pocieszyciel_tom2_numer6.pdf

(253 KB) Pobierz
168273766 UNPDF
POCIESZYCIEL
Searchlight
P.O. Box60
Southend-on-Sea
Essex
SS2 9AS
England
Tom 2, Numer 6
Osoba Ducha ĝwiĊtego
W numerze:
Strona 1: Osoba Ducha
ĝwiĊtego
Tak wielu wierzących regularnie wyznaje swoją wiarĊ w istnienie
JEDNEGO BOGA, który istnieje w TRZECH OSOBACH - Bóg
Ojciec, Bóg Syn i Bóg Duch ĝwiĊty. Jako chrzeĞcijanie,
koncentrujemy naszą wiarą na osobistej relacji miáRĞci z Jezusem,
jako Zbawicielem i Panem naszego Īycia, a poprzez Niego gáĊbokiej,
ĞwiĊtej czci dla Boga Ojca. Potrzebujemy równieĪ wyzwalającej
wolnoĞci peánego poznania i zrozumienia samej "osoby" Ducha
ĝwiĊtego, który objawia i przybliĪa naszym sercom caáe bogactwo,
jakie Chrystus nabyá dla nas poprzez swoje dokonane dzieáo na
KrzyĪu Golgoty i zmartwychwstanie do chwaáy.
Hebrajskie sáowo 'ruach' XĪyte dla okreĞlenia "Ducha BoĪego"
w Starym Testamencie oznacza 'tchnienie, wiatr albo Ducha BoĪego.'
Jest to w sensie aktywnego, oĪywiającego tchnienia Īycia. Jest to
Váowo, które ma sens tylko wtedy, kiedy stosuje siĊ go w odniesieniu
do Īycia. To sáowo nie moĪe byü uĪyte prawidáowo w odniesieniu do
RĪywiającego przedmiotu, rzeczy, siáy lub mocy. MoĪe byü uĪyte do
Īyjącej osoby. Nie jest wiĊc zadziwiające, Īe to pojĊcie jest
przeniesione do Nowego Testamentu, gdzie jest uĪyte greckie sáowo
'pneuma,' które oznacza tchnienie lub wiatr z takim samym
znaczeniem, jak Staro testamentowe sáowo 'ruach.'
W Starym Przymierzu Duch ĝwiĊty byáĨródáem szczególnego
BoĪego uzdolnienia dla Jego ludu. Kiedy czytamy Stary Testament,
to widzimy wyraĨnie, Īe to Duch BoĪy (wiatr, tchnienie, ĪywotnoĞü,
autorytet, moc, Īycia Yahweh) napeániaá BoĪych sáug mądroĞcią, siáą
odwagą i uzdolnieniem, którego potrzebowali do wykonania
szczególnych zadaĔ, jakie poleciá im ich ĞwiĊty Bóg.
Bóg poprzez proroka Izajasza mówiá o nadchodzącym Mesjaszu
i powiedziaá, Īe:
Ponowne rozwaĪenie wiecznego celu i
charakteru Ducha ĝwiĊtego
Strona 4: Duch ĝwiaty
jest nieodzowny
Umieszczenie Ducha ĝwiĊtego w boskiej
pozycji przypomina nam Īe potrzebujemy
Jego mocy w naszym Īyciu.
Strona 5: Masz Pocieszyciela!
ZachĊta do uznania osobistego
dziaáania Ducha ĝwiĊtego w kaĪdej
sytuacji
Strona 10: Zysk z
posiadania Ducha
Duch prowadzi nas do Chrystusa i
wiecznej rzeczywistoĞci.
Strona 11: Zycie w
caákowitym
poddaniu Duchowi
ĝwiĊtemu
Pozostawienie naszej starej natury na
krzyĪu pozwala Duchowi ĝwiĊtemu na
manifestowanie Īycia Chrystusa w nas.
"Sáowo Twoje jest pochodnia nogom moim i ĞwiatáRĞciąĞcieĪkom moim." — Psalm 119:105
1
168273766.004.png
POCIESZYCIEL
Osoba Ducha ĝwiĊtego
"Duch PaĔski spocznie na Nim —
Duch mądroĞci i zrozumienia, Duch
rady i mocy, Duch poznania i bojaĨni
BoĪej..." (Izaj. 11:2).
To poprzez tego Mesjasza miaá
byü "wylany na nas DuchĝwiĊty z
wysokoĞci." Przez proroka Joela Bóg
ogáosiá, Īe "Potem wylejĊ Mojego
Ducha na wszelkie c iaáo . . . "
wzmacniając obietnicĊ tego wylania
nie tylko na moment szczególnej
potrzeby, ale na wieki. Wspaniaáe
wypeánienie staáo siĊ rzeczywistoĞcią
w dzieĔ PiĊüdziesiątnicy, jak o tym
czytamy w Dz. Ap. 2 rozdziaá. Tu
Piotr wyjaĞnia to wylanie a potem
apeluje:
"UpamiĊtajcie siĊ i niechaj siĊ
kaĪdy z was da ochrzciü w imiĊ
Jezusa Chrystusa, na odpuszczenie
grzechów waszych, a otrzymacie dar
Ducha ĝwiĊtego. Obietnica ta bowiem
odnosi siĊ do was i do dzieci
waszych, oraz do wszystkich, którzy
Vą z dala, ilu ich Pan Bóg nasz
powoáa" (Dz. Ap. 2:38-39). PamiĊtaj,
Īe obietnice BoĪe są aktualnym faktem
i nie są pustym czĊsto 'byü moĪe,'
jakie daje czáowiek.
Ta obietnica, ten "dar" jest
obecnoĞcią osoby Ducha ĝwiĊtego w
Īyciu czáowieka wierzącego, a nie
tylko Jego darów, uzdolnieĔ i mocy.
"JeĪeli mnie miáujecie, bĊdziecie
przestrzegaü moich przykazaĔ. A ja
prosiü bĊGĊ Ojca, i da wam innego
Pocieszyciela, aby byá z wami na
wieki — Ducha prawdy. ĝwiat nie
moĪe Go przyjąü, bo Go nie widzi ani
zna. Ale wy Go znacie, bo przebywa
ZĞród was i w was bĊdzie. Nie
zostawiĊ was sierotami, przyjdĊ do
was" (Jan 14:15-18).
Ta wspaniaáa obietnica BoĪa w
Chrystusie Jezusie znalazáa swoje
wypeánienie w dniu, który nazywamy
"PiĊüdziesiątnicą." Ten "dar," ten
Pocieszyciel jest wyraĨnie dla
wszystkich wierzących ~ bez Īadnej
wzmianki o jakimkolwiek ograni-
czeniu w czasie. Jedynym warunkiem
jest posáuszeĔstwo Chrystusowi i
Jezus powiedziaá to wyraĨnie w
wierszu 15, rozpoczynającym siĊ od
tego potĊĪnego sáowa JEĝLI.
Duch ĝwiĊty, Pocieszyciel, jest
zawsze w Nowym Testamencie
nazywany "On," poniewaĪ jest
rzeczywiĞcie 'osobą' a nie rzeczą. On
Īyje z nami i w nas. MoĪemy Go
poznaü; co za wspaniaáy przywilej!
"Kiedy przyjdzie Pocieszyciel,
którego Ja wam poĞOĊ od Ojca, Duch
prawdy, który pochodzi od Ojca, On
o mnie Ğwiadczyü bĊdzie" (Jan 15:26).
Bóg Duch ĝwiĊty osobiĞcie
Ğwiadczy o Chrystusie w gáĊbi naszej
istoty. To On ustawicznie zwiastuje
zmartwychwstaáego Chrystusa,
Īywego Chrystusa i Chrystusa, jako
Pana wszystkiego. To On objawia
peániĊ tego, kim jest Chrystus - Jego
naturĊ, Jego osobĊ, Jego moc i Jego
miáRĞü. Potrzebujemy wiĊcej przeĪycia
Chrystusa w naszym Īyciu obecnie.
"Po tym poznamy, ĪHĞmy z
prawdy i uspokoimy przed Nim swoje
serca, Īe jeĞliby oskarĪDáo nas serce
nasze, Bóg jest wiĊkszy, niĪ serce
nasze i wie wszystko. Umiáowani,
jeĞli nas serce nie potĊpia, moĪemy
Ğmiaáo stanąü przed Bogiem i otrzy-
mamy od Niego o cokolwiek prosiü
EĊdziemy, gdyĪ przykazaĔ Jego
przestrzegamy i czynimy to, co miáe
jest przed obliczem Jego. A to jest
przykazanie jego, abyĞmy wierzyli w
imiĊ Syna jego Jezusa Chrystusa i
miáowali siĊ wzajemnie, jak nam
przykazaá. A kto przestrzega
przykazaĔ jego, mieszka w Bogu, a
Bóg w nim i po tym Duchu, którego
nam daá poznajemy, Īe w nas
mieszka" (1 Jana 3:19-24).
To wáDĞnie poprzez osobĊ Ducha
ĝwiĊtego mamy spoáecznoĞü z Nim.
To przez osobiste dziaáanie Ducha
ĝwiĊtego w naszym Īyciu jesteĞmy
przemieniani na podobieĔstwo Syna
BoĪego. To poprzez Niego jest nam
przypisywana ĞwiĊtoĞü Chrystusa.
Poprzez jego delikatną sáXĪEĊ przeĪy-
wamy peániĊ naszego zbawienia
poprzez Jezusa Chrystusa. To Jego
potĊĪna moc wzbudziáa Chrystusa z
martwych. DziĊki tej potĊĪnej mocy
moĪemy Ī\ü dla Chrystusa w
posáuszeĔstwie peánym miáRĞci.
Tylko przez Jezusa moĪemy
przyjĞü do Ojca. Przez osobiste
zaangaĪowanie i uĞwiĊcające dziaáanie
Ducha ĝwiĊtego przychodzimy do
Chrystusa.
"My jednak powinniĞmy dziĊ-
kowaü Bogu zawsze za was bracia,
umiáowani przez Pana, Īe Bóg wybraá
was od początku ku zbawieniu przez
Ducha, który uĞwiĊca i przez wiarĊ w
prawdĊ. Do tego teĪ powoáDá was
przez ewangeliĊ, którą gáosimy,
abyĞcie dostąpili chwaáy Pana naszego
Jezusa Chrystusa. Przeto bracia,
trwajcie niewzruszenie i trzymajcie siĊ
ĩycie w Duchu
"Boskie Īycie w czáowieku nie moĪe istnieü inaczej, jak tylko Īycie w i z
Boga. Tak wiec, sprzeciwianie siĊ Duchowi, gaszenie Ducha,
zasmucanie Ducha powoduje rozwój wszelkiego záa, które panuje w
upadáym stworzeniu i pozostawia czáowieka i zbory jako áatwy i
niechybny cel dlatego Ğwiata, ciaáa i diabáa. Tylko posáuszeĔstwo
Duchowi, chodzenie wedáug Ducha i ufanie Mu w sprawie ciąJáego
natchnienia moĪe zachowaü czáowieka od grzechu i baáwochwalstwa we
wszystkim, co robi."
William Law (1761)
2
168273766.005.png
POCIESZYCIEL
Osoba Ducha ĝwiĊtego
przekazanej nauki, której nauczyliĞcie
siĊ czy to przez mowĊ, czy przez list
nasz. A sam Pan nasz Jezus Chrystus
i Bóg Ojciec nasz, który nas umiáowaá
i daá pocieszenie wieczne i dobrą
nadziejĊ z áaski, niech pocieszy
serca wasze i utwierdzi was we
wszelkim dobrym uczynku i dobrym
Váowie" (2 Tesaloniczan 2:13-17).
(Dz. Ap. 7:51).
Umiáowani, kiedy Szczepan, peány
Ducha ĝwiĊtego woáDá "Wy tak, jak
ojcowie wasi sprzeciwiacie siĊ zawsze
Duchowi ĝwiĊtemu," to mówiá
wyraĨnie, Īe sprzeciwianie siĊ, lub
odmowa spolegania na pobudzaniu
przez osobĊ Ducha ĝwiĊtego byáo
takim samym ustawicznym sprzeci-
wianiem siĊ, jak staroĪytni Izraelici, o
których wspominaá wczeĞniej w tym
rozdziale. To sprzeciwianie siĊ byáo
buntem przeciwko ich ĝwiĊtemu
Bogu. Obecnie w KoĞciele uĪywamy
zazwyczaj trzech zwrotów dla
okreĞlenia takiego nastawienia:
zaufanie, Īe moĪemy siĊ poddaü
caákowicie Jego prowadzeniu. Ale
drodzy przyjaciele, to siĊ nigdy nie
stanie rzeczywistoĞcią, jeĪeli nie
rozumiemy i nie poznamy osoby
Ducha ĝwiĊtego z Biblii, takiego, jaki
On jest. Nigdy nie dojdziemy do
takiej pozycji, jakiej pragnie nasz
ĞwiĊty Bóg, poprzez próbowanie
sztuczek i angaĪowania mocy, która
jest naszym wytworem — skrojonym
dla dopasowania do naszych upadáych
pragnieĔ.
Dlatego, poprzez Chrystusa
posáDá Go Bóg Ojciec
Nie jest moim celem podawanie tutaj
definitywnego nauczania, ani doktryny
o Duchu ĝwiĊtym, ale raczej odbicie
echa BoĪego woáania skierowanego do
Jego ludu, aby Go szukali i poznawali
takim jaki jest. WierzĊ, Īe Paweá miaá
takie zrozumienie BoĪego pragnienia,
kiedy pisaá do wierzących w Efezie:
"Nie przestajĊ siĊ modliü, aby Bóg
Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ojciec
chwaáy, daá wam Ducha mądroĞci i
objawienia ku poznaniu Jego i
RĞwieciá oczy serca waszego, abyĞcie
wiedzieli, jaka jest nadzieja, do
której was powoáDá i jakie bogactwo
chwaáy jest udziaáem ĞwiĊtych w
dziedzictwie jego i jak nadzwyczajna
jest wielkoĞü mocy jego wobec nas,
którzy wierzymy dziĊki dziaáaniu
przemoĪnej siáy jego, jaką okazaá w
Chrystusie, gdy wzbudziá Go z
martwych i posadziá po prawicy
swojej w niebie, ponad wszelką
nadziemską wáadzą i zwierzchnoĞcią i
mocą i panowaniem i wszelkim
i m i e n ie m, jaki moĪe byü
wymienione nie tylko w tym wieku,
ale i w przyszáym. I wszystko poddaá
pod nogi jego, a jego samego
ustanowiá ponad wszystkim Gáową
KoĞcioáa, który jest ciaáem jego,
peánią tego, który sam wszystko
we wszystkim wypeánia" (Efezjan
1:17-23).
"Ludzie twardego karku i
opornych serc i uszu, wy zawsze
sprzeciwiacie siĊ Duchowi ĝwiĊtemu,
jak ojcowie wasi, tak i wy!"
Motywy
Kiedy tak podróĪujĊ i usáugujĊ w
róĪnych miejscach, czĊsto jestem
Ğwiadkiem takich scen w koĞciele,
które rozdzierają mi serce. Jest dla
mnie káopotliwe skáadanie Ğwiadectwa
ciągle na nowo w tak zwanych
"Napeánionych Duchem" koĞcioáach,
gdzie wielu umiáowanych przez
Chrystusa stoi z wyciągniĊtymi do
góry rĊkami, woáając o obecnoĞü
mocy Ducha, darów i pomazania,
proszą o to, aby zstąpiá na nich ogieĔ
i aby On usáugiwaá im w ich sercach.
%áagają o dary proroctwa, uzdra-
wiania, rozróĪniania duchów i o Jego
potĊĪne uzdolnienie w praktycznie
kaĪdej dziedzinie Īycia -- gorliwie
starają siĊ o moc Ducha ĝwiĊtego i
pomazanie z takich pobudek, które są
niczym innym, jak zwyká a
po Ī ądliwo Ğci ą ciaáa, wypáywaj ąca z
cielesnego serca . Duch ĝwiĊty od
Boga pragnie, "tak, jak stróĪ
oczekuje poranka" sáyszeü woáanie o
Jego obecnoĞü z czystego serca dla
Boga, a nie z serca szukającego
Záasnej chwaáy. MoĪe powiesz: "Ale
ja siĊ Jemu nie sprzeciwiam, lecz
wzywam Go."
Bracia i siostry, zapytajcie siebie
sami czy wzywacie Go z taką moty-
wacją w sercu, aby "poznaü Boga,"
czy starasz siĊ o Jego obecnoĞü tylko
dla efektów, jakie przynosi Jego
obecnoĞü? PamiĊtaj, szukanie daru a
1. Zasmucanie (Efezjan 4:30).
2. Gaszenie ognia Ducha (1
Tesal. 5:19).
3. ZniewaĪanie Ducha áaski
(Hebr. 10:29).
Ta postawa sprzeciwiania siĊ jest
niestety nadal rozpowszechniona w
koĞciele obecnie. Ogólnymi przy-
czynami są nieĞwiadomoĞü, brak
prawdziwego Biblijnego nauczania,
wraz z wojowniczymi wysiákami
naszej starej natury i zwodniczymi
atakami zastĊpów demonicznych.
W ostatnich latach zostaáo
napisanych wiele ksiąĪek na temat
darów, dziaáania i sáXĪby Ducha
"Pragnienie darów a nie Dawcy fest w
rzeczywistoĞci poniĪaniem Ducha áaski."
ĝwiĊtego. Smutne jest jednak to, Īe
jest wyraĨny brak publikacji, które
koncentrują siĊ mocno na "Osobie
Ducha ĝwiĊtego," trzeciej Osoby
naszego Trójjedynego Boga .
Bóg Ojciec pragnie aby Jego lud
rozwinąá gáĊboką wraĪliwoĞü i
zaufanie do Ducha ĝwiĊtego, Īeby
mógá siĊ staü prawdziwie radoĞnie i
naturalnie wraĪliwy na Jego pobu-
dzanie w naszym Īyciu i mieü peáne
3
168273766.006.png
POCIESZYCIEL
Osoba Ducha ĝwiĊtego
Duch ĝwiĊty jest
nieodzowny
nie Dawcy w ten sposób, w rzeczywistoĞci
oznacza zniewaĪanie Ducha áaski. Duch ĝwiĊty
jest raniony i zasmucany, kiedy jest traktowany
w ten sposób. Jezus powiedziaá w przypowieĞci
o owcach i kozáach: "Król odpowie im
'ZaprawdĊ powiadam wam, cokolwiek
uczyniliĞcie jednemu z tych najmniejszych moich
braci, mnie to uczyniliĞcie." "A czego nie
uczyniliĞcie jednemu z tych najmniejszych, dla
mnie tego nie uczyniliĞcie'" (Mat. 25:40,45).
Jak myĞlicie, o ile bardziej ma to zastosowanie,
kiedy w taki sposób traktujemy Ducha ĝwiĊtego
- patrząc na to, jakie korzyĞci bĊdziemy mieü z
tego, a nie na to co bĊdzie dla Niego
EáogosáawieĔstwem?
USTAWICZNE ZANIEDBYWANIE Ducha ĝwiĊtego przez
ewangelikalnych chrzeĞcijan jest zbyt oczywiste, aby temu zaprzeczaü
i niemoĪliwe aby go usprawiedliwiü.
Ewangeliczne chrzeĞcijaĔstwo wierzy w TrójcĊ: "Chwaáa Ojcu,
Synowi i Duchowi ĝwiĊtemu" jest Ğpiewane prawie w kaĪdym koĞciele
w kaĪGą niedzielĊ roku i bez wzglĊdu na to, czy Ğpiewający zdaje
sobie sprawĊ z tego, czy nie, przyznaje przez to, Īe Duch ĝwiĊty jest
Bogiem i ma równe prawo, aby Mu oddawaü czeĞü wraz z Ojcem i
Synem. Pomimo tego, kiedy to zostaje zaĞpiewane na początku
naboĪHĔstwa, nie sáyszymy juĪ wiele, albo nic o Duchu aĪ do
ostatniego báogosáawieĔstwa na zakoĔczenie naboĪHĔstwa. Dlaczego?
Nie ma na to ani jednej odpowiedzi. KoĞcióá historyczny w zasa-
dzie nie byá pod tym wzglĊdem lepszy od nas. Wyznanie Apostolskie
wspomina Ducha ĝwiĊtego takimi sáowami; "WierzĊ w Ducha
ĝwiĊtego." RóĪne inne staroĪytne wyznania wiary w podobny sposób
poĞwiĊcają Mu jedno zdanie. Wyznanie Nicejskie posuwa siĊ troszkĊ
dalej mówiąc: "I w Ducha ĝwiĊtego, Pana i dawcĊĪycia, który
pochodzi od Ojca, któremu jest oddawana czeĞü i chwaáa wraz z
Ojcem i Synem, który przemawiaá przez proroków."
Wyznanie Atanazyjskie, najpeániejsze i najbardziej rozwiniĊte z
nich przyznaje peáne bóstwo Duchowi, ale chociaĪ dosyü dáugo jest w
tym dokumencie przedstawiana wáDĞciwa prawda o Ojcu i Synu, to o
Duchu ĝwiĊtym jest powiedziane tyle: "Duch ĝwiĊty jest z Ojca i
Syna; nie zostaá stworzony ani zrodzony, lecz byá przedtem." Te
Deum Laudamus, najsáawniejsza i najpiĊkniejsza staroĪytna pieĞĔ
chrzeĞcijaĔska oddaje czeĞü dosyü dáugo Ojcu i Synowi, ale o Duchu
mówi tylko tyle: "RównieĪ Duch ĝwiĊty, Pocieszyciel."
Czy nie jest to dziwne, Īe w Nowym Testamencie jest tak wiele
miejsca poĞwiĊcone Duchowi ĝwiĊtemu, a tak maáo w chrzeĞcijaĔskich
pismach, które są podobno oparte na Nowym Testamencie? Jeden z
ojców KoĞcioáa w rozprawie na temat Trójcy napisanej w trzecim
wieku poĞwiĊca Duchowi ĝwiĊtemu szeĞü stron w ksiĊdze liczącej 140
stron. ChociaĪ broni w niej bóstwa Ducha ĝwiĊtego, to o Ojcu i Synu
mówi 20 razy wiĊcej, niĪ o Duchu ĝwiĊtym.
Musimy sprawiedliwie przyznaü, Īe w Nowym Testamencie jest
napisane wiĊcej o Synu niĪ o Duchu, ale ta dysproporcja nie jest tak
wieka, jak w pismach, o których wspominaliĞmy wyĪej, a juĪ z caáą
pewnoĞcią to caákowite zaniedbanie Ducha we wspóáczesnym
chrzeĞcijaĔstwie nie moĪe byü usprawiedliwione biblijnie. Duch
wystĊpuje juĪ w drugim wersecie pierwszej ksiĊgi Biblii, jak równieĪ
setki razy pomiĊdzy pierwszą i ostatnią stroną.
Nie jest jednak tak waĪne to, ile razy Duch jest wymieniony w
Biblii, albo w innych pismach, ale jaka waĪnoĞü jest Mu przypi-
sywana, kiedy jest o Nim mowa. Nie ma wątpliwoĞci co do tego, Īe
Autorytet
Inną dziedziną, w której tak czĊsto zasmucamy
Ducha ĝwiĊtego jest to, kiedy staramy siĊ o Jego
moc, dary i.t.p. i jesteĞmy gotowi przyjąü to, o
co prosimy, ale uparcie nie chcemy z taką samą
gotowoĞcią reagowaü na Jego autorytet, kiedy
On nas wzywa, abyĞmy odwrócili siĊ od naszych
bezboĪnych dróg i prowadzili ĞwiĊte, czyste
Īycie, zgodne z BoĪymi normami. àatwo
szukamy Jego báogosáawieĔstw, ale tak czĊsto
wzbraniamy siĊ poddaü Jego autorytetowi. Kiedy
wzbraniamy siĊ przed poddaniem siĊ autory-
tetowi Ducha ĝwiĊtego, to zasmucamy Go i w
rzeczywistoĞci gasimy Jego ĞwiĊty ogieĔ w
naszych sercach. Odtrącanie Jego autorytetu
oznacza odtrącanie Jego.
Musimy mieü osobistą relacjĊ z Duchem
PądroĞci -- Duchem ĝwiĊtym od Boga. Bóg
ustawicznie pragnie dawaü siĊ poznaü Jego
ludowi. On tak postanowiá, aby dziaáDü i Ī\ü w
uczniach Chrystusa poprzez OsobĊ Ducha
ĝwiĊtego. Nie bąGĨmy wiĊc ludem twardego
karku, który zasmuca, gasi i zniewaĪa Ducha
BoĪego poprzez nasze ustawiczne sprzeciwianie
siĊ Jego Osobie. Duch ĝwiĊty jest czĊĞcią
naszego potĊĪnego, áagodnego i miáującego
Boga. Obejmijmy Go z wyciągniĊtymi
ramionami — poddając siĊ Jemu caákowicie.
Odrzucanie którejĞ czĊĞci BoĪego charakteru jest
odrzucaniem innej, gdyĪ są one zaprawdĊ
JEDNYM BOGIEM.
MikĊ Barton (1992)
4
168273766.007.png 168273766.001.png
POCIESZYCIEL
Duch ĝwiĊty jest nieodzowny
istnieje olbrzymia dysproporcja pomiĊdzy tym ile miejsca
jest poĞwiĊcone Duchowi ĝwiĊtemu w PiĞmie ĝwiĊtym, a
ile miejsca zajmuje w chrzeĞcijaĔstwie ewangelikalnym.
W Sáowie BoĪym Duch ĝwiĊty jest konieczny. Tam On
dziaáa potĊĪnie i twórczo; tu jest On trochĊ wiĊcej niĪ
poetyckim westchnieniem, a w najlepszym przypadku
zbawiennym wpáywem. Tam dziaáa w majestacie, ze
wszystkimi przymiotami Boga; tu jest On nastrojem,
delikatnym uczuciem dobrej woli.
Zgodnie z tym, co mówi Biblia, wszystko, co Bóg
czyniá w stworzeniu i odkupieniu, czyniá to przez
Ducha ĝwiĊtego. Duch ĝwiĊty unosiá siĊ nad Ğwiatem
wtedy, kiedy Bóg powoáDá go do
istnienia. Jego obecnoĞü tam byáa
konieczna. Dające Īycie dziaáanie
Ducha ĝwiĊtego widzimy w caáej
Biblii i dlatego, Īe jest On Panem i dawcąĪycia, mogáa
nastąpiü tajemnica wcielenia. "Duch ĝwiĊty zstąpi na ciebie
i moc NajwyĪszego zacieni ciĊ. Dlatego teĪ to, co siĊ
narodzi bĊdzie ĞwiĊte i bĊdzie nazwane Synem BoĪym"
àukasz 1:35).
Wielkie znaczenie ma to, Īe nasz Pan, chociaĪ byá
Bogiem z Boga, nie dziaáDá dotąd, aĪ zostaá namaszczony
Duchem ĝwiĊtym (Dz. Ap. 10:38). Syn wykonywaá Swoje
uczynki miáRĞci jako Czáowiek namaszczony Duchem; Jego
moc pochodziáa z Ducha mocy.
0ądrze zasugerowano, Īe bardziej objawiająFą nazwą
dla Dziejów Apostolskich byáaby nazwa Dzieje Ducha
"Tylko to, co jest dokonane poprzez
Wiecznego Ducha bĊdzie trwaü na wieki;
wszystko inne to drewno, siano, sáoma."
ĝwiĊtego. Ludzie, których wielkie czyny są tam zapisane
nie mogliby dokonaü ani jednego z tych czynów mocy,
gdyby nie zostali napeánieni Duchem. Nawet Pan im
zabroniá robienia czegokolwiek w swojej wáasnej sile.
"Lecz wy pozostaĔcie w Jerozolimie dotąd, aĪ bĊdziecie
przyobleczeni mocą z wysokoĞci" — powiedziaá im (àukasz
24:49).
Jedyna moc, jaką Pan uznaje w Swoim koĞciele jest
moc Jego Ducha, podczas gdy jedyną mocą, jaka jest
obecnie uznawana przez wiĊkszoĞü ewangelikalnych
chrzeĞcijan jest moc czáowieka. Bóg czyni Swoje dzieáo
poprzez dziaáanie Ducha, podczas gdy przywódcy
chrzeĞcijaĔscy próbują dziaáDü poprzez
moc wyksztaácenia i oddany intelekt.
Wybitna osobowoĞü zajĊáa miejsce
boskiego natchnienia. Wszystko, co
ludzie robią w swojej wáasnej sile i przy pomocy wáasnych
zdolnoĞci jest tylko na teraz; nie ma w tym wiecznych
wartoĞci. Tylko to, co jest dokonywane poprzez wiecznego
Ducha bĊdzie trwaáo na wieki; wszystko inne jest
drewnem, sianem, sáomą.
Jest to powaĪna myĞl, Īe niektórzy z nas, którzy
uwaĪają siĊ za waĪnych przywódców ewangelikalnych mogą
wreszcie stwierdziü, Īe byliĞmy zajĊci zbieraniem sáomy.
A.W. Tozer (napisane jako artykuá redakcyjny 1950-1963)
Masz Pocieszyciela!
UczĊ siĊ czegoĞ wspaniaáego o Duchu
ĝwiĊtym. Ma on bardzo unikalne
cechy: Nie lubi mówiü o sobie . Nie
zwraca naszej uwagi na siebie.
Próbowaáem pilnie studiowaü
Ducha ĝwiĊtego, kopaáem w caáych
tomach napisanych o Nim przez
szanowanych autorów. Niektóre z tych
ksiąĪek są bardzo gáĊbokie w treĞci i
czĊsto trudne do zrozumienia -
ksiąĪki o Jego naturze i osobowoĞci.
6ą one wszystkie bardzo interesujące
... ale nie zawsze budujące. Fakt jest
taki, Īe one nie mogą byü budujące.
PoniewaĪ moĪna zrozumieü o Duchu
tylko to, co objawi sam Duch -- a On
nie chce mówiü o sobie!
Próbowaáem zrozumieü znaczenie
imion Ducha ĝwiĊtego ~ Pocieszyciel,
OrĊdownik, ten, który siĊ wstawia za
nami - szukając jakiegoĞ wglądu w
to kim On jest. Ale wreszcie uĞwia-
domiáem sobie, Īe my ChrzeĞcijanie
nie musimy rozumieü osoby Ducha
ĝwiĊtego - gdyĪ On nie chce nam
mówiü ukrytych rzeczy o Sobie.
Wystarczy nam wiedzieü, Īe jest On
jednym z Trójcy: wieczny, Duch
Chrystusowy zesáany na tĊ ziemiĊ, aby
zamieszkaü w nas, którzy wierzymy.
Jego oczy są zawsze skierowane na
Chrystusa!
Duch ĝwiĊty nie chce, abyĞmy
wiedzieli o Nim duĪo, ale abyĞmy
znali Jego misj e - a ta misia jest
przyprowadzenie nas do Jezusa i
zachowanie nas w czystoĞci i ĞwiĊ-
toĞci. On caáy czas dziaáa, objawiając
nam w naszych sercach Chrystusa i
raduje siĊ, kiedy chcemy poznaü
dlaczego On przyszedá.
Jezus powiedziaá: "Kiedy
przyjdzie On, Duch prawdy,
wprowadzi was we wszelką prawdą,
bo nie sam od siebie mówiü bĊdzie,
5
168273766.002.png 168273766.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin