Biologia Molekularna Roślin - skrypt do ćwiczeń (2002).pdf

(933 KB) Pobierz
Skrypt do ćwiczeń
Skrypt do ćwiczeń
Biologia Molekularna Roślin
Pracownia Biologii Molekularnej Roślin
UW/IBB PAN
Warszawa, 2002
39526705.001.png 39526705.002.png
Spis treści
Komputerowa analiza sekwencji........................……………………..…..….6
Izolacja plazmidowego DNA z bakterii. ……………………………...…….6
Enzymy restrykcyjne. Mapy restrykcyjne………………………...…..….…..8
Izolacja DNA z żelu agarozowego………………………………….….…….9
Ligacja DNA………………………………………………………….………10
Transformacja roślin………………………………………………..…..……11
Otrzymywanie DNA z roślin……………………………………….…..…....12
Amplifikacja fragmentu DNA metodą PCR…………………………..……13
Hybrydyzacja kwasów nukleinowych metodą Southerna………...……….14
Elektroforeza białek w żelu poliakrylamidowym w obecności SDS…..….15
Western…………………………………………………………………..…..17
Detekcja GUSa…………………………………………………………..…..18
2
WPROWADZENIE
Tegoroczne ćwiczenia pomyślane są jako całościowy eksperyment. Mamy nadzieje że taki układ ćwi-
czeń pozwoli wam lepiej poznać praktyczne zastosowania omawianych technik biologii molekularnej.
Ćwiczenia oparte będą na analizie genu AtSWI3B (At2G33610) Jest to jedno z białek którego bada-
m zajmuje się nasza pracownia. Białko to jest składnikiem chromatyny, a jego funkcja nie jest do
końca poznana. Mutacje w genie kodującym to białko są letalne w Arabidopsis .
Większość proponowanych przez nas w tym roku ćwiczeń da się wpisać w
jącego na celu analizę promotora genu AtSWI3B przy zastosowaniu genu reporterowego GUS (patrz
schemat 1). Eksperyment taki pozwala poznać wzór ekspresji badanego genu, to znaczy zobaczyć w
jakich częściach rośliny nasze białko występuje. Informacja taka jest bardzo istotna dla planowania dal-
szych eksperymentów. Wynik takiego eksperymentu często pozwala postawić hipotezę na temat funkcji
badanego białka. Na przykład jeżeli nasze białko pojawia się dopiero w starzejących roślinach to mo-
żemy wnioskować, że odpowiada ono za kontrole starzenia roślin.
Podobne wyniki można także uzyskać stosując inne metody,
żda z tych metod ma swoje wady i zalety. Analiza za pomocą genu reporterowego GUS ma następu-
jące zalety:
schemat eksperymentu
ma
jak nothern czy ilościowy RT-PCR.
Ka
jest stosunkowo prosta,
jest bardzo czuła,
pozwala jednocześ
y j
nie analizować ekspresję danego genu zarówno na poziomie całej ro-
ślin ak i t
kankowym,
pozwala na łat
dą tej metody jest to że analizujemy najczęściej sam promotor bez enhan
ych elementów regulatorowych np. położonych w intronach.
wą analizę ekspresji w różnych warunkach fiziologicznych.
Główną wa
cera, 3’UTRa i
inn
E
ksperyment nasz można podzielić na kilka etapów przedstawionych na schemacie 1.
N
tować jego przeklonowanie z plazmidu pAtSWI3B do plazmidu pCAM1381Z. W celu uzyskania
plazmidu pAtSWI3B::GUS. W dalszej części ćwiczenia zajmiemy się trochę samym genem AtSWI3B.
Poszukamy znanych homologów z innych organizmów – być może o którymś wiadomo coś więcej.
Spróbujemy także scharakteryzować domeny tego białka. Zrobimy analizę filogenetyczną rodziny
łek typu SWI3 z Arabidopsis thaliana .
Na drugich ćwiczeniach wyizolujem
a pierwszych ćwiczeniach spróbujemy zidentyfikować in silico promotor genu AtSWI3B i zapro-
jek
bia
y z bakterii plazmid pAtSWI3B niosący sklonowany promotor
genu AtSWI3B oraz plazmid pCAM1381Z. Za pomocą zaplanowanych na poprzednich ćwiczeniach
3
nie
enzymów restrykcyinych z uzyskanego plazmidu pAtSWI3B wytrawimy promotor AtSWI3B oraz zline-
aryzujemy plazmid pCAM1381Z.
W trakcie trzecich ćwiczeń wyizolujemy z żelu i zligujemy (połączymy) zlinearyzowany plazmid z
promotorem AtSWI3B. Następnie stransformujemy mieszaniną ligacyjną bakterie Esherichia coli.
Na kolejnych czwartych ćwiczeniach będziemy transformować rośliny Arabidopsis thaliana uzyska-
nym uprzednio plazmidem via Agrobacterium tumefaciens .
Uzyskane z transformacji nasiona wysiejemy na pożywkę z odpowiednim antybiotykiem, co pozwoli
wyselekcjonować rośliny transgeniczne. Następnym etapem n
transgeniczności uzyskanych roślin. W tym celu na piątych ćwiczeniach wyizolujemy DNA geno-
mowe z uzyskanych roślin. Posłuży ono (ćwiczenie szóste ) do potwierdzenia transgeniczności metodą
PCR.
Następnym etapem naszych ćwiczeń będzie analiza uzyskanych roślin za pomocą techniki hybrydy-
zacji So
nie transgeniczności badanej rośliny ale pozwala także ustalić, liczbę kopii transgenu wintegrowa-
nych w genom naszej rośliny transgenicznej.
Na ćwiczeniach dziewiątych i dziesiątych wyizolujemy białka z Arabidopsis i rozdzielimy w żelu
oraz zrobimy western używając przeciwciał sk
Na ćwiczeniach jedenastych przeprowadzimy detekcje GUSa w wytypowanych roślinach transge-
nicznych. Detekcja ta polega na barwieniu histochemicznym z użyciem odpowiednich
enie o przeprowadzimy na całych roślinach. Zapoznamy się również z podstawami analizy fenotypu
Arabidopsis . Jest to bardzo potężne narzędzie poznawania funkcji badanego genu, niestety rzadko doce-
niane.
Dwunaste ćwiczenie będzie przeznaczone na podsumowanie całego eksperymentu.
aszego eksperymentu będzie potwierdze-
nie
utherna (ćwiczenia siódme i ósme) . Technika ta pozwala nie tylko na potwierdzenie lub wyklu-
cze
ierowanych przeciwko białku AtSWI3B.
substratów. Bar-
wi
t
nim wszystkie
wykonywane czynności oraz uzyskane wyniki. Notatki te posłużą do napisania krótkiego opisu prze-
pro
Prosimy, aby w czasie ćwiczeń każdy prowadził dziennik laboratoryjny i notował w
wadzonego eksperymentu.
4
pAtSWI3B: (w E. coli)
pCAM1381Z ( w E. coli)
2
Izolacja plazmidu z bakterii
pAtSWI3B:
pCAM1381Z
Trawienie restrykcyjne
Izolacja z ¿elu
AtSWI3B:
:GUS
3
Ligacja
pAtSWI3B::GUS
Transformacja E. coli
pAtSWI3B::GUS (w E. coli)
Transformacja Agrobacterium
4
pAtSWI3B::GUS (w Agrobacterium)
Transformacja roœlin
nasiona Arabidopsis thaliana
Selekcja transformantów
5
Roœlina transgeniczna
Izolacja DNA genomowego
DNA genomowe
6
PCR
potwierdzenie
transgenicznoœci
7,8
Hybrydyzacja Southerna
sprawdzenie liczby
kopii transgenu
9,10
Western
detekcja bia³ka
11
Detekcja GUSa
analiza ekspresji genu AtSWI3B
39526705.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin