Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich.pdf

(398 KB) Pobierz
Dietetyk_321[11].O1.03_ u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Halina Zwolska
Marta Małysiak
Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich
321[11].O1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
393070379.002.png 393070379.003.png 393070379.004.png
Recenzenci:
dr n. farm. Elwira Telejko
mgr Magdalena Krystowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Halina Zwolska
mgr Marta Małysiak
Konsultacja:
dr hab. inż. Henryk Budzeń
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 321[11].O1.03
„Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu dietetyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4.1. Podstawowa terminologia psychologiczna
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
8
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
10
4.2. Osobowość
11
4.2.1. Materiał nauczania
11
4.2.2. Pytania sprawdzające
12
4.2.3. Ćwiczenia
12
4.2.4. Sprawdzian postępów
13
4.3. Charakterystyka procesów psychicznych w życiu człowieka
14
4.3.1. Materiał nauczania
14
4.3.2. Pytania sprawdzające
15
4.3.3. Ćwiczenia
16
4.3.4. Sprawdzian postępów
17
4.4. Style komunikowania się
18
4.4.1. Materiał nauczania
18
4.4.2. Pytania sprawdzające
19
4.4.3. Ćwiczenia
19
4.4.4. Sprawdzian postępów
20
4.5. Techniki komunikacji werbalnej i formy komunikacji niewerbalnej
21
4.5.1. Materiał nauczania
21
4.5.2. Pytania sprawdzające
23
4.5.3. Ćwiczenia
23
4.5.4. Sprawdzian postępów
25
4.6. Charakterystyka potrzeb człowieka
26
4.6.1. Materiał nauczania
26
4.6.2. Pytania sprawdzające
27
4.6.3. Ćwiczenia
27
4.6.4. Sprawdzian postępów
29
4.7. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania kontaktu z pacjentem
30
4.7.1. Materiał nauczania
30
4.7.2. Pytania sprawdzające
32
4.7.3. Ćwiczenia
32
4.7.4. Sprawdzian postępów
34
4.8. Zasady prowadzenia dyskusji
35
4.8.1. Materiał nauczania
35
4.8.2. Pytania sprawdzające
37
4.8.3. Ćwiczenia
37
4.8.4. Sprawdzian postępów
38
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4. Materiał nauczania
7
4.9. Bariery komunikacyjne oraz sytuacje trudne
39
4.9.2. Pytania sprawdzające
39
4.9.3. Ćwiczenia
41
4.9.4. Sprawdzian postępów
43
4.10. Zasady rozwiązywani konfliktów międzyludzkich
44
4.10.1. Materiał nauczania
44
4.10.2. Pytania sprawdzające
47
4.10.3. Ćwiczenia
47
4.10.4. Sprawdzian postępów
49
4.11. Techniki negocjacji
50
4.11.1. Materiał nauczania
50
4.11.2. Pytania sprawdzające
51
4.11.3. Ćwiczenia
52
4.11.4. Sprawdzian postępów
53
4.12. Promocja zdrowia
54
4.12.1. Materiał nauczania
54
4.12.2. Pytania sprawdzające
55
4.12.3. Ćwiczenia
56
4.12.4. Sprawdzian postępów
57
4.13. Systemy wartości społecznych
56
4.13.1. Materiał nauczania
56
4.13.2. Pytania sprawdzające
60
4.13.3. Ćwiczenia
60
4.13.4. Sprawdzian postępów
61
5. Sprawdzian osiągnięć
62
6. Literatura
66
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.9.1. Materiał nauczania
41
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowania umiejętności
z zakresu nawiązywania i utrzymywania kontaktów międzyludzkich, a zwłaszcza
komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia założonych celów
kształcenia i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
- zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian postępów,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
321[11].O1
Podstawy działalności zawodowej
321[11].O1.01
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska
321[11].O1.02
Przestrzeganie przepisów prawa
i zasad ekonomiki
w ochronie zdrowia
321[11].O1.03
Nawiązywanie
i utrzymywanie kontaktów
międzyludzkich
321[11].O1.04
Charakteryzowanie działalności placówek
żywieniowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
393070379.005.png 393070379.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin