05 - Keith - ZłoÂść i odwet w konflikcie.doc

(173 KB) Pobierz

Atrybucja (Heider): model Jonesa i Davisa

Etap 1: czy działanie było zamierzone?

(wiedza o skutkach i możliwość ich osiągnięcia)

Etap 2: czy działanie wynikało z usposobienia tej osoby?

(pozytywny czy negatywny skutek? czy był zamierzony?)

Aby stwierdzić, czy zachowanie wynika z dyspozycji, czy z okoliczności, bierzemy pod uwagę trzy rodzaje informacji (Kelley): wyjątkowość, spójność, normatywność.

à podstawowy błąd atrybucji

à tendencyjność działającego i obserwatora (rzadziej w kulturze azjatyckiej)

 

Wynik procesu atrybucji z reakcją behawioralną łączą emocje: 1przyczyny zachowań różnią się trwałością lub niezmiennością w czasie, 2stopień naszej kontroli nad przyczyną zachowania (Weiner)

 

Konflikty nacechowane chęcią odwetu nie są przystosowawcze, gdyż są destrukcyjne i często zakorzenione w błędnych interpretacjach eskalujących spór.

à stronniczość oskarżającego, czyli tendencja pokrzywdzonego obserwatora do doszukiwania się przyczyn, na jakie działający miał wpływ

à stronniczość oskarżonego, czyli tendencja do przypisywania własnego zachowania okolicznościom będącym poza kontrolą

 

Oceny odpowiedzialności dokonywane przez obie strony konfliktu:

 

Radzenie sobie ze złością: nie bezpośrednie wyładowywanie, a skorygowanie stronniczych ocen stopnia czyjejś odpowiedzialności za niewłaściwe zachowanie (uświadamianie istnienia błędów atrybucji i nauka przetwarzania informacji, rozwijanie umiejętności i motywacji do empatycznego przyjmowania punktu widzenia innej osoby, uświadamianie istnienia stronniczości oskarżonego i nauka radzenia sobie z nią). Poziom złości skutecznie obniżają przeprosiny.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin