uzmysłowić Ci, jaką potężną „siłą rażenia” dysponuje ta technika. Najpierw zaprezentuję Ci historię powstania tejże techniki oraz powiem, o co w niej tak naprawdę chodzi, a potem pokażę, jak można ją zastosować w praktyce, na przykładach wziętych prosto z życia.
GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY – GSP
GSP używano i doskonalono przez ponad 300 lat. Jego zasady pierwszy wyłożył Stanisław Mink von Wennsshein w połowie XVII wieku. Był to o wiele doskonalszy system, niż poprzednie, umożliwiający ówczesnym mnemotechnikom zapamiętywanie o wiele większej ilości informacji (nie dziesiątki, a tysiące), i to na czas dowolnie długi, przy czym w grę wchodziły również i liczby i daty. U podstaw tego systemu leży przyporządkowanie cyfrom od 0 do 9 wybranych spółgłosek wg poniższego schematu.0 - s, z1 - t, d2 - n3 - m4 - r5 - l6 - j7 - k, g8 - f, w9 - p, b
Ani samogłoski, ani złożenia typu sz, cz, rz, dz itp. nie mają znaczenia w tym fonetycznym alfabecie cyfrowym i służą jedynie jako "wypełniacze" w obrazowych słowach-kluczach, jakie z jego pomocą tworzysz. Jak widzisz, przy niektórych cyfrach występują "podwójne" głoski. Punktem tej metody jest fonetyka. Nasz aparat mowy pracuje bardzo podobnie przy wymowie głosek s i z, k i g, f i w, p i b, jedyna różnica to miękkość, z jaką je wymawiamy.
Jak szybko zapamiętać ten system? Oto tłumaczenie, którym możesz sobie pomóc podczas jego zapamiętywania:
0. "z" to pierwsza głoska w słowie "zero", a "o" to ostatnia1. litery "t" lub "d" mają jedną pionową kreskę2. pisane "n" ma dwie pionowe kreski3. pisane "m" ma trzy pionowe kreski4. główną głoską w słowie "cztery" jest "r"5. w rzymskiej cyfrze L (50) kryje się słowo "pięć”6. litera "j" to lustrzane odbicie 67. z dwóch siódemek można ułożyć duże K8. pisane f ma dwie pętelki jedna nad drugą, jak cyfra 89. litery p i b to lustrzane odbicia cyfry 9.
SŁOWA - KLUCZE
Stworzymy teraz słowa-klucze charakterystyczne dla tej metody, tzn. możliwie krótkie i obrazowe słowa, które łatwo kojarzyłyby się z jedną i tylko jedną liczbą. Na przykład najlepszym słowem dla cyfry 1 powinno być jakieś łatwe do wyobrażenia słowo, zawierające tylko głoskę t lub d. Może to być np. dach, tusz, dusza itd. Każde z tych słów spełnia ten podstawowy warunek, a więc odpowiada cyfrze 1. Słowo dla liczby 34 musi zawierać głoski "m" i "r" w takiej właśnie kolejności. Możliwe słowa to: mur, szmer, marsz, chmura. Wybierając je sugeruj się zwykle łatwością, z jaką możesz sobie wyobrazić znaczenie danego słowa. Innymi słowy, litery znaczące m i r uzupełniasz w myślach samogłoskami i innymi głoskami nieznaczącymi, i wybierasz najlepszą kombinację.
Przykłady zakładek liczbowych GSP:
Traktuj tą listę jednak tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdemu słowu i zastąp go własnym, jeśli będzie lepsze. Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obrazowe.
1. Duch2. Noe3. Mysz4. Ryż5. Liść6. Jeż7. Kosz8. Fa (mydełko)9. Pszczoła10. TeZeusz11. TaTo12. TiNa13. DoM14. TiR15. TaLerz16. TuJa (drzewo)17. TKacz18. ToFfi19. DąB20. NoS
Możesz również spróbować stworzyć teraz zakładki dla liczb ponad 20, a nawet ponad 1000. Tam, gdzie znalezienie jednego słowa będzie niemożliwe, niektóre zakładki mogą być wielowyrazowe, np. 333 - mumia myszy. Staraj się, aby twoje zakładki były możliwie bardzo intensywne, żywe, co zdecydowanie ułatwia zapamiętanie. Poza tym różnicuj swoje obrazy, jeśli zakładka jest w liczbie mnogiej, oglądaj rzeczywiście ogromne ilości czegoś, a nie pojedyncze duże "coś".
Jak tego używać?
1.W wersji mało rozbudowanej nie różni się ta metoda od innych, prostszych metod pamięciowych. Możesz jej używać w ten sposób do zapamiętywania niewielu informacji w określonej kolejności, np. listy zakupów.
2.W wersji bardzo rozbudowanej - mając do dyspozycji wiele zakładek - np. 100 - możesz również jej używać do zapamiętywania wielkiej ilości informacji w określonej kolejności (lub niekoniecznie).
3.Możesz również dzięki niemu zapamiętywać różne liczby. Zapamiętanie cyfry 337853 - będącej np. numerem telefonu nie nastręczy ci wielu trudności, ponieważ możesz to zapamiętać jako np. "mama kiwa liściem" i zapamiętać ten obraz na głowie delikwenta, do którego jest ten telefon.
4.Możesz dzięki niemu zapamiętywać daty historyczne.
Oczywiście te 4 punkty absolutnie nie wyczerpują listy możliwych zastosowań GSP, o czym sam się już niedługo przekonasz.
Zakładki od 1 do 100
Poniżej znajdziesz pełną listę zakładek liczbowych od 1 do 100. Rzecz jasna traktuj ją tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdej zakładce i zastąp ją własną, jeśli uznasz to za stosowne. Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obrazowe.
1. Duch2. Noe3. Mysz4. Ryż5. Liść6. Jeż7. Kosz8. Fa (mydełko)9. Pszczoła10. TeZeusz11. TaTo12. TiNa13. DoM14. TiR15. TaLerz16. TuJa17. TKacz18. ToFfi19. DąB20. NoS21. NiT22. NeoN23. NeMo24. NuR25. NiL26. NeY (Michel Ney – francuski marszałek za czasów Napoleona I)27. dżoNKa (charakterystyczna łódź dla Hongkongu)28. NaWa (chodzi o tą nawę, którą możesz „spotkać” w kościele)29. NaPa 30. MeSa31. MaTa32. MiNa33. MaMa34. MuR35. MoL36. żMiJa37. MaK38. MeWa39. MaPa40. RoSa41. RaDa42. ReN43. RuM44. RuRa45. RoLa46. RaJa (poddany płacący haracz)47. RaK48. RaFa49. RyBa50. LaS51. LoDy52. LiNa53. LaMa54. LiR55. LaLa56. LeJ57. LeK58. LaWa59. LeP60. JaZ (chodzi o bardzo charakterystyczną dla obszaru Indii budowlę)61. YeToi62. JeżyNa63. JaMa64. JaR65. JeLeń66. JaJo67. JaK (zwierzę)68. JaWa69. JoPek70. KoSa71. KoT72. KuNa73. KaMień74. KuRa75. KuLa76. KiJ77. KoKa78. KaWa79. KaPeć80. WóZ81. WaTa82. WiNo83. WyMię84. WóR85. FaLa86. WiJ 87. WeK (szklany słój z pokrywką, gumką i sprężynką)88. WarzyWa89. WiePrz90. PieS91. BuT92. BoNa93. IBM94. BaR95. BaL96. BoJa97. PąK98. PaW99. PaPa100. DZeuS
Sprawdź samodzielnie, do czego może Ci się przydać znajomość GSP!
Weźmy pod lupę kilka, życiowych przykładów. GSP możesz wykorzystać m.in.:
- do zapamiętywania dat
Główny System Pamięciowy pozwala z łatwością zapamiętywać znaczące daty i wydarzenia historyczne. Oto przykładowa lista dat do zapamiętania:
1. 1770 - urodziny Beethovena4. 972 - Bitwa pod Cedynią5. 1504 - Sejm piotrkowski
Oto przykład, w jaki mógłbyś zapamiętać pierwszą datę:
głośno płaczący Beethoven, leżąc w łóżeczku dla noworodków, rzuca kokosy (770) w rapujących muzyków, ubranych w wytworne fraki.
Chodzi o stworzenie słowa lub kilku słów w oparciu o głoski znaczące, będące odpowiednikami kolejnych cyfr (według GSP) w danej dacie. Spróbuj teraz własnymi siłami zapamiętać powyższe daty, a jak już się uporasz z tym zadaniem, zobacz jak mogło to wyglądać. Już? No to teraz: spójrz na moje skojarzenia:
972 - Bitwa pod Cedynią
Dwa zgromadzenia wojska stoją naprzeciw siebie. Z jednej strony polskie, z drugiej niemieckie. Nagle rozlega się dźwięk trąby i wszyscy ruszają. Wpadają na siebie i polska strona tłucze z wielką siłą po głowach Niemców płatami bojowego BeKoNu (972) przygotowanego specjalnie na tą okazję. A Niemcy nie pozostają dłużni i oddają im razy specjalnymi bojowymi cytrynami (Cedynia- cytryna) przygotowanymi specjalnie na tą okazję.
1504 - Sejm piotrkowski
W sejmie siedzą i zawzięcie dyskutują sejmowe lisy (50). Co rusz, w czasie, kiedy jeden z nich przemawia, reszta wybucha wielkim oburzeniem i krzycząc niecenzuralne słowa rzuca w mówcę Ryżem (4).
==============
- do zapamiętywania złożonych dat
Pod pojęciem złożonych dat rozumiem datę określonego wydarzenia, która składa się nie tylko z samego roku, w którym to wydarzenie miało miejscem ale także jego dnia oraz miesiąca. Tak, że do zapamiętania będziemy mieli określone elementy:
dzieńmiesiącrokdanego wydarzenie
Jeśli myślisz, że dodanie tych nowych elementów do zapamiętania stanowi dużą trudność, to od razu mogę zapewnić, że tak nie jest. Do poznanej w poprzednim rozdziale metody zapamiętania samego roku danego wydarzenia musimy jedynie uzupełnić ją o sposób zapamiętania dnia i miesiąca, a w tym celu wystarczy jeszcze raz posłużyć się GSP. Prześledźmy teraz, jak wygląda zapamiętanie samych dni oraz miesięcy. Zapamiętanie dni, to nic innego, jak zapamiętania numeru danego dnia, czyli korzystając z GSP wystarczy stworzyć odpowiednie obrazy dla liczb od 1 do 31, które będą wyobrażać poszczególne dni. Jak już wiesz w zakresie stworzenia samego obrazu panuje pełna dowolność. Jeśli chcesz możesz użyć przykładowych słów – obrazów, które znajdziesz poniżej, ale zawsze lepiej jest stworzyć samodzielnie taką listę obrazów. Możesz nawet stworzyć osobną listę obrazów, które będziesz wykorzystywał tylko do zapamiętywania dat:
1.Duch.2.Noe.3.Mysz.4.Ryż.5.Liść.6.Jeż.7.Kosz.8.Fa.9.Pszczoła.10.TeZeusz.11.TaTo.12.TiNa.13.DoM.14.TiR.15.TaLerz.16.TuJa.17.Tkacz.18.ToFfi.19.DąB.20.NoS.21.NuDa.22.NeoN.23.NeMo.24.NoRa.25.NiL.26.NeY.27.NoGa / dżoNKa.28.NeWa.29.NiP.30.MeSa.31.MłoT
Zajmiemy się teraz kwestią zapamiętania miesięcy. Nie możemy zbytnio użyć ponownie GSP do ich zapamiętania, gdyż zrobiliśmy już to do zapamiętania samych dni i używanie tego samego systemu do zapamiętania dwóch składowych elementów jednej zapamiętywanej informacji, może zrodzić niepotrzebne zamieszanie. Tak, że sugeruję zapamiętać poszczególne miesiące poprzez opracowanie określonych obrazów powiązanych z danym miesiącem [mam tutaj na myśli warunki atmosferyczne panujące w w danym miesiącu lub jeśli to nie wystarczy, to trzeba zastosować metodę do zapamiętywania pojęć abstrakcyjnych] i tyle. Może to wyglądać tak:
1.miesiąc: Styczeń.Skojarzenie: Statek – Czeczeniec. Statek pełen Czeczeńców tańczy na zamarzniętym jeziorze.
2.miesiąc: LutySkojarzenie: Luty można sobie skojarzyć z Dziadkiem Mrozem i przysłowiem, że „idzie Luty, podkuj buty”. Tak, że skojarzenie dla lutego, to np.: dziadek Mróz z bardzo czerwonym nosem [od mrozu] idzie ulicami twojego miasta zamieniając wszystko w lodową pustynię.
3.miesiąc: MarzecSkojarzenie: w marcu topimy Marzannę, więc topiąca się Marzanna w jeziorze prosi wielką literę M [m jak marzec] o pomoc, ale ta pozostaje głucha na jej prośby. 4.miesiąc: KwiecieńSkojarzenie: znane przysłowie mówi, że "Kwiecień, plecień, co przeplata, trochę zimy...". Ponadto słowo kwiecień można przełożyć na następujące obrazy: kwiat – cień i utworzyć z tego takie skojarzenie: w kwietniu zaczyna rozkwitać w twoim ogrodzie piękny kwiat, ale szybko więdnie, gdyż atakuje go cień zimowego śniegu, który ponadto zakrywa święcące słońce i sprowadza autentyczną śnieżycę.
5.miesiąc: MajSkojarzenie: maj, to miesiąc zakochanych. Pierwsza litera nazwy miesiąca, to „M”, a druga, to „J”, więc wyobraź sobie zakochaną parę: Marię oraz Jerzego, który czule obejmują się w czasie majówki na brzegiem jeziora.
6.miesiąc: CzerwiecSkojarzenie: czerwiec, to raz, że koniec szkoły, a dwa, że można go zmienić na następujące obrazy: czerwień – wiec. Wyobraź sobie, że cała szkoła przybrana, jest na czerwono i odbywa się tam ogromy wiec, w czasie którego wszyscy uczniowie zostają przetransportowani na teren, na którym będą spędzać swoje wakacje. 7.miesiąc: LipiecSkojarzenie: lipa – wiec. Nawet lipa w czasie lipcowego urlopowania nic nie robi, nawet nie chce jej się uczestniczyć w obowiązkowych wiecach.
8.miesiąc: SierpieńSkojarzenie: sierp – pień. Ogromny srebrny sierp kosi w czasie sierpniowych żniw, pnie wszystkich drzew.
9.miesiąc: WrzesieńSkojarzenie: wrzesień, to tradycyjnie początek szkoły, więc zmartwiony mały Wiesław [W, jak wrzesień] idzie we wrześniowym słońcu, obładowany szkolnymi przyborami do szkoły.
10.miesiąc: PaździernikSkojarzenie: paź – dziennik. Na twojej uczelni trwa uroczyste rozpoczęcie nowego roku akademickiego, w czasie którego siedzące na zaszczytnym miejscu pazie zamieniają się w szkolne dzienniki, w których zapisano już oceny wszystkich studentów na ten rok.
11.miesiąc: ListopadSkojarzenie: list – opad. W czasie trwania święta zmarłych na groby byłych pocztowców spadają setki listów, które razem wzięte tworzą ogromny opad listów, przesyłek, paczek itp.
12.miesiąc: GrudzieńSkojarzenie: grudzień, to miesiąc wręczania prezentów, a więc wyobraź sobie skołowanego Mikołaja nad twoją choinką, który nie wie, jakie prezenty ma pod nią zostawić.
========== To wszystkie skojarzenia miesięcy. Mamy już teraz opanowane wszystkie elementy potrzebne do zapamiętania złożonych dat. Pora teraz na to, aby połączyć te wszystkie elementy w jedno i zobaczyć, jak w praktyce wygląda zapamiętywanie złożonych dat na konkretnych już przykładach.
Będziemy teraz zapamiętywać takie oto 3 daty:
10 czerwca 1525 - Hołd pruski19 października 1466 - II pokój toruński18 września 1454 - Klęska pospolitego ruszenia pod Chojnicami
Oto przykładowe skojarzenia, dzięki którym mógłbyś zapamiętać podane daty:
10 czerwca 1525 - Hołd pruskiTeZeusz (10) w przybranej na czerwono szkole, w którym odbywa się partyjny wiec (czerwiec), podchodzi wraz z towarzyszącymi mu Prusakami do tronu, na którym siedzi LiNa (52) otoczona dworakami w kształcie liter L (5). Tezeusz z Prusakami pada przed tą liną na kolana i krzyczą jeden przez drugiego na cały głos po niemiecku, że król – linia, jest najlepszy, że mu składają hołd i tak dalej.
19 października 1466 - II pokój toruńskiCałe miasto Toruń porośnięte zostaje DęBami (19). W ich gałęziach znajdują się pazie, które zamieniają się w dzienniki (październik) wszystkich polskich i niemieckich studentów, którzy obserwują to wydarzenie z wielkim zainteresowaniem. Nagle zaczyna wiać strasznie silny wiatr, który zrzuca wszystkie dzienniki na ziemię. Co tam zaczyna się dziać!. Wszyscy studenci rzucają się na tą kupę dzienników, każdy szukając swojego. Wybucha ogólna bijatyka. Nagle z nieba pośrodku tego rozgardiaszu ląduje łabędź (2) i na jego znak wszystko się nagle uspokaja i zaczyna się wielkie pojednania między studentami, którzy zasiadają do przygotowanej dla nich uczty. W tym momencie z nieba na całe zgromadzenie spada RóJ (46) Jeży (6), które z głośnym brzęczeniem i hukiem również dołączają się do całej imprezy.
18 września 1454 - Klęska pospolitego ruszenia pod ChojnicamiCiągnąć ze sobą ogromne wozy wypełnione cukierkami Toffi (18), kilka milionów małych Wiesławów niosących strasznie ciężkie plecaki z przyborami szkolnymi (wrzesień) przybywa do miejscowości zarośniętej w całości choinkami (Chojnice), w której ma się odbyć dla nich wielkie rozpoczęcie roku szkolnego. Zastają tam jednak...
Nikolas53