Internetowa Baza Pomocy Studentów Psychologii - psychol
www.psychobaza.prv.pl
Odwiedź nas!
Sytuacja
1) Sytuacja – aktualny wyznacznik zachowania podmiotu („tu i teraz”)
Przykład 1: ludzie często zachowują się w sposób agresywny i nieprzyjemny pod wpływem sytuacji, w której się znaleźli. Ilustruje to eksperyment Zimbarda i Milgrama z „więźniami” i „strażnikami” („Wprowadzenie do psychologii” – Mietzel, str. 283-284).
Przykład 2: zachowanie względem innych ludzi zależy od etykietek; jakie im przypisujemy. Przykładem jest eksperyment Rosenhana z umieszczeniem zdrowych ochotników na oddziale psychiatrycznym. Gdy ochotnicy przestali grać wariatów, nie chciano ich wypuścić. Gdy raz nadano im etykietkę z chorobą to nawet po ustąpieniu objawów nie chciano uwierzyć, ze są oni zdrowi.
2) Sytuacja – obejmuje wszystkie oddziaływania, a także stany otoczenia i podmiotu, które wyznaczają zachowanie w danym momencie czasu.
Zachowanie w sytuacji (Lewicki):
R = f (S,A, W, O)
R – reakcja
S – bodźce zewnętrzne
A – antecedenty, stany wywołane przez uprzednie sytuacje („podźwięki”)
W – bodźce wisceralne, wewnętrzne
O – osobowość; skłonności, predyspozycje
3) Sytuacja jako system: system chwilowy (aktualny), układ elementów otoczenia człowieka – z nim samym jako podmiotem – oraz relacji między nimi.
- postulat uwzględniania w sytuacji struktury (całości) relacji podmiotu z otoczeniem. Relacje te zależą od biologicznego i psychologicznego stanu podmiotu.
- Zachowanie w sytuacji może więc zależeć w większym stopniu od:
a) kontekstu otoczenia
b) stanów podmiotu
Uwzględniając głównie to kryterium Tomaszewski wydzielił sytuacje:
a) bodźcowe (bodziec – zmiana energii otoczenia rejestrowana przez organizm i wywołująca ukrytą lub jawną reakcję.
b) Zadaniowe
4) Sytuacje bodźcowe
W psychologii społecznej mówi się o osobie bodźcowej tzn. o człowieku, który oddziałuje na podmiot nie tylko fizyczne, ale także określonymi treściami, znaczeniami.
S1 R
S2
P – podmiot
S1 do S3 – bodźce otoczenia
Przykład: zachowanie się człowieka zależy od:
- pogody
- treści zasłyszanych w środkach masowego przekazu
- tonu głosu matki
- etc.
Można też mówić o aspekcie bodźcowym sytuacji.
5) Sytuacja zadaniowa
W takiej sytuacji przyczyna sprawczą zachowania jest cel – zadanie wyznaczone lub przyjęte przez podmiot.
R
cel
- Cel – może dotyczyć stanów bardziej I mniej odległych w czasie. Z tym wiąże się zwykle jego ogólność (im dalsza perspektywa czasowa tym bardziej ogólne cele).
- strukturę sytuacji zadaniowej określa stała konfrontacja możliwości osiągnięcia celu przez podmiot i wartości, do których on zmierza.
- możliwości determinowane są:
a) podmiotowo (umiejętności, budowa ciała)
b) zewnętrznie (narzędzia, stosunek innych osób)
Rodzaje sytuacji zadaniowych:
a) naturalne: zadania nie przekraczają możliwości podmiotu ( może posiadać „przepis” działania, albo umiejętności jego tworzenia)
b) optymalne: warunki realizacji zadania (możliwości) są najlepsze z możliwych – są to sytuacja postulowane; np. dla sterowania maszynami (dostępność i operatywność urządzeń, rozłożenie przestrzenne itp.)
c) trudne: możliwości nie odpowiadają zadaniu
Co okaże się bodźcem, zależy jednak od stanu potrzeb podmiotu!
Ad. c) sytuacje trudne – wydziela się na podstawie emocjonalnych konsekwencji rozbieżności pomiędzy możliwościami podmiotu i wartościami, do których zmierza.
- wskaźnikiem trudności jest stres (negatywne napięcie emocjonalne). Pojawia się on w następujących sytuacjach:
a) frustracji – gdy pojawia się istotna przeszkoda w realizacji zadania (zewnętrzna lub wewnętrzna)
b) deprywacji – gdy nie ma możliwości zaspokojenia potrzeb (np. sensoryczna)
c) przeciążenia – gdy człowiek działa na granicy wydolności organizmu
d) konfliktowa – gdy współwystępują sprzeczne dążenia uniemożliwiające realizację celu.
Najtrudniejszy do rozwiązania jest nerwicogenny konflikt dążenia i unikania.
(-) unikanie
(+) dążenie
Przykład: Miłość i lęk przeżywane w stosunku do ojca.
SYTUACJONIZM – tendencja do wyjaśniania zachowania człowieka raczej w terminach uwarunkowań sytuacyjnych (nie zaś osobowościowych); popularna w latach 70-tych i 80-tych.
INTERAKCJONIZM – podejście badawcze, które cechuje przekonanie, że poprzez swoje właściwości współtworzące osobowość człowieka oddziałuje na otoczenie, a otoczenie zwrotnie kształtuje człowieka (te właściwości).
Skutek dla badań – podejście systemowe i kontrolowanie czynników podmiotowych i zewnętrznych (Przykład: badania myślenia twórczego; :Wpr. do psychologii – Mietzel, str. 25 – 185)
7
WMatrixie