posluszenstwo_tom4_numer2.pdf

(531 KB) Pobierz
168273637 UNPDF
POSàUSZEēSTWO
PosáuszeĔstwo
Tom 4, Nr. 2
MiáRĞü, która jest posáuszna
W numerze:
„Sáyszeü, znaczy byü posáusznym." Dla wielu ten zwrot przywoáuje obraz pantomimy
przedstawiający olbrzymiego zielonego geniusza, takiego jak ten, który powstaá na rozkaz
przy pocieraniu magicznej lampy Alladyna — stworzenie o wyraĨnej nieograniczonej
mocy „caákowicie związany" w Ğlepym posáuszeĔstwie temu, kto byá wáDĞcicielem tej
lampy. To nie jest posáuszeĔstwo, o którym mówi Biblia.
PamiĊtam, wiele lat temu, podczas rozmowy z Archidiakonem koĞcioáa
AnglikaĔskiego wyáoniá siĊ temat posáuszeĔstwa. Ten uprzejmy starszy pan powiedziaá mi
zdecydowanie, Īe nie lubi sáowa „posáuszeĔstwo." Powiedziaá, Īe to mu przypomina psa,
który leĪy na plecach, z nogami w powietrzu, który tak czeka na uprzejme sáowo swojego
pana. UwaĪDá on, Īe lepszym táumaczeniem tego sáowa w Biblii byáoby sáowo „reakcja."
Ja mu prosto odpowiedziaáem tak: „Mój Ojciec po prostu nie jest taki. Mój Ojciec
pragnie mojego posáuszeĔstwa w miáRĞci nie dlatego, Īe jego moc jest tak wielka, iĪ ja nie
mam wyboru, nie dlatego, Īe nie bĊdzie mnie kochaá, jeĪeli tak nie postąpiĊ, ale po to, aby
ochroniü i zachowaü naszą cenną spoáecznoĞü zdobytą na krzyĪu przez Jezusa
Chrystusa. Z radoĞcią oddajĊ moje Īycie Ojcu w posáuszeĔstwie, poniewaĪ zacząáem
rozumieü peániĊ Jego miáRĞci do mnie i pokochaáem Go caáym swoim sercem. Nauczyáem
siĊ poznawaü i rozróĪniaü jego wspaniaáy gáosi rozumieü nie tylko to, czego On chce ode
mnie, ale równieĪ dlaczego On tego chce. Dla mnie, proszĊ pana, posáuszeĔstwo to jest
radoĞü."Spojrzaá namniejakoĞ dziwnieipowiedziaá:„Tojestdobredlawas
charyzmatyków, aleja tak tego nie przeĪywam." Po tym zdaniu zostaá szybko zmieniony
temat i wreszcie rozstaliĞmy siĊ z uprzejmym uĞciskiem rĊki.
Wtedy, w mojej naiwnoĞci myĞlaáem, Īe moje przeĪycie byáo czymĞ normalnym dla
wszystkich chrzeĞcijan. Teraz juĪ troszkĊ wydoroĞlaáem i nie jestem juĪ tak bardzo naiwny.
Jego reakcja byá dla mnie taka dziwna, poniewaĪ nigdy nie uwaĪDáem siebie za
„charyzmatyka," lecz po prostu jako Jego dziecko, czáonka BoĪej rodziny poprzez
odrodzenie duchowe w Chrystusie — cząstkĊ tej tajemnicy, którą jest koĞcióá.
PosáuszeĔstwo to nie jest coĞ, co dotyczy charyzmatyków (bo to nie jest nawet wyraĪenie
Biblijne); jest to sprawa Īycia dla wszystkich, którzy wyznają imiĊ Jezusa, jako Pana.
àatwo jest nawet chrzeĞcijanom patrzeü na Sáowo, które Bóg natchnąá przez swojego
Ducha przez pryzmat naszego przeĪycia i zrozumienia. Nasze zrozumienie Sáowa BoĪego
jest czĊsto oparte na zastosowaniu dotyczącym sfery „naturalnej" — sfery, w której Īyjemy
fizycznie, wraz z resztą upadáego Ğwiata. WáDĞnie czĊsto patrzymy na Sáowo BoĪe w
oparciu o te naturalne przeĪycia i tak go chcemy táuma-
Strona 1: MiáRĞü, która
jest posáuszna
Bez praktycznego posáuszeĔstwa, miáRĞü
do Chrystusa jest tylko pomysáem bez
Īycia, bez wiecznej realnoĞci.
Strona 3: MiáRĞü, bojaĨĔ i
posáuszeĔstwo
Trzy niezbĊdne elementy w naszym
poszukiwaniu intymnej spoáecznoĞci z
Bogiem.
Strona 7: RadoĞü posáuszeĔstwa
Porzucenie oddanego posáuszeĔstwa daje
peániĊ niebiaĔskiej radoĞci!
Strona 9: WejĞcie do Īycia w
peánym posáuszeĔ-
stwie
PosáuszeĔstwo jest moĪliwe tylko w
Īyciu ustawicznej spoáecznoĞci z
Chrystusem.
Strona 10: Droga do
niebiaĔskiej peánoĞci
NiebiaĔska peánoĞü przychodzi wtedy,
kiedy Bóg zajmuje niekwestionowane i
niepodzielne najwyĪsze miejsce.
„Sáowo Twoje jest pochodnia nogom moim i ĞwiatáRĞciąĞcieĪkom moim. " — Psalm 119:105
1
168273637.003.png
POSàUSZEēSTWO
MiáRĞü, która jest posáuszna
czyü. Jest to nasz najwiĊkszy báąd i najwiĊksza radoĞü dla szatana!
szeĔstwo wypáywa z relacji miáRĞci do Chrystusa przedstawionego w
Biblii. Nie moĪe ono byü wytworzone przez samolubstwo, chciwoĞü, ani
nic z tego, co pochodzi z motywacji upadáego czáowieka. MoĪe to
pochodziü tylko z nowego narodzenia poprzez Jezusa i przez moc Ducha
ĝwiĊtego w peánym przeĪyciu odnowionej spoáecznoĞci z Ojcem, który
jest w niebie -- gáĊbokiej spoáecznoĞci miáRĞci, która nie zna Īadnej innej
naturalnej reakcji, tylko caákowite posáuszeĔstwo z radoĞcią. Jest to
spoáecznoĞü, która nie zna innej drogi, oprócz Tej Jedynej, którą jest
Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel i Pan.
Patrzmy na rzeczy z
BoĪego punktu widzenia
Jako chrzeĞcijanie narodziliĞmy siĊ na nowo do nowego Īycia. Jest to
greckie sáowo „zoe, " które mówi o takim Īyciu, jakie ma w sobie Bóg.
Jest to takie Īycie, jakie On daá swojemu jednorodzonemu Synowi (Jana
5:26). Jest to Īycie, które panuje w wiecznoĞci z Bogiem (Jana 3:15). To
wieczne Īycie jest potwierdzoną wáasnoĞcią wszystkich, którzy wierzą i
Īyją w pokorze, a wynika to z ich osobistej relacji z Chrystusem (Jan
5:24; 1 Jana 3:14).
Aby BoĪe Sáowo mogáo przekazywaü jego prawdĊ do naszych serc,
ĪebyĞmy mogli nawet zacząü zrozumiewaü caáą prawdĊ Sáowa BoĪego,
musimy patrzeü na rzeczy z BoĪego punktu widzenia. Jest to oparte na
jego wiecznych celach i planach i wszystkim, co zostaáo dokonane
poprzez Jezusa Chrystusa i jego dzieáo na krzyĪu. BoĪe Sáowa to sáowa
Ducha i ĩycia, a prawdĊ Sáowa BoĪego moĪna poznaü i zrozumieü
jedynie poprzez oĞwiecenie Ducha ĝwiĊtego w sercu nowo narodzonego
czáowieka duchowego. Tylko poprzez jego dziaáanie w nas moĪe kaĪdy z
nas poznaü gáĊbokoĞü, wysokoĞü i szerokoĞü BoĪej miáRĞci w jego
wiecznym powoáaniu do posáuszeĔstwa.
Mój przyjaciel Archidiakon przyrównywaá wáDĞciwie posáuszeĔstwo
do swojego pojĊcia „zmuszania" do poddaĔstwa. Dlatego nie mógá siĊ
pogodziü z wyzwaniem do posáuszeĔstwa. Nie potrafiá w ten sposób
„odpocząü," dlatego teĪ nie mógá zaakceptowaü BoĪego autorytetu w
zastosowaniu tego sáowa. Jego poznanie zaciemniáo jego duchowe
zrozumienie.
Aby mieü prawdziwe zrozumienie BoĪego pojĊcia posáu-
szeĔstwa, musimy patrzeü na to w Ğwietle Īycia, natury i charakteru
Jezusa Chrystusa, które są objawione w BoĪym 6áowie.
„I chociaĪ byá Synem, nauczyá siĊ posáuszeĔstwa przez to, co
wycierpiaá, a osiĊgnąwszy peániĊ doskonaáRĞci, staá siĊ dla wszystkich,
którzy mu są posáuszni, sprawcą zbawienia wiecznego" (Hebr. 5:8-9).
Zwróücie uwagĊ, Īe nasze zbawienie jest nierozáączne (to znaczy
tak blisko ze sobą záączone, Īe oddzielenie jest niemoĪliwe) od
posáuszeĔstwa. Jezus powiedziaá, abyĞmy poznawali drzewo po
owocach, a prawdziwoĞü naszej relacji z Bogiem jest sprawdzana na
ziemi i w niebie na podstawie naszego posáuszeĔstwa Jemu caáym
sercem.
Wiara prowadzi do posáuszeĔstwa i wolnoĞci
Tak samo, jak Nowy Testament pokazuje nam wyraĨnie związek miĊdzy
posáuszeĔstwem i miáRĞcią, w taki sam sposób pokazuje, Īe nasze
posáuszeĔstwo jest poáączone z wiarą. Tak, jak prawdą jest to, Īe tylko
ten, kto kocha Boga bĊdzie mu naprawdĊ posáuszny, tak samo jest
prawdą to, Īe tylko ten, kto naprawdĊ ufa Bogu (to znaczy caákowicie
wierzy Bogu) bĊdzie mógá bezpiecznie byü jemu w peáni posáuszny.
Musimy pamiĊtaü, Īe ta miáRĞü, wiara i caákowite zaufanie Bogu nie
pochodzą z nas, poprzez naszą siáĊ i pracĊ, lecz są bezpoĞrednim
wynikiem BoĪego osobistego dziaáania w naszym Īyciu. Są one koroną
áaski BoĪej, która jest w Panu Jezusie Chrystusie.
W Galacjan 5:1 jest powiedziane, Īe „Chrystus wyzwoliá nas,
abyĞmy w tej wolnoĞci tyli. " Wiersz ten dalej napomina nas: „Stójcie
wiĊc niezachwianie i nie poddawajcie siĊ znowu pod jarzmo niewoli. "
Chrystus poprzez swoje dzieáo na krzyĪu uwolniá nas od jarzma niewoli
grzechu i ksiĊcia mocy ciemnoĞci tego upadáego Ğwiata. Wyzwoliá nas do
EáogosáawieĔstwa „WOLNOĝCI," która umoĪliwia nam, przez áaskĊ
BoĪąĪ\ü i chodziü w radosnym „posáuszeĔstwie" Ojcu. List do Galacjan
Mówi dalej: „Bo w Chrystusie Jezusie ani obrzezanie, ani nieobrzezanie
NIC nie znaczy, lecz wiara, która jest czynna w miáRĞci. "
Bez „posáuszeĔstwa," to co nazywamy wiarą i miáRĞcią jest tylko
Váowami bez pokrycia, które nie mają wiecznej wartoĞci. Tylko wiara i
miáRĞü, które otrzymują „ciaáo" i „Īycie" poprzez nasze posáuszeĔstwo ,
mają prawdziwą wartoĞü. To posáuszeĔstwo jest absolutnie konieczne dla
kaĪdego z nas, abyĞmy mogli trwaü w bliskiej spoáecznoĞci z naszym
ĞwiĊtym, miáującym Bogiem. Nie moĪemy mieü spoáecznoĞci z Bogiem
bez tego posáuszeĔstwa.
PosáuszeĔstwo poprzez Īycie w Duchu
MiáRĞü manifestowana w posáuszeĔstwie
„MówiĊ wiĊc, wedáug Ducha postĊpujcie, a nie bĊdziecie pobáDĪali ĩądzy
cielesnej. GdyĪ ciaáo poĪąda przeciwko Duchowi, a Duch przeciwko
ciaáu, a te sa sobie przeciwne. A jeĞli Duch was prowadzi, nie jesteĞcie
pod zakonem. Jawne zaĞ są uczynki dala, mianowicie: wszeteczeĔstwo,
nieczystoĞü, rozpusta, baáwochwalstwo, czary wrogoĞü, spór, zazdroĞü,
gniew, knowania, waĞnie, odszczepieĔstwo, zabójstwa, pijaĔstwo,
obĪarstwo i tym podobne; o tych zapowiadam wam, jak juĪ przedtem
zapowiedziaáem, Īe ci, którzy te rzeczy czynią, Królestwa BoĪego NIE
odziedzicza- Owocem zaĞ Ducha są: miáRĞü, radoĞü, pokój, cierpliwoĞü,
uprzejmoĞü, dobroü, wiernoĞü, áagodnoĞü, wstrzemiĊĨliwoĞü. Przeciwko
takim nie ma zakonu. A ci, którzy NALEĩĄ do Chrystusa Jezusa,
ukrzyĪowali ciaáo swoje wraz z namiĊtnoĞciami i Īądzami. JeĞli wedáug
Ducha Īyjemy, wedáug Ducha teĪ postĊpujmy" (Galacjan 5:16-25).
Bracia i siostry w Chrystusie, czy wasze Īycie przedstawia
Jezus powiedziaá: „Kto ma przykazania moje i przestrzega ich, ten mnie
miáuje; a kto mnie miáuje, tego tei bĊdzie miáowaá Ojciec i ja go miáowaü
EĊGĊ o objawiĊ mu samego siebie" (Jan 14:21).
„JeĞli kto mnie miáuje, 6áowa mojego przestrzegaü bĊdzie i Ojciec
mój umiáuje go i do niego przyjdziemy i u niego zamieszkamy " (Jan
14:23).
„JeĞli przykazaĔ moich przestrzegaü bĊdziecie, trwaü bĊdziecie w
miáRĞci mojej, jak i ja przestrzegaáem przykazaĔ Ojca mego i trwam w
miáRĞci jego" (Jan 15:10).
„JesteĞcie przyjacióámi moimi, jeĞli czyniü bĊdziecie, co wam
przykazujĊ " (Jan 15:14).
Z tych fragmentów Sáowa BoĪego wynika jasno, Īe posáu-
2
168273637.004.png
POSàUSZEēSTWO
MiáRĞü, która jest posáuszna
grzeszną naturą, pomimo waszych sáów, czy teĪ widaü w nim owoc
Ducha, który jest dowodem waszego POSàUSZEēSTWA Chrystusowi?
Czy Īyjecie w posáuszeĔstwie waszej grzesznej naturze, czy naturze
Chrystusa, którą wam daá Bóg przez odrodzenie poprzez moc Ducha
ĝwiĊtego?
„BiorĊ dziĞ przeciwko wam na Ğwiadków niebo i ziemiĊ. PoáRĪ\áem
dziĞ przed tobąĪycie i Ğmierü, báogosáawieĔstwo i przekleĔstwo. Wybierz
przeto ĩycie, abyĞĪ\á ty i twoje potomstwo, miáując Pana, Boga twego,
Váuchaj ąc jego gáosu i lgQąc do niego, gdyĪ, w tym jest twoje Īycie. Ŷ " (5
MojĪ. 30:19-20).
Umiáowani, chociaĪ jest to prawdą, Īe my, którzy znaleĨliĞmy Īycie
w Chrystusie, jesteĞmy pod áaską, to pomimo tego musimy
stawaü przed tym samym wyborem. PosáuszeĔstwo grzesznej naturze
przynosi Ğmierü; posáuszeĔstwo Bogu OZNACZA ĩYCIE. BoĪe
wezwanie do posáuszeĔstwa jest jego zaproszeniem peánym miáRĞci,
Sáynącym z peáni jego serca do kaĪdego z nas, abyĞmy przeĪywali to, co
najlepsze na wieki z Chrystusem. Nasza odpowiedĨ na jego wezwanie
Ğwiadczy o naszej wzrastającej miáRĞci do niego i ufnoĞci w Bogu, który
Īyje i moĪe. Czy sáyszysz jego wezwanie? Biblijne posáuszeĔstwo moĪe
byü zrozumiane i wykonywane tylko poprzez gáĊboką i osobistą relacją z
Dawcąĩycia.
Wybierz dzisiaj Īycie -- BĄ'ħ POSàUSZNY.
MikĊ Barton (1993)
MiáRĞü, bojaĨĔ i posáuszeĔstwo
„DziĊki bojaĨni Pana stronimy od záego"
(Przyp. Sal. 16:6).
„Baü siĊ Pana — znaczy nienawidziü
]áa" (Przyp. Sal. 8:13).
„Kto ma przykazania moje i prze-
strzega ich, ten mnie miáuje" (Jan 14:21).
„A to jest miáRĞü, abyĞmy postĊpowali
wedáug przykazaĔ jego" (2 Jana 6).
MiáoĞü, boja Ĩ Ĕ i posáuszeĔstwo — znaczą
to samo, jeĪeli chodzi o nasze Īycie z Bogiem.
W przeszáRĞci zwiastowaáem na temat miáRĞci
BoĪej, bojaĨni BoĪej i posáuszeĔstwa Bogu
tak, jakby byáy to trzy róĪne aspekty naszej
relacji z Panem. Ale teraz uczą siĊ, Īe te trzy są
nierozáączne — nie moĪna praktykowaü jednej
bez pozostaáych dwóch:
Nie moĪna miáowaü Boga bez posia-
dania bojaĨni BoĪej.
Nie moĪna Go miáowaü nie bĊGąc Mu
posáusznym.
Nie moĪna mieü prawdziwej bojaĨni
BoĪej, jeĪeli nie jesteĞ Mu posáuszny.
Zadaj sobie pytanie: jaka jest twoja
motywacja dla odnoszenia zwyciĊstwa nad
poĪądliwosciami, pragnieniami i grzechami?
do zdobywania ĞwiĊtoĞci, poboĪnoĞci i
czystoĞci serca?
Niektórzy nauczają, Īe tylko boja ĨĔ BoĪa
powoduje, iĪ wierzący uciekają przed
poĪądliwoĞciami. Cytują nastĊpujące frag-
menty Sáowa BoĪego:
„Spustoszenie i nĊdza na ich drogach, a
drogi pokoju nie poznali. Niema bojaĨni BoĪej
przed ich oczami" (Rzym. 3:16-18). „Bój siĊ
Pana i unikaj záego" (Przyp. Sal. 3:7). „BojaĨĔ
Pana jest krynicą Īycia, dziĊki niej moĪna
uniknąü sideáĞmierci" (Przyp. Sal. 14:27).
6áowo BoĪe mówi, Īe pierwszy koĞcióá
byá budowany poprzez „chodzenie w bojaĨni
PaĔskiej i pociechą Ducha ĝwiĊtego" (Dz. Ap.
9:31). Jeremiasz mówi, Īe grzeszny Izrael nie
naĞladowaá Boga z caáego serca, poniewaĪ nie
bali siĊ Go: „Nie ma u ciebie bojaĨni przede
mną" (Jeremiasz 2:19).
Natomiast inni kaznodzieje nauczają, Īe
jedyną wáDĞciwą motywacją przeciwko grze-
chowi jest miáRĞü. Niedawno sáyszaáem, jak
kaznodzieja baptystyczny grzmiaá przez radio:
„BojaĨĔ nie jest dla chrzeĞcijanina — to jest
udrĊka! Nie moĪesz chodziü z Bogiem, jeĪeli
siĊ Go boisz. Miáo Ğü jest jedyną reakcją na
áaską, jakiej kiedykolwiek bĊdziesz
potrzebowaá. JeĪeli miáujesz Boga, to bĊdziesz
mu posáuszny."
Ten pastor absolutnie odrzuciá boja ĨĔ
Bo Ī ą, jako motywacją dla posáuszeĔstwa
Panu! Sam pomysá uczenia ludzi ĞwiĊtej
bojaĨni BoĪej dla niego wydawaá siĊ czymĞ
odraĪającym.
RzeczywiĞcie, obecnie z kazalnic
Váyszymy w wiĊkszoĞci poselstwa o miáRĞci.
Bardzo maáo sáyszymy o bojaĨni BoĪej —
prawie Īadnych proroczych kazaĔ, które
powodują przekonanie o grzechu. Zamiast tego
pastorzy nauczają: „tylko kochaj Jezusa z
caáego serca, a wszystko bĊdzie dobrze. Nie
jesteĞmy pod zakonem ~ jesteĞmy powoáani do
wolnoĞci! Wszyscy upadamy, ale miáRĞü
przykrywa kaĪdy grzech. Naucz siĊ wiĊc
kochaü. Kochaj Jezusa i braci, a masz
zagwarantowane niebo."
To dobrze brzmi — ale to nie to, co mówi
6áowo BoĪe! MoĪe powiesz: „ale czy Jezus nie
powiedziaá, Īe dwa najwiĊksze przykazania
opierają siĊ na miáRĞci — Īe mamy miáowaü
Boga i bliĨniego?" Tak, to prawda! Ja nie mam
argumentów przeciwko tym, którzy nauczają,
Īe miáRĞü powinna byü naszą gáówną moty-
wacją. Moim problemem jest róĪnica pomiĊdzy
nowoczesna definicją miáRĞci przedstawianą
przez koĞcióá, a tym, co Jezus nazywa miáRĞci ą!
MiáRĞü nie jest tylko emocją, czy
uczuciem, które Īywimy do Chrystusa. Nie
moĪe ona byü w peáni pokazana tylko poprzez
uwielbianie i kazanie. Nie moĪe ona równieĪ
byü zmierzona emocjami. Wielu chrzeĞcijan
potrafi siedzieü w koĞciele i przeĪywaü wielkie
emocje, woáDü do Boga i Sáakaü — a potem
wyjĞü z koĞcioáa i byü nieposáusznym Bogu.
Jezus powiedziaá, Īe to nie jest miáoĞü do
niego !
Nie moĪna tego chyba przedstawiü
jaĞniej: MiáRĞü oznacza
posáuszeĔstwo przykazaniom
Pana Jezusa Chrystusa!
Jezus powiedziaá, Īe jedynym rodzajem
miáRĞci, jaką on przyjmuje jest posáuszeĔstwo
kaĪdemu jego przykazaniu — posáuszeĔstwo
jego sáowu we wszystkim i zawsze!
„JeĞli mnie miáujecie, przykazaĔ moich
przestrzegaü bĊdziecie" (Jan 14:15). „JeĞli
przykazaĔ moich przestrzegaü bĊdziecie, trwaü
EĊdziecie w miáRĞci mojej, jak i ja
przestrzegaáem przykazaĔ Ojca mojego i trwam
w miáRĞci Jego" (Jan 15:10). „Na tym bowiem
polega miáRĞü ku Bogu, Īe siĊ przestrzega
przykazaĔ jego, a przykazania jego nie są
uciąĪliwe" (1 Jana 5:3). Chyba Chrystus nie
mógá tego juĪ jaĞniej powiedzieü: miáRĞü do
niego oznacza posáu-
3
168273637.005.png 168273637.006.png
POSàUSZEēSTWO
MiáRĞü, bojaĨĔ i posáuszeĔstwo
szeĔstwo kaĪdemu jego przykazaniu!
Ale co wytwarza staáe i trwaáe posáu-
szeĔstwo? Jestem przekonany, Īe poboĪne,
ochotne posáuszeĔstwo wytryska z jednego
Ĩródáa: bojaĨni Īywego Boga !
PosáuszeĔstwo zrodzone poprzez
prawdziwą i naboĪQą bojaĨĔ BoĪą, jest
udoskonaloną miáRĞcią. Na poparcie tego
proponują nastĊpujące miejsca Sáowa BoĪego:
„A z tego wiemy, Īe go znamy, jeĞli
przykazania jego zachowujemy. Kto mówi:
znam go, a przykazaĔ jego nie zachowuje,
Náamcą jest i prawdy w nim nie ma. Lecz kto
zachowuje Sáowo Jego, w tym prawdziwie
dopeániáa siĊ miáRĞü BoĪa. Po tym poznajemy,
Īe w nim jesteĞmy. Kto mówi, Īe w nim
mieszka, powinien sam tak postĊpowaü, jak on
postĊpowaá" (1 Jana 2:3-6).
„Przeto okaĪmy siĊ. wdziĊcznymi my,
którzy otrzymujemy królestwo niewzruszone i
oddawajmy czeĞü Bogu tak, jak mu to jest
miáe: z naboĪnym szacunkiem i bojaĨnią.
Albowiem Bóg nasz jest ogniem trawiącym"
(Hebr. 12:28-29).
Teraz nieczĊsto sáyszymy to sáowo
zwiastowane z wielu kazalnic. Zamiast tego
Jezus jest przedstawiany jako zdziecinniaáy
dziadek, który przymyka oko na grzech!
OczywiĞcie, On wie, Īe jesteĞmy sáabi i Īe
czasami upadamy. Ale tu Sáowo BoĪe mówi o
czymĞ innym: mówi, Īe posáuszeĔstwo jego
przy kazaniom jest udoskonalon a miáRĞcią — a
boja Ĩ Ĕ BoĪa jest nasz a motywacją do
posáuszeĔstwa !
W prosty sposób moĪna to powiedzieü
tak: JeĪeli naprawdĊ masz w sobie bojaĨĔ
BoĪą, to bĊdziesz posáuszny kaĪdemu Jego
6áowu. Czyniąc to, bĊdziesz Go kochaá tak,
jak to jest Jemu przyjemne.
JeĪeli boisz siĊ Pana i jesteĞ mu posáuszny
we wszystkim, to nie bĊdziesz musiaá
sprawdzaü swojego serca, aby siĊ
upewniü, czy naprawdĊ Go miáujesz. Nie
EĊdziesz musiaá próbowaü mierzyü swojej
miáRĞci przez pryzmat swoich áez lub braku
áez. MoĪesz po prostu odpocząü w Jego Sáowie
— sáowie Chrystusa — Īe twoje
posáuszeĔstwo wzglĊdem Niego jest miáRĞcią !
Jednak po drugiej stronie monety są
wszystkie drogi, co do których my myĞlimy , Īe
wyraĪamy w ten sposób miáRĞü do Jezusa. Na
przykáad moĪemy siadaü w jego ĞwiĊtej
obecnoĞci i Ğpiewaü ze ázami: „Sercem kocham
Jezusa..." „Ty jesteĞ moją miáRĞcią..." „Jezu,
Ty jesteĞ moją radoĞcią..." Ale jeĪeli nie
jesteĞmy posáuszni BoĪemu Sáowu w naszym
codziennym Īyciu, to caáe nasze mówienie,
zwiastowanie i Ğpiewanie o tym, Īe kochamy
Jezusa jest tylko naszą sentymentalną
duszewnoscią. Jest to tylko udawanie !
Bóg poleciá nam, abyĞmy odrzucili ten
Ğwiat, oddzielili siĊ od záych przyjacióá i
ukrzyĪowali swoje ciaáo wraz z jego
namiĊtnoĞciami i poĪądliwoĞciami. Czy jesteĞ
Mu posáuszny w tym? JeĪeli nie — jeĪeli stale
jesteĞ nieposáuszny jego Sáowu, to twoje
uwielbianie jest dla niego nie do przyjĊcia. Jest
to jak miedĨ brzĊcząca, czy cymbaá brzmiący
—haáas bez znaczenia!
powiedziaá: „JeĞli ktoĞ miáuje Ğwiat, nie ma w
nim miáRĞci Ojca" (1 Jana 2:15)? Albo:
„PoĪądliwoĞü począwszy rodzi grzech, a grzech
EĊGąc wykonany, rodzi Ğmierü" (Jakuba 1:15)?
Niedawno sáyszaáem, jak pewien
kaznodzieja powiedziaá: „Nie moĪna byü
posáusznym wszystkim przykazaniom w Biblii.
A nawet gdybyĞ byá im posáuszny, to i tak by
ciĊ to nie zbawiáo. To byáby legalizm!"
Nie! WrĊcz przeciwnie, myĞmy si Ċ starali
zniszczyü przykazania Chrystusa, nazywając je
zakonem ! Wspaniaáe przykazania, które On
nam daá, byáy dla naszego dobra, aby nas
zbawiü od samych siebie i od naszych
grzechów! On nam nakazaá pokutĊ. On
nakazaá, abyĞmy wierzyli w Niego i w
niebiaĔskiego Ojca. On nam równieĪ nakazaá,
abyĞmy miáowali naszego bliĨniego tak, jak
siebie samego — abyĞmy przebaczali innym, a
wtedy On nam przebaczy.
JeĪeli jesteĞ posáuszny tylko tym
przykazaniom —aby pokutowaü z grzechów,
wierzyü, Īe Ojciec posáDá Jezusa, kochaü i
przebaczaü swojemu bliĨniemu - to jesteĞ
zbawiony. Chodzisz w ĞwiatáRĞci, poniewaĪ ją
otrzymaáHĞ.
Kiedy Jezus mówi, Īe nie jesteĞmy
zbawieni z uczynków zakonu, to mówi o czymĞ
zupeánie innym. Mówi o naszych wysiákach,
aby „zasáXĪ\ü" sobie na zbawienie - tak, jak
liderzy ĩydów starali siĊ zasáXĪ\ü na zbawienie
poprzez przestrzeganie zwyczajów religijnych;
obmywania naczyĔ, dokáadnego obliczania
dziesiĊciny i caáej reszty 660 uczynków ciaáa.
Nikt nie moĪe byü zbawiony z uczynków.
Ale mam pytanie: Które z DziesiĊciu
PrzykazaĔ moĪesz záamaü i pójĞü do nieba?
Cudzoáóstwo? Káamstwo? Nowy Testament
mówi: „Bóg bĊdzie sądziá cudzoáRĪników"
(Hebr. 13:4) i „wszyscy káamcy bĊGą wrzuceni
do jeziora ognistego. To jest druga Ğmierü"
(Obj. Jana 21:8).
Umiáowani, nie mamy prawa áama ü
Īadnego z tych przykazaĔ ! Jezus powiedziaá, Īe
nie przyszedá zniszczyü zakonu, ale go
wypeániü — i Īe jeĪeli ktoĞ naucza inaczej, to
naleĪy mu przywiązaü do szyi kamieĔ má\Ĕski
i wrzuciü do morza!
Podam teraz bardzo odwaĪne
stwierdzenie: UwaĪam, Īe nie jest moĪliwe
ustawiczne chodzenie w posáuszeĔstwie i
ĞwiĊtoĞci, jeĪeli nie masz w sercu bojaĨni
BoĪej.
JeĪeli nie masz bojaĨni BoĪej, to
Wielu chrzeĞcijan nie
traktuje powaĪnie Sáowa BoĪego
— nie wierzą, Īe Bóg
naprawdĊ tak myĞli!
Czy Jezus naprawdĊ miaá na myĞli to, co
powiedziaá do swoich przyjacióá? Powiedziaá
do uczni tak: „Nie bójcie siĊ tych, którzy
zabijają ciaáo, a potem nie mają juĪ nic do
zrobienia. Ale wskaĪĊ wam, kogo siĊ baü
macie. Bójcie siĊ tego, który, gdy zabija, ma
moc wrzuciü do piekáa. Zaiste powiadam wam,
tego siĊ bójcie" (àukasz 12:4-5). Czy Bóg
naprawdĊ tak myĞli, kiedy
Konkretne posáuszeĔstwo
Tylko posáuszni wierzą. JeĪeli mamy wierzyü, to musimy byü posáuszni konkretnemu
poleceniu. Bez tego wstĊpnego kroku posáuszeĔstwa, nasza wiara bĊdzie tylko poboĪnym
uniĪeniem i bĊdzie nas prowadziáa do áaski, która nic nie kosztuje. Wszystko zaleĪy od
pierwszego kroku. Ma on swoja unikalną jakoĞü. Pierwszy krok posáuszeĔstwa
spowodowaá, Īe Piotr opuĞciá swoje Sieci, póĨniej wyszedá ze swojej áodzi; on wzywa
Páodego czáowieka, aby opuĞciá swoje bogactwa. Tylko to nowe istnienie, stworzone
poprzez posáuszeĔstwo moĪe spowodowaü to, Īe wiara bĊdzie moĪliwa.
Dietrich Bonhoeffer (1937)
4
168273637.001.png
POSàUSZEēSTWO
MiáRĞü, bojaĨĔ i posáuszeĔstwo
zaczniesz wierzyü, Īe Bóg przymyka oko na
grzech. BĊdziesz myĞlaá, Īe poniewaĪ jest
twoim kochającym Ojcem, to nigdy ciĊ nie
odrzuci — Īe moĪesz grzeszyü ile chcesz i na
nowo wstawaü. BĊdziesz siĊ bawiá z grzechem
i ciągle go wyznawaá — i powiesz sobie
„mogą robiü, co chcĊ. Kiedy zechcĊ, pobiegnĊ
do Jezusa i wyrównam wszystko. On mi
przebaczy w kaĪdej chwili."
Nie! Prawda, Īe záoczyĔca, który wisiaá
na krzyĪu obok Jezusa zostaá zbawiony w
godzinie swojej Ğmierci ~ ale w nim juĪ
nastąpiáa prawdziwa pokuta ! Dzisiaj wielu
uwaĪa, Īe bĊGą mogli zawoáDü do Boga przed
samąĞmiercią — ale prawda jest taka, Īe bĊGą
oni wtedy zbyt zatwardzeni przez swój grzech!
MoĪe teraz zadajesz sobie pytanie: „Jak
mogĊ zdobyü tĊ bojaĨĔ BoĪą? JeĪeli bojaĨĔ
PaĔska jest fundamentem posáuszeĔstwa, a
posáuszeĔstwo jest udoskonaloną miáRĞcią —
to pokaĪ mi jak zdobyü tĊĞwiĊWą bojaĨĔ."
lewskie i Kronik — i za kaĪdym razem BoĪe
postĊpowanie byáo jasne: „A król czyniá to, co
byáo dobre przed Panem, tak, jak jego ojciec i
chodziá w bojaĨni BoĪej. I Pan byá z nim i
Eáogosáawiá mu i dawaá powodzenie i wáRĪ\á
strach przed nim na jego wrogów ..."
Jednak ciągle na nowo ten sam zapis
biblijny mówi o innych królach: „A król ten
czyniá to, co byáo záe w oczach Pana, opuĞciá
drogi BoĪe i chodziá wedáug zamysáu serca
swego. I Pan odstąpiá od niego i byá Jáód i
ruiny i zniszczenie..."
Byáo to bardzo proste: Bóg báogosáawiá
tych, którzy czynili dobrze, a odrzuciá tych.
którzy czynili Ĩle.
Bóg mówi w Swoim Sáowie, „Ja nigdy
nie przymykaáem oka na grzech i nigdy nie
EĊGĊ. A jeĪeli ty bĊdziesz nadal szedá na
kompromis i flirtowaá z grzechem, to postąpiĊ
z tobą tak, jak postąpiáem z Dawidem! Ja nie
mam ulubieĔców. Czy wydaje ci siĊ, Īe ja w
jakiĞ sposób przeoczĊ twoje bezboĪne uczynki,
jeĪeli osądziáem tego, który byá mĊĪem wedáug
serca mojego?"
2. MojĪesz równieĪ poleciá Izraelowi,
aby czytali na nowo przykazania Pana
kaĪdemu pokoleniu. Ludzie byli wzywani na
specjalne zgromadzenie co siedem lat, aby
sobie przypomnieü wszystkie sprawiedliwe
dziaáania BoĪe wzglĊdem ich ojców. MojĪesz
prorokowaá im tak:
„...aby usáyszeli i aby nauczyli siĊ bojaĨni
Pana, Boga waszego i pilnie speániali
wszystkie sáowa tego zakonu. Ich synowie za Ğ,
którzy go j eszcze nie znaj ą, niech go
wysáuchają i nauczą siĊ bojaĨni Pana. Boga
waszego po wszystkie dni waszego Īycia na
ziemi, do której przeprawicie siĊ przez Jordan,
aby ją obj ąü w posiadanie" (5 MojĪeszowa
31:12-13).
MojĪesz prorokowaá: „Powstaną nowe
pokolenia dzieci, które nie wiedzą nic o
bojaĨni BoĪej! Nie bĊGą mieli Īadnej
motywacji, aby byü Mu posáusznymi i chodziü
w uĞwiĊceniu. MĊĪowie i niewiasty BoĪe
muszą ich uczyü BoĪych dróg opisanych w
Jego Sáowie --jak báogosáawiá tych, którzy byli
mu posáuszni, a przekląá tych, którzy byli
nieposáuszni!"
Umiáowani. MojĪesz mówiá o naszych
czasach ! Czy tak siĊ nie dzieje w teraz w
naszym kraju? Przyszáo nowe pokolenie
PáodzieĪy, które nie wie nic o odpowie-
dzialnoĞci i moralnoĞci. Posáuchajcie rozmowy
nastolatków na ulicy — usáyszycie najbardziej
wulgarny i najbardziej brudny jĊzyk na ziemi!
To pochodzi prosto z piekáa
— a nasze dzieci zostaáy w tym ochrzczone
poprzez muzykĊ, filmy i telewizjĊ!
To pokolenie jest zgubione — nie wiedzą
nic o Bogu! JeĪeli koĞcioáy i Szkoáy niedzielne
nie bĊGą woáDáy i napominaáy máodych ludzi z
powodu grzechów, to kto to zrobi?
Nie zrobią tego pedagodzy! Dzieci w
wieku szkolnym uczą siĊ teraz na temat AIDS
— co w praktyce oznacza, Īe uczą siĊ jak
zakáadaü prezerwatywy i uprawiaü seks! Akurat
teraz jest rozpowszechniany traktat wĞród
uczniów klas siódmych (13 lat) w Nowym
Jorku, pod nazwą „Twoje prawa." Mówi on:
„Masz prawo uprawiaü seks z kaĪdym, bez
wzglądu na páHü i kiedy tylko zechcesz."
Traktat ten jest sponsorowany przez organizacje
związane ze szkoáą — a ich celem jest
rozprowadzenie póá miliona takich broszur we
wszystkich szkoáach w mieĞcie!
Bóg mówi do koĞcioáa: „Wasze dzieci nie
EĊGą wiedziaáy nic o Mnie i mojej ĞwiĊtoĞci.
Wy ich musicie uczyü bojaĨni BoĪej — uczcie
ich tego, co jest zapisane o moim
postĊpowaniu!"
JeĪeli nie chce ci siĊ szukaü w BoĪym
6áowie, aby siĊ dowiedzieü, jak On traktuje
grzech i nieposáuszeĔstwo, to po prostu zwróü
uwagĊ na to, jak On osądzaá grzech w domu
BoĪym przez ostatnie piĊü lat:
Podciąá caáą sáXĪEą PTL. Caáy Ğwiat
zobaczyá kaznodziejĊ ewangelii związanego
jak zwykáy przestĊpca z ulicy — prowadzonego
do wiĊzienia na wiele lat!
Bóg potrząsnąá swoim koĞcioáem,
pozwalając, aby zostaáy ujawnione wszystkie
brudne szczegóáy. Kiedy zobaczyáem zdjĊcie
na pierwszej stronie gazety, powiedziaáem
sobie: „Panie, jeĪeli nic z tego, co powiedziaáHĞ
poprzez caáą historiĊ nie wlaáo bojaĨni w serce
kaĪdego kaznodziei w Ameryce, to niech
przynajmniej to wydarzenie to sprawi!"
Bóg zburzyá najchĊtniej oglądane
programy telewizji chrzeĞcijaĔskiej na
ziemi! HaĔba i wstyd powaliáy najbardziej
znanego kaznodziejĊ amerykaĔskiego, który
wystĊpowa! w telewizji wiĊcej, niĪ ktokolwiek
w historii. A to wszystko upadáo z powodu
grzechu!
Bóg pokazaá swojemu koĞcioáowi, Īe
czáowiek moĪe staü za kazalnicą i mówiü o
miáRĞci do Jezusa — ale jeĪeli nie Īyje tym
Váowem, to nie kocha Chrystusa. MoĪe páakaü i
Eáagaü ile tylko chce!
Ja kocham obu tych ludzi — i nie stawiam
siĊ ponad nimi, czy kimkolwiek. Wiem, Īe
jeĪeli nie bĊ G Ċ chodziá w bojaĨni
BojaĨĔ BoĪą zdobywasz tak
samo, jak to robiá Izrael:
uczysz siĊ jej!
Pan jest gotowy nauczyü swojej bojaĨni
wszystkich, którzy pragną: „PójdĨcie synowie,
Váuchajcie mnie, nauczĊ was bojaĨni PaĔskiej"
(Psalm 34:10).
Bóg uczy nas swojej bojaĨni poprzez
swoje Sáowo ! UĪ\á MojĪesza, aby nam daü
dwa przykáady na to, jak mamy siĊ Go baü:
1. MojĪesz przed Ğmiercią daá przepis
dla królów Izraela jak mają chodziü w
posáuszeĔstwie. MojĪesz widziaá proroczo, Īe
naród Izraelski powoáa sobie królów wedáug
swoich poĪądliwoĞci. Dlatego prorokowaá do
tych przyszáych królów:
„A gdy zasiĊdzie na swoim królewskim
tronie, niech sporządzi sobie na zwoju odpis
tego Prawa ... I bĊdzie go miaá u siebie i bĊdzie
go czytaá przez wszystkie dni swojego Īycia,
aby nauczyü siĊ bojaĨni PaĔskiej,
przestrzegania wszystkich sáów tego Prawa i
speániania tych wszystkich przepisów" (5
MojĪeszowa 17:18-19).
KaĪdy król miaá ustawicznie karmiü
swoją duszĊ BoĪym zapisem tego, co czyniá w
przeszáRĞci dla Izraela. Miaá siĊ uczyü baü
Boga widząc, jak Pan Jahwe báogosáawiá
posáusznym — i jak caákowicie wygubiá i
przekląá tych, którzy byli nieposáuszni Jego
6áowu.
Um áowan , w taki sposób ja iĊ
nauczyáem bojaĨni BoĪej ! Badaáem ciągle na
nowo I i II KsiĊJĊ Samuela, ksiĊgi Kró-
5
168273637.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin